Auteur Topic: Eenheidsworst  (gelezen 5656 keer)

densch

• Gast
Re:Eenheidsworst
« Reactie #75 Gepost op: 26 februari 2012, 21:18:10 »
Ik heb direct mijn instellingen veranderd en geheugenkaartjes bijbesteld.
Overweeg nog of ik mijn baan op ga zeggen nu ik van fotografie makkelijk rond ga kunnen komen  ;)

:D :D :D
Ik doe mee. Heb meteen alvast een fatsoenlijke bedrijfsauto besteld.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #75 Gepost op: 26 februari 2012, 21:18:10 »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #74 Gepost op: 26 februari 2012, 20:18:36 »
Conclusie:
                 Iemand die in RAW & JPG foto's maakt is een SUPER  topfotograaf

Ron

Ik heb direct mijn instellingen veranderd en geheugenkaartjes bijbesteld.
Overweeg nog of ik mijn baan op ga zeggen nu ik van fotografie makkelijk rond ga kunnen komen  ;)

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: 26 februari 2012, 19:53:19 »
is slechts een instelling op je camera .. en ik dacht dat er veel meer bij kwam kijken  ;C

Ja dacht ik ook...maar ik hoor opeens ook bij de 1%  ;D

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #72 Gepost op: 26 februari 2012, 19:48:26 »
Resumé...

iemand die in jpeg schiet maakt slechts kiekjes.....

Iemand die in RAW schiet hoort bij de 1% (=dus top fotograaf).................

He gelukkig .. dat is dan duidelijk :)

Top fotograaf zijn is slechts een instelling op je camera .. en ik dacht dat er veel meer bij kwam kijken  ;C

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline zwitser

• Pentaxian
  • **
« Reactie #71 Gepost op: 26 februari 2012, 19:47:05 »
Resumé...

Conclusie:
                 Iemand die in RAW & JPG foto's maakt is een SUPER  topfotograaf

Ron
2X Sony A7RIII

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: 26 februari 2012, 19:33:46 »
Resumé...

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #69 Gepost op: 26 februari 2012, 19:09:18 »
Dat is zo'n beetje de vervanger van de ouderwetse ontwikkelcentrale waar je vroeger je rolletjes naar toestuurde. Goede vergelijking denk ik. Dan maak ik soms hele mooie kiekjes :D

:D :D
Israël David Kiek zou trots op je geweest zijn Ron  ;).

RonHendriks

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: 26 februari 2012, 18:41:55 »
Dus als je in JPG schiet dan schiet je kiekjes  ;)

Dat is zo'n beetje de vervanger van de ouderwetse ontwikkelcentrale waar je vroeger je rolletjes naar toestuurde. Goede vergelijking denk ik. Dan maak ik soms hele mooie kiekjes :D

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #67 Gepost op: 26 februari 2012, 18:12:23 »
Ik schiet zoveel mogelijk foto's die technisch in orde zijn, daarmee creëer je natuurlijk geen eigen stijl maar dat boeit me eerlijk gezegd ook niet. Ik hoef niet in galleries te hangen en heb ook geen plannen om mijn werk te verkopen (althans niet op grote schaal). Ik schiet wel op de wijze die ik zelf het prettigste vind, als iemand anders dan de linkerpixel op positie 13666 of de rechterpixel op positie 266798 niet scherp vindt, het bokeh niet mooi vind of de compositie gewoon niet aanspreekt dan kan ik daar mee leven. Het zal mijn stijl van schieten in ieder geval amper tot niet beinvloeden, ook al zal ik onderbouwde kritiek zeker meenemen als dat kan zorgen voor een verbetering van mijn stijl van schieten. De keuze hoe en wat ik schiet blijft wat mij betreft toch bij de fotograaf zelf liggen, wat in veel gevallen kan voorkomen dat je echt eenheidsworst schiet. Of je moet wel heel veel je oren laten hangen naar wat anderen zeggen.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #66 Gepost op: 26 februari 2012, 17:49:13 »
Dergelijke foto`s worden doorgaans niet ontwikkeld door de fotograaf zelf maar door een commercieel bedrijf.
Dus als je in JPG schiet dan schiet je kiekjes  ;)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #65 Gepost op: 26 februari 2012, 17:45:51 »
Ik heb zelf geen negatieve asociaties met het woord "kiekje" en gebruik het zelf ook wel eens voor mijn eigen foto's.

