Auteur Topic: Te snel spullen kopen.  (gelezen 3670 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #13 Gepost op: 21 juli 2012, 22:21:39 »
Mee eens dat aanschaf van steeds meer lenzen je fotografische prestaties niet beslist op een hoger niveau hoeft te brengen. Ben het volstrekt oneens met de stelling, dat mensen die hier dure lenzen kopen, in de meeste gevallen geen goede foto's maken. Krijg je weer de discussie:"wat is een goede foto". De foto zal ontegenzeggelijk scherper en kwalitatief beter zijn, maar fototechnisch hoeft dit inderdaad niet het geval te zijn (compositie technisch en dergelijke).

Zoals Ron en Jacco al aangeven, ben ik ook genezen van het kopen van "goedkopere" lenzen en ga liefst direct voor een goede lens. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik me dat kan veroorloven en zou als ik echt zou willen nog veel meer "goede" lenzen kunnen kopen. Echter voegt dat op dit moment voor mij niets toe. Ben voorlopig tevreden met de line-up die ik heb.

Ik heb om te kijken wat ik nu precies aan fotografie leuk vond eerst eens een paar goedkopere lenzen gekocht, daarmee aan de slag gegaan en vervolgens een goede lens aangeschaft. Voor mijn gevoel is dat het traject wat je het beste zou kunnen doorlopen. Op enig moment ontdek je door veel te fotograferen waar je voorkeuren liggen (landschap, macro, natuurfotografie, etc.) en daar kun je dan gericht lenzen op aanschaffen, dan wel gaan sparen voor zo een lens.
Het "te hooi en te gras"  aanschaffen van oud glaswerk lijkt leuk, maar al die tientjes bij elkaar levert al snel ook een paar honderd euro op, waar je dan een fraaie, kwalitatief betere lens voor kunt aanschaffen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #13 Gepost op: 21 juli 2012, 22:21:39 »

Offline djoser

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
  • Zomaar wat plaatjes
    • Kieker
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #12 Gepost op: 21 juli 2012, 21:54:34 »
Enerzijds ben ik het wel met de stelling eens, vooral als je het beziet vanuit het oogpunt van kwaliteit van de foto's. Ik zie in mijn kennissenkring best wel veel mensen met dure camera's en lenzen, terwijl het ding op Auto staat en men alleen maar verjaardagskiekjes maakt. Anderzijds moet een ieder ook zelf weten wat ie doet.

Je ziet het overigens niet alleen bij fotocamera's, maar ook bij de mobiele telefoons en tablets. We willen blijkbaar altijd het nieuwste en het mooiste hebben, maar of het nodig is?
Pentax K5 + MX-1  *  Tamron 17-50mm/2.8  *  Sigma 10-20mm/4-5.6

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #11 Gepost op: 21 juli 2012, 10:30:07 »
Gelukkig gaat dat ook weer snel over...bij mij tenminste in ieder geval wel
Neemt niet weg dat ik een tas vol objectieven heb met een K20D en toch de Q met de standaardlens het meest gebruik (veel handiger mee te nemen).
Maar ik heb geen enkele drang meer om ook maar iets bij te kopen....ook nóg niet om te verkopen trouwens.

Henk
Oh ja, vaak wel. Het is imho een proces wat bij je ontwikkeling hoort.
Door persoonlijke ontwikkeling en werkwijze veranderen ook je eisen aan het gebruikte materiaal met als gevolg een (tijdelijke) vlaag van LBA. Als je dan je beoogde objectief hebt aangeschaft en die voldoet, is het ook weer even afgelopen met de koopwoede. Zo werkt het bij mij iig, ik werk naar een doel toe en koop een objectief dat het beste bij dat doel past.
Momenteel heb ik 7 lenzen en 2 bodies en ik gebruik ze allemaal.

