Auteur Topic: POLL: Overstap naar ander merk bij uitblijven Pentax FF camera?  (gelezen 6420 keer)

Offline egbert

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
  • Pentax waarheen :(
Re:POLL: Overstap naar ander merk bij uitblijven Pentax FF camera?
« Reactie #88 Gepost op: 3 maart 2012, 09:38:01 »
een mooie video, met welke camera?

een nieuwe 645D met ricoh techniek wordt zo kostbaar

he een soort polaroid camera geen gek idee, terug naar de roots, filmrolletje

Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #88 Gepost op: 3 maart 2012, 09:38:01 »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #87 Gepost op: 2 maart 2012, 21:47:25 »
Erg leuk filmpje inderdaad!

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #86 Gepost op: 2 maart 2012, 21:44:57 »
Ik hoop dat Ricoh tot de conclusie komt dat het wel zal lukken want dat zal beteken dat de 645D een berg met geld beschikbaar komt.

Deze is bijvoorbeeld ook met een camera vast gelegd, moet je eens kijken.
http://www.googleartproject.com/museums/rijks/night-watch

behind the scene
http://youtu.be/aYXdEUB0VgQ
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #85 Gepost op: 2 maart 2012, 21:34:08 »
Denk meer richting de scanners maar Ricoh heeft al aangegen daar voor te gaan onderzoeken hoe bruikbaar de 645D zal wezen.

Klopt, stond al in één van hun eerste persberichten. Zo zie ik ook nog wel een vervolg op de 645D komen, dan wel andere MF camera.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #84 Gepost op: 2 maart 2012, 21:31:23 »
Een soort High tech polaroid camera bedoel je?
Denk meer richting de scanners maar Ricoh heeft al aangegen daar voor te gaan onderzoeken hoe bruikbaar de 645D zal wezen.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline egbert

• Pentaxian
  • **
  • Pentax waarheen :(
« Reactie #83 Gepost op: 2 maart 2012, 14:47:08 »
pentax denk nog steeds na over een ff,
moet wel iets speciaals worden volgens een pentax bobo.

ricoh heeft o.m. kleurenprinters,
vraag me af of iets van de copytechniek is
over te zetten naar een pentax ff camera.

het gebruiken van een analoge 35mm pentax kan naturlijk
ook.
Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #82 Gepost op: 22 februari 2012, 20:33:17 »
Volgend jaar is een speciaal jaar dus ik verwacht wel iets bijzonders eigenlijk  :)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #81 Gepost op: 22 februari 2012, 15:01:23 »
Klopt wel, maar daar gaat het topic niet over...
En de poll al helemaal niet....

Groeten,
Ruurd

Mee eens, maar met een verdere ontwikkeling van Pentax voor ogen, zal die FF er ook wel gaan komen, dat leidt naar mijn idee geen twijfel.
Het zal wel een ontwerp worden wat weer onderscheidend is ten opzichte van de CaNiSon's zoals uit het interview blijkt. Of dat dan de FF is waar veel mensen nu op zitten te wachten is de vraag, maar of dat de reden is om nu al de handdoek in de ring te gooien en over te stappen heb ik zo mijn twijfels over.
Wellicht dat ik over het overstappen nog eens een poll moet starten?  :)

asplx

• Gast
« Reactie #80 Gepost op: 22 februari 2012, 14:00:02 »
Klopt wel, maar daar gaat het topic niet over...
En de poll al helemaal niet....

Groeten,
Ruurd

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #79 Gepost op: 22 februari 2012, 13:57:02 »
Ken jij die plannen rond een FF dan al?

Ik niet.  :(

Ik had het niet specifiek over een FF van Pentax, maar de ontwikkelingen bij Pentax afgelopen maand(en).
We mogen toch stellen dat Ricoh het merk Pentax weer meer leven aan het inblazen is (K01, lens roadmap, verdere ontwikkeling middenformaat, etc.)

asplx

• Gast
« Reactie #78 Gepost op: 22 februari 2012, 13:53:44 »
Citaat van: Edzo
maar op dit moment, met de toch al redelijk uitgewerkte plannen van Pentax/Ricoh, vind ik dat toch enigzins vreemd.

