Auteur Topic: Ervaringen met Black Rapid RS DR-1 of RS DR-2  (gelezen 1911 keer)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Ervaringen met Black Rapid RS DR-1 of RS DR-2
« Reactie #13 Gepost op: 14 augustus 2012, 23:31:45 »
Ik heb hem altijd in de camera zitten. Ook wanneer de DA* 300 erop zit. Als ik van lens wissel dan hoef ik dat ding ook niet om te zetten. Kan makkelijk. Ik vind het ook prettiger werken. Ik gebruik de statiefgondel als een soort 'statief' als ik op mijn buik lig. Met die schroef erin lukt dat niet zo.
Een grip gebruik ik niet.

Ik heb nu de Manfrotto plaat aan de statiefgondel van de DA* 60-250 mm zitten en een extra oog onder de grip onder de camera.
Keuze dus uit óf aan de gondel, óf aan de grip bevestigen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #13 Gepost op: 14 augustus 2012, 23:31:45 »

Serpiente

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 14 augustus 2012, 23:00:38 »
Ik heb hem altijd in de camera zitten. Ook wanneer de DA* 300 erop zit. Als ik van lens wissel dan hoef ik dat ding ook niet om te zetten. Kan makkelijk. Ik vind het ook prettiger werken. Ik gebruik de statiefgondel als een soort 'statief' als ik op mijn buik lig. Met die schroef erin lukt dat niet zo.
Een grip gebruik ik niet.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #11 Gepost op: 1 augustus 2012, 12:11:58 »
Ziet er prima uit, alleen die schroef in de grip ::) ::)
is een beetje de Goden verzoeken,
is volgens mij niet het sterkste punt om je Camera met zware Lens aan te hangen.
Het is het sterkste punt, de vatting zit meteen op de chassis, steviger kan het niet.
Grote lenzen hebben hun eigen vatting.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

JohnnieS

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 1 augustus 2012, 12:09:33 »
Ziet er prima uit, alleen die schroef in de grip ::) ::)
is een beetje de Goden verzoeken,
is volgens mij niet het sterkste punt om je Camera met zware Lens aan te hangen.

Offline Ghanz

• Pentaxian
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 1 augustus 2012, 11:48:56 »
Veel plezier ervan en ermee Edzo!

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #8 Gepost op: 31 juli 2012, 18:35:38 »
Bedankt voor de info.
Ik heb hem gister binnengekregen en ga hem binnenkort eens met rugzak om proberen.
Ik wil ook eens zien of het zinvol is de Tamrac heupband die ik heb te gaan gebruiken in combinatie met de BlackRapid.
SunSniper heeft een systeem waar je de strap in combinatie met een heupband kunt gebruiken. Dan hangt er achterop de heupband een tasje, waar je fotospul in kunt doen.

Offline Ghanz

• Pentaxian
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 31 juli 2012, 17:57:39 »
Hoi Edzo,

Beetje laat, maar het antwoord van Erwin op mijn vraag "Drukt de rugzak die strap dan heel erg in je huid... of valt het mee?" was:

"Ligt er aan of ik de rugzak goed heb afgesteld maar dat maakt opzich niet uit of het met of zonder de BR is."

Hopelijk kan je er wat mee.

Hans.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #6 Gepost op: 24 juli 2012, 16:22:13 »
Wat ik me afvraag is of de band van de strap niet zodanig door de rugzak in je rug wordt geduwd, dat dit gaat irriteren.
Je hebt immers twee banden bovenop je rug zitten, waar ook de banden van de rugzak lopen.

Offline Ghanz

• Pentaxian
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2012, 16:10:57 »
Ik was eigenlijk benieuwd of de rugzak de band van de strap in je rug drukt en dat hinderlijk is, maar zo te lezen niet dus.

Ik vind dat heel erg meevallen. Aan het eind van de dag voel ik het wel, maar mijn rugzak is niet de meest lichte en omdat ik een single strap heb die onder 1 hengsel van mijn rugzak zit, krijg je dus een ongelijkmatige belasting. Het lijkt me dat je hier bij de dubbele strap minder last van zult hebben. Zal daar straks nog wel even naar informeren.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2012, 12:54:12 »
Bedankt voor de uitgebreide uitleg en foto  :dankk2:
Ik was eigenlijk benieuwd of de rugzak de band van de strap in je rug drukt en dat hinderlijk is, maar zo te lezen niet dus.

Offline Ghanz

• Pentaxian
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2012, 12:28:39 »
Hoi Edzo,

Heb zelf de RS Sport, maar een foto maatje van me heeft de DR-1 gekocht nadat hij vorig jaar mijn RS Sport geprobeerd heeft. Hij wil niet meer zonder (helemaal als hij beide Nikon D300's met zijn 300 en 200-400 in gebruik heeft).

Mijn ervaringen zijn als volgt (en die van hem zijn niet veel anders naar wat ik zo begrijp):
- Rugzak:
  Ik doe zelf eerst de strap en dan de rugzak erover heen. Daar loop ik rustig een dag mee rond. Denk dat een dubbele strap zelfs beter is, want je schouders blijven gelijk
  belast, in tegenstelling tot bij mijn enkele strap. Dus na een dag rondlopen met een zware rugzak, merk ik het soms wel.

- Sluiting achter:
  Achter is een verstelstuk. Maar je kan deze ook los maken om 2 losse straps te krijgen voor als je een keer maar met 1 camera op pad bent.

- Bandje voor:
  Zou geen probleem moeten zijn.

- Bevestigen:
  Afhankelijk van zwaartepunt body-lens combo zou ik zeggen. Zware lens, bevestigen aan statiefgondel. Lichte combo, aan de body. Maar als een objectief een
  statiefgondel heeft, zegt dat eigenlijk al genoeg lijkt me.

- Gebruikservaring:
  Eigenlijk alleen maar positief. Vooral een dag lang rondlopen op een airshow, of tijdens een forummeet, is zo'n strap echt heerlijk.

De strap in gebruik:

_IGP45422-A - 1200px by Ghanzer, on Flickr

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Ervaringen met Black Rapid RS DR-1 of RS DR-2
« Reactie #1 Gepost op: 23 juli 2012, 22:50:16 »
Beste Black Rapid gebruikers en gebruiksters,

Na een geslaagde test met twee camera's afgelopen zondag op de Apenheul, ben ik voornemens een Black Rapid strap aan te schaffen voor twee camera's.

Daarbij heb ik de navolgende vragen aan gebruikers van deze (of andere) strap(s) van Black Rapid:
- Kun je de dubbele strap eenvoudig dragen samen met een rugzak? Of gaat dan knellen of zit dat in de weg? Maakt daarbij de vorm van de rugzak nog uit (hoog op de rug of laag op de rug)?
- Hoe is de sluiting achter op je rug, of zet je hem alleen voorop vast en zit er achterop alleen een verstelstuk?
- Zit het bandje voorop niet teveel onder je nek / kin?
- Kun je de Balck Rapid beste onder de camera vastmaken of beter op de statiefgondel van de lens (mits de lens daarover beschikt uiteraard)?
- Wat zijn de gebruikerservaringen hier? Voordelen / nadelen?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden en ervaringen.