Auteur Topic: laag niveau van foto's op het forum  (gelezen 12241 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #51 Gepost op: 13 juli 2012, 20:36:41 »
Alhoewel ik me er deels in kan vinden blijft het natuurlijk wel ' verbeter de wereld, begin bij jezelf'. Als je het niveau wil verhogen moet je er ook aan bijdragen om foto's op niveau af te leveren.

Nieuwkomers moeten natuurlijk gewoon hun foto's kunnen plaatsen maar het niveau wordt vooral bepaald door wat er gemiddeld geplaatst wordt. Als je van mening bent dat je op een bepaald niveau kan bijdragen en het niveau dus verhogen kan je maar beter wat foto-topics plaatsen en minder van dit soort topics. Het is dan wel mede een discussieforum maar primair lijkt het me toch een forum om foto's te delen gemaakt met een Pentax-camera.

Als het niveau omhoog gaat is er misschien ook wel een hogere drempel voor sommige nieuwkomers om een foto te plaatsen maar dat hoeft niet negatief uit te vallen. Zelf heb ik diverse fora pas iets geplaatst toen ik het idee had dat ik in ieder geval het niveau kon matchen op zo'n forum, eerst geprobeerd mezelf te verbeteren zodat ik zeker wist dat ik foto's van niveau kon afleveren. Kritisch zijn op eigen werk en zien waar het eventueel fout gaat is toch wel noodzakelijk om te leren, met alleen kritiek van anderen wordt het ten eerste lastig om een eigen stijl op te bouwen en ten tweede lastig om te filteren wat goede adviezen zijn en wat niet.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #51 Gepost op: 13 juli 2012, 20:36:41 »

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #50 Gepost op: 13 juli 2012, 20:29:32 »
Daar heb je "Om te tonen". Daar mag je meerdere foto's plaatsen en mag er uiteraard ook gewoon commentaar gegeven worden.
En je hebt "Ter beoordeling". Daar mag je één foto plaatsen(met EXIF erin), waarop je uitgebreide kritiek kunt ontvangen.
Klopt en dat is imho een goede regel, de ervaring (ook hier) is dat meerdere foto`s vaak een oh-ah reactie triggeren zonder inhoudelijk op de foto`s in te gaan. Wil je echt reacties dan kun je het beste met 1 foto beginnen.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #49 Gepost op: 13 juli 2012, 20:25:36 »
Hoe is het eigenlijk op pentaxian.nl?
Daar heb je "Om te tonen". Daar mag je meerdere foto's plaatsen en mag er uiteraard ook gewoon commentaar gegeven worden.
En je hebt "Ter beoordeling". Daar mag je één foto plaatsen(met EXIF erin), waarop je uitgebreide kritiek kunt ontvangen.
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline kultfunk

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 714
  • Geslacht: Man
    • pics by Kultfunk
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #48 Gepost op: 13 juli 2012, 20:20:21 »
Ik merk soms dat er bij in mijn ogen mooie foto's behoorlijk veel negatieve reacties staan. Bij veel van mijn foto's is de meest negatieve foto vaak de foto waar ik buiten het forum om de beste reactie op krijg. En bij anderen weet ik het niet, maar veel foto's zijn gewoon goed, waar dan hier veel commentaar op komt.

Lijkt me logisch, veel mensen die niet met fotografie bezig zijn vinden dikwijls zelfs onscherpe foto's leuk...en mensen in je directe omgeving zijn ook dikwijls 'iets te lief' voor je.   Kijk maar eens naar al die preselecties van (zang)talentenjacht toestanden... geloof me: 'iedereen' in de omgeving van x denk dat x een geweldige zanger (-es) is. (terwijl het tegendeel veeleer waar is...)

Op een fotoforum durven mensen volgens mij eerder 'eerlijk' zijn in hun (positieve of negatieve) kritiek. En dat is voor jouw -of je nu beginner, intermediate of advanced bent- een betere graadmeter dan de directe omgeving me dunkt. 

Als je zelf tevreden bent met je foto's is al veel, et des goûts et des couleurs on ne dispute pas. 
Feedback is altijd welkom of je er wat mee doet is een andere zaak natuurlijk.

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #47 Gepost op: 13 juli 2012, 20:05:40 »
Hoe is het eigenlijk op pentaxian.nl?
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline Machiel84

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 381
  • Geslacht: Man
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #46 Gepost op: 13 juli 2012, 19:59:30 »
Mee eens, maar het probleem is eerder andersom. Het niveau is hier voor iedereen anders, maar de mensen op een relatief hoger niveau plaatsen juist nog maar weinig foto's en dat is jammer. Daar leren de beginners ook van.