Ken jij die plannen rond een FF dan al?

Ik niet.  :(

Maar of het nou Pentax wordt dan wel een Canikony, ik zal er voor moeten sparen.
Ook voor een D700 o.i.d. heb ik centjes niet klaarliggen. Hooguit voor de adapter naar PK, als het geen Pentax wordt.

Groeten,
Ruurd

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #77 Gepost op: 22 februari 2012, 13:11:19 »
Grappig, al 50 stemmen, en niemand zonder mening :D!!

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #76 Gepost op: 22 februari 2012, 13:03:00 »
Wat me opvalt en eigenlijk wel verbaasd is het feit dat ondanks de overname van Pentax door Ricoh en de plannen die Ricoh met Pentax heeft, er naar mijn mening opeens toch een aantal huidige Pentax gebruikers de handdoek in de ring willen gooien en over willen stappen naar Canon of Nikon. Als je deze overstap (begin) vorig jaar had overwogen, dan kan ik dat nog enigzins begrijpen (weinig vertrouwen in de toekomst van Pentax), maar op dit moment, met de toch al redelijk uitgewerkte plannen van Pentax/Ricoh, vind ik dat toch enigzins vreemd.

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #75 Gepost op: 22 februari 2012, 12:40:11 »
Het uitblijven niet, het uitbrengen van een FF wel.

De APS-C toekomst van Pentax is al vrij onduidelijk, als een FF er bij komt zal dat er niet beter op worden.

Natuurlijk biedt FF iets wat APS-C niet kan bieden maar ik heb er geen behoefte aan, ik maak foto's omdat ik er plezier in heb niet omdat ik er mijn brood mee moet verdienen. De kwaliteit die APS-C kan bieden is voor mij meer dan voldoende en zou dan nog eerder investeren in beter glaswerk dan in een opstap naar een FF-body.

Offline WitteWeduwe

• Full Member
  • *
« Reactie #74 Gepost op: 22 februari 2012, 12:20:30 »
Als ik kijk wat een setje clubs, lidmaatschap van een golfclub en mijn aanleg voor golf me per jaar kost, dan zou ik uit deze discussie moeten concluderen dat ik maar beter de hele zooi kan weggooien omdat ik nooit een prof wordt.

Dat mag ieders mening zijn natuurlijk, maar ik vind golf desondanks erg leuk en ga er lekker mee door en realiseer me dat het me altijd geld zal blijven kosten.

Voor mij dus een non-argument om de expertise en talent van de fotograaf als leidraad te nemen voor wat maatschappelijk aanvaardbaar is welk toestel deze mag kopen. Als pentax met FF komt, koop ik er 1 en dan is voor mij een blij gevoel alleen al een goed genoege motivatie :).

Dat FF het ultieme is wat op fotografiegebied te koop is, is ook niet mijn mening. In het analoge tijdperk was vooral het gebruiksgemak de reden van de populariteit en niet het enorme negatief. Want zo groot was dat niet in vergelijking met middenformaat of groot formaat.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: 22 februari 2012, 10:09:03 »
Leuke discussie zo  :D

Zo zie je maar, dat eenieder zo zijn of haar eigen insteek heeft.
Ik zou op zich een FF met een paar lenzen kunnen betalen, mijn vrouw krijg ik wellicht ook nog wel "overstag", echter zie ik op dit moment voor mijzelf het voordeel er nog niet van in.
Met mijn K5 maak ik steeds betere foto's, maar voor mijn eigen gevoel heb ik daar nog lang niet het moment bereikt, dat ik daar tegen een limiet aan ga lopen. Integendeel zelfs. Zoals al eerder werd opgemerkt, wordt de kwaliteit van de foto's nog steeds voor een groot deel door de fotograaf bepaald en maar voor een deel door de technische mogelijkheden van de camera.

Dan hoef je je daar ook nog niet druk om te maken. Een klant van me heeft vorig niet zoals ik adviseerde een D7000, maar een D700 gekocht. Ze is druk doende aan het leren en had net zo goed dat kunnen doen met die D7000 en volgend jaar een D800 kunnen kopen. Het afgelopen jaar heeft ze (in mijn ogen) geen enkele foto gemaakt die kwalitatief (compositie e.d.) de moeite waard is om die D700 te rechtvaardigen.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #72 Gepost op: 22 februari 2012, 06:40:01 »
En 11 maart in Nieuwegein kijken.

Groeten,
Ruurd

Tja ik gelijk zoeken wat er dan is op 11 maart he...
http://www.fotografica.nl/Fotograficabeurs.htm

hummm dat ziet er best leuk uit.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #71 Gepost op: 22 februari 2012, 01:59:45 »
Leuke discussie zo  :D

Zo zie je maar, dat eenieder zo zijn of haar eigen insteek heeft.
Ik zou op zich een FF met een paar lenzen kunnen betalen, mijn vrouw krijg ik wellicht ook nog wel "overstag", echter zie ik op dit moment voor mijzelf het voordeel er nog niet van in.
Met mijn K5 maak ik steeds betere foto's, maar voor mijn eigen gevoel heb ik daar nog lang niet het moment bereikt, dat ik daar tegen een limiet aan ga lopen. Integendeel zelfs. Zoals al eerder werd opgemerkt, wordt de kwaliteit van de foto's nog steeds voor een groot deel door de fotograaf bepaald en maar voor een deel door de technische mogelijkheden van de camera.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #70 Gepost op: 21 februari 2012, 23:57:23 »
Ze worden nog officeel door Pentax gemaakt toen ik laats keek Ruurd  ;)

Maar dat is niet wat ik helemaal bedoelde.
Ik zal morgen wel een ontwerpje maken, ik zie er zelf namelijk wel potentie in  :)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: 21 februari 2012, 23:06:46 »
Wel weer een aparte mount inderdaad maar elk voordeel heeft zijn nadeel.

Voor de gene die niet weten waar het over gaat.
645D zonder spiegel en daardoor een korte mount waar door je met een adapter ook k-mount lenzen erop kan gebruiken, je moet wel het beeld croppen natuurlijk en met 645 en 67 lenzen kan je een balg gebruiken zodat je "semi" technische camera hebt.
Zal niet goedkoop worden met een grotere sensor maar ja je hebt dan ook wel wat =]

Dan hoef je echt niet te wachten, Stefan:
Pentax maakt al heel lang step-down-adapters om 645 en 67 objectieven te kunnen gebruiken op camera's met een kleinere beeldcirkel.

En nu ga je vragen: Waar hebben ze die dan. (ik ken je langer dan vandaag...  ;D )
Geen idee, ik weet alleen, dát ze bestaan en ik heb iemand gekend die ze gebruikte...
Misschien dat Fré of Asahiflex iets meer weten.

En 11 maart in Nieuwegein kijken.

Groeten,
Ruurd

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: 21 februari 2012, 22:48:55 »
Berend, ik begrijp dat je je aangesproken voelt en dat was niet mijn bedoeling. Het was ook niet mijn bedoeling om aan te tonen dat FF inferieur zou zijn aan APS-C. Alle argumenten die je aanvoert zijn zowel bespreekbaar als betwistbaar, maar dat gaat ook weer te ver off topic.

Als ik met de K-5 die ik nu heb in het "verkeerde kamp" zit, ben ik in ieder geval in goed gezelschap, gezien jouw opmerking. De vraag was of ik bij uitblijven Pentax FF naar een ander merk zou overstappen en het antwoord was dat ik FF absoluut niet zie zitten, volstrekt tevreden ben met APS-C wat ik voor zeer succesvol hou. Ik zie nog eerder FF verdwijnen dan APS-C en ik zie ook absoluut niet dat de mirrorless de APS-C zal gaan vervangen.