Eens even naar gezocht:
kiekjes
Foto`s gemaakt met eenvoudige fototoestellen, zonder artistieke bedoelingen of commerciële overwegingen. Vooral vanaf de introductie van de rolfilmcamera in 1888. Dergelijke foto`s worden doorgaans niet ontwikkeld door de fotograaf zelf maar door een commercieel bedrijf.

Deze spreekt me meer aan:
Israël David Kiek (Groningen, 22 april 1811 - Leiden, 14 mei 1899) was een Nederlands fotopionier. Zijn achternaam is in Nederland synoniem geworden voor de pretentieloze, uit de losse pols geschoten, foto: het kiekje.

Israël Kiek:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Isra%C3%ABl_Kiek

Grappig Ron  :) Weer wat geleerd.....weten we in ieder geval waar het begrip "kiekje" vandaan komt  :)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 26 februari 2012, 17:00:22 »
bestempeld worden als kiekjes en overige,  hangen mij behoorlijk de keel uit.

Ik heb zelf geen negatieve asociaties met het woord "kiekje" en gebruik het zelf ook wel eens voor mijn eigen foto's.

Eens even naar gezocht:
kiekjes
Foto`s gemaakt met eenvoudige fototoestellen, zonder artistieke bedoelingen of commerciële overwegingen. Vooral vanaf de introductie van de rolfilmcamera in 1888. Dergelijke foto`s worden doorgaans niet ontwikkeld door de fotograaf zelf maar door een commercieel bedrijf.

Deze spreekt me meer aan:
Israël David Kiek (Groningen, 22 april 1811 - Leiden, 14 mei 1899) was een Nederlands fotopionier. Zijn achternaam is in Nederland synoniem geworden voor de pretentieloze, uit de losse pols geschoten, foto: het kiekje.

Israël Kiek:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Isra%C3%ABl_Kiek

asplx

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: 26 februari 2012, 16:21:51 »
Jij behoort nu ook tot de top fotografen begrijp ik uit deze opmerking?  ;)

Nee, daar reken ik me zelf echt niet toe.

Maar de opmerkingen die door een forumlid wel eens gemaakt worden over foto's van mensen en bestempeld worden als kiekjes en overige,  hangen mij behoorlijk de keel uit.
De zelfgenoegzaamheid die daaruit spreekt, daar walg ik van.

Ik kan mij voor een heel groot deel vinden in jou laatste posting in dit topic tot nu toe, warin je andré aanhaalt.

Verder wil ik daar - op dit moment - niet op doorgaan.

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2012, 16:25:26 door asplx »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #62 Gepost op: 26 februari 2012, 15:57:06 »
Hèhè...
Gelukkig,
Ik mag me op de schouder kloppen... :dance:

Die fase heb ik ook gekend.

Ruurd

Jij behoort nu ook tot de top fotografen begrijp ik uit deze opmerking?  ;)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #61 Gepost op: 26 februari 2012, 15:47:04 »
Ik vraag me dan wel af hoe die "fotografen" zonder het fotograferen van famile, vakantie, molens, enz, enz in een keer in staat zijn geweest om tot hun technisch perfecte "eigen stijl" foto's te komen.
Tja we zijn nu eenmaal niet allemaal een Michael Jackson, John Lennon, Picasso, John Huf enz, enz maar als je voor je zelf maar het gevoel hebt dat je in elk geval je stinkende best het gedaan om het voor jou zo best en zo hoog mogelijk haalbare resultaat te halen mag je van mij jezelf op de schouder kloppen.

