Ben het met beide Henken eens dat als een foto geplaatst wordt en het eerste commentaar goed is, het tweede en volgende commentaar dat over het algemeen ook is.
Gelukkig komt het ook wel voor, dat mensen (durven te) zeggen dat er van alles mis is aan de foto.
In die zin zou een onderscheid op een forum tussen twee soorten fotohoeken wellicht nuttig zijn: hoek 1 om foto's te tonen en hoek 2 waarbij je foto's plaatst om commentaar daarop te krijgen, dan wel er van te leren.
Ik denk dat we het allemaal wel redelijk met elkaar eens zijn dat wat je van een foto vindt vaak heel subjectief is, maar mede ook wordt bepaald door wat een ander er van vindt.
Waarom vinden veel mensen foto;s van Ansel Adams zo mooi? Ik durf te stellen met name ook vanwege de bekende naam. Ik vind van sommige bekende fotografen soms foto's gewoon niet om aan te zien.
En soms vind ik foto's die ik hier zie op zijn minst zo goed en soms zelfs vele malen beter dan foto's van "beroemde" fotografen.
Zoals Henk van Zuylen het mooi verwoord "Het is maar een hobby" en ik denk dat je het ook zo moet zien. Als je er zelf lol in hebt om foto's te maken, of ze nu "goed" of "slecht" zijn, dat maakt feitelijk niet uit. Het gaat om de lol die je erin beleeft. Bij mijn Red Bull avontuur geldt feitelijk hetzelfde. Ben ik nu een goede fotograaf omdat een foto van mij in eerste instantie uitgekozen was. Nee hoor, ten eerste gewoon stom geluk dat men die foto op internet heeft gevonden tussen de biljoenen foto's die er staan en ten tweede hij was in hun ogen alleen maar goed omdat zij er iets mee konden. zoals Ron Hendriks mooi verwoord: "Een foto van wat polletjes gras en veel zand". Meer is het feitelijk ook niet.
Vandaar dat het wellicht ook uiteindelijk is afgeketst dan
Dus "Het is maar een hobby" hè, waar we met zijn allen plezier aan beleven en soms ook wel eens ons werk willen laten zien aan anderen.