Auteur Topic: Vertwijfeling  (gelezen 5367 keer)

Offline Boebels

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
Re:Vertwijfeling
« Reactie #27 Gepost op: 19 april 2012, 10:28:20 »
[/color]
Hoe plaats ik dan ook zo'n foto?

Hmmm...zo dan?

F verder testen hoor ;-)

Jiehaaa!!!!! Thanks!!!!

« Laatst bewerkt op: 19 april 2012, 10:34:52 door Boebels »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #27 Gepost op: 19 april 2012, 10:28:20 »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #26 Gepost op: 19 april 2012, 10:24:18 »
als je commentaar bekijkt dan zie je rechts aan de bovenkant van jou commentaar opties om je commentaar aan te passen of te verwijderen.
Op dezelfde staat bij commentaar niet geschreven door jou de "citaat" knop.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Boebels

• Super Pentaxian
    • K9meetsK5
« Reactie #25 Gepost op: 19 april 2012, 10:22:56 »
Hoe plaats ik dan ook zo'n foto?

Offline Boebels

• Super Pentaxian
    • K9meetsK5
« Reactie #24 Gepost op: 19 april 2012, 10:21:26 »
Duur lensje ook ;-(

F wat anders, hoe kan ik verder gaan in een al reeds geschreven stukje van mij, ik zie namelijk dat jullie dat wel kunnen

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #23 Gepost op: 19 april 2012, 10:21:10 »
haha ken de soort foto's gebruik er zelf vaak een groot hoek lens voor en dan lekker dichtbij waardoor de neus iets grote wordt.
Geen top foto gewoon voor de lol geschoten maar mams vindt hem mooi dus heeft ze hem online gezet :)

Geen flauw idee op welke stand deze foto eigenlijk is gemaakt trouwens...

Je kan het met de kitlens uitproberen of 35mm iets is gewoon de lens op 35mm draaien en hem daar op laten staan en je weet het dan gauw genoeg.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Boebels

• Super Pentaxian
    • K9meetsK5
« Reactie #22 Gepost op: 19 april 2012, 10:18:41 »
Prachtige foto's met die 55!!!

Offline Boebels

• Super Pentaxian
    • K9meetsK5
« Reactie #21 Gepost op: 19 april 2012, 10:13:23 »
Ja, ik kom eruit hoor ;-)
Mijn "ding" is vooral een behoorlijke close-up van dieren en mn hond is een gewild object.
Van die foto's waarbij je eigenlijk niets van ziet en toch zegt het alles.
Hmmm...klinkt ook niet echt duidelijk geloof ik.
Maar ik heb een langharige hond dus zn ogen zie je nauwelijks maar toch spreken de foto's boekdelen (althans voor mij)
Het lukt me helaas nog niet om een foto te plaatsen anders kunnen jullie het zien.

De foto's van die prime zien er mooi uit, en een beetje lopen is ook geen probleem ;-)
Het is het overwegen waard. Alleen als hond nét leuk kijkt op afstand dan is dichterbij kruipen soms geen optie, dan is het moment waarschijnlijk verdwenen.
Maar wie weet gaat dat prima...

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #20 Gepost op: 19 april 2012, 10:03:10 »
Hier nog wat foto's
www.pentaxforums.com/forums/lens-sample-photo-archive/153101-pentax-da-35mm-f-2-4-al-samples.html

35mm f/2.4 is een standaard lens (niet lang niet kort) dus het geeft je redelijk normaal "zicht" en daarom kan je hem voor ongeveer voor alles gebruiken.
Je kan niet zoomen met deze lens dus je moet je benen bewegen ;)
De lens is heel scherp en laat redelijk veel licht door, daarom kan je hem bijvoorbeeld goed binnen gebruiken waar het licht wat minder is en hij is goedkoop.

