Auteur Topic: Hoeveel stops grijs filter  (gelezen 6089 keer)

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Re:Hoeveel stops grijs filter
« Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2012, 21:43:54 »
Wanneer ik deze zomer naar IJsland, wil ik graag een grijsfilter mee om de satijnen waas over het water van de waterval te creëren. Ik verwacht dat ik dan een grijsfilter nodig heb van 3 á 4 stops. Klopt dit, heeft iemand hier ervaring mee? En welk filter kan ik het beste aanschaffen? Zijn er verstelbare filters, waarmee je door er aan te draaien meerdere stops toevoegd?

Om een milky water te maken heb je toch een sluitertijd nodig van minstens enkele seconden en vandaar hangt alles af van de beschikbare hoeveelheid licht. 's Ochtends vroeg en 's avonds laat heb je sowieso al minder - maar wel veel mooier - licht en het diafragma toeknijpen (vb. f16 - f22)  zal ook al helpen.

Deze zijn zo gemaakt http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=23343.0

Hoeveel stops je dan nog verder je sluiter moet vertragen is moeilijk op voorhand in te schatten (uiteraard zet je je iso zo laag mogelijk). Goede grijsfilters in verschillende densiteiten zijn bangelijk duur, maar een goedkope oplossing kan ook het polarisatiefilter zijn. Dat zal ook al vlug een stop verdonkeren.

Ik kijk wel al uit naar de platen die je ons na je trip zal tonen !

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2012, 21:43:54 »

Offline Jildou

• Newbie
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2012, 21:33:10 »
Statief gaat mee, heb lang gedacht het zonder te kunnen maar helaas ???
Mooie foto, dat is wat ik bedoel. Ik verwacht echter op IJsland de waterval nog wat 'vetter' aan te kunnen zetten.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
« Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2012, 20:12:21 »
Ja, die zijn er. Ik heb er wel eens voor gekeken en viel van m`n stoel....omennabij de €500,-  ???
Mss dat er goedkopere zijn maar ik schrok zo dat ik niet verder heb gekeken.

Geen idee van de omstandigheden ter plaatse maar ik zou `m zeker niet te krap nemen. Als ik even via de sunny 16 regel reken, zit je bij iso 100 en F16 op 1/100 op een zonnige dag. Een 4 stops filter levert dan 1/12s op. Het "satijn"effect hangt natuurlijk ook af van de snelheid van het water.

Je neemt statief mee, neem ik aan?

Voorbeeldje, in de schaduw op licht reisstatief. (F10, iso80, 0,3s): klikkerdeklik
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2012, 20:15:48 door C20v »

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Jildou

• Newbie
  • Geslacht: Vrouw
Hoeveel stops grijs filter
« Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2012, 19:44:00 »
Wanneer ik deze zomer naar IJsland, wil ik graag een grijsfilter mee om de satijnen waas over het water van de waterval te creëren. Ik verwacht dat ik dan een grijsfilter nodig heb van 3 á 4 stops. Klopt dit, heeft iemand hier ervaring mee? En welk filter kan ik het beste aanschaffen? Zijn er verstelbare filters, waarmee je door er aan te draaien meerdere stops toevoegd?