Auteur Topic: POLL: Overstap naar ander merk bij uitblijven Pentax FF camera?  (gelezen 6423 keer)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:POLL: Overstap naar ander merk bij uitblijven Pentax FF camera?
« Reactie #38 Gepost op: 21 februari 2012, 17:18:48 »
Ik ben wel eens benieuwd wie de 3 "JA" stemmers zijn (buiten Ruurd, maar die kan wellicht nog even op de LX-D wachten?  ;)) en wat hun argumenten zijn om nu al op FF over te stappen en niet eerst een Pentax FF af te wachten.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #38 Gepost op: 21 februari 2012, 17:18:48 »

asplx

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 21 februari 2012, 16:54:59 »
Sony onbekend?
En iemand die de industrie een beetje volgt weet dat Sony Minolta heeft overgenomen.

Sony is ontzettend bekend...
van televisies
van tapedecks
videocamera's
walkmans
spelcomputers....

Maar niet van FOTOCAMERA'S

Daar is het een vreemde eend in de bijt.
De NAAM, het BEGRIP Minolta is teloor gegaan men de overname door Sony.

Doodzonde...
En echt niet iedereen volgt de industrie een beetje...
Mensen willen vermaakt worden met spelshows, talentenjachtyen, reality-series... maar niet met industruele highlights.
Dat zal ze worst zijn.

Ricoh pakt dat beter aan: Pentax is bekender dan Ricoh op camera-gebied. Gebruik dus de naam PENTAX.

Maar zullen we weer on-topic gaan ?
Want echt veel INHOUDELIJKE argumenten heb ik nog niet veel gezien....  :(
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2012, 17:03:01 door asplx »

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #36 Gepost op: 21 februari 2012, 16:53:35 »
Sony als spiegelreflexcamera was wel onbekend ja... Minolta was wel een goed merk, maar haalde het niet tussen het Canikon-geweld...
Maargoed Stephan waarom heb jij niet toentertijd een Sony aangeschaft???
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #35 Gepost op: 21 februari 2012, 16:48:41 »
Waarom iets 'onbekends' kopen als er al veel (goede) ervaringen met lang in het vak bestaande en bekende merken zijn...
Sony onbekend?
En iemand die de industrie een beetje volgt weet dat Sony Minolta heeft overgenomen.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

newmikey

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 21 februari 2012, 16:37:42 »
Het zou mij niets verbazen als FF de APS van digitaal zal blijken te zijn.

Voor de volledigheid: APS=Advanced Photo System

Het systeem wat op het laatste moment ingezet werd als vervanger van kleinbeeld niet wat betreft formaat maar meer om de mechanische kant. Het systeem is roemloos ten onder gegaan toen digitaal het de nek omdraaide.

asplx

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 21 februari 2012, 16:36:02 »
Een hoekzoeker aanschaffen?  ;)
Ik schuif hem er vaak op voor dit soort foto's.
Maar ben het met je eens dat een draaibaar scherm soms best handig is. Toch kijk ik nog steeds liever door de zoeker, dus de hoekzoeker.

Een Pentax LX-D mét het optische zoekersysteem, zoals geen enkele KB van een ander merk dat had.
Tegen dat systeem kan geen hoekzoeker op...

En wat is het gekke: In meerdere topics op Pentax-forums hoor en zie ik dit signaal.
Maak deLX digitaal en je hebt de perfecte DIGI-FF.
De sensor is voor handen, zie ook DigiFoto Pro.
Er is goed glaswerk..
Het zou mij niet verbazen, dat de stilte hieromtrent bewust zo gehouden wordt en men in Japan dit idee aan het uitwerken is.

Het zou een REUZENKLAPPER zijn.  8)

En zeer zeker onderscheidend t.o.v. andere merken FF's
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2012, 16:41:01 door asplx »

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #32 Gepost op: 21 februari 2012, 16:32:01 »
Waarom iets 'onbekends' kopen als er al veel (goede) ervaringen met lang in het vak bestaande en bekende merken zijn...