Anderzijds mag een hobby geld kosten, het is mijn ontspanning na hard werken op rare en lange uren en dus koop ik waar ik denk lol aan te beleven :)


-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

henkvanzuylen

  • Gast
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #10 Gepost op: 21 juli 2012, 09:27:44 »
+1, en LBA hoort erbij. Vroeger of later krijgt iedereen er last van

Gelukkig gaat dat ook weer snel over...bij mij tenminste in ieder geval wel
Neemt niet weg dat ik een tas vol objectieven heb met een K20D en toch de Q met de standaardlens het meest gebruik (veel handiger mee te nemen).
Maar ik heb geen enkele drang meer om ook maar iets bij te kopen....ook nóg niet om te verkopen trouwens.

Henk

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #9 Gepost op: 21 juli 2012, 08:23:44 »
Vooral in de analoge periode kon ik een camera niet langer dan 1 jaar in bezit hebben want dan wilde ik weer een ander en vaak ook nog van een ander merk. Zo wisselde ik een camera met een paar lenzen in (meestal met bijbetaling en soms gewoon een ruil) voor een andere camera met alleen een standaardlens. Nu ligt het geheel anders, ben momenteel al 1 jaar zeer tevreden met de K5 en heb geen zin om die in te ruilen voor wat voor merk dan ook totdat de postcodeloterij zo vriendelijk is om mij een mooi bedrag toe te kennen. Dan stap ik over op Leica digitaal, dus droom ik nog fijn door. Ik zal hoogst waarschijnlijk de K5 erbij houden. Ik heb de 18-135mm lens en denk erover na om of een supergroothoekzoom aan te schaffen of een macrolens... maar heb niet de behoefte om meerdere lenzen te hebben, vooral op het gesjouw met een tas ben ik uitgekeken.
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #8 Gepost op: 21 juli 2012, 07:08:24 »
Tja, denk dat veel mensen wel zo'n aankoopwoede hebben gehad of nog steeds hebben. Ik ben zelf ook vrij snel van K-r naar K-5 gegaan. Had ik beter geluisterd ;), dan had ik gewoon moeten wachten met de verkoop van mijn *ist DL en gelijk een K-5 moeten kopen.
Zal voor een aantal mensen ook wel met het verzamelen van fotospullen te maken hebben, en misschien niet eens zo met het willen hebben van betere lenzen/apparatuur.
Ik fotografeer nog steeds met de 2 kitlenzen en heb daarbij een Sigma 150-500 voor de vliegtuigen en dieren. Mijn macro-werk doe ik nog steeds met een oude M50 f1.7 op extensieringen en dat werkt, dus blijf deze voorlopig nog gewoon zo gebruiken.
Denk dat ik voorlopig ook nog geen nieuwe lenzen zal aanschaffen, of er moet een leuke Tamron 90mm Macro of een oudere manuele macro-lens langs komen. Het zijn toch behoorlijke uitgaven en het geld groeit bij mij nog steeds niet aan een boompje helaas...
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2012, 07:07:16 »
Tja, ....  :)

Geef me de tijd ...   ;C

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Micha D.

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1702
  • Geslacht: Man
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2012, 00:36:18 »
Tja, ik ben (helaas?) ook gek op kopen, maar vooral oude lenzen, dat nieuwe spul spreekt me wel aan, maar ik heb er op dit moment het geld niet voor over. Eerst een auto kopen en dan maar eens wat meer geld sparen voor m'n studie. Maar ik ben het met je eens, eerst je camera leren kennen en dan duur spul kopen is de beste optie.

Offline D1N0

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 428
  • Geslacht: Man
  • prutser
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2012, 00:32:08 »
Tja ik heb denk ik de afgelopen maanden 5 a 600 euro uitgeven aan lenzen (ik durf het niet echt te berekenen) Maar dat zijn er dan wel een stuk of 10 a 12. Ik ben meer verslaafd aan het goedkoop oude lensjes scoren, met het idee dat ik ze ook ga gebruiken. De kitlens heb ik eigenlijk bij eerste aankoop al vermeden en ben gelijk voor een sigma 17-70 gegaan, wat nog steeds een heel goede lens is. Toch heb ik nu al 7 primes gekocht die in die range vallen 20-24-28-35-50-55-58 Maar dat is meer omdat ik dat leuk vind en om bewuster met fotografie bezig te zijn. Zo'n ouwe zenit van 15 euro maakt prima foto's en dat vind ik leuk. Je valt je er ook geen buil aan. Een investering van 800 tot 1200 euro in een nieuwe lens zou ik niet zo snel doen. De K5 kwam er eigenlijk alleen maar door een meevallertje anders was ik nog steeds k10dshooter. Toevallig een paar dagen geleden een lijstje opgesteld van wat ik nog wel wou hebben en dat was een verdubbeling van het aantal lenzen wat ik nu. Dan is het wel eens tijd om je af te vragen hoeveel je eigenlijk nodig hebt. :p.
K (5,10d)-AF zooms 17-70+70-300+18-55+28-105. MF zooms 35-105+75-205+70-210. AF primes 35+50. MF primes 20+24+28(2x)+35(3x)+50(6)x+55(2x)+58(2x)+85mm+100mm-macro-105-135(5x)+200(3x)+300

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #4 Gepost op: 20 juli 2012, 23:58:44 »
Tsja een lastige. Lenzen zijn tools en als je nog volop in ontwikkeling bent van wat je mooi vind om te fotograferen is het soms ook leuk om iets te proberen en te kijken of het bij je past. Ik had een dagje een macrolens om te weten dat ik niet achter vliegen aan hoef te hollen. Het verhogen van je basiskennis op fotografie of je camera is wel zeker een belangrijk iets. Hoe leuk ik oude camera's als een K10D en kitlenzen ook vind, je kunt je leertraject ook doen met een K-5 en de serie FA-Limited lenzen als je er het geld voor hebt.
+1, en LBA hoort erbij. Vroeger of later krijgt iedereen er last van.
Ik ben begonnen met een 18-55 I en een tamron 70-300, de eerste vond ik echt een prul en heb toen de sigma 17-70 gekocht die veel beter bij mijn fotografie paste. Er ging echter een wereld voor me open na de aanschaf van de 90mm macro kocht, die was pas scherp. Later, na enkele goedkope expirimenten, kwam de DA35ltd...en was voorgoed genezen van goedkope zooms. Of moet ik zeggen verziekt door de IQ van de limited-serie? Hoe dan ook, de 55-300 was het ook niet en dus vervangen voor de duurdere sigma 100-300F4. En uiteindelijk is de DA35ltd ook verantwoordelijk geweest voor de recente  aanschaf van de DA*16-50.

Ondertussen en enkele missers later heb ik m`n lesje geleerd: doe je huiswerk en koop wat je echt wilt hebben, anders ga je je irriteren en koop je uiteindelijk toch hetgeen wat je in eerste instantie wilde hebben en heb je nog meer geld uit gegeven. Het glaswerk houd nog redelijk z`n waarde maar een body vervang je of omdat hij betere features heeft of omdat je m`n gunstig kan verkopen op het moment dat er een opvolger uitkomt (net als de inruil van een auto). Dit verhaaltje is niet bedoelt om met dikke lenzen te zwaaien (zo bijzonder is mijn glasbak niet) maar om aan te geven dat ieder een eigen pad (of leercurve) volgt. Sommigen zijn financieel sterker en kiezen een minder logische route in jouw ogen maar dat wil niet zeggen dat zij er niet net zo veel plezier in hebben als jij. Bovendien heeft niet iedereen dezelfde motivatie, de 1 wil ooit prof worden terwijl een ander al tevreden is met een hoge kwaliteit vakantiekiekjes.

Je kan het ook anders benaderen, deel je kennis dmv gefundeerde kritiek op die foto`s en help die mensen een betere fotograaf te worden.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

RonHendriks

  • Gast
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2012, 23:21:53 »
Tsja een lastige. Lenzen zijn tools en als je nog volop in ontwikkeling bent van wat je mooi vind om te fotograferen is het soms ook leuk om iets te proberen en te kijken of het bij je past. Ik had een dagje een macrolens om te weten dat ik niet achter vliegen aan hoef te hollen. Het verhogen van je basiskennis op fotografie of je camera is wel zeker een belangrijk iets. Hoe leuk ik oude camera's als een K10D en kitlenzen ook vind, je kunt je leertraject ook doen met een K-5 en de serie FA-Limited lenzen als je er het geld voor hebt.

Offline ZoonEricOudjes

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 591
  • Geslacht: Man
  • Tomorrow I'll make my best photo
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2012, 23:05:49 »
Ik ben het redelijk met je eens.
Had er zelf ook even last van, maar dat was snel over, toen het geld minder werdt.
Maar ik zie veel mensen hier met dure lenzen voorbij komen.
Die denken allemaal dat ze het al lang kunnen, wat niet zo is.

Ben zelf ook nog maar een beginner.

Pentax: AF-540FGZ|80-320|
Nikon: D7500|Sigma 18-35|Sigma 150-600|Sigma 105mm macro

http://www.flickr.com/photos/casperdo/

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Te snel spullen kopen.
« Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2012, 23:01:41 »
Beste allemaal,

Ik heb lang nagedacht over het aanmaken van dit topic. Ik heb lang getwijfeld maar nu wil ik het toch plaatsten.
Vooropgesteld wil ik duidelijk maken dat ik niemand probeer aan te vallen of iets dergelijks. Ik wil gewoon meningen van meerdere mensen horen en mensen aan het denken zetten. Voor mij is het een beetje een opvolging voor het topic over het lage niveau van foto's de laatste tijd. Naar mijn gevoelens ligt voor sommige mensen namelijk het probleem hier.

Het gaat om het volgende. Ik zie op het forum steeds weer mensen die meteen van camera wisselen zodra er een nieuwer type is en mensen die iedere lens kopen die ze tegenkomen. Hier is niks mis mee natuurlijk. Ik zie echter dan de foto's in de fotohoek langs komen waar uit blijkt dat deze mensen de camera en de basisprincipes van de fotografie nog op geen enkele manier onder de knie hebben.

Persoonlijk vind ik dit natuurlijk in de eerste plaats verschrikkelijk zonde van al het geld. Het ergste vind ik het echter dat deze mensen het zichzelf erg moeilijk maken. Als je een camera een wat langere tijd blijft gebruiken met 1 of 2 standaardlenzen * (een 18-50 en een 50-200 of bijvoorbeeld een 18-200) leer je de camera kennen. Na een tijdje kun je de bedieningen zonder nadenken bedienen.
Als je een camera blind kunt bedienen en de opties uit den treuren kent hoef je veel minder na te denken over de techniek achter een foto en kun je veel meer aandacht geven aan het opstellen van je foto. Je leert de basisprincipes van de fotografie en hebt dan een stevige basis. Hierna kun je dan andere lenzen kopen welke weer een heel andere werkwijze nodig hebben. Een macro of een 500mm hebben hele andere manieren van werken. De camera ken je echter dus kun je snel schakelen qua leerproces. Een ander belangrijk punt is dat je creatief wordt met de spullen die je hebt. Je leert foto's maken zoals je ze wil zonder de apparatuur die er het meeste geschikt voor is. Je test de uiterste van je spullen en leert ze door en door kennen.

Dit is dus het punt wat mensen hier naar mijn mening verkeerd doen. Ze kopen een Pentax en meteen een enorme lading lenzen. Hierdoor verzuipen ze in de mogelijkheden en de leerprocessen en blijven hangen op het snapshot niveau. Soms zie je dan een mooi plaatje voorbij komen maar deze zijn dan vaak mooi door de omstandigheden. Niet doordat ze de camera, lens en basisprincipes door hebben.
Graag zou ik jullie visie op dit vlak horen. Daarnaast wil ik de mensen die zich aangesproken voelen aan het denken zetten. (probeer bijvoorbeeld een een tijd gewoon 1 lens erop te houden). Het is geen enkel opzicht een aanval want het zal me een worst wezen wat anderen doen. Het kan ze misschien alleen helpen.



* Ik weet dat dit tegen het principe van de SLR in gaat. Het is echter wel de beste manier om een camera te leren kennen.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's