Volgens mij werkt het beide kanten op. Door te laag niveau, van beginners bijvoorbeeld, plaatsen gevorderden geen foto's meer. Maar door een hoog niveau durf je als beginner niet meer te plaatsen. Best complex eigenlijk. Ik ben het er overigens zeker mee eens dat je als beginner veel kan leren van een gevorderde foto, helemaal als die goed besproken wordt.

Citaat
Als tweede tip denk ik aan de topics in de fotohoek op te splitsen in 2 nl. eentje waar je een gewone bespreking van de geplaatste fotos verwacht, en eentje waar de bespreking wat dieper mag gevoerd worden.
Zo bepaalt de plaatser zelf hoe hij zijn foto wil besproken zien.

Heel leuk idee, lijkt me erg leuk op die manier!
Pentax K10d | DAL18-55mm | XR Rikenon 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 40mm f1:2.8 | RMC Tokina 80-200mm f1:4 | SMC Takumar 135mm 1:3.5 | Pentax-F 28-80mm f1:3.5-4.5

Offline ouwedeur

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 799
  • Geslacht: Man
  • i shoot raw.
    • mijn website
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #45 Gepost op: 13 juli 2012, 19:49:51 »
tja en dan wanneer ben je beginner af en ben je gevorderd ha ik krijg zo langzamer hand wel eens het gevoel dat de mensen die veel in de fotografie zitten of zelf daarvoor gestudeerd hebben,
een beetje de leraar zijn van zo hoort het want zo staat het in de boekjes kom op zeg,maar als je iets niet mooi vind moet je je daar niet in mengen,zonde van de energie,maar een technische verbetering aan die foto zullen mensen wel gebaad bij zijn,tenminste nu spreek ik voor mezelf.maar hier genoeg argumenten gezien die wel leuk zijn een plus en een min punt bv,maar ga niet ziften over de zoveelste hdr of macro of landschap enz enz want er zijn een hoop mensen die dit geweldig vinden en daar dan ook graag tips en tricks willen  8)
google before you tweet
www.psajfotos.nl

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #44 Gepost op: 13 juli 2012, 19:11:25 »

Ik heb wel twee suggesties;

een maandelijks topic waar we over  een "master of photography" kunnen discussieren, hier kunnen de starters, en zelfs de gevorderden veel van opsteken.
enkele namen die volgens mij de moeite zijn op te bespreken;  Richard Avendon, Irving Penn, Cindy Sherman, Elina Brotherus, Todd Hido,...
 

Dit idee is wellicht wel eens leuk om te proberen toch?
Een foto van een bekende hotemtoot plaatsen en daar vervolgens discussie over voeren?
Mods?

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #43 Gepost op: 13 juli 2012, 19:08:33 »
Als tweede tip denk ik aan de topics in de fotohoek op te splitsen in 2 nl. eentje waar je een gewone bespreking van de geplaatste fotos verwacht, en eentje waar de bespreking wat dieper mag gevoerd worden.
Zo bepaalt de plaatser zelf hoe hij zijn foto wil besproken zien.
Lijkt me een goed idee!
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline klompken

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #42 Gepost op: 13 juli 2012, 19:04:41 »

Leuke discussie, moet gevoerd kunnen worden vind ik.
vooreerst moet ik ook toegeven in dit bedje mss wat ziek te zijn, maar het forum kan er alleen maar mee vooruit gaan, met dergelijke discussies.

Fotobespreking en beoordeling is tevens niet makkelijk, ook is de vrijheid van de fotograaf, en het beeld hoe hijzelf de foto ziet een punt waar je niet omheen kan.
Als iemand vb de gulden regel niet toepast moet dit mss gezien worden als een stukje tegendraads zijnde ipv de foto dan op de pure technische kant te beoordelen.

Tijdens mijn opleiding hebben we wekelijks enkele "masters of photography" besproken. Ook enkele opdrachten naar analogie met de besproken "meesters" dienden afgewerkt te worden, deze werken
waren voor mij persoonlijk toch wel de moeilijkste.
Bij de bespreking van de diverse opdrachten was daar ook dikwijls discussie over wat is objectief en wat is subjectief. Maar door deze werken te bespreken leer je toch anders tegen een foto aan te kijken,
en dat is waar het volgens mij op aan komt.

Ik heb wel twee suggesties;

een maandelijks topic waar we over  een "master of photography" kunnen discussieren, hier kunnen de starters, en zelfs de gevorderden veel van opsteken.
enkele namen die volgens mij de moeite zijn op te bespreken;  Richard Avendon, Irving Penn, Cindy Sherman, Elina Brotherus, Todd Hido,...

