Ik reageer hier de laatste tijd niet zo heel veel meer, maar deze moest er toch even uit. Waarschuwing, niet heel positief, lezen niet verplicht
De K-01...tja...wat moet je er van zeggen.
Het design vind ik top, kwestie van you love it or you hate it denk ik. Iedereen zijn eigen mening, maar het is wel zeker dat ze hiermee op gaan vallen in de massa.
Maar het concept op zichzelf...ik snap het gewoon niet.
Wat is het voordeel?
Oh wacht, het is een mirrorless dus dat geeft vast de mogelijkheid tot een zeer hoog aantal fps? Nee..slechts 6fps...en dat zelfs met een nieuwe processor.
Maar een mirrorless is natuurlijk lekker compact? Uh nee...hij heeft dezelfde maat als een DSLR waar het topje vanaf is gehaald. Hij lijkt op papier dunner omdat ze de grip er gewoon af hebben gehaald. Dat de lens (zelfs een DA40) altijd nog verder uitsteekt dan de grip op bijvoorbeeld een K5/Kr en de grip dus eigenlijk nooit de beperkende factor is bij vervoer/opslag doet er blijkbaar niet toe, ze kunnen nu immers claimen dat de body toch echt dunner is. Ze hebben het gewoon echt niet begrepen als je het mij vraagt en zich blind lopen staren op het feit dat alle K-mount lenzen er op passen, dit heeft in de context van deze camera echter nul meerwaarde. Mensen kopen een mirrorless omdat ze een kleinere camera willen met meer mogelijkheden dan een compact. Je koopt als volgende opstap dan een DSLR als je nog meer mogelijkheden wilt samen met een optische zoeker.
De K-01 zal naar mijn idee te groot zijn voor de mensen die een mirrorless zoeken. Daar komt bij dat naar mijn idee een groot deel van die gebruikersgroep helemaal niets begrijpt van sensorformaat, of mount-distance en dus zeker niet zal begrijpen waarom het ding zo dik is. De enige hoop is dan een verkoper in een goede winkel die uitlegt dat er voor de K-01 veeel meer lenzen beschikbaar zijn dan voor welke mirrorless dan ook. "Maar ik vind 'm zo dik en zwaar" zal ook dan nog een veelgehoord argument blijven ben ik bang. De mensen die een DSLR zoeken zullen ook niet naar de K-01 kijken want die willen nou juist een optische(/elektronische) zoeker en meer instelmogelijkheden.
Dus welke doelgroep blijft er dan nog over? De domme consument die zich laat verleiden door de (dit geloof ik dan weer wel!) ongetwijfeld zeer zeer goede (beter dan K5) prestaties/resultaten, die zich door de verkoper wijs laat maken dat de camera toch echt niet zo groot is en die niet beseft dan in dit formaat, deze prijsklasse en met deze lenzen een DSLR een veel betere optie is?
Goed...mijn punt is duidelijk geloof ik
Ik kan me af en toe een beetje ergeren aan de pure stommiteit van bedrijven als het om dit soort nieuwe producten gaat. Als goed idee begonnen, mirrorless met behouden van K-mount, maar zo slecht uitgevoerd. Een of andere pief hoog bij Pentax die dan bedenkt dat dit het nieuwe product gaat worden, leg dit soort ideeën nou eens voor aan consumenten. Vraag en kijk eens rond ipv maar wat te doen en dit dan via marketing door mensen hun strot te duwen.
Wat ze hadden moeten doen- Mirrorless
- K-mount behouden
- Design by Marc Newson (onderscheidend, mooi of lelijk)
-
Kleinere dunne body! Dat laatste is echt alles wat deze camera nodig had om een succes te worden. Door het grote formaat mis je een van de belangrijkste voordelen en gaan mensen de vergelijking maken met een DSLR waarvan je dan ook de voordelen mist. Het behouden van de K-mount is briljant maar voegt nu niets toe. Het is alsof je een electrische auto aanschaft die er hetzelfde uitziet als de benzine-versie, marginaal goedkoper is om te rijden, maar slechts 3 ipv 4 wielen heeft. Maar er kunnen wel dezelfde onderdelen gebruikt worden! Wat een voordeel!
Een dunnere/kleinere body met K-mount kan niet zullen veel mensen denken. Natuurlijk kan dat wel, denk eens een beetje outside of the box.
Een van de eerste dingen die ik bedacht: een soort tube die verzonken ligt in de body. Bij het aanzetten van de camera schuift deze uit om de juiste registerafstand te bereiken. Het gaat er immers vooral om dat de camera in 'opbergmodus' klein en compact is, tijdens het gebruik 3 centimeter langer is geen probleem.
Ander idee: een lens in de body om het beeld goed op de sensor te krijgen met kleinere registerafstand.
Goed...genoeg...misschien moet ik echt die open sollicitatie eens naar Pentax Ricoh sturen