Ach, dit is en blijft een eindeloze discussie.
Op de eerste plaats laten we eerlijk zijn; Canon en Nikon (en natuurlijk ook Sony/minolta en olympus) zijn uitstekende merken, daar is helemaal niets mis mee.
Het probleem ligt enerzijds bij Pentax (nu Ricoh) zelf, maar anderzijds toch ook bij de fotohandel.
Het grote probleem is onbekendheid. Onbekend maakt onbemind
De handel verkoopt graag wat ze op voorraad hebben en geld verdienen is nu eenmaal geen schande.
Wat wel schande is, is het gebruik van oneigelijke argumenten. zoals kwaliteit, slechte sensor, beperkt asortiment van lenzen, enz.
Het grappige is dat de gemiddelde CaNikongebruikers vooral ook dit laatste argument gebruiken.
In de praktijk hebben ze een instapmodel met de standaard 18-50, daarnaast een of twee sigma's (omdat die anderen toch wel wat duur zijn.
Het lenzenargument geldt m.i. vooral voor de professional. Hij heeft een ff en groot aantal lenzen (lange tele's voor bv sport)
een lang lichtsterk objectief kost al gauw tegen de 10 mille en dat zeggen die verkopers niet en daarbij zijn ze bovendien ook nog eens absoluut ongeschikt voor het plastik instapmodel.
Pentax heeft (nog) geen FF en ook niet van de extreme dure tele's, maar wel een assortiment waarmee de betere amateur / semi prof goed uit de voeten kan.
Voor mij was ooit de doorslag om voor Pentax te kiezen, de ergonomie (reumavingertjes). Mijn K10 lag lekker in de hand en bovendien was hij op dat moment de camera van het jaar (nooit begrepen waarom Beuk/pentax dit niet heeft uitgebuit). Ook had ik goede ervaringen met oudere pentaxen. (vergeet vooral niet dat pentax in de 60/70tiger jaren met Canon en Nikon de grote drie vormde en in die tijd zeer innovatief was)
Nu heb ik de K5 een prima toestel, waar ik de loftrompet niet voor hoef te blazen.
Mijn fotovrienden hebben meestal Nikon en een enkeling Canon.
Opvallend is dat ze mijn camera ondanks dat hij klein is lekker in de hand vinden liggen en ook de simpele bediening spreekt hen aan. Maar het meest opvallende: goh, wat een stille sluiter...
Kortom ik ga de discussie niet meer aan. Ieder zijn meug zegt men wel eens. Dat geldt ook voor de DSLR.
Voor zo ver dat ik weet, zijn er eigenlijk geen slechte Dslr's op de markt.
Wel zijn er slechte handelaren met nog slechtere verkopers.
Cire