Auteur Topic: POLL: Overstap naar ander merk bij uitblijven Pentax FF camera?  (gelezen 6422 keer)

kdj4

• Gast
Re:POLL: Overstap naar ander merk bij uitblijven Pentax FF camera?
« Reactie #63 Gepost op: 21 februari 2012, 21:45:24 »

Uiteindelijk bepaald de fotograaf de kwaliteit van de foto.
Een belangrijke en vaak vergeten factor is de nabewerking, deze is bijna net zo belangrijk als het maken van de foto.
Een foto valt of staat bij deze factor.

Nu zijn we er  :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #63 Gepost op: 21 februari 2012, 21:45:24 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: 21 februari 2012, 21:39:37 »
Met de 5D II of de D800 registreer je simpelweg veel meer bruikbare informatie vandaar dat natuurfotografen voornamelijk met FF's fotograferen ipv APS-c.

Ik meen dat de APS-H van Canon in die kringen toch zeker ook heel populair is. Gewoonweg het ideale verbindingsstuk tussen beide platforms.

Ik heb het al eens eerder getoond meen ik, maar past ook helemaal in dit stuk. Geplaatst in de "dear Pentax" sectie op het Int. Forum:
Citaat van: RonHendriks1966;1799282
So I went two weeks to the European Championship Waterfly in Eindhoven. Taken pictures 14 days, every day following 2 to 4 games. A hard learning school and I did enjoy it.

I used K-5, K-5 Silver, FA*85mm, DA40mm, DA21mm, DA15mm, DA*300mm and Sigma 70-200mm (OS version). I have three new SanDisk PRO cards 45mb/s and one older 32 GB classe 10 and 16 GB classe 6 card. Took a laptop to use in the mediacentre. Used a monopod and a Metz flash.

I took thousends of pictures during that time. There are some real fantastic pictures with it. Learnd a lot from some of the pro-shooters there (1D Mark IV, 5D Mark II, 7D, D300s, D3, D3s and loads of pro-lenses up to 400mm/f2.8). There where a few with transmitters to send their images to their laptops standing next to the pool. I spend time waiting for my camera to be ready with processing and storing files while next to me someone is standing reviewing the same pictures and selecting and deleting. Time I could not spend on my pictures. I'm talking about 8 hours or so during those two weeks. The K-5 is a slow camera in that way.

So what do I want?

• I want better image quality then K-5 offers at hi iso-settings to meet magazine printing quality. So I guess I want APS-H or Full Frame. For newspaper it is fine as K-5 is, but the future is demanding more.
  • I want faster processing in the camera and up to UHS-I speed of writing to cards to stop loosing so much time on waiting for my camera to be ready.
  • I want a smarter and faster AF system. I want lenses that are faster in focussing to work with that new AF-system.
  • I want a second cardslot in my camera. To make RAW and jpg.
  • I want to have a sort of transmitting of images to my laptop. I want to have an option to mark good pictures so I can find them back faster then now.
  • I want a DA*400mm/f4 or a DA*135-270mm/f2.8 with a DA*1.4x TC.
  • I would like to have the option to change to 12-bit RAW. Especially with hi iso (iso 1600 and up) to have smaller files that process faster.
  • I would like an integrated grip. The K-5 body is perfect otherwise. So jyst attache the vertical grip to it and make it one fast camera full of options.
  • A new and better flashsystem would be great.
  • In sportsphotography a shutter garanteed to use for 100k times isn't so great. So making a new one better to use for at least 200.000 actuations would be great.

From an other ways satisfight user.

Kortom er zijn altijd meer zaken om te overdenken.

Overigens is de kwaliteit van de K-5 sensor voor heel veel mensen echt meer dan genoeg om te gebruiken in de praktijk. Dat was in de tijd van de introductie van de D700 in juli 2008 natuurlijk heel anders toen Pentax het moest stellen met de K20D, K200D en K-m.

Voor professioneel gebruik zijn er natuurlijk ook andere zaken die van belang zijn naast beeldkwaliteit.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: 21 februari 2012, 21:24:24 »
Idem hier.
FF biedt wel degelijk een aantal voordelen - een steilere inval van de lichtstralen op de sensor, kleinere DOF, wijder FOV van groothoeklenzen en een beter scheidend vermogen (S/N ratio),  maar de laatste jaren zijn een hoop van die zaken ingelopen op APS-C tot het punt dat ze nu niet meer zo doorslaggeven zijn als een aantal jaren geleden. Dat komt ondermeer door de toevogeing van microlensjes op de sensor, "backlit" sensoren en betere bewerkingsmogelijkheden.

