Auteur Topic: laag niveau van foto's op het forum  (gelezen 12254 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #76 Gepost op: 17 juli 2012, 20:24:42 »
Best is misschien om mensen zelf aan te raden iets selectiever te zijn, of wellicht dat een Moderator zo nu en dan naar bepaalde leden een mailtje kan sturen met het verzoek iets selectiever en terughoudender te zijn met het plaatsen.

Ik heb niet de indruk dat ik op zo'n mod zit te wachten.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #76 Gepost op: 17 juli 2012, 20:24:42 »

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #75 Gepost op: 17 juli 2012, 20:19:29 »
Een heel interessante discussie en Jordy heeft wel een punt vind ik. Foto's met een wat minder niveau mogen en moeten uiteraard geplaatst worden, maar ik heb af en toe het idee dat er iets tevéél foto's worden geplaatst in relatie tot het aantal mensen dat de moeite en tijd neemt om uitgebreid commentaar te geven.

Wees selectief met foto's plaatsen en 'prak' niet alles zomaar op het forum, mensen worden al gauw murw geslagen met foto's. Misschien een quotum aan het aantal te plaatsen foto's stellen.......?  ::)

grt,

Chris.

Zo'n quotum kan ik me wel in vinden, maar je wil aan de andere kant natuurlijk wel dat mensen iets plaatsen als ze iets moois hebben. Ook een beetje lastig reguleren zo'n quotem.
Best is misschien om mensen zelf aan te raden iets selectiever te zijn, of wellicht dat een Moderator zo nu en dan naar bepaalde leden een mailtje kan sturen met het verzoek iets selectiever en terughoudender te zijn met het plaatsen.

Verder ben ik wel voorstander van een 'vrijere' sectie waar je leuke foto's/momenten/kiekjes/alles kan plaatsen, wat mij betreft zelfs in grote verzameltopics met max 5-10 foto's per post en een sectie met steviger en onderbouwd commentaar met maximaal 3-5 foto's. Werkt op andere fora ook goed, de algemenere verzameltopics houden de boel levendig en kun je lekker doorheen scrollen als je wat minder tijd hebt. De serieuze hoek blijft zo ook serieuzer en daar hoef je vervolgens niet de minder interessante topics te filteren. Ik moet nu steeds alles aanklikken voor 1 tot 5 foto's, dat is niet heel handig. Uit de enkele verzameltopics die er al zijn op het forum blijkt ook wel de populariteit van dat soort topics. Je zou bijvoorbeeld de +- 10 genres om kunnen zetten naar verzameltopics en dan daarnaast diezelfde genres maar dan met losse topics met diepgaander commentaar.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline kultfunk

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 714
  • Geslacht: Man
    • pics by Kultfunk
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #74 Gepost op: 17 juli 2012, 10:56:19 »
OK, 'k heb het begrepen, ik zal me inhouden... :)

Offline chrizz

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1597
  • Geslacht: Man
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #73 Gepost op: 17 juli 2012, 10:49:56 »
Een heel interessante discussie en Jordy heeft wel een punt vind ik. Foto's met een wat minder niveau mogen en moeten uiteraard geplaatst worden, maar ik heb af en toe het idee dat er iets tevéél foto's worden geplaatst in relatie tot het aantal mensen dat de moeite en tijd neemt om uitgebreid commentaar te geven.

Wees selectief met foto's plaatsen en 'prak' niet alles zomaar op het forum, mensen worden al gauw murw geslagen met foto's. Misschien een quotum aan het aantal te plaatsen foto's stellen.......?  ::)

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #72 Gepost op: 14 juli 2012, 13:53:41 »
e had ondertussen kunnen zien dat ik naar aanleiding  dit topic een topic ben gestart in de fotohoek en dat ik naast.de provocerende reactie in snipes zijn topic ook een aantal mildere reacties heb geplaatst in andere topcs in de fotohoek. :)

Ik begon hier ook al met aan te geven dat ik zelf weinig heb geplaatst de laatste tijd. Het aantal reacties hier geeft wel aan dat het leeft. Het gaat er volgens mij ook niet om dat mensen in dit topic zelf meer fotos moeten plaatsen, maar meer om de reden waarom mensen minder plaatsen.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #71 Gepost op: 14 juli 2012, 13:53:06 »
Als iemand een discussie opstart hoeft hij niet aan de schandpaal genageld te worden, we leven in een vrij land, iedereen mag zijn mening geven, als we maar gewoon met elkaar door 1 deur kunnen. Feit is wel dat er al zo`n 70 keer iets neergezet is in dit topic (dus het onderwerp leeft) en sommige foto`s krijgen nog geen 3 reacties, denk daar ook eens over na, waarom nemen bij sommige foto`s maar 2 of 3 mensen de moeite om te reageren? Of waarom lees ik bij een foto die er al een tijdje opstaat eindelijk de eerste reactie, en dan staat er oa"zo slecht is hij toch niet" ???
Ik hou er niet van om 3 woorden commentaar te geven dus om goed commentaar te gegeven met een goeie uitleg dan ben je zeker 10 minuten bezig als het niet langer is en ja omdat nu bij elke foto te doen... en soms heb ik er gewoon niks over te zeggen, dat gebeurd ook vaak
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #70 Gepost op: 14 juli 2012, 13:13:03 »
Volgens mij wordt er niemand aan de schandpaal genageld, maar wie kaatst.....

Dus vandaar de opmerking: "alleen vind ik het sterker overkomen als je dat ook kunt aantonen door zelf het niveau op te krikken. En dát zie ik dus niet".
Want feitelijk wordt er door de TS dus gezegd dat het merendeel van de geplaatste foto's van een laag niveau is. Als dat zo is moet je daar wat aan doen en niet alleen maar roepen (constateren).

En ja, we leven in een vrij land met vrije meningsuiting. En dit is dus mijn mening!

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #69 Gepost op: 14 juli 2012, 13:05:59 »
Als iemand een discussie opstart hoeft hij niet aan de schandpaal genageld te worden, we leven in een vrij land, iedereen mag zijn mening geven, als we maar gewoon met elkaar door 1 deur kunnen. Feit is wel dat er al zo`n 70 keer iets neergezet is in dit topic (dus het onderwerp leeft) en sommige foto`s krijgen nog geen 3 reacties, denk daar ook eens over na, waarom nemen bij sommige foto`s maar 2 of 3 mensen de moeite om te reageren? Of waarom lees ik bij een foto die er al een tijdje opstaat eindelijk de eerste reactie, en dan staat er oa"zo slecht is hij toch niet" ???

Offline Machiel84

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 381
  • Geslacht: Man
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #68 Gepost op: 14 juli 2012, 12:46:17 »
Want ook nu wordt er weer een discussie opgestart die alles bij elkaar een hoop tijd kost...die tijd had ook besteed kunnen worden aan het maken én posten van foto's! :)

Henk

+1
Pentax K10d | DAL18-55mm | XR Rikenon 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 40mm f1:2.8 | RMC Tokina 80-200mm f1:4 | SMC Takumar 135mm 1:3.5 | Pentax-F 28-80mm f1:3.5-4.5

Offline Mieg

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 514
  • Geslacht: Man
    • http://www.miegz.com
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #67 Gepost op: 14 juli 2012, 09:31:55 »
daag ons eens uit.... ;)

@Jordy, je gaat dadelijk voor een maand naar Vietnam, ben erg benieuwd naar het resultaat.

Mieg
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2012, 09:44:19 door Mieg »
K5 | K3 | K-01 DA: 10-17, 12-24, 17-70, 50-135, 55-300, 21,70, FA: 50, Sigma: 8-16, 105

henkvanzuylen

  • Gast
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #66 Gepost op: 14 juli 2012, 08:39:44 »
Ik vind deze discussie ook prima, alleen vind ik het sterker overkomen als je dat ook kunt aantonen door zelf het niveau op te krikken. En dát zie ik dus niet. Zo hebben we er meer voorbij zien komen

Zou het niet beter hebben kunnen verwoorden Kees

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #65 Gepost op: 14 juli 2012, 00:07:31 »
Ik vind deze discussie ook prima, alleen vind ik het sterker overkomen als je dat ook kunt aantonen door zelf het niveau op te krikken. En dát zie ik dus niet. Zo hebben we er meer voorbij zien komen. En inderdaad mis ik de mooie natuurfoto's van enkelen, en de macro's van anderen, maar ik zie ook heel veel moois voorbij komen.