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #31 Gepost op: 21 februari 2012, 16:29:22 »
Voor de doorgewinterde amateurfotograaf en professioneel zeker wel.
Maar dan koop je hem toch meer voor de show volgens mijn...
Als je weet dat de camera goed is dan moet het merk weinig uit maken.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #30 Gepost op: 21 februari 2012, 16:27:39 »
Het zal niet dé reden zijn, maar wel een belangrijke...

Voor de doorgewinterde amateurfotograaf en professioneel zeker wel.

asplx

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 21 februari 2012, 16:26:59 »
Idem hier.
FF biedt wel degelijk een aantal voordelen - een steilere inval van de lichtstralen op de sensor, kleinere DOF, wijder FOV van groothoeklenzen en een beter scheidend vermogen (S/N ratio),  maar de laatste jaren zijn een hoop van die zaken ingelopen op APS-C tot het punt dat ze nu niet meer zo doorslaggeven zijn als een aantal jaren geleden. Dat komt ondermeer door de toevogeing van microlensjes op de sensor, "backlit" sensoren en betere bewerkingsmogelijkheden.

Over de nadelen van FF hoor je niet zoveel en die zijn er ook te over. Oók op FF zit er nog een antialias filter voor de sensor. Dat filter zit er door de gebruikte Bayer matrix technologie, niet door de sensormaat. Alleen op de Foveon sensoren zal je dat filter tevergeefs zoeken. Het hogere gewicht van zowel camera als lenzen, beperktere telebereik van objectieven zijn wel degelijk nadelen, alsmede het feit dat lensfouten in de buitenste randen van het gebruikte glas een veel grotere impact hebben. Een grotere statische lading van de sensor met de daarmee samenhangende gevoeligheid voor sensorvlekken en de zwaardere mechanische constructie van alle mechanische delen zijn zo nog een paar.

Als we er even vanuit gaan dat alle buitenmaten van camera en lens evenredig groter zijn aan het verschil in sensorgrootte tussen APS-C en FF dan  moeten de gebruikte onderdelen ruim 3 keer zo zwaar zijn. Om dat te ondervangen en die gewichtratio omlaag te brengen moeten geavanceerdere materialen gebruikt worden en dat drijft de prijs weer onevenredig op - het laatste nadeel.
Voor sommigen die de aansluiting met digitaal volkomen hebben gemist zal dat misschien niet de enige reden zijn, maar het dient wel vaak als excuus. Het is makkelijk om het onvermogen behoorlijke platen af te leveren af te schuiven op de techniek, maar gezien ook de historie van grote fotografen is het ook volledig onterecht.

Dit vind ik een uitstekend betoog.
 :clap2:

Ik ben het er - bijna - helemaal mee eens...

Groeten,
Ruurd

Edit:
Aangepast na de verderop in dit topic geplaatste anvulling van Newmikey.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2012, 16:49:43 door asplx »

asplx

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 21 februari 2012, 16:24:54 »
Denk je echt dat dat de rede is waarom het niet ging?

Het zal niet dé reden zijn, maar wel een belangrijke...

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #27 Gepost op: 21 februari 2012, 16:18:06 »
Een hoekzoeker aanschaffen?  ;)
Maar ben het met je eens dat een draaibaar scherm soms best handig is. Toch kijk ik nog steeds liever door de zoeker, dus de hoekzoeker.

Nee Edzo, dat werkt voor mij niet...  :(

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #26 Gepost op: 21 februari 2012, 16:14:20 »
Pentax K-5 660 gram mensen doen er vaak een grip bij omdat hij dan weer iets groter is, grip K-5 240 gram totaal 900 gram.
Canon 5D groot genoeg voor grote handen weegt 810 gram, hoezo meer kilo's ?
Maar als je op de 5D toch een grip wilt hebben vanwege het gebruik van een tweede accu dan is het wel weer zwaarder.
In de analoge tijdperk makte ik foto's met een Canon F1-new met winder, nog niet eens een motordrive, en dat was ook al zwaar. Heerlijk, een zwaardere camera schiet ook beter. ;)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #25 Gepost op: 21 februari 2012, 16:13:56 »
Ben ik helemaal met je eens, status heeft als voorbeeld dat je snel en eerder ergens binnen komt vooral als ik twee van die 7D om de nek hangt. niks mis dus heeft alleen maar voordelen..