Toch zijn de ruisprestaties van full frame sensoren (vanaf 2008) nog steeds superieur aan aps-c sensoren.
De balans tussen de korreligheid en detailbehoud zal altijd beter blijven bij gelijkwaardige techniek.
Het klopt dat een paar APS-c camera's minder korrelige beelden afleveren maar dit gaat (heftig) ten koste van de details.
Dat is allemaal te wijten aan de hoeveelheid pixels. Meer pixels is meer ruis, meer ruis is meer ruisonderdrukking.
De huidige single bayer techniek van Sony en Canon loopt nu tegen de limieten (wat tijd word) op terwijl Foveon en Fuji bezig zijn de limieten te verleggen met betere techniek.
Momenteel zitten de canon, sony, nikon en pentax gebruikers dus in het verkeerde kamp wat betreft innovatie.

Na een aantal jaartjes verdiepen in fotografie vind ik de APS-c DSLR de grootste blunder uit het digitale fotografie tijdperk.
De merkeigen bajonetaansluitingen zijn gemaakt voor het 35mm formaat SLR's het is onlogisch dat je deze technische eigenschappen regelrecht overneemt voor een 24mm formaat camera.  
Een voorbeeld om van een mug een olifant te maken: Je bouwt een camera met een 645 bajonet aansluiting en je stopt er een 35mm sensor in. Logisch? Nee.
Technisch gezien is de aps-c DSLR gewoon inperfect het was veel beter geweest dat de bajonetaansluiting direct aangepast werd aan de beperkingen van de APS-C sensor.
Gelukkig ,een paar jaar na dato, lijkt er eindelijk verandering in te komen met de komst van de Sony NEX, Samsung NX, Leica X1 en de recente Fujicamera's.

Citaat
Over de nadelen van FF hoor je niet zoveel en die zijn er ook te over. Oók op FF zit er nog een antialias filter voor de sensor. Dat filter zit er door de gebruikte Bayer matrix technologie, niet door de sensormaat. Alleen op de Foveon sensoren zal je dat filter tevergeefs zoeken. Het hogere gewicht van zowel camera als lenzen, beperktere telebereik van objectieven zijn wel degelijk nadelen, alsmede het feit dat lensfouten in de buitenste randen van het gebruikte glas een veel grotere impact hebben. Een grotere statische lading van de sensor met de daarmee samenhangende gevoeligheid voor sensorvlekken en de zwaardere mechanische constructie van alle mechanische delen zijn zo nog een paar.

Het gewicht is inderdaad een groot nadeel maar als je de uitleg hierboven begrepen hebt is het verschil klein tussen APS-c en FF DSLR's.
Echte grote verschillen ga je zien met aps-c mirrorless camera's.

Lensfouten zijn inderdaad goed zichtbaar op FF maar eigenlijk is dit ook te weerleggen.
De APS-c camera heeft het voordeel dat het ook FF objectieven accepteerd.
Bij gebruik van een FF objectief gebruik je voornamelijk het centrum (het scherpste deel) van het objectief.
Bij het gebruik van specifieke APS-c objectieven is het verhaal hetzelfde als bij objectieven op FF.
De APS-c lens gebruikt namelijk het hele glasoppervlak ipv alleen het centrum.
In principe is het dus hetzelfde als dat je een 645 objectief op een 35mm camera gebruikt, je hebt dan dezelfde voordelen als een kleinbeeld lens op een aps-c sensor.

Het 'extra' telebereik door de cropfactor vind ik evengoed een dubieus argument.
Een 300mm lens is 'vergelijkbaar' met een 450mm lens op kleinbeeld.
Het heeft eerder een praktisch voordeel dan een technisch voordeel.
De full frame camera heeft namelijk een hogere tolerantie in croppen vanwege de betere weergave van details.
Met de D700 (12MP) verlies ik wat resolutie (wat deels te herstellen is met PS) maar met een 5D II of een D800 is het voordeel van APS-c nihil, sterker nog de 5D/D800 zullen het beter doen.
Met de 5D II of de D800 registreer je simpelweg veel meer bruikbare informatie vandaar dat natuurfotografen voornamelijk met FF's fotograferen ipv APS-c.

