Auteur Topic: Simpele paardenbloem - klein scheutje tonemapping  (gelezen 1255 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Simpele paardenbloem - klein scheutje tonemapping
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2012, 21:51:45 »
Zou het ook lukken door in RAW twee extra foto's te "ontwikkelen" op bijvoorbeeld +1 en -1 en dan deze tot HDR/tonemapping te combineren denk je?
Heb ik vaker gehoord dit maar ik mis de punt want je krijgt er geen extra infomatie uit dat al in de RAW zit.
Is het hdr programma soms makkelijker te gebruiken dan het programma die je voor RAW gebruikt?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2012, 21:51:45 »

Offline chrizz

• Super Pentaxian
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2012, 16:01:25 »
FRAAI!!

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

newmikey2

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2012, 14:16:59 »
Goede tip zeg.
Vorige week ook aan het stoeien geweest met de paardenbloem en inderdaad, veeeeeeeel te geel.
Kijk toch goed dat je weer terug bent op het forum Mike  ;) :).

Zou het ook lukken door in RAW twee extra foto's te "ontwikkelen" op bijvoorbeeld +1 en -1 en dan deze tot HDR/tonemapping te combineren denk je?

Yep! Je zult alleen een beetje moeten oppassen met beeldruis, misschien eerst je TIFjes door de ruisvermindering halen en dan pas samenvoegen tot pseudo-HDR en tonemappen.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2012, 14:16:19 »
In mijn wildtuintje zijn de paardenbloemen alweer verdwenen, maar ze blijven mooi. Mooie bewerking vind ik deze.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2012, 14:07:38 »
Goede tip zeg.
Vorige week ook aan het stoeien geweest met de paardenbloem en inderdaad, veeeeeeeel te geel.
Kijk toch goed dat je weer terug bent op het forum Mike  ;) :).

newmikey2

• Gast
Simpele paardenbloem - klein scheutje tonemapping
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2012, 13:46:22 »
Soms kan een klein beetje tonemapping net het verschil uitmaken. Van dichtbij is het felle geel van deze paardenbloem zeer overweldigend en de nuances springen er niet echt uit. Het wordt, ondanks dat de belichting en scherpte goed zijn, een beetje een soort van gele "blob" - de structuren en vormen verdwijnen bijna in het alles overstralende geel.

Hier van het raw bestand een 32-bits .EXR bestand gemaakt wat vervolgens met de Mantiuk06 operator getonemapped is, waarbij de parameters zéér conservatief zijn ingesteld om niet die overtrokken "HDR-look" te krijgen.

Dandelion up close by newmikey, on Flickr

Deze is trouwens geschoten met de vaak vervloekte Tamron 70-300 "macro"(tussen aanhalingstekens omdat het natuurlijk gewoon close-up moet heten) die in het gewone gebruik nog wel eens tegenvalt, zeker qua paarse kleurrandjes en scherpte(gebrek) maar in de closeup stand prima presteert. Voor rond de €120 géén slecte lens voor "erbij".