Gisteren naar een workshop van Marc Hollander (collega van Johan (VVO)) geweest voor een workshop sportstrobist.
Eerst even half uurtje koffie drinken en de guide doornemen. Veel praktische korte tips, die je echt nodig hebt. Daarna sluiten twee mountainbikers zich bij ons aan: Martijn en Frank. We gaan naar de eerste lokatie... Een half uurtje rondlopen en denken/praten over lichtval en uiteindelijk kiezen we positie. Daarna een uurtje werk op de flitsers op te stellen. Weer gedonder met triggers (had ik maar een CANON/NIKON), maar uiteindelijk werkt alles.
Dan blijkt dat dit heel iets anders is dan studio strobist... De combinatie met natuurlijk licht, de snelheid, de schaduwen, kortom het woord uitdaging is een understatement. En bot gezegd komt er die hele ochtend geen shot waar ik echt tevreden over ben mijn camera uit...
Terug naar het restaurant om een hapje te eten, laptop naast de borden en bespreken. Langzamerhand begint iets te dagen... De mountainbikers weten nog een mooie lokatie, dus gepakt en gezakt (wie zei dat strobisten licht gepakt zijn?) gaan we weer op pad.
Een mooi natuurlijk frame gevonden, waar we de drie flashes mooi verborgen kunnen opstellen. En langzamerhand beginnen de foto's ergens op te lijken...
Kortom, een absolute aanrader! Niet omdat je met topfoto's thuiskomt, maar omdat je echt erg veel leert. Niet om te doen als eerste workshop, dat ga je niet redden. Studio, zelfs studio strobist is veel eenvoudiger. Maar ga je voor goud, dan is dit DE kans om in één dag veel te leren.
Voor meer info (en mooie foto's van deze dag):
Marc Hollander en lees ook zijn blogpost over deze workshop...
Om toch nog even te teasen een paar foto's. De rest staat 'ter leering' op
http://www.mharda.com/PortfolioSports/Mountainbiken/Smart-Gallery/20174680_Tn896JFoto 1
Foto 2
Foto 3