Tot slot wil ik nog opmerken dat de kwaliteit van een foto niet volkomen afhankelijk is van de kwaliteiten van een toestel.
Een camera met een grote sensor levert per defenitie geen betere foto's op.
Daar heb je kennis en ervaring voor nodig en de voortgang hiervan is strikt persoonlijk.
De één leert sneller dan de ander, de ander probeert eerder dan de ander.
Uiteindelijk bepaald de fotograaf de kwaliteit van de foto.
Een belangrijke en vaak vergeten factor is de nabewerking, deze is bijna net zo belangrijk als het maken van de foto.
Een foto valt of staat bij deze factor.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2012, 22:28:01 door Berend »

kdj4

• Gast
« Reactie #60 Gepost op: 21 februari 2012, 21:17:10 »
Voor jouw ligt het anders Kees...jij verdient er de kost mee...wij klooien maar wat aan :)

Dat is schijn, ook in mijn omgeveing denken ze zo.

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 21 februari 2012, 21:13:19 »
Dan heb ik tot nu toe nog veel geluk gehad, mijn vriendin staat 100% achter mij en betaald ook regelmatig mee  ;C
Moet ik er wel vertellen dat ik niet getrouwd ben  ;D

Voor jouw ligt het anders Kees...jij verdient er de kost mee...wij klooien maar wat aan :)

kdj4

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 21 februari 2012, 21:05:27 »

Nu zoeken we allerlei excuses :

B: we niet mogen van ons vrouw

Henk

Dan heb ik tot nu toe nog veel geluk gehad, mijn vriendin staat 100% achter mij en betaald ook regelmatig mee  ;C
Moet ik er wel vertellen dat ik niet getrouwd ben  ;D

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
« Reactie #57 Gepost op: 21 februari 2012, 20:55:48 »
Ik wil nog wel even wachten :)

Dat betekent in mijn geval dat ik niet serieus met FF bezig ben maar, indien de staatsloterij besluit over de brug te komen ik resoluut voor een 1Dx of een D4 (met 600mm tele) ga.
En dat heeft eigenlijk niets FF zelf van doen maar met snelheid, weersbestendigheid en detaillering. Die grote penis is voor klein wild en gevogelte ;)
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2012, 20:58:49 door C20v »

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 21 februari 2012, 20:47:38 »
Ik wil een goede camera, het merk zal me eigenlijk worst wezen.

Inderdaad...

Alle technische zaken even buiten beschouwing latend.......
durf ik gerust te beweren dat, indien geld geen rol speelde bij de aanschaf van jullie (en de mijne) camera's 99,9% een FF had gekocht.
Gewoon omdat het kan en gewoon omdat het stoer staat!

Nu zoeken we allerlei excuses :
A: omdat we de poen niet hebben (net als ik)
B: we niet mogen van ons vrouw

Henk

newmikey

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 21 februari 2012, 20:22:31 »
Is voor dit jaar voor mij in ieder geval niet aan de orde. Een overstap naar een ander merk kan een keer gebeuren, maar dan niet enkel voor FF, zouden ook andere zaken bij horen.

+1

Ik wil een goede camera, het merk zal me eigenlijk worst wezen. De K-5 is een goede camera. Case closed.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 21 februari 2012, 20:08:13 »
Is voor dit jaar voor mij in ieder geval niet aan de orde. Een overstap naar een ander merk kan een keer gebeuren, maar dan niet enkel voor FF, zouden ook andere zaken bij horen.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #53 Gepost op: 21 februari 2012, 18:35:56 »
Tot voor kort was ik van meening dat Full Frame (FF) het grote idiaal voor elke fotograaf was.
Inmiddels .. door mijn oogkleppen wat wijder te zetten ( op verzoek van mede forum leden ) ben ik er toch ook wel van doordrongen dat
hoewel FF dikke stoere ****  is het geenszins een doel op zich hoeft te zijn.
Aps-c doet niet onder voor FF als het gaat over het niveau van fotografie waar ik me de komende decenia op zal begeven.

Mochten internationale fotoshoot aanvragen me van het tegendeel overtuigen ...  zal ik deze mening mogelijk nog gaan herzien.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #52 Gepost op: 21 februari 2012, 18:25:50 »
Ik vind de kwaliteit van aps-c tegenwoordig zo goed, dat ik hier meer dan genoeg aan hebt als amateurfotograaf.
Verder ben ik als onderhand prima gewend aan de cropfactor, dat is voor mij totaal geen issue meer. Daarnaast hou ik van compacte camera's en zo compact mogelijke lenzen, nou dan moet ik al zeker niet naar FF gaan kijken. En dan heb ik het nog niet over de aanschafprijzen van FF camera's en dure FF lenzen.
Ik vind FF toch meer iets voor pro's en vermogende wannebee/lookalike-pro's... (don't shoot me, maar dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen...)  ;)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #51 Gepost op: 21 februari 2012, 18:14:08 »
Wel weer een aparte mount inderdaad maar elk voordeel heeft zijn nadeel.

Voor de gene die niet weten waar het over gaat.
645D zonder spiegel en daardoor een korte mount waar door je met een adapter ook k-mount lenzen erop kan gebruiken, je moet wel het beeld croppen natuurlijk en met 645 en 67 lenzen kan je een balg gebruiken zodat je "semi" technische camera hebt.
Zal niet goedkoop worden met een grotere sensor maar ja je hebt dan ook wel wat =]
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 21 februari 2012, 18:05:31 »
Ruurd van mijn idee voor een mirrorless 645 nog steeds beter  :)

Die heeft geen verwisselbaar optisch zoekersyteem zoals de LX.
Maar weer wél een aparte lenzenreeks nodig....  :(

Komt  tijd, komt raad, komt geld... :P

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #49 Gepost op: 21 februari 2012, 18:00:11 »
Ruurd van mijn idee voor een mirrorless 645 nog steeds beter  :)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline PeterK

• Honorary Member
  • Super Pentaxian
« Reactie #48 Gepost op: 21 februari 2012, 17:58:41 »
Als amateur voel ik op geen enkel moment de behoefte aan een FF.
Als het met mijn K20D niet lukt, zal het nooit lukken.
De FF-discussie laat ik aan de snobs en de profi's.
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

asplx

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 21 februari 2012, 17:58:05 »
Waarschijnlijk wel een spiegelloze FF...    ???

Dan wordt het geen LX-D.
Juist het verwisselbare optische zoekersysteem maakte de LX erg sterk.

En als die uitwisselbaarheid ook wordt gehandhaafd... :yahoo:
Trouwens: als men zo stom zou zijn om dat niet te doen, wijkt men eerstens van de eigen filosofie af,
en tweedens: worden er in no-timer 3th-party adapters geviolierd, lijkt me zo... [/einde speculaasmodus]

Groeten,
Ruurd

asplx

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 21 februari 2012, 17:54:03 »
Voor een deel wel mee eens, Stefan, Pentax IS te laat....

Maar juist daarom zou de ongeëvenaarde LX - geen enkel merk had de features van díe camera - een prima uitgangspunt zijn, zoals links en rechts en hier recht voor zijn raap is/wordt uitgesproken, juist een uigelezen kans zijn.

Een prima concept waar meteen een aantal tekortkomingen in kunnen worden hersteld, geef em een retro-look net als Fuji en Olympus en voilá... Back to the FUTURE...

Ruurd

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #45 Gepost op: 21 februari 2012, 17:47:33 »
Waarschijnlijk wel een spiegelloze FF...    ???
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #44 Gepost op: 21 februari 2012, 17:34:28 »
Maar goed, ik denk dat momenteel de markt nog steeds te klein is voor een Pentax FF, zeker omdat de meeste van de nu geproduceerde lenzen niet volledige gebruik zullen maken van de sensor.
Dus van alle mensen die nieuw zijn bij pentax zouden dus ook moeten investeren in de lenzen, en voor de mensen die FF echt nodig hebben zijn toch wel overgestapt. Pentax is hier gewoon te laat mee geweest.
Ze hadden toen de 5D en de D700 uitkwamen wat moeten doen en dat hebben ze niet gedaan dus ze moeten met iets speciaals komen en gelukkig zien ze dat zelf ook in.

