Ik zie zelf de voordelen van FF t.o.v. APS-C nog niet zozeer, hoewel ik toch bijna 30 jaar met kleinbeeld heb gefotografeerd.
Idem hier.
Ik zie nog niet in wat FF meer aan voordelen brengt dan APS-C. Daarnaast zie ik ook niet in dat ik met FF opeens veel betere foto's ga maken.
Het zal wellicht aan mij liggen dat ik dit niet begrijp..........
FF biedt wel degelijk een aantal voordelen - een steilere inval van de lichtstralen op de sensor, kleinere DOF, wijder FOV van groothoeklenzen en een beter scheidend vermogen (S/N ratio), maar de laatste jaren zijn een hoop van die zaken ingelopen op APS-C tot het punt dat ze nu niet meer zo doorslaggeven zijn als een aantal jaren geleden. Dat komt ondermeer door de toevogeing van microlensjes op de sensor, "backlit" sensoren en betere bewerkingsmogelijkheden.
Over de nadelen van FF hoor je niet zoveel en die zijn er ook te over. Oók op FF zit er nog een antialias filter voor de sensor. Dat filter zit er door de gebruikte Bayer matrix technologie, niet door de sensormaat. Alleen op de Foveon sensoren zal je dat filter tevergeefs zoeken. Het hogere gewicht van zowel camera als lenzen, beperktere telebereik van objectieven zijn wel degelijk nadelen, alsmede het feit dat lensfouten in de buitenste randen van het gebruikte glas een veel grotere impact hebben. Een grotere statische lading van de sensor met de daarmee samenhangende gevoeligheid voor sensorvlekken en de zwaardere mechanische constructie van alle mechanische delen zijn zo nog een paar.
Als we er even vanuit gaan dat alle buitenmaten van camera en lens evenredig groter zijn aan het verschil in sensorgrootte tussen APS-C en FF dan moeten de gebruikte onderdelen ruim 3 keer zo zwaar zijn. Om dat te ondervangen en die gewichtratio omlaag te brengen moeten geavanceerdere materialen gebruikt worden en dat drijft de prijs weer onevenredig op - het laatste nadeel.
Soms heb ik bij sommige fotografen wel eens het idee dat FF ook een beetje "status" is, van "Kijk mij hier nu eens met een groot apparaat op mijn borst rondwandelen" of zo van "Kijk, ik loop met een FF op mijn buik".
Voor sommigen die de aansluiting met digitaal volkomen hebben gemist zal dat misschien niet de enige reden zijn, maar het dient wel vaak als excuus. Het is makkelijk om het onvermogen behoorlijke platen af te leveren af te schuiven op de techniek, maar gezien ook de historie van grote fotografen is het ook volledig onterecht.
Het zou mij niets verbazen als FF de APS van digitaal zal blijken te zijn.