Is dat op gevoel? Misschien wel, maar ik zou zeggen, daag ons eens uit.... ;)

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #64 Gepost op: 13 juli 2012, 23:05:24 »


Ik heb ook geen problemen met dit topic, vind het wel goed dat er over zaken van gedachten gewisseld wordt, het gaat er niet om wie gelijk heeft of krijgt, het gaat erom dat we naar elkaar luisteren en daar iets van op kunnen steken.


Met vriendelijke groet,
Albert
Dat heb je mooi gezegd Albert, daar kan ik me ook in vinden.

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #63 Gepost op: 13 juli 2012, 22:56:15 »
Wat wil je bereiken door het plaatsen van een foto :
Testje, spreekt voor zich, je zet er dan bij wat je getest hebt en vraagt wat anderen er van denken, dus totaal onbelangrijk wat de rest van de foto is.
Gewoon tonen, je hebt wat leuks gezien en wil dat delen, soms alleen maar een vastlegging / registratie.
Showen, je denkt dat je wat moois of technisch goed gemaakt hebt en je vraagt je af wat anderen er van denken.

Beoordeling : meestal voor mij op gevoel, een boom die uit een hoofd groeit stoort mij ook en verknoeit een foto, maar gevoel gaat vaak voor bij mij.
Ik vind het ook moeilijk weer commentaar te geven als ik weer een mooi portret tegen kom van dezelfde fotograaf, maar ik geniet er wel van.
Misschien een soort "like knop" maar dan wordt het weer zo´n Facebook iets.

Niveau, ach dat wisselt nogal eens, maar dat is denk ik normaal, het is nu eenmaal macrotijd en het is populair, ik weet uit ervaring dat het moeilijk is een goede macrofoto te maken, dus laat staan een mooie, maar er zijn er hier verschillende die mij kunnen bekoren, en er zitten er ook een paar aan te komen die het ook onder de duim krijgen.
Voor je het weet is het weer herfst en komen de paddenstoelen weer, is toch niet erg.

Ik heb er allemaal geen problemen mee, lekker posten, ik pik er wel uit wat ik mooi vind, als er commentaar gevraagd wordt kan ik altijd nog reageren.

Ik heb ook geen problemen met dit topic, vind het wel goed dat er over zaken van gedachten gewisseld wordt, het gaat er niet om wie gelijk heeft of krijgt, het gaat erom dat we naar elkaar luisteren en daar iets van op kunnen steken.


Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #62 Gepost op: 13 juli 2012, 22:04:41 »
Jammer dat je er zo weinig plezier aan beleeft. Misschien een andere hobby zoeken?
Ik maak gewoon weinig foto uitstapjes de laatste tijd maar dat beteken nog niet dat ik er geen plezier mee heb.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #61 Gepost op: 13 juli 2012, 21:48:35 »
En ik vindt dat Jordy weer tamelijk denigrerend bezig is met de opmerking over de 'zoveelste scherpe macrofoto' .......
Al is het je smaak niet.....doe het eerst eens op 'een goed niveau' zelf voor je zoiets roept.


'weer' denigrerend?
wat in de reactie hier voor ook al gezegd wordt, je hoeft iets niet perse zelf te kunnen om er over te kunnen oordelen.

Je trekt de boel ook wel uit zijn verband. Ik zeg in hetzelfde bericht dat een scherpe macro foto maken opzich al wel een uitdaging is, maar dat dat niveau vervolgens niet wordt ontstegen. Het blijft steken bij een scherpe foto, dat heb ik dan na een tijdje wel gezien en maakt nog niet meteen een goede of interessante foto. Het is de basis van macro-fotografie, scherpe details die normaal niet met het blote oog niet zomaar te zien zijn.