grtz, Andre

Mee eens. Ook "die" fotografen zijn ooit begonnen met dit soort foto's, ook al beweren ze vaak het tegendeel. Ze doen het voorkomen alsof ze met een camera om hun nek zijn geboren en al direct de meest mooie foto's maakten :evil:
Zo doen sommigen het wel geloven in ieder geval. Ze lopen dan zo te pronken "hoe creatief" ze wel niet zijn, of dat ze 1001 opleidingen hebben gehad. Geen probleem mee, ze doen er hun best maar mee.
Ik vind fotograferen leuk en zal inderdaad in de ogen van dit soort fotografen zeer minderwaardige foto's maken, maar zolang ik maar blij kan zijn met mijn foto's zal dat allemaal wel.
Als daarnaast mijn directe omgeving ook soms eens keer roept dat een foto die ik heb gemaakt het aanzien waard is, ben ik al helemaal blij  ;).

asplx

• Gast
« Reactie #60 Gepost op: 26 februari 2012, 15:46:05 »
Hèhè...
Gelukkig,
Ik mag me op de schouder kloppen... :dance:

Die fase heb ik ook gekend.

Ruurd

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #59 Gepost op: 26 februari 2012, 14:35:04 »
"Fotografen" die alleen maar roepen dat "vakantiekiekjes", molens, paddenstoelen, HDR, extreme bewerkingen en dergelijke "not done" zijn, tja................jammer, hun probleem.
Ik vraag me dan wel af hoe die "fotografen" zonder het fotograferen van famile, vakantie, molens, enz, enz in een keer in staat zijn geweest om tot hun technisch perfecte "eigen stijl" foto's te komen.
Tja we zijn nu eenmaal niet allemaal een Michael Jackson, John Lennon, Picasso, John Huf enz, enz maar als je voor je zelf maar het gevoel hebt dat je in elk geval je stinkende best het gedaan om het voor jou zo best en zo hoog mogelijk haalbare resultaat te halen mag je van mij jezelf op de schouder kloppen.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline ouwedeur

• Pentaxian
  • **
  • i shoot raw.
    • mijn website
« Reactie #58 Gepost op: 26 februari 2012, 14:22:17 »

"Fotografen" die alleen maar roepen dat "vakantiekiekjes", molens, paddenstoelen, HDR, extreme bewerkingen en dergelijke "not done" zijn, tja................jammer, hun probleem.

+1
google before you tweet
www.psajfotos.nl

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #57 Gepost op: 26 februari 2012, 09:56:25 »
Ga zo eens even lezen hier, maar van deze ben ik eigenlijk al een tijdje afgestapt. Mijn schoonzus was wat krititsch op mijn werk. Altijd het glas half leeg zeg maar. Laatst vroeg ze of ze nog eens foto's mocht zien, want ze kon zich niet meer herrinneren wanneer ik voor het laatst iets had getoond (anders dan familie-snapshots). Ik doe ook maar af en toe bv een grote set foto's tonen zoals bv Flickr, want ik geniet meer van een kleine selectie foto's dan dat iemand zegt oeh dat ben ik (of zus/neef, nicht, dochter). Er zijn zeker foto's die ik maak voor anderen (zonder dat ik er zelf ook maar een enkel doel of nut voor heb voor mezelf), maar in hoofdzaak fotografeer ik toch iets waar ik zelf van geniet.

Ik wilde er niet mee zeggen dat ik foto's maak voor anderen.
Ik maak foto's omdat ik het een leuke hobby vind en omdat ik het leuk vind mezelf daar verder in te ontwikkelen. Als iemand anders dan een foto mooi of leuk vind dan is dat meegenomen (en best wel leuk om te horen) maar is dus zeker niet mijn doel. Wel vind ik het leuk om mijn foto's aan anderen te laten zien, met name als ik zelf tevreden ben met een foto. Meer ter bevestiging wellicht. Als die ander de foto niet mooi vind, wil ik ook wel weten waarom. Daar kan ik dan wellicht weer iets van leren. Dat probeer ik dat soms eens uit en kijk of me dat bevalt. zo niet, jammer, zo wel, weer wat geleerd en wellicht voor een volgende foto om iets mee te doen.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 25 februari 2012, 23:58:09 »
Laat ik maar eens beginnen om te zeggen dat ik ook in de 99% groep zit.  ;D

Ik leef in de waan van de 1 %. Wil daar vooral niet uit wakker geschud worden, want geniet er nog van :D

Ik ben ook ooit twee jaar lid geweest van een fotoclub in analoge tijd. Ik begreep werkelijk niks van hun opwinding over een foto van drie biljartballen. Beste foto van de club van dat jaar. ??? Ik mocht op onze expositie als beginnend lid 6 foto's exposeren, frame met zo'n kartonnetje erin, en moest door de keuring komen met foto's. Ik dacht ik begin met mijn allermooiste portret, maar die kon niet naar de expositie (kleine teleurstelling). Toen een serietjes waarvan een deel wel mocht. Als laatste had ik mijn mooiste foto bewaard, een vakantiekiek over de nijl met visser, ondergaande zon en waterglinstering in het visnet met een prachtige belichting. Iedereen toch wel verbaasd over deze plaat. Op de expositie in het gemeentehuis wonnen de biljartballen de juryprijs en ik won de publieksprijs. Ik heb meteen afscheid genomen van de beste heren.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 25 februari 2012, 23:41:26 »
Aan de andere kant is zo een eigen stijl wellicht leuk, maar als niemand je foto's mooi of boeiend vindt, gaat de lol in foto's maken er wellicht ook snel af.

Ga zo eens even lezen hier, maar van deze ben ik eigenlijk al een tijdje afgestapt. Mijn schoonzus was wat krititsch op mijn werk. Altijd het glas half leeg zeg maar. Laatst vroeg ze of ze nog eens foto's mocht zien, want ze kon zich niet meer herrinneren wanneer ik voor het laatst iets had getoond (anders dan familie-snapshots). Ik doe ook maar af en toe bv een grote set foto's tonen zoals bv Flickr, want ik geniet meer van een kleine selectie foto's dan dat iemand zegt oeh dat ben ik (of zus/neef, nicht, dochter). Er zijn zeker foto's die ik maak voor anderen (zonder dat ik er zelf ook maar een enkel doel of nut voor heb voor mezelf), maar in hoofdzaak fotografeer ik toch iets waar ik zelf van geniet.

Offline jjw

• Super Pentaxian
    • flickr stream
« Reactie #54 Gepost op: 25 februari 2012, 18:35:02 »
Ik sluit me aan bij Bob, Ron en Jaap.

Zo. :)

Ben het dus niet met de stelling eens, het heeft denk ik vooral met je eigen vermogen tot creativiteit te maken en hoe sterk je in je schoenen staat. Kan je buiten de hokjes en commentaren denken? Fototechnisch valt hier het een en ander te leren, het is dan aan jou om hier mee aan de slag te gaan, als je dan eindigt met een eenheidsworst dat ligt dat denk ik meer in jouw persoonlijke beperking dan in het feit dat je foto's op een forum beoordeeld worden.

Het zijn volgens mij ook juist de commentaren en de dingen die anderen hier plaatsen die je in staat stellen om een mening over je eigen werk te vormen en dat van anderen, wat vind je nou eigenlijk van je foto's? Waarom doe je de dingen zoals je ze doet? Het kan zijn dat je dat niet kan interesseren en dan eindig je misschien als worst ;) Zonder een forum of enige vorm van andere feedback/kritiek/rondkijken ben je volgens mij helemaal niet in staat om een eigen stijl te ontwikkelen, want wat is een eigen stijl als je nog nooit iets anders hebt gezien en als niemand je iets verteld? Dat is beweren alsof je de enige mens bent en daarmee uniek, zonder ooit uit je eigen huis te komen.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #53 Gepost op: 25 februari 2012, 13:40:00 »
Mooie discussie met een antwoord dat afhangt van de persoon.
Je hebt nu eenmaal volgers, eigenwijze, bijzondere en creatieve geesten op dit forum.
Iedereen kan hier technische kennis opdoen om te kunnen bereiken wat ze voor ogen hebben.
Heb je het gereedschap in de hand, van maken tot bewerken, ben je zelf de onderscheidende factor.
Blijft natuurlijk een 'probleem' dat iets onderscheidends niet iedereen zal aanspreken.

