Thanx Mike. Zelf vond ik de foto van het bomenlaantje toch wel onscherp en waren er meerderen hier. Ook de RAW foto toch?
En de jeu-de-boule ballen? De scherpte lag daar toch vóór de ballen?
Bomenlaantje had zo te zien harde wind, zie veel grasaren echt letterlijk als vegen in beeld, sluitertijd lijkt me hier de boosdoener. Scherpgesteld is er op het centrale scherpstelpunt en daar zitten alleen een paar zwiepende takken van de boom, met daarachter grijze lucht. Typisch geval van jammer, gewoon géén goede scherpstelling onder deze omstandigheden.
De ballen daar is weer scherpgesteld op het centrale punt en dat ligt hier inderdaad op de gras- en varen-pollen zo'n paar meter vóór de ballen zelf.
Bij de zeester is het gewoon de macro-afstand gekoppeld aan een sluitertijd van 1/6 seconde. Op de macro afstanden is de SR òf niet effectief òf deze schakelt zelf uit.
Edzo, ik denk dat je met een gerust hart op vakantie kan gaan. Tips zullen wel binnenstromen maar ik zou als eerste tip willen meegeven dat je gebruik maakt van selectie van het focuspunt en het dáár legt waar je het wilt hebben, òf eerst scherpstelt en opnieuw je compositie bepaalt met half ingedrukte ontspanner. Ook zou ik, zéker met de DA18-135, een beetje diafragmeren om de sweet spot van de lens beter te gebruiken.
PS: de linkjes zijn naar vol-formaat dus je kan downloaden en inzoomen of in de browser met nog een klik inzoomen.