Misschien dat je het niks vindt om met een prime lens te werken (lens die niet kan zoomen) want het is een ander manier van fotograferen want je gaat meer nadenken over je positie en de framing van je foto. Het zal hoe dan ook een postief leer moment zijn en een goeie manier om te kijken of je deze manier van fotograferen wat vindt.
Als je echt in portet fotografie ben dan kan je ook kijken naar tweede hands 50mm lenzen maar deze is net te lang voor het algemene werk.

kan je er wijs uit worden met alle jargons?

Hier zijn voorbeelden met de DA* 55mm lens dus een iets langere lens (meer "ingezoomd") dan de 35mm dus je moet verder weg staan en dat geeft een andere vertekening, een iets platter beeld wat beter is voor portet bijvoorbeeld.
Deze lens is ook f/1.4 ten opzicht van f/2.4 (dus een grotere opening) en dat in combinatie dat de lens ook langer is heb je maar dat hele kleine stukje waar de lens scherp is
www.pentaxforums.com/forums/lens-sample-photo-archive/153258-pentax-da-55mm-f-1-4-samples.html

Wat vindt je van de kleuren van de test fotos trouwens? ;)

Misschien gewoon een keertje een meet afsreken dan kan je wat lenzen uitproberen en zien wat voor verschil het maakt ;)
We zijn eind vorig jaar naar de loonse duinen geweest, is niet zo heel ver weg van Zeeland dus misschien dat sommige daar weer naar toe willen?
« Laatst bewerkt op: 19 april 2012, 10:14:59 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 19 april 2012, 09:56:05 »
Volgens mij maakt het niet uit of je een Canon, Nikon of Pentax koopt (in vergelijkbare klasse uiteraard). Ze hebben allemaal hun voors en tegens.

Ik zou het doorslaggevend laten zijn wat het best in je handen ligt en wat je het fijnst (gevoelsmatig) vind bedienen.

Succes!

Henk

Offline GWBoes

• Senior Member
  • **
    • Flickr
« Reactie #18 Gepost op: 19 april 2012, 09:51:28 »
een aantal reviews en voorbeeldfoto's van de Da35 (veel icm de k5):
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-DA-L-35mm-F2.4-AL.html

*ist DL | k-5 II | DA 15Limited; 18-55; 18-135; 60-250 | A 50f1.7; 28f2.8 | K 100f4 macro; 135f3.5 | Sigma 70-300; 10-20 | Industar 50/2

Offline Boebels

• Super Pentaxian
    • K9meetsK5
« Reactie #17 Gepost op: 19 april 2012, 09:44:42 »
Nou, zullen we die lenzen van 2000,= en 6500,= euries maar even laten doen? Wát een prijzen. Maar ze zullen het wel waard zijn.

Anvh, heb je een voorbeeld van de DA35, wat doet die zoal? Heb al wat lopen speuren uiteraard.

En Edzo, wanneer zijn die meetings? En vooral waar? Ik moet meestal een pokke-eind rijden voor dat soort dingen.Maar het lijkt me zeker leuk en leerzaam.
Vind ook dat het forum een redelijk actief "nest" is waar je veel info vandaan haalt.
Iedereen lijkt me behoorlijk behulpzaam.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #16 Gepost op: 19 april 2012, 09:33:11 »
Het engiste waar je misshien wel naar wil kijken zijn de lenzen.
Nooit zo een sterk punt geweest van Pentax de laatste jaren maar alle essentiele lenzen zijn er en ze hebben mooie unieke serrie limited lenzen die geen ander heeft.
Pentax mis nog een paar lenzen maar de roadmap waar de lenzen opstaan die uitgaan komen ziet er goed uit alleen de absolute top lenzen van over de 2000 euro missen we maar of dat iets uitmaakt?

Wel er is 1 lens boven de 2000 euro nog steeds nieuw te koop maar die word dan speciaal voor jou gemaakt, is de FA*600 f/4 prijs kaartje was 6500 euro of richting die koers.

En geen camera's met FF sensor zoals de 5D & D800 maar dan praten we weer over een ander budget dus...

Nu we over lenzen hebben misschien is het leuk om de DA35mm f/2.4 erbij te kopen, leuk en heel goed lensje voor een zacht prijsje.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #15 Gepost op: 19 april 2012, 09:18:22 »
Mijn eigen oordeel was al dat de 60D qua inhoud minder heeft dan de K5. Daarom snap ik het ook niet zo. (blond?)
Idd, de D7 is ook erg mooi maar ver boven mijn budget..wat dat betreft doet pentax dat super!
Met de meuk mee hoeft voor mij niet maar kwaliteit voor mn geld wil ik wel, kan het maar 1x uitgeven..(of klinkt dat als voor een dubbeltje op de eerste rang??? Hoewel ik t dan ook goed geregeld heb..haha)
Ik heb ook zeker van allerlei reviews, testen en noem maar op gelezen/gezien voordat ik tot mijn conclusie kwam dat ie gewoon goed moet zijn.

Maar een strijd tussen merken/namen zal altijd blijven bestaan ;-)

Een collega van me heeft een 7D en van aanvang af alleen maar autofocus problemen. Van de 7 foto's zijn er 10 onscherp. Schijnt een meer voorkomend probleem van de 7D te zijn in afgelopen jaar. Zo zie je maar, de K5 had sensor problemen in eerste serie, de 7D autofocus problemen in een bepaalde serie. Dat maakt het beiden nog geen slechte camera's.

Pentax staat bekend om zijn vele mogelijkheden t.o.v. vergelijkbare camera's bij de concurrentie. Echter veel van die mogelijkheden gebruik je vaak ook weer niet (en sommigen weer wel). Al de in camera effecten gebruik ik zelf praktisch nooit, doe dat achteraf wel omdat ik in RAW fotografeer. Maar er zijn er ook die juist in de camera veel willen doen en dus de camera als soort van "beeldverwerker / computer" gebruiken.

Wellicht een idee om een keer mee te gaan op een Pentax meet? Daar kun je veel vragen en leren over je camera. Dat is dan weer het leuke van Pentax, de enthousiaste forumleden  ;).

Offline Boebels

• Super Pentaxian
    • K9meetsK5
« Reactie #14 Gepost op: 19 april 2012, 09:08:54 »
En wat een mooie uitspraak J@@p!

Offline Boebels

• Super Pentaxian
    • K9meetsK5
« Reactie #13 Gepost op: 19 april 2012, 09:07:34 »
Mijn eigen oordeel was al dat de 60D qua inhoud minder heeft dan de K5. Daarom snap ik het ook niet zo. (blond?)
Idd, de D7 is ook erg mooi maar ver boven mijn budget..wat dat betreft doet pentax dat super!
Met de meuk mee hoeft voor mij niet maar kwaliteit voor mn geld wil ik wel, kan het maar 1x uitgeven..(of klinkt dat als voor een dubbeltje op de eerste rang??? Hoewel ik t dan ook goed geregeld heb..haha)
Ik heb ook zeker van allerlei reviews, testen en noem maar op gelezen/gezien voordat ik tot mijn conclusie kwam dat ie gewoon goed moet zijn.

Maar een strijd tussen merken/namen zal altijd blijven bestaan ;-)

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #12 Gepost op: 19 april 2012, 08:52:37 »
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Maar jammer blijft het wel. Een eventuele opvolgen kan dit echt niet lijden, maar ik denk dat men dat zich bij Pentax ook wel heel goed beseft.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #11 Gepost op: 19 april 2012, 08:32:55 »
Wel opmerkelijk hoe één productiefout een reputatie blijkbaar kan vernachelen. Zonde, want inmiddels is dat de wereld uit en is de K5 eenzaam aan de top. Jammer dat de zgn. fanboys díé berichten weer niet oppikken.

Groeten,
J@@P

Selectief doof heet dat  :D.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #10 Gepost op: 19 april 2012, 08:32:10 »
Hoi Monique,

Tja, Pentax was vroeger HET innovatieve merk met de vele uitvindingen. De eerst door de lens lichtmeting in SLR's, eerste ingebouwde flitser in SLR's, enzovoort. Toen werd je niet uitgelachen door andere fotografen als je met een Pentax liep. Door de slechte financiële toestand van Pentax hebben ze de slag naar digitaal wat gemist en met name geen marketing budget gehad. Canon en nikon heben dat wel en maken zeer veel reclame. Voornamelijk daardoor denken de meeste mensen dat Canon en Nikon de enige fatsoenlijke merken zijn.
Die "leraar" roept iets volstrekt belachelijks. Ik zou van zo iemand geen les willen hebben. Die heeft dus weinig tot geen verstand van fotografie als je dit soort opmerkingen maakt. Als je kijkt naar websites als DP-Review en tests in fotobladen, dan is de K5 vergelijkbaar aan de Nikon D7000, de Canon 60D en zelfs een "icoon" als de Canon 7D.
Als je straks met je K5 rondloopt, kun je trots zijn dat je voor weinig geld een heel goede (spat)waterbestandige camera hebt en unieker bent dan al die duizenden Canikon gebruikers (die dan onder een afdakje staan te schuilen, terwijl jij in de regen foto's staat te maken  ;)). De onderscheidt jezelf wel met een Pentax.
Ik heb dan altijd zoiets van: "laat ze maar lachen", we vergelijken vanavond de foto's wel  ;).

In ieder geval veel plezier met je K5 en plaats eens wat foto's hier op het forum of op Flickr. Van tips van anderen leer je meer dan van die "leraar"denk ik  ;) :D.

Groet
Edzo

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #9 Gepost op: 19 april 2012, 08:22:26 »
Wel opmerkelijk hoe één productiefout een reputatie blijkbaar kan vernachelen. Zonde, want inmiddels is dat de wereld uit en is de K5 eenzaam aan de top. Jammer dat de zgn. fanboys díé berichten weer niet oppikken.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #8 Gepost op: 19 april 2012, 08:16:08 »
Ik heb een K5 en moet zeggen dat dat mijn beste koop ooit was. Let goed op de Canon en Nikon gebruikers tijdens regen, dan stoppen ze de camera of in hun tas of onder hun jas of ze schuiven er een plastic geval omheen. Met de K5 heb je niets te vrezen en wat de grip betreft: super! En natuurlijk zijn er ook Canikons die regenbestendig zijn maar die zitten dan ook in een hoog prijsklasse.
Als een kennis van mij een Canon of Nikon willen kopen  ??? zullen zeker ook mijn ogen eruit rollen.  ;)
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Boebels

• Super Pentaxian
    • K9meetsK5
« Reactie #7 Gepost op: 19 april 2012, 08:06:43 »
Nou heren, onwijs bedankt. Jullie hebben dan toch gebruikerservaring met de camera's.
En, zoals eerder, ik vind de kennis van de dealer(s) hier in de buurt eigenlijk slecht. Het is dat ik een aanspreekpunt wil hebben voor als er iets zou zijn in de toekomst maar lenzen en/of grip pluk ik wel ergens anders vandaan in de toekomst.
Ik zal het eerst met de kitlens gaan doen.
Als ik het goed begrijp kan ik dan nog e.e.a instellen in de camera qua kleuren???

Wat betreft dat rood van canon, hahaha, dát is wel waar ze in de winkels (ben er in 2 geweest excl. mediamarkt) als -verkoop-argument mee aankomen.
Plus het feit dat ze met mensen "meepraten"...zeggen wat de potentiele klant wil horen. Duh!! Ik heb zelf ooit een paar jaar in een keukenzaak gewerkt en hoorde dat medeverkopers dat óók doen....ik kan daar zóóo slecht tegen! Echt waardeloos, vertel gewoon een objectief verhaal dan maken de kopers zelf wel keuzes.

Dat van die sensor had ik al wel gelezen natuurlijk maar zou niet weten hoe ik dat ga zien. Ik zal snel een flickr-account de wereld in sturen, daar kunnen jullie dan op meekijken, toch?? En mij dan voorzien van allerhande commentaar ;-). Waar ik wél iets aan heb?

Fijn, zo'n stukje (ervarings)-back-up

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #6 Gepost op: 19 april 2012, 07:22:21 »
Canon is vaak een stuk neutraler met zijn kleuren, veel koeler hoewel ze met rood vaak overboord gaan. Nikon and Pentax doen volgens mijn minder voor elkaar onder en hebben vaak meer levendige kleuren maar het balans is vaak beter.
Maar dit kan je allemaal aanpassen naar wat jij mooi vindt.

De vlekken klopt wel, was een "productie" fout maar daar hebben alleen de eerste camera's last van gehad, heb voor een jaar niks meer over gehoord.
Als we het over vlekken hebben Canon en Nikon hebben soms problem dat er druppeltjes olie op de sensor wordt gespetterd door de sluiter dus ze hebben allemaal zo hun kwaaltjes soms.

Geen flauw idee over verkopers, volgens mijn zijn er drie actieve forum genoten die in een fotowinkel werken dus er zijn er zeker wel een paar die er verstand van hebben.
Volgens mijn verkoop Canon en Nikon gewoon gemakelijker, mede door misschien meelopers gedrag dat heb je gewoon in veel mindere maten met Pentax, dus de gene die naar Pentax vragen hebben over het algemeen meer verstand van fotografie of zijn er in iedergeval serieuzer mee bezig.
« Laatst bewerkt op: 19 april 2012, 07:30:05 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2012, 01:07:29 »
Tsja, als je het toch zelf mag uitzoeken, de K-5 is te koop al vanaf 709 euro (nieuw dus).

De kleuren kunnen alle kanten van de regenboog uit als je weet hoe fotobewerkingssoftware werkt. Toonzetting is echt ook wel heel persoonlijk denk ik wat je mooi vind of lelijk.

De sensor die in de K-5 zit wordt ook gebruikt in de Pentax K-01 (spiegelloos), Nikon D5100 en D7000, Sony gebruikt die in de Nex 5n en de SLT A57. Helemaal hetzelfde zijn de camera's daarmee nog niet, want er is ook nog verschil in bit-rate, iso-bereik, processor in de camera keuzes die een merk kan maken t.a.v. hoog- en laaglichtbereik en het gebruikte filter voor de sensor.

Ook zullen de lenzen die je gebruikt een aanzienlijk verschil in het eindresultaat kunnen geven. Dure lenzen geven toch vaker ook waar voor hun geld.

Andere functies van de camera zullen uiteraard ook het verschil kunnen maken. AF snelheid en functionaliteit, wheatersealing, prijs van het totale systeem, mogelijkheden voor randapparatuur, filmfunctie, algehele snelheid van de camera e.d.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #4 Gepost op: 19 april 2012, 00:51:26 »
voor nu de enige rede dat ik nog geen K5 heb is dat ik stiekem hoop dat dit jaar de follow-up ervan gaat verschijnen ....
hoewel ..  kan ook voor een tweede hands K5 gaan .. en dan volgend jaar de follow-up kopen .....

zucht ...  zie je .. twijfelen heeft niets met Boy/Girl te maken ......

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2012, 23:50:36 »
Tja, er is een benaming voor dit soort praat...fanboyism.
Maar alles wat ik zeg in het voordeel van de K-5 kan natuurlijk ook zo opgevat worden.  :D

1 ding: er bestaan geen slechte camera`s. Ze ontlopen elkaar niet veel en het net als bij computers, het ding is zo goed als de gebruiker. Tests worden uitgevoerd door profs in labomstandigheden, wij als gewone stervelingen gaan die minime verschillen tussen de sensors echt niet merken in de praktijk. Uiteindelijk komt het aan op de randzaken zoals bv bedieningsgemak, handling of weatherresistance  ;C
Zet voor jezelf alle voors en tegens op een rijtje en beslis dan (maar ik denk dat je al hebt beslist, anders kwam je het hier niet vragen).

Qua kleur, over het algemeen krijg ik vaak complimenten in de trant van "mooie natuurgetrouwe kleuren". Dat verschilt ook per lensmerk (en dat geld ook voor cameramerken)

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-