Het is volgens mij juist de uitdaging om een macrofoto ook interessant te maken voor iemand die niet perse van dat genre houdt. Dan heb je echt een goede foto, die 'smaak' ontstijgt. Dat geld voor alle genres. Er worden de laatste tijd gewoon erg veel dezelfde soort macrofoto's gepost, beetje eenheidsworst, gewoon een terechte opmerking lijkt me. Dit heeft er volgens mij o.a. ook weer mee te maken dat er al snel enthousiast op elke foto gereageerd wordt. Mensen mogen best meer uitgedaagd worden. Het is nogal makkelijk om te zeggen dat iedereen verschillende dingen interessant vind en dat ik het daarom wel minder goede foto's zal vinden. Juist als je een onderwerp interessant vind zou je kritischer naar dat soort foto's moeten kijken en jezelf moeten afvragen of je het mooi vind vanwege het ding dat op de foto staat of omdat het echt een goede foto is.

2. De opmerking de zoveelste macro foto is niet handig om te roepen. Dan kun je ook wel zeggen de zoveelste portretfoto, de zoveelste landschapsfoto, etc. Dan staan hier maar weinig fotos op het forum ben ik bang. Van iedere stijl dus maar eentje.
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2012, 21:52:33 door jjw »
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #60 Gepost op: 13 juli 2012, 21:30:31 »


En ik vindt dat Jordy weer tamelijk denigrerend bezig is met de opmerking over de 'zoveelste scherpe macrofoto' .......
Al is het je smaak niet.....doe het eerst eens op 'een goed niveau' zelf voor je zoiets roept.

 
Hier ben ik het niet helemaal mee eens, ik kan heel redelijk bepalen in een restaurant of het eten goed is bereid maar vraag me niet om het zelf te bereiden want dat word niets. En zo zijn er nog vele voorbeelden te bedenken.
Dus iemand zou best een goede en kritische beoordeling kunnen geven over technische aspecten in een foto terwijl hij zelf de foto niet zo goed zou kunnen maken. Ik heb ook wel eens een hele goede foto geprobeerd na te maken en zelfs dat lukt niet zoals het zou moeten. Het leuke is wel dat iedereen hier een mening heeft, maar laten we oppassen dat het een gezonde discussie blijft en laten we ook al zijn we het niet allemaal eens vriendelijk naar elkaar blijven. :-*

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #59 Gepost op: 13 juli 2012, 21:28:30 »
Helemaal gelijk in Wesley!

En als eerste moet hij dat bij jezelf losmaken (of degene waarvoor je de foto maakt natuurlijk).

Wat derden betreft, zal je foto bij de een emotie oproepen en de ander zal er nog niet eens 1 seconde naar kijken...die vindt het niks.
Dan kan hij technisch nog zo goed zijn.....zonder emotie kijkt iemand geen 2e keer.

En ik vindt dat Jordy weer tamelijk denigrerend bezig is met de opmerking over de 'zoveelste scherpe macrofoto' .......
Al is het je smaak niet.....doe het eerst eens op 'een goed niveau' zelf voor je zoiets roept.

Beter nog maak foto's en plaats ze hier

Henk


Ben ik met je eens Henk.
1. Fotos moeten emotie oproepen, dat is naar mijn idee ook het wezen van een foto en daarom zal een foto door de een wel en door de ander niet mooi gevonden worden. Smaken verschillen en dat is maar goed ook.
2. De opmerking de zoveelste macro foto is niet handig om te roepen. Dan kun je ook wel zeggen de zoveelste portretfoto, de zoveelste landschapsfoto, etc. Dan staan hier maar weinig fotos op het forum ben ik bang. Van iedere stijl dus maar eentje.

kdj4

  • Gast
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #58 Gepost op: 13 juli 2012, 21:18:59 »


En ik vindt dat Jordy weer tamelijk denigrerend bezig is met de opmerking over de 'zoveelste scherpe macrofoto' .......
Al is het je smaak niet.....doe het eerst eens op 'een goed niveau' zelf voor je zoiets roept.

Beter nog maak foto's en plaats ze hier

Henk


+1  ;C

henkvanzuylen

  • Gast
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #57 Gepost op: 13 juli 2012, 21:14:58 »
En als dat je lukt heb je wat mij betreft een hele mooie/goede foto gemaakt!

Helemaal gelijk in Wesley!

En als eerste moet hij dat bij jezelf losmaken (of degene waarvoor je de foto maakt natuurlijk).

Wat derden betreft, zal je foto bij de een emotie oproepen en de ander zal er nog niet eens 1 seconde naar kijken...die vindt het niks.
Dan kan hij technisch nog zo goed zijn.....zonder emotie kijkt iemand geen 2e keer.

En ik vindt dat Jordy weer tamelijk denigrerend bezig is met de opmerking over de 'zoveelste scherpe macrofoto' .......
Al is het je smaak niet.....doe het eerst eens op 'een goed niveau' zelf voor je zoiets roept.

Beter nog maak foto's en plaats ze hier

Henk

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #56 Gepost op: 13 juli 2012, 21:07:52 »
Foto's moeten emoties losmaken....in wat voor zin dan ook...
En als dat je lukt heb je wat mij betreft een hele mooie/goede foto gemaakt!
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

henkvanzuylen

  • Gast
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #55 Gepost op: 13 juli 2012, 20:56:31 »
Maar veel mensen geven kritiek op basis van "gevoel"

Hoe kan je een foto beoordelen zonder gevoel?
Foto's moeten emoties losmaken....in wat voor zin dan ook...en dat lukt niet zonder gevoel hoor

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #54 Gepost op: 13 juli 2012, 20:53:53 »
Ik zet nooit foto's online die ik zelf niet mooi vind ... daarin tegen zet ik vaak foto's online die andere niet mooi vinden  8)
Soms lukt het mij om dankzij tips foto's online te zetten die ik mooier vind geworden ... 





soms ontbreekt mij de tech knowhow ...


Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

henkvanzuylen

  • Gast
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #53 Gepost op: 13 juli 2012, 20:52:29 »
Er wordt te snel aangenomen dat het niveau daalt.
Kijk eens naar bekende fotografen die in eerste instantie als absoluut waardeloos werden afgedaan en later heel erg bekend zijn geworden (ja.....ook hun werk uit de beginperiode).

Voorbeeld?...Hans Aarsman....google maar even

Daarnaast zou ik willen zeggen: "Verbeter de wereld, begin bij jezelf"
Want ook nu wordt er weer een discussie opgestart die alles bij elkaar een hoop tijd kost...die tijd had ook besteed kunnen worden aan het maken én posten van foto's! :)

Henk

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:laag niveau van foto's op het forum
« Reactie #52 Gepost op: 13 juli 2012, 20:41:34 »
Alhoewel ik me er deels in kan vinden blijft het natuurlijk wel ' verbeter de wereld, begin bij jezelf'. Als je het niveau wil verhogen moet je er ook aan bijdragen om foto's op niveau af te leveren.

Nieuwkomers moeten natuurlijk gewoon hun foto's kunnen plaatsen maar het niveau wordt vooral bepaald door wat er gemiddeld geplaatst wordt. Als je van mening bent dat je op een bepaald niveau kan bijdragen en het niveau dus verhogen kan je maar beter wat foto-topics plaatsen en minder van dit soort topics. Het is dan wel mede een discussieforum maar primair lijkt het me toch een forum om foto's te delen gemaakt met een Pentax-camera.

Als het niveau omhoog gaat is er misschien ook wel een hogere drempel voor sommige nieuwkomers om een foto te plaatsen maar dat hoeft niet negatief uit te vallen. Zelf heb ik diverse fora pas iets geplaatst toen ik het idee had dat ik in ieder geval het niveau kon matchen op zo'n forum, eerst geprobeerd mezelf te verbeteren zodat ik zeker wist dat ik foto's van niveau kon afleveren. Kritisch zijn op eigen werk en zien waar het eventueel fout gaat is toch wel noodzakelijk om te leren, met alleen kritiek van anderen wordt het ten eerste lastig om een eigen stijl op te bouwen en ten tweede lastig om te filteren wat goede adviezen zijn en wat niet.
Je haalt me de woorden uit de mond!
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg