Auteur Topic: Scherpstel probleem K5 (?)  (gelezen 26668 keer)

rekel59

• Gast
Re:Scherpstel probleem K5 (?)
« Reactie #232 Gepost op: 13 december 2011, 23:59:27 »
Bij de groterehoek heb je vaak meer DOF dus ook meer speling, lijk me wijst om daarom op de langste scherp te stellen.

Waar je ook rekekening mee moet houden is dat de DOF aan de achterkant over het algemeen iets groter is dan er voor.

Bij normale afstand, dus niet macro, ligt de scherpte 1/3 voor en 2/3 achter het instelpunt (scherpstelpunt).
Ik ga mee met de redenering dat bij groothoek de instelling minder kritisch is, je hebt bij groothoek nu eenmaal veel meer scherptediepte.
Dus zou ik bij een 28-75 kalibreren op de 75 mm stand.

René

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #232 Gepost op: 13 december 2011, 23:59:27 »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #231 Gepost op: 12 december 2011, 20:34:37 »
Dit wordt vaak gedacht, maar is niet waar volgens mij. Waarom zou je anders met bijvoorbeeld een lenscal die focus zo af moeten stellen dat deze precies in het midden ligt?
Bij (echte) macro is de verdeling 1:1 en dan gaat die naar 1:∞ als de achterkant van de DOF de horizon over gaat.
Het zal kunnen dat er situaties zijn dat er meer scherpte aan de voorkant is dan achter kant maar dan praten we niet meer over normale situaties.

Meer lees voer.
http://toothwalker.org/optics/dof.html
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline jjw

• Super Pentaxian
    • flickr stream
« Reactie #230 Gepost op: 12 december 2011, 19:27:30 »
kan aan mij liggen, maar normaal heb je op het verre eind van je lens een hoger diafragma, en daarom dus een groter DOF? of denk ik nu verkeerd?

Niet bij een lens met een gelijk diafragma over het hele bereik, zoals de tamron 28-75 F/2.8

Waar je ook rekekening mee moet houden is dat de DOF aan de achterkant over het algemeen iets groter is dan er voor.

Dit wordt vaak gedacht, maar is niet waar volgens mij. Waarom zou je anders met bijvoorbeeld een lenscal die focus zo af moeten stellen dat deze precies in het midden ligt?
« Laatst bewerkt op: 12 december 2011, 19:35:42 door jjw »
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #229 Gepost op: 12 december 2011, 18:41:45 »
Wat mij alleen niet duidelijk is hoe ik het volgende verschil moet bijstellen, bijvoorbeeld bij de Tamron 28-75 zit er behoorlijk verschil tussen de 28 en de 75 mm stand, ik heb voorlopig de lens op precies de helft 51 mm goed ingesteld.
Bij de groterehoek heb je vaak meer DOF dus ook meer speling, lijk me wijst om daarom op de langste scherp te stellen.

Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #228 Gepost op: 12 december 2011, 10:28:33 »
Ik heb afgelopen zaterdag ook  de bestelde Lenscal voor de fotoclub binnen gekregen, en ben er gisteren eerst zelf even mee aan het werk geweest.
Nou na enig instel/oefen werk is het mij gelukt om al mijn objectieven te controlleren, er was er maar 1 de DA 35 2.4 die meteen gewoon goed scherp was.
Alle andere mankeerde wel iets enkele naar de + en enkele naar de - met als uitschieter de Sigma 70-200 2.8 die ik zelfs op +10 moest zetten.
Wat mij alleen niet duidelijk is hoe ik het volgende verschil moet bijstellen, bijvoorbeeld bij de Tamron 28-75 zit er behoorlijk verschil tussen de 28 en de 75 mm stand, ik heb voorlopig de lens op precies de helft 51 mm goed ingesteld.
Dus als iemand daar een antwoord voor weet hoor ik dat graag.

Ik had ook grote verschillen tussen de diverse objectieven....en inderdaad, aan allemaal mankeerde wel iets.
Je Tamron vraag kan ik je niet mee helpen Peter.
Succes.

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #227 Gepost op: 12 december 2011, 10:18:36 »
Ik heb afgelopen zaterdag ook  de bestelde Lenscal voor de fotoclub binnen gekregen, en ben er gisteren eerst zelf even mee aan het werk geweest.

Nou na enig instel/oefen werk is het mij gelukt om al mijn objectieven te controlleren, er was er maar 1 de DA 35 2.4 die meteen gewoon goed scherp was.
Alle andere mankeerde wel iets enkele naar de + en enkele naar de - met als uitschieter de Sigma 70-200 2.8 die ik zelfs op +10 moest zetten.
Dus als iemand daar een antwoord voor weet hoor ik dat graag.

Gr peter

Zowel Digitaal als Analoge camera's

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #226 Gepost op: 9 december 2011, 22:52:45 »
Is goed Jordy!

Mijn humor is vaak om de mensen te laten geloven wat ik zeg. Gevolg is dat op mijn werk niemand mij serieus meer neemt, geeft niet roep ik zelf over me af. Ik werk nu bij een onbewaakte fietsenstalling......

Maar ik weet, wie kaatst..... kan het wel hebben. Bovendien wilde ik Edzo even prikkelen met de k-x, en technisch heb ik veel te weinig verstand om mijn stelling te kunnen onderbouwen    :D

Tja, geprikkeld ben ik de laatste tijd toch al met computerproblemen, cameraproblemen en even te weinig tijd........
Om me dan nog eens extra te prikkelen is wel gevaarlijk hoor  ;) 8)

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #225 Gepost op: 9 december 2011, 22:43:47 »
Neem me niet kwalijk Kees, maar dit kwam voort uit een aantal eerdere dingen rondom dit onderwerp. Ik zie daarom ook niet in hoe ik het moeten weten dat jouw opmerking als geintje bedoelt was. Het kwam namelijk gewoon serieus over. Misschien moet jij dus een cursus humor overbrengen volgen :D

Even goede vrienden.

Is goed Jordy!

Mijn humor is vaak om de mensen te laten geloven wat ik zeg. Gevolg is dat op mijn werk niemand mij serieus meer neemt, geeft niet roep ik zelf over me af. Ik werk nu bij een onbewaakte fietsenstalling......

Maar ik weet, wie kaatst..... kan het wel hebben. Bovendien wilde ik Edzo even prikkelen met de k-x, en technisch heb ik veel te weinig verstand om mijn stelling te kunnen onderbouwen    :D

newmikey

• Gast
« Reactie #224 Gepost op: 9 december 2011, 21:34:12 »
heb je die er zelf ingeplakt?
Yep

Citaat
Voor wat ik me van de bomenlaan kan herinneren heb ik op de middelste boom scherpgesteld en toen de compositie bepaald. Dat is namelijk wat ik gebruikelijk doe.
Was me al opgevallen dat één van die bomen scherper was dan de rest...

Citaat
Dan zo door gekozen diafragma toch in ieder geval het middendeel (de bladeren) scherp moeten zijn lijkt me.
Niet als het zo hard waait en je 1/60 gebruikt?

Citaat
Hetzelfde geldt voor de jeu-de-boule ballen naar wat ik me kan herinneren. Dat was het onderwerp, dus daar stel ik op scherp.
Blijkbaar is dan door onverklaarbare reden de focus weer achterin komen te liggen....... daar ga ik nog eens mee aan de slag.
In ieder geval heb ik weer stof tot nadenken!!
Ja, daar heb ik ook niet zo gauw een verklaring voor, eerlijk gezegd.
« Laatst bewerkt op: 9 december 2011, 22:38:21 door newmikey »

asplx

• Gast
« Reactie #223 Gepost op: 9 december 2011, 21:32:41 »
 :-X :-X

Offline jjw

• Super Pentaxian
    • flickr stream
« Reactie #222 Gepost op: 9 december 2011, 21:27:10 »
Neem een cursus hoe om te gaan met humor en lees het dan nog een keer.

Nee wacht! Neem eerst een basiscursus humor en als je dat vat ben je al een eind op weg!

Tsjonge jonge.... >:(

Neem me niet kwalijk Kees, maar dit kwam voort uit een aantal eerdere dingen rondom dit onderwerp. Ik zie daarom ook niet in hoe ik het moeten weten dat jouw opmerking als geintje bedoelt was. Het kwam namelijk gewoon serieus over. Misschien moet jij dus een cursus humor overbrengen volgen :D

Even goede vrienden.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #221 Gepost op: 9 december 2011, 21:20:04 »
Ik denk het niet Henk. Die hebben niet zo een top behulpzaam forum als dit  :D :D Toch?

Ongetwijfeld wel Edzo...wij kijken daar niet, dat is wat anders....maar ook die gebruikers zijn fanatiek denk ik  ;)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #220 Gepost op: 9 december 2011, 20:51:29 »
in tijd van amper een week dik 2.000 keer gelezen...en dik 200 reacties

en dan zijn er 15 K5's verkocht...15x200=3.000 antwoorden.........30.000x gelezen....in theorie

Ben benieuwd of dat met C en N ook zou gaan...dan loopt dat in de miljoenen.....want die worden 'iets' meer verkocht als 15 in een maand  :D :D

Ik denk het niet Henk. Die hebben niet zo een top behulpzaam forum als dit  :D :D Toch?

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #219 Gepost op: 9 december 2011, 20:50:48 »
Bomenlaantje had zo te zien harde wind, zie veel grasaren echt letterlijk als vegen in beeld, sluitertijd lijkt me hier de boosdoener. Scherpgesteld is er op het centrale scherpstelpunt en daar zitten alleen een paar zwiepende takken van de boom, met daarachter grijze lucht. Typisch geval van jammer, gewoon géén goede scherpstelling onder deze omstandigheden.

De ballen daar is weer scherpgesteld op het centrale punt en dat ligt hier inderdaad op de gras- en varen-pollen zo'n paar meter vóór de ballen zelf.

Bij de zeester is het gewoon de macro-afstand gekoppeld aan een sluitertijd van 1/6 seconde. Op de macro afstanden is de SR òf niet effectief òf deze schakelt zelf uit.

Edzo, ik denk dat je met een gerust hart op vakantie kan gaan. Tips zullen wel binnenstromen maar ik zou als eerste tip willen meegeven dat je gebruik maakt van selectie van het focuspunt en het dáár legt waar je het wilt hebben, òf eerst scherpstelt en opnieuw je compositie bepaalt met half ingedrukte ontspanner. Ook zou ik, zéker met de DA18-135, een beetje diafragmeren om de sweet spot van de lens beter te gebruiken.

PS: de linkjes zijn naar vol-formaat dus je kan downloaden en inzoomen of in de browser met nog een klik inzoomen.

Hoi Mike (en alle andere geïnteresseerden),

Ik weet niet hoe je aan die scherpstelpunten komt? Lees je die uit het RAW bestand uit of heb je die er zelf ingeplakt?
Voor wat ik me van de bomenlaan kan herinneren heb ik op de middelste boom scherpgesteld en toen de compositie bepaald. Dat is namelijk wat ik gebruikelijk doe.
Dan zo door gekozen diafragma toch in ieder geval het middendeel (de bladeren) scherp moeten zijn lijkt me.
Hetzelfde geldt voor de jeu-de-boule ballen naar wat ik me kan herinneren. Dat was het onderwerp, dus daar stel ik op scherp.
Blijkbaar is dan door onverklaarbare reden de focus weer achterin komen te liggen....... daar ga ik nog eens mee aan de slag.
In ieder geval heb ik weer stof tot nadenken!!

Groet
Edzo

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #218 Gepost op: 9 december 2011, 20:27:48 »
En?
Ik vind het wel handig werken, alleen of het ook erg nauwleurig is?
Ik ben er nog niet over uit...
Zal morgen even met een statief aan de gang gaan.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #217 Gepost op: 9 december 2011, 20:25:44 »
dat was dan mega frontfocus begrijp ik?
Dacht ik ook maar was een fout van mijn  :schaam:
+2 staat die nu maar moet morgen even met dag licht testen.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
« Reactie #216 Gepost op: 9 december 2011, 20:16:38 »

Daar ben ik ook wel eens mee in de mist gegaan:

Is gewoon een gekloot met die K-5 :D

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #215 Gepost op: 9 december 2011, 20:09:50 »
Wat een onzin  :-\ Waar baseer je dit op? Een K5 maakt echt niet minder scherpe foto's dan een Kx hoor bij gelijke instellingen en hier hoef je ook echt niet heel veel voor te lezen of op te zweten. Ik heb al een paar meer van dit soort statements voorbij zien komen en stoor me hier een beetje aan. Dit soort berichten werpt een drempel op voor mensen die overwegen over te stappen naar een gevorderde-camera, terwijl het echt de grootste lariekoek is.

