Auteur Topic: Verboden voor bezoekers  (gelezen 1333 keer)

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Verboden voor bezoekers
« Reactie #8 Gepost op: 5 januari 2012, 20:24:32 »
Dank allen voor jullie reacties.
Ik ben zelf in middels ook al voorzichtig aan het kijken naar iets <16mm, dus jullie aanbod is vriendelijk, maar ik ga het denk ik in eigen beheer oplossen :D. Neemt niet weg dat een ieder van harte welkom is! Speciaal voor fotografen wil ik de molen nog wel eens stilzetten als 'ie draait zodat ze toch even in de kap hun plaatjes kunnen schieten.

Wat betreft de houtsoorten, dat zijn er op dit plaatje heel wat: eiken, grenen, vuren, larix, wilgen, iepen, essen, beuken en azijnhout. Elke soort heeft zijn specifieke eigenschappen die het (on)geschikt maken voor bepaalde toepassingen. Onderling uitwisselen van de houtsoorten leidt tot een onwerkbare molen. Dus molenbouw is best nog wel een ambacht. Naast fotografie een boeiende hobby.

@Henk, de fraaie belichting heb ik met twee verschillende lichtbronnen verkregen: de ingebouwde flitser van mijn K7 en een bouwlamp :D.

@Edzo, ben benieuwd naar welke molen je gaat, plaats t.z.t. maar wat foto's van die molen, liefst inclusief de direct omgeving.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #8 Gepost op: 5 januari 2012, 20:24:32 »

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2012, 17:39:45 »
Hoi Jaap,

dat heb je verdraaid netjes op de foto gezet!
Erg netjes belicht hoor.

Henk

ps: succes met de subsidieaanvraag!

Offline rinus

• Senior Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2012, 10:43:00 »
wat zijn dat toch schitterende constructies, allerlei verschillende houtverbindigen
echt mooi. gr rinus

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2012, 08:48:01 »
Wij gaan van de zomer naar Frankrijk, week op een boot varen en een week in een oude molen (zonder wieken).
Ziet er gaaf uit op de foto's. We zijn benieuwd.

densch

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2012, 23:06:57 »
Leuk om te zien.
Ik ben zelf wel eens in een molen geweest, maar daar hadden ze alles zo'n beetje uitgehaald.
Heldere foto's en zeer interesant.

Als je nog iemand zoekt met een Sigma 8-16 mm die daar foto's kan nemen, dan hoor ik het wel  :D :D

Gelt voor mijn ook  ;)

Dennis

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2012, 22:45:09 »
Hoi Jaap, interessant zeg. Nog nooit zo gezien. Toen ik nog jong was, had ik altijd bijzondere interesse in molens (heb ooit uitgevers aangeschreven voor ansichtkaarten en heb ik nog ergens liggen) en dat is niet weggegaan.
Als je nog iemand zoekt met een Sigma 8-16 mm die daar foto's kan nemen, dan hoor ik het wel  :D :D

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2012, 21:39:24 »
Nou dat is een mooie registratie. Vroeger toen ik nog bij de brandweer zat hebben wij ook eens in zo'n molenbovenkap een soort van excursie gehad. Sowieso kwamen we op vele plekken wat voor 'normale' mensen verboden toegang is. Ik vond het erg boeiend en in het echt komt het natuurlijk gigantischer over dan op de foto's. Deze foto's, met uitleg, komt er toch dicht bij.
Ik hoop dat je jouw subsidie binnenhaalt!
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Verboden voor bezoekers
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2012, 21:18:55 »
Vorige week wat foto's gemaakt t.b.v. de onderhoudssubsidieaanvraag voor mijn molen. Hierbij wat foto's uit de kap, de enige plek die (als de molen draait) streng verboden toegang is voor bezoekers (en eigenlijk ook voor de molenaar zelf). Hierbij wat foto's van de draaiende gedeelte in de kap met de lagerpunten van de bovenas. Voor de liefhebbers: de as is van gietijzer en draait in twee stenen lagerpunten (sedimentsteen). De smering wordt verzorgd middels ouderwertse ongezouten reuzel. Ook een foto van bijgevoegd omdat ik heeeeeel vaak de vraag krijg als mensen het zien hangen: Wat is dat?
Geen topfoto's, maar om in de kap te fotograferen heb je eigenlijk een fisheye nodig, of in ieder geval iets nog een heel eind onder de 16mm.

1. Kijkje in de kap, met stuk bovenwiel, vang (rem) en pal (achteruitloopbeveiliging).

2. De bovenas, massief gietijzer, gefabriceerd in 1864, met overbrenging naar beneden.

3. Het "halslager", het voorste lager dat het gewicht van het wiekenkruis en de wiekenas/bovenas draagt (ca. 5 ton).

4. Het "penlager", het achterste lager dat vooral de horizontale windkrachten van het wiekenkruis opvangt.

5. De reuzel, zo bij de slager vandaan.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)