Pentax K-5 660 gram mensen doen er vaak een grip bij omdat hij dan weer iets groter is, grip K-5 240 gram totaal 900 gram.

Heb je wel een punt. ik mocht gister ook door de carnavalsoptocht door lopen met twee camera's op mijn buik omdat ze dachten dat ik beroepsmatig bezig was  ;)
Maar waar ik meer op doel is de beginnend fotograaf die alleen maar met veel techniek op zijn/haar buik en in de tas loopt, maar voor de rest geen fatsoenlijke plaat kan schieten.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #24 Gepost op: 21 februari 2012, 16:11:40 »
+1

Als ik overstap naar een ander merk, dan is het om een flexibele of draaibaar (of hoe je dat ook noemt) monitor achterop de camera. Mocht de opvolger van de K5 dat niet hebben dan OVERWEEG ik wel om over te stappen. Ik vind die nieuwe Olympus wel een hele fraaie camera maar weet nog niet hoe de ruisprestaties zijn, en die zijn bij de K5 perfect!
Ik heb alleen geen zin iedere keer maar weer op mijn knieën te zitten om een foto vanuit een laag standpunt te maken. Ik merk dat ik met de K5 al veel minder van dat soort foto's maak.
Dus voor mij is FF niet van belang maar wel een draaibaar monitor.

Een hoekzoeker aanschaffen?  ;)

newmikey

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 21 februari 2012, 16:09:41 »

lenzen al vergeleken op basis van effectief bereik? DA*50-135 vergelijken met een 70-200mm/f2.8 is nuttiger. Ik kan niet echt een 5D vergelijken met een K-5 misschien beter met de 60D?

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #22 Gepost op: 21 februari 2012, 16:08:55 »
Bedankt voor het heldere overzicht Mike. De meeste punten waren me al bekend, maar geven bij mij op dit moment en voor mijn gevoel ook komende jaren geen reden tot overstap op FF.

Ik begrijp alleen je laatste zin niet.

kdj4

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 21 februari 2012, 16:07:15 »

Soms heb ik bij sommige fotografen wel eens het idee dat FF ook een beetje "status" is, van "Kijk mij hier nu eens met een groot apparaat op mijn borst rondwandelen" of zo van "Kijk, ik loop met een FF op mijn buik".

Ben ik helemaal met je eens, status heeft als voorbeeld dat je snel en eerder ergens binnen komt vooral als ik twee van die 7D om de nek hangt. niks mis dus heeft alleen maar voordelen..

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #20 Gepost op: 21 februari 2012, 16:06:15 »
Omdat niet SONY maar MINOLTA een naam had op KB-reflex gebied. :o
Denk je echt dat dat de rede is waarom het niet ging?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

kdj4

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 21 februari 2012, 16:04:53 »
+1

Géén haar op mijn hoofd. Ik zou wel gek zijn, nog een paar kilo erbij in die halve hutkoffer op m'n rug en het tele-voordeel van de 1.5x cropfactor opgeven? Never!

newmikey

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 21 februari 2012, 15:50:52 »
Ik zie zelf de voordelen van FF t.o.v. APS-C nog niet zozeer, hoewel ik toch bijna 30 jaar met kleinbeeld heb gefotografeerd.
Idem hier.