Neem een cursus hoe om te gaan met humor en lees het dan nog een keer.

Nee wacht! Neem eerst een basiscursus humor en als je dat vat ben je al een eind op weg!

Tsjonge jonge.... >:(

Offline jjw

• Super Pentaxian
    • flickr stream
« Reactie #214 Gepost op: 9 december 2011, 19:43:05 »
Ik weet nu ook het verschil tussen een instapcamera (k-x) en een gevorderde/profcamera (K-5): de instap maakt direct scherpe foto's, bij de andere moet je eerst heel veel lezen, leren en zweten voordat daar diezelfde scherpe foto uitkomt.

Wat een onzin  :-\ Waar baseer je dit op? Een K5 maakt echt niet minder scherpe foto's dan een Kx hoor bij gelijke instellingen en hier hoef je ook echt niet heel veel voor te lezen of op te zweten. Ik heb al een paar meer van dit soort statements voorbij zien komen en stoor me hier een beetje aan. Dit soort berichten werpt een drempel op voor mensen die overwegen over te stappen naar een gevorderde-camera, terwijl het echt de grootste lariekoek is.
« Laatst bewerkt op: 9 december 2011, 19:47:03 door jjw »
K3 II | K3

newmikey

• Gast
« Reactie #213 Gepost op: 9 december 2011, 19:40:42 »
Voorbeeld:

newmikey

• Gast
« Reactie #212 Gepost op: 9 december 2011, 19:27:56 »
Thanx Mike. Zelf vond ik de foto van het bomenlaantje toch wel onscherp en waren er meerderen hier. Ook de RAW foto toch?
En de jeu-de-boule ballen? De scherpte lag daar toch vóór de ballen?

Bomenlaantje had zo te zien harde wind, zie veel grasaren echt letterlijk als vegen in beeld, sluitertijd lijkt me hier de boosdoener. Scherpgesteld is er op het centrale scherpstelpunt en daar zitten alleen een paar zwiepende takken van de boom, met daarachter grijze lucht. Typisch geval van jammer, gewoon géén goede scherpstelling onder deze omstandigheden.

De ballen daar is weer scherpgesteld op het centrale punt en dat ligt hier inderdaad op de gras- en varen-pollen zo'n paar meter vóór de ballen zelf.

Bij de zeester is het gewoon de macro-afstand gekoppeld aan een sluitertijd van 1/6 seconde. Op de macro afstanden is de SR òf niet effectief òf deze schakelt zelf uit.

Edzo, ik denk dat je met een gerust hart op vakantie kan gaan. Tips zullen wel binnenstromen maar ik zou als eerste tip willen meegeven dat je gebruik maakt van selectie van het focuspunt en het dáár legt waar je het wilt hebben, òf eerst scherpstelt en opnieuw je compositie bepaalt met half ingedrukte ontspanner. Ook zou ik, zéker met de DA18-135, een beetje diafragmeren om de sweet spot van de lens beter te gebruiken.

PS: de linkjes zijn naar vol-formaat dus je kan downloaden en inzoomen of in de browser met nog een klik inzoomen.

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #211 Gepost op: 9 december 2011, 19:25:46 »
Volgens mij is dat een natuurverschijnsel...  8)

:D :D :D :D

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #210 Gepost op: 9 december 2011, 19:25:30 »
in tijd van amper een week dik 2.000 keer gelezen...en dik 200 reacties

en dan zijn er 15 K5's verkocht...15x200=3.000 antwoorden.........30.000x gelezen....in theorie

Ben benieuwd of dat met C en N ook zou gaan...dan loopt dat in de miljoenen.....want die worden 'iets' meer verkocht als 15 in een maand  :D :D

asplx

• Gast
« Reactie #209 Gepost op: 9 december 2011, 19:23:57 »
Citaat
De scherpte lag daar toch vóór de ballen?
Volgens mij is dat een natuurverschijnsel...  8)

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #208 Gepost op: 9 december 2011, 19:21:14 »
Effe kijken hoe de north-light test het doet.
En?
Ik vind het wel handig werken, alleen of het ook erg nauwleurig is?