De inschatting dat 1% met zijn foto's onderscheidend kan zijn en 'Kunst' maakt....
Tja, is het wel van belang? Die andere 99% heeft toch wel lol en plezier in foto's maken.
Van die groep zal het overgrote deel helemaal geen behoefte hebben om Kunst te maken.
Die groep is blij als ze foto's maken die door hen zelf en anderen worden gewaardeerd.
Dan kom je dus automatisch op een vrij gemiddelde benadering uit.
Gelukkig kun je op dit forum zien hoe breed en gevarieerd het resultaat dan nog wordt.
Ik ben daar al blij mee en verwacht hier ook geen 'onbegrijpelijke' Kunst.'
Als een foto tegen de regels is en toch 'iets' heeft, zal er toch wel waardering voor komen.

Conclusie?
Ik denk dat dit of elk forum je creativiteit zeker niet hoeft te beknotten.
Een creatieve en experimentele geest zal zijn weg wel vinden.
Ik verwacht wel dat deze 'liefhebbers' zich ergens anders beter thuis kunnen voelen....

( ik weersta de verleiding hier te tikken, mijn 2cts, zo volgzaam ben ik nu ook weer niet  ;) )
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #52 Gepost op: 25 februari 2012, 13:04:37 »
Als je feedback krijgt, kun je daarmee doen wat je wilt. Daar ben je zelf de baas over. Dus leidt het laten beoordelen van je foto's op dit forum tot eenheidsworst? Niet noodzakelijk, tenzij je dat zelf toestaat.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #51 Gepost op: 25 februari 2012, 12:43:55 »
Poe, wat een verhalen al zeg.
Eigenlijk heb ik geen tijd om dat allemaal te lezen want ik ben druk bezig om het ideale licht, standpunt, compositie en vooral onderwerp te vinden. ;D
Dit om zelf ooit eens een geweldige opname te maken die ik eerder gezien heb in een boek, tijdschrift of site. Want daar haal ik vooral mijn inspiratie vandaan.
Maar wat ik vooral NIET wil is foto's maken die in de eenheidsworst categorie vallen.
Daar kunnen goede commentaren een bijdrage aan leveren en dat mis ik dan weleens hier op het forum.
Soms worden, en sorry dat ik het zeg, in mijn ogen kiekjes vaak van "geweldig" en "toppie" commentaar voorzien en daar zullen nooit betere foto's uit ontstaan.
Iemand die via juiste commentaren op de hoogte gebracht wordt van bijvoorbeeld zoiets als de gulden regel, zal later diezelfde gulden regel ook bewust kunnen gaan negeren. Maar dan wel met een bepaald doel, namelijk een betere foto.

Terugkijkend naar al die prachtige foto's in boeken, bladen en dergelijke die niet in de eenheidsworst categorie vallen, voldoen de meeste toch aan bepaalde regels:
Perfect licht, ideale compositie, juiste DOF, apart standpunt etc.
Dus geef mij toch maar commentaar. Positief of negatief, maar wel waar ik iets aan heb.

Alvast bedankt,
Cees

Cees, heel goed verwoord. Ik weet dat ik ook wel eens "Toppie" of "Geweldig" roep bij foto's die eigenlijk niet meer zijn dan een kiekje (hoewel ook kiekjes heel leuke foto's kunnen zijn).
Vandaar ook mijn opmerking over een fotohoek die speciaal is om foto's neer te zetten waarop je commentaar wenst. Dan wel dat je dit aan kunt geven middels een speciaal icoontje of zo.
Wellicht een idee?

Daarnaast ben ik ook van mening dat wil je ooit goede foto's maken, ook als je wilt dat deze foto's "niet gemiddeld" of "afwijkend" zijn, je de basisprincipes moet kennen.