Het is niets persoonlijks ik vind het alleen apart dat de techniek van de digitale fotografie deze ontwikkeling heeft ondergaan.
Dat ik Pentax schaar onder het 'verkeerde kamp' is niet gericht op de gebruikers (anders zou ik hier geen lid meer zijn) maar op de innovatie van de sensortechniek.
Pentax leent namelijk techniek van Sony die samen met Canon de markt domineren, zij bepalen dus grotendeels wat er te koop is.
Ik prijs metname Fuji omdat zij het anders (mijn mening: beter) doen dan de rest.
Ik hoop dat Pentax Ricoh deze weg ook zal inslaan anders ben ik bang dat ze vast blijven zitten in het huidige vicieuze cirkeltje.
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2012, 14:42:56 door Berend »

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #67 Gepost op: 21 februari 2012, 22:29:05 »
Inderdaad...

Alle technische zaken even buiten beschouwing latend.......
durf ik gerust te beweren dat, indien geld geen rol speelde bij de aanschaf van jullie (en de mijne) camera's 99,9% een FF had gekocht.
Gewoon omdat het kan en gewoon omdat het stoer staat!

Nu zoeken we allerlei excuses :
A: omdat we de poen niet hebben (net als ik)
B: we niet mogen van ons vrouw

Henk

Volgens mij de spijker op zijn kop, al zijn het in mijn geval geen excuses maar keiharde realiteit :'(

Henk (andere)

Jeroen_Cox

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: 21 februari 2012, 22:14:09 »
ik heb een periode gehad dat ik dacht dat ik ook moest overstappen, vanwege het feit wat pentax te bieden had. nu ik sinds enige tijd in bezit ben van een kwaliteitslens (da*50-135 ) en ik zie wat voor resultaat ik er op mn K10 er uit haal. nee ik spaar wel ff door en koop ook een K5 of opvolger  :P en kan weer flink wat jaren vooruit. qua autofocus en prestaties in slechte lichtomstandigheden zet ik dan reuzenstappen.

en dan nog mijn relativering... damn het is mijn hobby en ik heb wel ambities om mijzelf te verder te ontwikkelen (leuke woordspeling :D)als fotograaf. maar binnen het aps-c segment ligt er voor mij voldoende ruimte om dit te verwezenlijken.

ok dat was mijn mening gebaseerd op mijn portomonee

als ik een hoofdprijs van een miljoen zou winnen
 dan zou ik nog bij pentax blijven, want dan koop ik 2 645D's   :Pom makkelijk van lens te kunnen wisselen 8)

newmikey

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: 21 februari 2012, 22:07:25 »
Momenteel zitten de canon, nikon en pentax gebruikers dus in het verkeerde kamp wat betreft innovatie.

Berend, ik begrijp dat je je aangesproken voelt en dat was niet mijn bedoeling. Het was ook niet mijn bedoeling om aan te tonen dat FF inferieur zou zijn aan APS-C. Alle argumenten die je aanvoert zijn zowel bespreekbaar als betwistbaar, maar dat gaat ook weer te ver off topic.

Als ik met de K-5 die ik nu heb in het "verkeerde kamp" zit, ben ik in ieder geval in goed gezelschap, gezien jouw opmerking. De vraag was of ik bij uitblijven Pentax FF naar een ander merk zou overstappen en het antwoord was dat ik FF absoluut niet zie zitten, volstrekt tevreden ben met APS-C wat ik voor zeer succesvol hou. Ik zie nog eerder FF verdwijnen dan APS-C en ik zie ook absoluut niet dat de mirrorless de APS-C zal gaan vervangen.

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
« Reactie #64 Gepost op: 21 februari 2012, 21:59:06 »
Tja, en dan te bedenken dat Pentax (voor zover ik dat goed heb) als eerste met een FF-prototype kwam (mèt geïntegreerde grip en mooi/typisch 'Pentax-compact'): de MZ-D...met 6MP....
Ik weet nog wel hoe jammer ik het vond toen dat werd afgeblazen... :(

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR