Auteur Topic: Eenheidsworst  (gelezen 5663 keer)

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Eenheidsworst
« Reactie #50 Gepost op: 25 februari 2012, 12:28:25 »
Poe, wat een verhalen al zeg.
Eigenlijk heb ik geen tijd om dat allemaal te lezen want ik ben druk bezig om het ideale licht, standpunt, compositie en vooral onderwerp te vinden. ;D
Dit om zelf ooit eens een geweldige opname te maken die ik eerder gezien heb in een boek, tijdschrift of site. Want daar haal ik vooral mijn inspiratie vandaan.
Maar wat ik vooral NIET wil is foto's maken die in de eenheidsworst categorie vallen.
Daar kunnen goede commentaren een bijdrage aan leveren en dat mis ik dan weleens hier op het forum.
Soms worden, en sorry dat ik het zeg, in mijn ogen kiekjes vaak van "geweldig" en "toppie" commentaar voorzien en daar zullen nooit betere foto's uit ontstaan.
Iemand die via juiste commentaren op de hoogte gebracht wordt van bijvoorbeeld zoiets als de gulden regel, zal later diezelfde gulden regel ook bewust kunnen gaan negeren. Maar dan wel met een bepaald doel, namelijk een betere foto.

Terugkijkend naar al die prachtige foto's in boeken, bladen en dergelijke die niet in de eenheidsworst categorie vallen, voldoen de meeste toch aan bepaalde regels:
Perfect licht, ideale compositie, juiste DOF, apart standpunt etc.
Dus geef mij toch maar commentaar. Positief of negatief, maar wel waar ik iets aan heb.

Alvast bedankt,
Cees

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #50 Gepost op: 25 februari 2012, 12:28:25 »

Offline Bert V.

• Pentaxian
  • **
« Reactie #49 Gepost op: 25 februari 2012, 11:56:34 »
Bert,
dat stukje in jouw link zie ik zonder meer als weer een argument die mijn stelling onderbouwd!

misschien bedoelde jij het zo niet, maar zo zie ik het wel.
Denk niet dat die Gerard Petrus Fieret ooit zijn foto's heeft laten beoordelen op fora  :)

Henk
Henk ik onderbouw jouw stelling.
Als ik bijvoorbeeld een bloemetje of een toren fotografeer dan denk ik, pas op hij mag niet in het midden staan want daar krijg ik een opmerking over, waarom? Om dat het zo "hoort"?
Ooit kreeg ik commentaar op deze foto, moment opname, op een ander forum dat ik beter een lager standpunt in had kunnen nemen. Tijdreizen kunnen wij echter nog niet. Ik denk dat kunst, fotografie, de lef is om af te wijken van de geëffende paden. Maar dat is voor maar weinig mensen weggelegd.
Al met al ben ik erg blij met dit forum en met deze discussie.

« Laatst bewerkt op: 25 februari 2012, 12:15:32 door Bert V. »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #48 Gepost op: 25 februari 2012, 10:55:31 »
Laat ik maar eens beginnen om te zeggen dat ik ook in de 99% groep zit.  ;D
Tja, er zijn al verschillende stellingen geponeerd hier, dus weet niet zo goed waar te beginnen.
Op dit forum geef ik eigenlijk alleen commentaar als ik denk dat ik verstand van het onderwerp heb of puur technisch commentaar als er om gevraagd wordt. Dus waarom is die niet scherp en dan zie ik in de exif dat er uit de hand op 1/30 geschoten is met een 300mm lens, dat soort zaken. Een belangrijke trigger om toch op foto's te reageren is het feit of een foto me raakt cq een emotie bij me oproept. Dat hoeft niet dat wow gevoel te zijn, maar kan ook een (glim)lach zijn. De maker heeft dan kans gezien iets extra's toe te voegen en dat telt voor mij meer dan het feit dat een foto technisch en composotorisch perfect is hoewel zo'n perfecte foto me natuurlijk wel kan raken.
Als ik even kijk naar wat ik zelf met commentaar doe en heb gedaan dan heeft het commentaar me in elk geval geholpen om in mijn ogen betere foto's te maken. Toen ik ongeveer 4 jaar geleden weer actief begon om deze hooby op te pakken en foto's op het forum zette waarvan ik dacht dat ze wel goed waren kreeg ik daar een hoop commentaar op. Al of niet bewust heb ik toch dat commentaar gebruikt en dat verwerkt in het totale proces, dus niet alleen op het knopje drukken maar ook de nabewerking. Het resultaat is dat als ik nu naar die foto's kijk ik ze nu niet meer plaatsen, omdat ik nu andere maatstaven gebruik om mijn foto's te beoordelen.
Of dit alles er toe geleid heeft dat ik eenheidsworst produceer weet ik niet en ik durf echt niet te zeggen dat ik een heel eigen stijl heb ontwikkeld, ik zit per slot van rekening in de 99% groep.   ;D
Tot zover mijn bijdrage aan de discussie.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #47 Gepost op: 25 februari 2012, 10:19:37 »
Denk niet dat die Gerard Petrus Fieret ooit zijn foto's heeft laten beoordelen op fora  :)

Henk

Was dat wel zo geweest dan had hij weinig tot geen commentaar gekregen of heel veel kritiek... en toch: Fieret's foto's kom je tegenwoordig in musea over de hele wereld tegen, en bijvoorbeeld in galeries in Amerika, waar deze catalogus vandaan kwam. Hij had zijn eigen stijl al was het alleen maar om het copywright stempeltje.
We moeten dan ook weleens beseffen dat niet altijd het plaatje of het kunstwerk de doorslag van succes geeft, maar zeker de kunstenaar achter het werk...
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #46 Gepost op: 25 februari 2012, 10:11:07 »
Ik lees deze discussie nu pas (ja, sorry) en ben het niet eens met de TS. De commentaren op je foto's gebruik je voor mogelijke verdere ontwikkeling of het het laten vallen van verkeerde dingen. Dat noem ik niet het laten vallen van een stijl maar het verbeteren van je kwaliteiten (ik ken persoonlijke voorbeelden hier van waarbij een forum een hele duidelijke, goede rol heeft gespeeld!).

Ik vind de tegenstelling van Newmikey wél de mijne! Daar ben ik het dus helemaal mee eens.

En dan toch nog iets over dit onderwerp: het ligt op de loer om een welles-nietes verhaal te krijgen, maar tot mijn grote vreugde zie  ik alleen goede, nette en waardevolle bijdrages! Chapeau, dat mag ook wel een keer gezegd worden,toch?
Een leu e discussie! En o ja, ik hoor ook tot die 99%  :D

X-Ray

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 25 februari 2012, 09:35:40 »
Citaat
Denk niet dat die Gerard Petrus Fieret ooit zijn foto's heeft laten beoordelen op fora 

Ik denk 't ook niet......

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 25 februari 2012, 09:34:17 »
Ik moet even bij deze discussie aan mijn stadsgenoot denken.
http://www.moorsmagazine.com/fotografie/fieret.html

Bert,
dat stukje in jouw link zie ik zonder meer als weer een argument die mijn stelling onderbouwd!

misschien bedoelde jij het zo niet, maar zo zie ik het wel.
Denk niet dat die Gerard Petrus Fieret ooit zijn foto's heeft laten beoordelen op fora  :)

Henk

Offline ouwedeur

• Pentaxian
  • **
  • i shoot raw.
    • mijn website
« Reactie #43 Gepost op: 25 februari 2012, 00:05:59 »
persoonlijk houd ik niet zo van stijlen,maar ieder mens is uniek dus ook unieke stijlen  ??? denk dat analoge fotografie  meer een vak was en digitaal meer visueel,
en dat visuele daar draait het toch om,ben hier persoonlijk meer om de technische kant van de fotografie te begrijpen en daardoor
ook meer de de technieken die er zijn te begrijpen en dat lukt hier behoorlijk goed, maar om iemands foto's te beoordelen tja daar heeft iedereen een persoonlijke smaak in
komt waarschijnlijk ook door de stijlen, tja daar ga je weer begin me zelf tegen te spreken  ::) maar goed ben pas de laatste paar maanden eigenlijk serieus bezig met foto's maken
en dat werkt behoorlijk verslavend,en vandaag word het een mooie dag zei piet dus we gaan weer lekker op pad met de camera,

groeten peter, 
google before you tweet
www.psajfotos.nl

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #42 Gepost op: 24 februari 2012, 23:01:44 »

Dus om het maar gewoon te zeggen: Doe ff lekker wat je zelf wilt en maak dat, waar jij blij van wordt!

En nu heb ik toch echt wel zin in een stukje leverworst...

Wijze woorden Mark!!!  ;)
Smakelijk, laat de leverworst je smaken.

X-Ray

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 24 februari 2012, 22:53:17 »
Henk,

Ik ben het helemaal met je eens. Juist door af en toe af te wijken 'van 't gemiddelde' ga je op zoek naar grenzen. En grenzen zijn er om verlegd te worden. Om Cpt. Kirk van de Enterprise maar te citeren: to go where no one has gone before......
.... en al zoekend ontwikkel je je eigen stijl.

Offline Bert V.

• Pentaxian
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 24 februari 2012, 22:43:46 »
Ik moet even bij deze discussie aan mijn stadsgenoot denken.
http://www.moorsmagazine.com/fotografie/fieret.html

Buksbeest

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 24 februari 2012, 22:37:36 »
Zo niet wat ik me voorstelde bij het horen van "worst"...  :(

Maar ik snap het pessimisme!
Ben sinds kort ook lid van de fotoclub hier. Daar zie ik hetzelfde. Steeds opzoek naar dat zelfde perfecte plaatje wat nooit komt.
Prima! Laten we wel zijn, er zijn regels waarmee je in theorie dat perfecte plaatje kan maken.
En niet iedereen is creatief en vrij genoeg een eigen stijl of eigen hand te ontwikkelen. Prima!
Maar wat belangrijk is, is dat niemand ooit gelijk heeft. Iedereen heeft een mening.
Hoor de ander zijn mening en verplaats je allereerst in die persoon. Waarom is dat zijn mening?
Vervolgens, in hoeverre ben ik dat met hem eens? En vanaf daar kan je je zelf aanpassen.

Voor mezelf heb ik wel een soort van "regel". Hoe voelt het, het eerste moment dat ik naar een foto kijk?
Uiteraard, vervolgens ga je kijken naar de vaste regeltjes, omdat je denkt de "magie" te kunnen ontcijferen.
Maar gelukkig kan dat niet altijd.

Dus om het maar gewoon te zeggen: Doe ff lekker wat je zelf wilt en maak dat, waar jij blij van wordt!

En nu heb ik toch echt wel zin in een stukje leverworst...

densch

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 24 februari 2012, 22:14:57 »
Enerzijds zie ik bij mijn op de cursus (basisfotografie) dat mensen graag voorgeschoteld krijgen
waar ze op moeten letten zelf op gebied van compositie. Hierdoor zijn ze met zijn allen op zoek naar de zoals genoemd de gemiddelde
foto. Hebben ze die eenmaal gevonden, word hij kritisch beoordeeld om hem nog gemiddelder te maken.
Anderzijds zoals ik het op het forum ervaar. Ik heb hier geleerd dat fotografie heel persoonlijk is en dat is
ook maar goed ook. Ik heb hier verschilldende vormen van fotografie gezien en beoordeeld worden. We hebben natuurlijk altijd wel
een argument wat richting het gemiddelde gaat, maar er zitten ook foto's tussen die iets nieuws laten zien. Verrassende compo, belichting, ect, ect.
Deze verrassingen stimuleren mij alleen maar op zoek te gaan naar je eigen verhaal je eigen plaatjes. Je gaat je verdiepen en probeert het een en ander. Meestal zonder het gewenste resultaat, maar door regelmatig op pad te gaan word het een leuke ontdekkingstocht naar je eigen persoonlijkheid op basis van fotografie.

Dennis

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2012, 22:12:39 door Thoran »

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #36 Gepost op: 24 februari 2012, 22:02:56 »
Oneens...
Iedereen is vrij om te doen en laten met de commentaren wat hij wil. Soms verfrist het je blik, soms ook niet. Het oordeel van sommigen weegt ook zwaarder dan van anderen.
Je kan jezelf verbeteren en een bepaalde stijl eigen maken door de algemene trend te volgen, uiteindelijk gaat je eigen smaak het toch winnen. Niemand maakt foto`s die alleen anderen mooi vinden.

Creativiteit wordt imho alleen beperkt als je alleen hier op het forum zit. Prima voor de mensen die hun fotografische kwaliteiten wat willen verbeteren, een gedreven amateur gaat vanzelf op andere sites rondkijken om z`n kennis te vergroten en ideeen op te doen.

Wellicht een idee om een topic te maken waarin al dat soort websites genoemd staan?
Zelfs mogelijk op onderwerp gerangschikt?

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #35 Gepost op: 24 februari 2012, 21:58:31 »
Hoi,

Al lezende en kijkende hier speelt me al een tijdje iets door de kop en ik vraag me af of ik de enige daarin ben.
We posten hier (en soms ook nog elders) onze foto's "ter lering en vermaak" om het zo maar te zeggen.
Er wordt door de kijkers/lezers commentaar gegeven op compositie, scherpte, kleuren, etc., etc.
Omdat je dat doet met toch een flink aantal actieve leden hier krijg je een soort van "gemiddelde" beoordeling.

Gemiddeld zijn we het er over eens dat de compositie aan bepaalde voorwaarden moet voldoen, gemiddeld zijn we het er over eens dat de scherpte op een bepaald punt moet liggen, gemiddeld vinden we dat de kleuren zus of zo moeten zijn.
Er zijn natuurlijk wel afwijkende meningen...ook hier, maar hoe groter de groep, hoe meer  "gemiddeld" de meningen worden.

Dus ik gooi er eens een stelling tegenaan:

Door je foto's te laten beoordelen op dit forum ontwikkel je nooit een eigen stijl en zullen je foto's tot de "eenheids-worst" behoren.

En met dit forum bedoel ik natuurlijk elke forum of grote groep...dat maakt niet uit.
Zou je nergens iets tonen en laten beoordelen en wel gewoon door fotograferen dan zou je een geheel unieke manier van fotograferen kunnen ontwikkelen.
Door veel te luisteren naar de 'grote groep' wordt je ongemerkt beperkt in je creativiteit.

Henk

Oneens...
Iedereen is vrij om te doen en laten met de commentaren wat hij wil. Soms verfrist het je blik, soms ook niet. Het oordeel van sommigen weegt ook zwaarder dan van anderen.
Je kan jezelf verbeteren en een bepaalde stijl eigen maken door de algemene trend te volgen, uiteindelijk gaat je eigen smaak het toch winnen. Niemand maakt foto`s die alleen anderen mooi vinden.

Creativiteit wordt imho alleen beperkt als je alleen hier op het forum zit. Prima voor de mensen die hun fotografische kwaliteiten wat willen verbeteren, een gedreven amateur gaat vanzelf op andere sites rondkijken om z`n kennis te vergroten en ideeen op te doen.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Jeroen_Cox

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 24 februari 2012, 21:47:00 »
ik heb je volgens mij goed begrepen denk ik, het was ook een opmerking met een  ;) naar behaalde resultaten uit het verleden ;D

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 24 februari 2012, 21:33:44 »
je wilt toch niet dat het weer eens eindigt tussen welles nietes spelletje... dat is pas eenheidsworst, een mooie discussie beginnen en er een emotionele digitale battle van maken..... :-)

Zeker niet Jeroen...daar heeft niemand baat bij....misschien heb ik het verkeerd geformuleerd.
Zal het even aanpassen

Jeroen_Cox

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 24 februari 2012, 21:32:17 »
Zo las ik het ook niet Henk.....geen paniek   :)

Maar toch merk ik dat de stelling heel wat losmaakt...en dat is natuurlijk ook het doel van zo'n stelling. Het op gang brengen van een discussie in een zo breed mogelijke zin.

Toch verwacht ik nog wel een aantal snoeiharde bijdragen...ik mis nog een aantal, laten we zeggen vrij stellige, mensen in deze discussie  ;D
je wilt toch niet dat het weer eens eindigt tussen welles nietes spelletje... dat is pas eenheidsworst, een mooie discussie beginnen en er een emotionele digitale battle van maken..... :-)

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 24 februari 2012, 21:29:06 »
Ik bedoelde dat analoog er bij, was slecht verwoord. :drinks:

Zo las ik het ook niet Henk.....geen paniek   :)

Maar toch merk ik dat de stelling heel wat losmaakt...en dat is natuurlijk ook het doel van zo'n stelling. Het op gang brengen van een discussie in een zo breed mogelijke zin.

Toch verwacht ik nog wel een aantal bijdragen...ik mis nog een aantal actieve mensen in deze discussie  ;D
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2012, 21:34:08 door henkvanzuylen »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #30 Gepost op: 24 februari 2012, 20:39:40 »
Nee Henk, ik doelde ook niet op jou, we weten allebei wie het wel ooit gezegd heeft denk ik  :D
Jij bent zijn opvolger  ;)

En dat J@@P als molenaar het daar niet meer eens is kan ik met zo maar voorstellen  :).

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #29 Gepost op: 24 februari 2012, 19:47:23 »
Hoe komt het nou dat ik dat niet met 'm eens ben.

Groeten,
J@@P
Even ter verduidelijking, ik weet wie het gezegd heeft maar dat was ik niet. :-X

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #28 Gepost op: 24 februari 2012, 16:56:29 »
Hoe komt het nou dat ik dat niet met 'm eens ben.

Groeten,
J@@P

Ja, snap het ook niet eigenlijk  :D.

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #27 Gepost op: 24 februari 2012, 16:37:55 »
Maar om ook te reageren op de eerste stelling van Henk (ik heb nog niet alle bovenstaande reactie gelezen, dus dit is mijn primaire reactie):
Ik ben het zeker niet eens met de stelling. Door foto's op dit forum te posten krijg je inderdaad commentaar dat soms sterk overeenkomst, maar het technische commentaar op mijn eigen foto's en dat van anderen heeft mijn fototechnisch inzicht sterk verbeterd. Dat zie ik meer als een basis kennis, die je vervolgens gebruikt om je eigen dingen te doen. Het eigene van een foto wordt voor mij absoluut niet bepaald door de reactie die ik erop krijg, maar gewoon door mijn eigen blik op compositie en op wat ik interessant vind op het moment van fotograferen. Wel word je gestuurd in de onderwerpen die je interesse hebben en in de aanschaf van de bijbehorende apparatuur. Zelf had ik toen ik mijn K10d kocht geen benul van macrolenzen wat door dit forum inmiddels aardig is rechtgetrokken.
Maar fora horen m.i. ook bij social media, en het is logisch dat je iets meeneemt van de contacten en informatie die je daarop uitwisselt. Dat dit echter zou leiden tot eenheidsworstvorming is zeker niet mijn stelling, ik zie juist het tegendeel bij mezelf.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #26 Gepost op: 24 februari 2012, 16:32:53 »
Daarom post ik nooit op 1 forum, ik ben namelijk ook actief op een algemene "art" forum en daar heb je verschillende mensen en ook meningen, een schilder kijk toch anders naar je foto als een fotograaf.
En vroeg poste ik ook op de Engelse forum en deze, was het altijd grappig hoe verschillend het commentaar soms kon wezen en soms hoe hetzelfde.

Ik vind altijd dat er altijd een commentaar van verbetering in moet zitten of anders zal het beteken dat je al klaar ben met fotografie.  :)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