Citaat
Ik zie nog niet in wat FF meer aan voordelen brengt dan APS-C. Daarnaast zie ik ook niet in dat ik met FF opeens veel betere foto's ga maken.
Het zal wellicht aan mij liggen dat ik dit niet begrijp..........
FF biedt wel degelijk een aantal voordelen - een steilere inval van de lichtstralen op de sensor, kleinere DOF, wijder FOV van groothoeklenzen en een beter scheidend vermogen (S/N ratio),  maar de laatste jaren zijn een hoop van die zaken ingelopen op APS-C tot het punt dat ze nu niet meer zo doorslaggeven zijn als een aantal jaren geleden. Dat komt ondermeer door de toevogeing van microlensjes op de sensor, "backlit" sensoren en betere bewerkingsmogelijkheden.

Over de nadelen van FF hoor je niet zoveel en die zijn er ook te over. Oók op FF zit er nog een antialias filter voor de sensor. Dat filter zit er door de gebruikte Bayer matrix technologie, niet door de sensormaat. Alleen op de Foveon sensoren zal je dat filter tevergeefs zoeken. Het hogere gewicht van zowel camera als lenzen, beperktere telebereik van objectieven zijn wel degelijk nadelen, alsmede het feit dat lensfouten in de buitenste randen van het gebruikte glas een veel grotere impact hebben. Een grotere statische lading van de sensor met de daarmee samenhangende gevoeligheid voor sensorvlekken en de zwaardere mechanische constructie van alle mechanische delen zijn zo nog een paar.

Als we er even vanuit gaan dat alle buitenmaten van camera en lens evenredig groter zijn aan het verschil in sensorgrootte tussen APS-C en FF dan  moeten de gebruikte onderdelen ruim 3 keer zo zwaar zijn. Om dat te ondervangen en die gewichtratio omlaag te brengen moeten geavanceerdere materialen gebruikt worden en dat drijft de prijs weer onevenredig op - het laatste nadeel.

Citaat
Soms heb ik bij sommige fotografen wel eens het idee dat FF ook een beetje "status" is, van "Kijk mij hier nu eens met een groot apparaat op mijn borst rondwandelen" of zo van "Kijk, ik loop met een FF op mijn buik".
Voor sommigen die de aansluiting met digitaal volkomen hebben gemist zal dat misschien niet de enige reden zijn, maar het dient wel vaak als excuus. Het is makkelijk om het onvermogen behoorlijke platen af te leveren af te schuiven op de techniek, maar gezien ook de historie van grote fotografen is het ook volledig onterecht.

asplx

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 21 februari 2012, 15:47:41 »
Wel grappig dat je het overleven noemt.
Ik zie Sony al voor me die faalde met zijn FF DSLR, het waren goeie camera's maar niemand die ze kocht, hoe kan dat?
Nu gaan ze het proberen met de SLT, ben benieuwt...

Omdat niet SONY maar MINOLTA een naam had op KB-reflex gebied. :o

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #16 Gepost op: 21 februari 2012, 15:45:50 »
Ik mis de optie, ik sla FF over en ga naar 645  ;)  :D
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 21 februari 2012, 15:45:35 »
Citaat van: Edzo

Dat is het zelfde als met een body met één enorme-toeter-die-nooit-verwisseld-hoeft-te-worden-want-dat-wil-ik-niet-kunnen,
zo'n 18-300 mm geval, en daarmee indruk willen maken.

Een Phallus-symbool noemen ze dat.
Waarbij de 300 mm stand dient om de phallus te zoeken
en de 18 mm stand om het geval groot in beeld te brengen...  8)

Professioneel gebruik, zeggen ze dan ook nog...  ;C

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #14 Gepost op: 21 februari 2012, 15:45:00 »
Wel het feit of er een FF komt en het breder maken van het merk Pentax.
Ik ben van mening dat als ze willen overleven in de strijd der foto merken wel een dergelijke stap
zouden moeten maken. Maar dan is niet enkel een FF camera zaligmakend....
Wel grappig dat je het overleven noemt.
Ik zie Sony al voor me die faalde met zijn FF DSLR, het waren goeie camera's maar niemand die ze kocht, hoe kan dat?
Nu gaan ze het proberen met de SLT, ben benieuwt...
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