Als tweede tip denk ik aan de topics in de fotohoek op te splitsen in 2 nl. eentje waar je een gewone bespreking van de geplaatste fotos verwacht, en eentje waar de bespreking wat dieper mag gevoerd worden.
Zo bepaalt de plaatser zelf hoe hij zijn foto wil besproken zien.

Patrick


 
Pentax K-x, 18-55 en 55-300, Tamron 90mm f2,8   Manfrotto 055 XDB/804 RC2

bellen met een fototoestel gaat niet, dus neem ik geen foto's met mijn telefoontoestel maar met een
pentax K-x.

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #41 Gepost op: 13 juli 2012, 18:55:53 »
Ik zie daar zat foto's voorbij komen die ik niet mooi vind. Denk ook niet dat je het internationale forum met hier moet vergelijken...
En natuurlijk is er een verschil in niveau, ik heb ook nooit gezegd dat dat niet zo is. Wat ik al de hele tijd probeer duidelijk te maken is dat het niveau hier voor iedereen anders is. Door te zeggen dat het niveau te laag is, plaatsen er straks een hoop mensen geen foto's meer en kan men er dus ook niets van leren!

Mee eens, maar het probleem is eerder andersom. Het niveau is hier voor iedereen anders, maar de mensen op een relatief hoger niveau plaatsen juist nog maar weinig foto's en dat is jammer. Daar leren de beginners ook van.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #40 Gepost op: 13 juli 2012, 18:45:05 »
Ik zie daar zat foto's voorbij komen die ik niet mooi vind. Denk ook niet dat je het internationale forum met hier moet vergelijken...
En natuurlijk is er een verschil in niveau, ik heb ook nooit gezegd dat dat niet zo is. Wat ik al de hele tijd probeer duidelijk te maken is dat het niveau hier voor iedereen anders is. Door te zeggen dat het niveau te laag is, plaatsen er straks een hoop mensen geen foto's meer en kan men er dus ook niets van leren!
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #39 Gepost op: 13 juli 2012, 18:40:16 »
Ter aanvulling, kijk hier eens op het internationale forum:

http://www.pentaxforums.com/forums/post-your-photos/

En vergelijk dat eens met de foto's hier, denk je dan echt dat je niet van een niveauverschil kan spreken?
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline Diederik

  • Junior Member
  • Berichten: 48
  • K1, K5, wat meuk...
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #38 Gepost op: 13 juli 2012, 18:20:26 »
Ik herken het beeld van de TS wel een beetje.

Op de Haagsche Hogeschool hadden we een leraar die alles met een "kick" en een "tip bestempelde. In principe hetzelfde als "positief" en "negatief", maar waarbij het hippiegehalte wat hoger is ;)

Idee?

RonHendriks

  • Gast
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #37 Gepost op: 13 juli 2012, 18:20:23 »
Ik plaats toch ook af en toe wel eens een kiekje, gewoon omdat ik het mooi vind om zoiets te delen. Daarnaast doe ik mijn best om af en toe iets heel moois of bijzonders te laten zien. Ik denk dat beide een prima plek op een forum als deze kunnen vinden.

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #36 Gepost op: 13 juli 2012, 18:17:42 »
Het proberen beter te formuleren waarom je een foto mooi vind of juist niet is uiteraard een goed idee. Niet altijd even makkelijk, maar ok.
Waar ik me een beetje aan stoor is het gebruik van het woord "niveau", want dat is voor iedereen anders. Ik krijg daardoor een beetje het gevoel dat iemand die dat zegt, zichzelf in ieder geval een hele goede fotograaf vindt. En als ik dan een van de reacties van de TS lees op een foto van mijzelf, en dat het soort reacties zijn die hij bedoelt, dan denk ik niet dat mensen nog gauw foto's zullen plaatsen(wanneer heeft hij eigenlijk zelf voor het laatst een foto geplaatst?).


Snipes, natuurlijk is mijn reactie in jouw topic niet het beoogde soort reacties. Naar aanleiding van je deelname aan het topic hier leek het me dat je de insteek wel zou begrijpen. Het is bewust over the top en zoals je kunt zien lokt het precies de reacties uit die aantonen wat het probleem is. Een positieve "Oh Ah Wow" wordt klakkeloos aangenamen, een negatieve "Oh Ah Wow" is blijkbaar niet toegestaan. Zeggen dat een foto "te gek" is zonder onderbouwing kan blijkbaar wel, maar zeggen dat een foto gewoon "ruk" is, is blijkbaar onacceptabel. Mensen kijken daardoor vervolgens zelf niet meer kritisch naar hun foto's.

