Auteur Topic: Sportstrobist - Mountainbiken  (gelezen 1801 keer)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Sportstrobist - Mountainbiken
« Reactie #13 Gepost op: 20 november 2011, 13:19:10 »
Als je die scherp op het gezicht had gehad was het een topper geweest. Met welke lens/lenzen heb je gewerkt?

Thanx voor de comments. Lenzen waren de bekende DA* 16-50 en 50-135, aangevuld met wat funshots van de fish-eye 10-17mm...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #13 Gepost op: 20 november 2011, 13:19:10 »

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #12 Gepost op: 20 november 2011, 13:16:46 »
Mooie foto's. Rij zelf ook vrij vaak op een ATB dus altijd leuk om te zien hoe mensen foto's ervan kunnen maken. Blijft erg lastig. Lukt bijna niemand om ooit eens een fatsoenlijke foto van me te maken op snelheid.

Martijn Verhoog is een wedstrijd biker (niveau NK) en geloof me, Frank en hij hadden echt snelheid ;) Maar wat ik al zei; je bent wel een dag bezig voor je wat goede foto's hebt...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #11 Gepost op: 20 november 2011, 13:02:12 »
Deze tak van sport is helemaal onbekend voor mij maar ik vind de resultaten heel mooi.

Lijkt me wel een hele technische tak, maar ik ga er toch eens wat van opzoeken. Doet mij gelijk denken aan de vraag of er met digitale fotografie ook nieuwe onderdelen bij gekomen zijn: strobisme, HDR.

Ik vind deze serie zeer geslaagd. Het "willen hebben" van een Nikon/Canon is dat ingegeven op de leverbaarheid van accessoires?

Thanx! Ja, echte specifieke accessoires zijn er niet of nauwelijks voor PENTAX. Verdiep je maar eens in het NIKON flitssysteem, om van te watertanden... En ook third party als pocketwizards... Dan is PENTAX echt behelpen...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #10 Gepost op: 20 november 2011, 12:34:00 »
Mooie foto's. Rij zelf ook vrij vaak op een ATB dus altijd leuk om te zien hoe mensen foto's ervan kunnen maken. Blijft erg lastig. Lukt bijna niemand om ooit eens een fatsoenlijke foto van me te maken op snelheid.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #9 Gepost op: 20 november 2011, 12:18:01 »
Deze tak van sport is helemaal onbekend voor mij maar ik vind de resultaten heel mooi.

Lijkt me wel een hele technische tak, maar ik ga er toch eens wat van opzoeken. Doet mij gelijk denken aan de vraag of er met digitale fotografie ook nieuwe onderdelen bij gekomen zijn: strobisme, HDR.

Ik vind deze serie zeer geslaagd. Het "willen hebben" van een Nikon/Canon is dat ingegeven op de leverbaarheid van accessoires?

RonHendriks

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 20 november 2011, 12:13:59 »
Toch wel apart. Helemaal zo gek nog niet vind ik deze resultaten.

Geen idee wat het geklooi met triggers is, ik doe dit soort dingen nooit, maar mijn triggertjes hebben me nog niet in de steek gelaten als ik ze gebruik.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #7 Gepost op: 20 november 2011, 12:06:57 »
Voor een eerste keer valt het nog best wel mee dat je met een paar "aanvaardbare" foto's bent thuis gekomen. Wij kijken doorgaans zo kritisch naar de foto's, terwijl die mensen van "maak ff gauw een foto" al heel snel tevreden zijn. Alhoewel die net niet lekker scherp op het gezicht is, is #1 toch mijn favoriet. Als je die scherp op het gezicht had gehad was het een topper geweest. Met welke lens/lenzen heb je gewerkt?
Ik kan op twee vingers natellen dat sport strobisme een super moeilijke tak van de fotografie zal zijn. Sportfotografie is al knap lastig en strobisme is ook al apart en lastig om goed uit te voeren. Dan wordt sportstrobisme dus "moeilijk in het kwadraat".
Bij gewone sport fotografie kan je met de snelle FPS nog een beetje smokkelen om thuis uit je serie net die ene goede te pakken. Bij studio strobisme zit/staat je model gewillig voor je en volgt je aanwijzingen hoe je het wil. Bij sport strobisme dus niks van dat alles. Je moet het met één shot per keer doen, niks geen serie van 5-6 beelden en die sporter doet binnen een seconde zijn ding en heeft echt geen tijd om naar aanwijzingen te luisteren.
Ik heb dan ook hele grote bewondering voor die foto's van Johan en naar ik aanneem ook die van zijn collega Marc.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Rugzak

• Senior Member
  • **
  • Met vallen en opstaan komen we er wel...
« Reactie #6 Gepost op: 20 november 2011, 10:28:58 »
Foto 1 is voor mij de faforiet.
Bij nummer drie vind ik het tegenlicht van de flitser net even te veel.
Maar het is een mooie prestatie, want in een "flits" is de mountainbiker weer voorbij

Eric

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
Re:Sportstrobist - Moutainbiken
« Reactie #5 Gepost op: 20 november 2011, 10:08:09 »
Heren, dank voor de comments...

En tja... mensen die zeggen 'maak even een foto' dat is toch een andere wereld ;)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 20 november 2011, 10:05:37 »
thuis begrijpen ze ons ook niet altijd

understatement volgens mij  :)

kdj4

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 20 november 2011, 09:48:02 »
Bij foto 1 en 2 zit je niet helemaal goed met de scherpte maar daar tegen over is foto 3 een hele mooie foto geworden.
Zo te horen heb je toch een leuke dag gehad waarbij je altijd weer iets leert en lekker kunt kletsen met fotografen onder elkaar, thuis begrijpen ze ons ook niet altijd :evil:

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 20 november 2011, 09:34:24 »
Lijkt me een moeilijke 'tak van sport'
Maar volgens mij mag je best tevreden zijn over het resultaat op de eerste dag!

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
Sportstrobist - Mountainbiken
« Reactie #1 Gepost op: 20 november 2011, 09:16:08 »
Gisteren naar een workshop van Marc Hollander (collega van Johan (VVO)) geweest voor een workshop sportstrobist.

Eerst even half uurtje koffie drinken en de guide doornemen. Veel praktische korte tips, die je echt nodig hebt. Daarna sluiten twee mountainbikers zich bij ons aan: Martijn en Frank. We gaan naar de eerste lokatie... Een half uurtje rondlopen en denken/praten over lichtval en uiteindelijk kiezen we positie. Daarna een uurtje werk op de flitsers op te stellen. Weer gedonder met triggers (had ik maar een CANON/NIKON), maar uiteindelijk werkt alles.

Dan blijkt dat dit heel iets anders is dan studio strobist... De combinatie met natuurlijk licht, de snelheid, de schaduwen, kortom het woord uitdaging is een understatement. En bot gezegd komt er die hele ochtend geen shot waar ik echt tevreden over ben mijn camera uit...

Terug naar het restaurant om een hapje te eten, laptop naast de borden en bespreken. Langzamerhand begint iets te dagen... De mountainbikers weten nog een mooie lokatie, dus gepakt en gezakt (wie zei dat strobisten licht gepakt zijn?) gaan we weer op pad.

Een mooi natuurlijk frame gevonden, waar we de drie flashes mooi verborgen kunnen opstellen. En langzamerhand beginnen de foto's ergens op te lijken...

Kortom, een absolute aanrader! Niet omdat je met topfoto's thuiskomt, maar omdat je echt erg veel leert. Niet om te doen als eerste workshop, dat ga je niet redden. Studio, zelfs studio strobist is veel eenvoudiger. Maar ga je voor goud, dan is dit DE kans om in één dag veel te leren.

Voor meer info (en mooie foto's van deze dag): Marc Hollander en lees ook zijn blogpost over deze workshop...

Om toch nog even te teasen een paar foto's. De rest staat 'ter leering' op http://www.mharda.com/PortfolioSports/Mountainbiken/Smart-Gallery/20174680_Tn896J

Foto 1

Foto 2

Foto 3
« Laatst bewerkt op: 20 november 2011, 11:35:04 door Mharda »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda