Auteur Topic: POLL: Overstap naar ander merk bij uitblijven Pentax FF camera?  (gelezen 6428 keer)

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:POLL: Overstap naar ander merk bij uitblijven Pentax FF camera?
« Reactie #13 Gepost op: 21 februari 2012, 15:40:16 »
Tja, de meningen blijven verdeeld.
Ik zie zelf de voordelen van FF t.o.v. APS-C nog niet zozeer, hoewel ik toch bijna 30 jaar met kleinbeeld heb gefotografeerd.
Wellicht komt dat doordat mijn foto hobby de laatste tiental jaren van mijn kleinbeeld fotografie tijdperk beperkt is gebleven tot vakantieplaatjes.
Ik zie nog niet in wat FF meer aan voordelen brengt dan APS-C. Daarnaast zie ik ook niet in dat ik met FF opeens veel betere foto's ga maken.
Het zal wellicht aan mij liggen dat ik dit niet begrijp..........

Soms heb ik bij sommige fotografen wel eens het idee dat FF ook een beetje "status" is, van "Kijk mij hier nu eens met een groot apparaat op mijn borst rondwandelen" of zo van "Kijk, ik loop met een FF op mijn buik".

+1

Als ik overstap naar een ander merk, dan is het om een flexibele of draaibaar (of hoe je dat ook noemt) monitor achterop de camera. Mocht de opvolger van de K5 dat niet hebben dan OVERWEEG ik wel om over te stappen. Ik vind die nieuwe Olympus wel een hele fraaie camera maar weet nog niet hoe de ruisprestaties zijn, en die zijn bij de K5 perfect!
Ik heb alleen geen zin iedere keer maar weer op mijn knieën te zitten om een foto vanuit een laag standpunt te maken. Ik merk dat ik met de K5 al veel minder van dat soort foto's maak.
Dus voor mij is FF niet van belang maar wel een draaibaar monitor.
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #13 Gepost op: 21 februari 2012, 15:40:16 »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #12 Gepost op: 21 februari 2012, 15:29:17 »
Tja, de meningen blijven verdeeld.
Ik zie zelf de voordelen van FF t.o.v. APS-C nog niet zozeer, hoewel ik toch bijna 30 jaar met kleinbeeld heb gefotografeerd.
Wellicht komt dat doordat mijn foto hobby de laatste tiental jaren van mijn kleinbeeld fotografie tijdperk beperkt is gebleven tot vakantieplaatjes.
Ik zie nog niet in wat FF meer aan voordelen brengt dan APS-C. Daarnaast zie ik ook niet in dat ik met FF opeens veel betere foto's ga maken.
Het zal wellicht aan mij liggen dat ik dit niet begrijp..........

Soms heb ik bij sommige fotografen wel eens het idee dat FF ook een beetje "status" is, van "Kijk mij hier nu eens met een groot apparaat op mijn borst rondwandelen" of zo van "Kijk, ik loop met een FF op mijn buik".

asplx

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 21 februari 2012, 15:07:52 »
Hoi J@@p,

Ik denk dat de helft niet alleen vanwege de FF body maar ook vanwege de kwaliteit/keuze mogelijkheid van objectieven overstapt. Vergeet niet als je de stap naar FF zet om het onderste uit de kan te halen dan is dit minstens zo belangrijk.

Juist in de APS-C objectieven heeft Pentax niet alleen een goede body maar ook sterke objectieven in de DA* range.

Groeten, Bob 

Ik denk, dat dat niet waar is.
Sterker nog: Van de de overstappers die ik er over aansprak speelt iets heel anders.
Wat veel APS-c-ers nog niet in de gasten hebben, is dat de eigenschappen van de oude optieken prima zijn en  voor KLEINBEELD, maar slechts ten dele gebruikt worden voor de kleinere sensor in APS-c.
Ik werk al veel langer met kleinbeeld, dan ik met APS-c gedaan heb en ooit zal doen.
Daardoor ken ik de eigenschappen van die objectieven vanaf volle opening en weet bij de opname al, hoe de foto er uit gaat zien met een kleinbeeld sensor.
Met mijn APS-c body weet ik dat niet en dat geeft een onbehaaglijk gevoel.
Voor de mensen, die nooit met kleinbeeld gewerkt hebben maakt dat geen donder uit, voor mesnen die dat wel hebben kan dat een groot punt van overweging zijn.

Voor de mensen, die al lang en vooral bewust met Pentax werken, betekend het ook: We weten wat de PENTAX objectieven leveren: Natuurlijke kleuren en scherpte, zoals wij die met onze ogen ook waarnemen.

De meeste objectieven die ik heb, komen uit mijn - hoofdzakelijk - analoge tijdperk. Logisch, als je 40 jaar met KB fotogragfeert en pas een jaar of 4 met APS-c.
Op den duur leer je met fratsen als een anti-alias-filter wel omgaan (wat een ramp), maar het feit, dat alleen een deel van het centrum van het objectief wordt gebruikt en niet de rand er omheen, betekent, dat een deel van de eigenschappen -  optisch gezien ca. 50% ! - niet gebruikt wordt bij de opname.
Mijn opname moet goed zijn, dán ben ik in eerste instantie tevreden. Ik heb geen berhoefte om uren achter de pc te zitten om te moeten klooien met electronische aanpassingen, oftewel software.

Dit is voor FF-overstappers een essentieel iets.
Om deze reden vraag ik nogmaals - in een ander topic heb ik dat tevergeefs gedaan - om niet in dit topic te stappen, als je ervaring met het fotograferen op het kleinbeeld-FORMAAT mist.

Ik gun iedereen zijn/haar plezier met KB-objectieven op een APS-c camera als zij daar tevreden mee zijn.
Ik ben het niet en dat is mijn keuze.
Ik ben erg benieuwd naar de ervaring van Bob op dit gebied.

Groeten,
Ruurd

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2012, 14:44:31 »
Voor mij nooit weer iets anders dan Pentax denk ik. Heb hier de spullen voor en het bevalt me prima.

Ik vraag me alleen af wat de mensen die zo graag FF willen voor reden hebben. Ik had het er laatst met 2 fotografen over. Beide gebruikte een top of de range APS-C.
Hun reden was dat de huidige APS sensoren zo goed zijn qua ruisbestrijding dat je eigenlijk geen verschil meer hebt. Het verschil dat er is zie je op de foto's niet meer terug. Ze waren beide van een eerdere generatie FF over gestapt naar een APS toen hun camera's af waren omdat ze dat grote verschil in prijs niet konden verantwoorden met de voordelen.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2012, 14:33:59 »
Ik ben daar nog niet heel erg mee bezig voor mijzelf als "fotograaf".
Laat ik eerst eens alles uit de APS-C camera's halen en dat kan nog wel even duren ;)

Wel het feit of er een FF komt en het breder maken van het merk Pentax.
Ik ben van mening dat als ze willen overleven in de strijd der foto merken wel een dergelijke stap
zouden moeten maken. Maar dan is niet enkel een FF camera zaligmakend....

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

newmikey

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2012, 13:53:30 »
Met de huidige ISO/ruis verhouding en de compactheid van zowel de objectieven als de body is er geen haar op mijn hoofd die wil overstappen naar een FF. De markt voor FF is ook dusdanig klein dat als Pentax hier in springt dit volgens mij gelijk zou staan aan zelfmoord. Naast de body zijn er ook geen FF objectieven die zich met de huidige concurrentie kunnen meten.

+1

Géén haar op mijn hoofd. Ik zou wel gek zijn, nog een paar kilo erbij in die halve hutkoffer op m'n rug en het tele-voordeel van de 1.5x cropfactor opgeven? Never!

Offline Bob

• Super Pentaxian
  • Beauty is in the eye of the beholder!
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2012, 13:38:51 »
Gaat Ajax FF dan :D :D
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2012, 13:29:57 »
Ben het niet altijd/nooit  eens met Cruijff, maar nu wel:  http://www.ajaxlife.nl/nieuws/detail/9762

Offline Bob

• Super Pentaxian
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2012, 13:25:16 »
Hoi J@@p,

Ik denk dat de helft niet alleen vanwege de FF body maar ook vanwege de kwaliteit/keuze mogelijkheid van objectieven overstapt. Vergeet niet als je de stap naar FF zet om het onderste uit de kan te halen dan is dit minstens zo belangrijk.

Juist in de APS-C objectieven heeft Pentax niet alleen een goede body maar ook sterke objectieven in de DA* range.

Groeten, Bob 
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2012, 13:16:32 »
Als ik het geld op dit moment zou hebben, zou ik er wel over denken om over te stappen. Ik ben er wel mee bezig. Maar omdat het best een behoorlijk investering is, die ik me momenteel niet kan permitteren, kan ik wel even wachten. Mocht ik het echt willen dan is het vroeg genoeg om te kijken of Pentax "iets" heeft. Dus wel een potentiële koper. Als Pentax ergens mee komt en ik ga overstappen is overstappen (vanwege de lenzen) niet iets wat direct voor de hand zou liggen.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Bob

• Super Pentaxian
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2012, 13:06:40 »
Met de huidige ISO/ruis verhouding en de compactheid van zowel de objectieven als de body is er geen haar op mijn hoofd die wil overstappen naar een FF. De markt voor FF is ook dusdanig klein dat als Pentax hier in springt dit volgens mij gelijk zou staan aan zelfmoord. Naast de body zijn er ook geen FF objectieven die zich met de huidige concurrentie kunnen meten. De bestaande ff pentax objectieven zijn echt verouderd.

In Medium format is er weinig concurrentie en nog wel een goede marge te halen (zeker met de bestaande objectieven voor de 645). Dat zie je ook terug in objectief ontwikkelingen die er nog zijn.

my 2cts, Bob

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2012, 13:05:12 »
Ik weet nog niet wat ik zou doen als geld geen rol zou spelen, ik ben dik tevreden met Pentax, maar als ik bv de staatsloterij :yahoo: zou winnen zou ik gewoon een FF camera kopen en hele goede lenzen. Of mijn foto`s daar per definitie beter van zouden worden weet ik niet (factor "ik" veranderd niet)  Maar als ik zover ben en Pentax heeft geen FF ga ik gewoon een ander :evil: merk kopen, geld speelt toch geen rol. "Schrik", :'( toen werd ik wakker. Dus ik blijf gewoon bij Pentax. :cooll:

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
POLL: Overstap naar ander merk bij uitblijven Pentax FF camera?
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2012, 12:54:55 »
De discussie blijft steeds terugkomen en er is recent al één overstapper geweest.
Het interview met de product manager op de CP+ geeft nog geen duidelijkheid over het uitbrengen van een FF camera door Pentax en op welke termijn dit staat te gebeuren.
Ik ben wel eens benieuwd naar de vraag of er nog leden zijn die om deze reden een overstap naar CaniKon overwegen en zo ja of ze bereid zijn op een Pentax FF te wachten.
Vandaar deze poll.