Zoals ik in de opening al aan gaf, heb ik wellicht weinig recht van spreken heb omdat ik lang niets meer heb geplaatst. Je bent welkom om op mijn flickr te kijken, zie link in signature, en eventueel per PB te reageren mocht je dat willen. Over niveau gesproken, ik heb absoluut niet de illusie dat ik op een hoog niveau fotografeer. Ik denk dat ik leuk mee kan komen, maar er zijn letterlijk miljoenen mensen beter dan ik. Ik ben een amateur zonder enige scholing en heb maar zeer beperkt tijd (gehad tot nu toe) voor fotografie. Je kan naar mijn idee wel degelijk van een hoog of laag niveau foto's spreken, je kan er dan over discussieren of een foto van top-niveau of top-top-niveau is. Kijk eens op de site van bijvoorbeeld een Erwin Olaf, dat lijkt me zonder twijfel een hoog niveau. Of je de foto's dan mooi vind is een ander verhaal, maar je ziet duidelijk de expertise met licht, compositie, concept etc. naar voren komen.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #35 Gepost op: 13 juli 2012, 17:21:41 »
Het proberen beter te formuleren waarom je een foto mooi vind of juist niet is uiteraard een goed idee. Niet altijd even makkelijk, maar ok.
Waar ik me een beetje aan stoor is het gebruik van het woord "niveau", want dat is voor iedereen anders. Ik krijg daardoor een beetje het gevoel dat iemand die dat zegt, zichzelf in ieder geval een hele goede fotograaf vindt. En als ik dan een van de reacties van de TS lees op een foto van mijzelf, en dat het soort reacties zijn die hij bedoelt, dan denk ik niet dat mensen nog gauw foto's zullen plaatsen(wanneer heeft hij eigenlijk zelf voor het laatst een foto geplaatst?).


Ik denk dat eenieder die een reactie geeft op een foto zich ook even zou moeten verplaatsen in het niveau van de maker.
Dat zal niet altijd eenvoudig zijn, maar we kunnen het in ieder geval proberen.

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #34 Gepost op: 13 juli 2012, 17:14:33 »
Het proberen beter te formuleren waarom je een foto mooi vind of juist niet is uiteraard een goed idee. Niet altijd even makkelijk, maar ok.
Waar ik me een beetje aan stoor is het gebruik van het woord "niveau", want dat is voor iedereen anders. Ik krijg daardoor een beetje het gevoel dat iemand die dat zegt, zichzelf in ieder geval een hele goede fotograaf vindt. En als ik dan een van de reacties van de TS lees op een foto van mijzelf, en dat het soort reacties zijn die hij bedoelt, dan denk ik niet dat mensen nog gauw foto's zullen plaatsen(wanneer heeft hij eigenlijk zelf voor het laatst een foto geplaatst?).
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline PeterL

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 566
  • Geslacht: Man
  • Voerendaal - Limburg
    • Peter Lambrichs Fotografie
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #33 Gepost op: 13 juli 2012, 17:01:48 »
Hele zinvolle "discussie" wat mij betreft!!

Ik val zelf niet in de categorie "veelplaatsers" in de Fotohoek en heb daarnaast helaas te weinig (vrije) tijd om veel op het forum door te brengen.
Maar als ik reageer op een foto, dan belicht ik per definitie zowel de sterke als de "minder sterke" punten van een foto. Je mag er tenslotte van uit gaan dat iedereen die een foto plaatst, dit ook met een reden doet (leercurve?).
Ik ben vanaf de beginjaren van Zoom.nl een "trouwe beoordelaar" geweest, maar ben daar uiteindelijk helemaal mee gestopt omdat het formuleren van "minder sterke punten" al gauw als "kritiek" gezien werd. Daarnaast (daardoor?) is Zoom.nl vwb. de commentaren uiteindelijk "afgegleden" naar het niveau "oh's en ah's" en is het merendeel van de die-hards op het gebied van "waardevolle commentaren" afgehaakt.

[reclame]
Voor degenen die zich willen verdiepen in het op een "goede" manier beoordelen/bespreken van foto's, is het onderstaande boek overigens een absolute aanrader:



Dit boek is helaas (?) alleen maar verkrijgbaar voor leden van de Fotobond (€ 19,00 inclusief verzendkosten) en wordt gebruikt als leerboek bij de cursus Fotobespreken die, onder andere, door de afdeling Limburg van de Fotobond georganiseerd wordt.