Mee eens Stefan!

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #43 Gepost op: 21 februari 2012, 17:33:09 »

..................een vertegenwoordiger van een bedrijf komt ook niet aanrijden met de Ford K.

Zeker niet met een lichtblauwe inderdaad  :D ;)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #42 Gepost op: 21 februari 2012, 17:32:59 »
Maargoed Stephan waarom heb jij niet toentertijd een Sony aangeschaft???
Omdat er toen nog Minolta was.  ;)

Daar is het een vreemde eend in de bijt.
De NAAM, het BEGRIP Minolta is teloor gegaan men de overname door Sony.

Doodzonde...
En echt niet iedereen volgt de industrie een beetje...
Zeker zonde.
En zeker niet iedereen volg het maar als iemand per se een FF camera koopt is het hopelijk wel met wat onderbouwde kennis en mensen die zulke kennis hebben zullen dit heus wel weten.

Maar goed, ik denk dat momenteel de markt nog steeds te klein is voor een Pentax FF, zeker omdat de meeste van de nu geproduceerde lenzen niet volledige gebruik zullen maken van de sensor.
Dus van alle mensen die nieuw zijn bij pentax zouden dus ook moeten investeren in de lenzen, en voor de mensen die FF echt nodig hebben zijn toch wel overgestapt. Pentax is hier gewoon te laat mee geweest.
Ze hadden toen de 5D en de D700 uitkwamen wat moeten doen en dat hebben ze niet gedaan dus ze moeten met iets speciaals komen en gelukkig zien ze dat zelf ook in.

Maar dit is al een zo oude discussie....
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #41 Gepost op: 21 februari 2012, 17:32:36 »
Ik had eigenlijk - wil ik inderdaad op de LX-D wachten - de 2e optie aan moeten klikken.
Wil ik wachten? Nee.
Maar ik zal wel moeten.... en dan HOEFT het niet per sé de LX-D te worden...
Helaas staat er geen Arboratum Pecunia in de tuin...

Maar ik dacht mijn argumenten deze keer voldoende voor het voetlicht te hebben gebracht.
Het staat natuurlijk een ieder vrij, om daar anders over te denken, maar die woordenwisseling ga ik niet meer aan.

Groetekens,
Ruurd

Mee eens Ruurd, jouw mening kennen we en is duidelijk waarom jij voor een FF kiest.
Voor mij geldt dat niet, maar ieder heeft zo zijn/haar beweegredenen.

Ben benieuwd naar de andere 2 "JA" stemmers eigenlijk. Kijken of de redenen om over te stappen ongeveer hetzelfde zijn.

asplx

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 21 februari 2012, 17:24:02 »
Ik ben wel eens benieuwd wie de 3 "JA" stemmers zijn (buiten Ruurd, maar die kan wellicht nog even op de LX-D wachten?  ;)) en wat hun argumenten zijn om nu al op FF over te stappen en niet eerst een Pentax FF af te wachten.

Ik had eigenlijk - wil ik inderdaad op de LX-D wachten - de 2e optie aan moeten klikken.
Wil ik wachten? Nee.
Maar ik zal wel moeten.... en dan HOEFT het niet per sé de LX-D te worden...
Helaas staat er geen Arboratum Pecunia in de tuin...

Maar ik dacht mijn argumenten deze keer voldoende voor het voetlicht te hebben gebracht.
Het staat natuurlijk een ieder vrij, om daar anders over te denken, maar die woordenwisseling ga ik niet meer aan.

Groetekens,
Ruurd

kdj4

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 21 februari 2012, 17:21:12 »

Soms heb ik bij sommige fotografen wel eens het idee dat FF ook een beetje "status" is, van "Kijk mij hier nu eens met een groot apparaat op mijn borst rondwandelen" of zo van "Kijk, ik loop met een FF op mijn buik".

Helaas zit de wereld zo in elkaar, een vertegenwoordiger van een bedrijf komt ook niet aanrijden met de Ford K.
Ik heb het hier wel vaker aangegeven, er zijn hier mensen die graag een mooie auto rijden en daar het geld in steken en weer een ander geeft het geld het liefst uit aan een mooie camera uitrusting, ieder zijn ding.