Hoi J@@p,
Ik denk dat de helft niet alleen vanwege de FF body maar ook vanwege de kwaliteit/keuze mogelijkheid van objectieven overstapt. Vergeet niet als je de stap naar FF zet om het onderste uit de kan te halen dan is dit minstens zo belangrijk.
Juist in de APS-C objectieven heeft Pentax niet alleen een goede body maar ook sterke objectieven in de DA* range.
Groeten, Bob
Ik denk, dat dat niet waar is.
Sterker nog: Van de de overstappers die ik er over aansprak speelt iets heel anders.
Wat veel APS-c-ers nog niet in de gasten hebben, is dat de eigenschappen van de oude optieken prima zijn en voor KLEINBEELD, maar slechts ten dele gebruikt worden voor de kleinere sensor in APS-c.
Ik werk al veel langer met kleinbeeld, dan ik met APS-c gedaan heb en ooit zal doen.
Daardoor ken ik de eigenschappen van die objectieven vanaf volle opening en weet bij de opname al, hoe de foto er uit gaat zien met een kleinbeeld sensor.
Met mijn APS-c body weet ik dat niet en dat geeft een onbehaaglijk gevoel.
Voor de mensen, die nooit met kleinbeeld gewerkt hebben maakt dat geen donder uit, voor mesnen die dat wel hebben kan dat een groot punt van overweging zijn.
Voor de mensen, die al lang en vooral bewust met Pentax werken, betekend het ook: We weten wat de PENTAX objectieven leveren:
Natuurlijke kleuren en scherpte, zoals wij die met onze ogen ook waarnemen.De meeste objectieven die ik heb, komen uit mijn - hoofdzakelijk - analoge tijdperk. Logisch, als je 40 jaar met KB fotogragfeert en pas een jaar of 4 met APS-c.
Op den duur leer je met fratsen als een anti-alias-filter wel omgaan (wat een ramp), maar het feit, dat alleen een deel van het centrum van het objectief wordt gebruikt en niet de rand er omheen, betekent, dat een deel van de eigenschappen - optisch gezien ca. 50% ! - niet gebruikt wordt bij de opname.
Mijn opname moet goed zijn, dán ben ik in eerste instantie tevreden. Ik heb geen berhoefte om uren achter de pc te zitten om te moeten klooien met electronische aanpassingen, oftewel software.
Dit is voor FF-overstappers een essentieel iets.
Om deze reden vraag ik nogmaals - in een ander topic heb ik dat tevergeefs gedaan - om niet in dit topic te stappen, als je ervaring met het fotograferen op het kleinbeeld-FORMAAT mist.
Ik gun iedereen zijn/haar plezier met KB-objectieven op een APS-c camera als zij daar tevreden mee zijn.
Ik ben het niet en dat is mijn keuze.
Ik ben erg benieuwd naar de ervaring van Bob op dit gebied.
Groeten,
Ruurd