Maar ook als naslagwerk is dit 'n absolute aanrader. Niet in de laatste plaats omdat je vanwege de in het boek gevolgde fotoanalyse zelf "beter" gaat fotograferen.
[einde reclame]

Gr.  Peter



Offline Machiel84

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 381
  • Geslacht: Man
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #32 Gepost op: 13 juli 2012, 16:49:59 »
Ja maar bedenk dan in ieder geval of het voor jou een goede foto is, of wil je gewoon een moment delen? Doe het dan op facebook met je vrienden.

Mee eens.

Citaat
Maw: Hup, jongens en meisjes...niet meer zeuren hier maar foto`s beoordelen in de fotohoek   

Ook mee eens.

Volgens mij komt het er op neer dat we meer ons best moeten doen en de tijd nemen om echt commentaar te geven. En kritisch zijn met foto's plaatsen.
Pentax K10d | DAL18-55mm | XR Rikenon 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 40mm f1:2.8 | RMC Tokina 80-200mm f1:4 | SMC Takumar 135mm 1:3.5 | Pentax-F 28-80mm f1:3.5-4.5

Offline Boebels

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1062
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #31 Gepost op: 13 juli 2012, 16:27:21 »
+ 1 Jacco!!

Goed gesproken. Je kijkt idd naar de foto's die je zelf prettig vind en in jouw gebied liggen. Op die foto's kun je dan reageren.
En als je foto's plaatst, beginner of gevorderd, denk ik dat je ervan uit kan gaan dat je kritiek kunt krijgen, daarvoor plaats je juist je foto's, toch? En daar is het toch ook voor bedoeld?


Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #30 Gepost op: 13 juli 2012, 16:17:19 »
Tja, daar is de aloude discussie weer...

Weet je, het is ook een beetje hoe men werkt. In het begin ben je idd heel erg actief, je probeert van alles en je leercurve is erg stijl. Enthousiast als je bent plaats je veel. Later vlakt dit uit en, ook al ben je nog steeds actief, je gaat minder maar betere foto`s maken. Je wordt kritischer op je eigen werk en dus plaats je ook minder. Zoals Ansel Adams zei (iemands onderschrift): 12 significant photo`s in one year is a good crop.

Het becommentarieeren doe je toch in de eerste plaats op foto`s die je aanspreken of in je gebied van interesse liggen. Verder wil (ik iig) je toch een beetje een genuanceerde omschrijving van de minpunten geven om geen zure smaak achter te laten, hetgeen stukken meer tijd kost dan een oh-ah reactie. En ten 3e kijk ik wie plaatst, ik wil best helpen maar er zijn zat mensen die max 25-50 postjes maken en dan vervolgens nooit meer wat van zich laten horen.

Het is een beetje een neergaande spiraal en goed voorbeeld doet volgen. Als beginner is het natuurlijk best lastig om commentaar te geven als je zelf niet exact weet waar je op moet letten. Wij "oude rotten" moeten het goede voorbeeld geven, dan volgen de newbies vanzelf. Dus willen we er iets aan veranderen dan zullen we dat met z`n allen moeten doen.


Maw: Hup, jongens en meisjes...niet meer zeuren hier maar foto`s beoordelen in de fotohoek  ;) ;) ;)

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #29 Gepost op: 13 juli 2012, 16:11:03 »
Ja maar bedenk dan in ieder geval of het voor jou een goede foto is, of wil je gewoon een moment delen? Doe het dan op facebook met je vrienden.
Als iets voor mij een goede foto is, dan wil dat nog niet zeggen dat een ander er ook zo over denkt. Dus nogmaals, wie bepaalt  of een foto goed is of niet. Iedereen staat vrij om deze te laten zien vind ik, dus vind jouw antwoord nergens op slaan!
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #28 Gepost op: 13 juli 2012, 15:34:15 »
Maar ja, wie bepaald wat hoog niveau is en wat een kiekje is...En wat voor de een al heel bijzonder is, is voor een ander misschien juist saai.
Dit is en blijft een foto forum en ik vind dat iedereen in staat moet zijn om zijn foto's te laten zien, of dat nou een "kiekje" is of fototechnisch gezien een hoogstaande plaat.


Ja maar bedenk dan in ieder geval of het voor jou een goede foto is, of wil je gewoon een moment delen? Doe het dan op facebook met je vrienden.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #27 Gepost op: 13 juli 2012, 15:32:17 »
Maar ja, wie bepaald wat hoog niveau is en wat een kiekje is...En wat voor de een al heel bijzonder is, is voor een ander misschien juist saai.
Dit is en blijft een foto forum en ik vind dat iedereen in staat moet zijn om zijn foto's te laten zien, of dat nou een "kiekje" is of fototechnisch gezien een hoogstaande plaat.
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg