Auteur Topic: voorproefje Vietnam nummer 2  (gelezen 1639 keer)

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re: voorproefje Vietnam nummer 2
« Reactie #17 Gepost op: 2 september 2012, 22:18:54 »
Het enige wat mij aan de foto irriteert is dat plastice modern vormgegeven waterreservoir (?) boven zijn hoofd... ik zal zeggen weghalen dat ding... verder mooie foto!
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #17 Gepost op: 2 september 2012, 22:18:54 »

Offline jjw

• Super Pentaxian
    • flickr stream
« Reactie #16 Gepost op: 2 september 2012, 17:58:18 »
Ja, zo heeft de foto ook zeker wel wat :) Kan prima.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2 september 2012, 17:53:08 »
Citaat
Ik nodig je uit om een eigen crop te maken! Ik heb het geprobeerd, maar vond dat de foto wat diepte mist zonder het huisje links op de achtergrond.

De compositie lijkt mij zo beter, als je het gridje van the rule of thirds eroverheen legt dan heb je een ankerpunt vlakbij de nogal hoge drempel en er ligt één op de deur.
De man is net niet in het midden (wat goed is) en de rechterlijn loopt rakelings door de emmer.
Bij deze uitsnede liggen de belangrijkste elementen (althans vind ik) dichter bij elkaar, bij het origineel valt dit naar mijn idee allemaal weg door de ruime kadering.

Offline jjw

• Super Pentaxian
    • flickr stream
« Reactie #14 Gepost op: 2 september 2012, 17:25:42 »
Leuk verhaal...maar als het aan de upload lag zou het gras en het blik niet wel scherp zijn, en de man niet
Het spijt me Jordy....maar ik kan er niks anders van maken

Tja...ik wil je toch nogmaals vriendelijk verzoeken om de grotere versie te bekijken en daarbij eventueel een bril op te zetten. Hier is toch echt duidelijk te zien dat het gras en de bak op de voorgrond niet scherp zijn, het gras is misschien zelfs lichtjes bewogen, de man is wel scherp.

Als je een afbeelding maar genoeg verkleind blijven er zo weinig pixels over dat het op den duur lijkt alsof er zeer weinig detail is. Een gezicht met ogen, neus, mond kan dan al snel één grote waas lijken. Grotere onscherpe voorwerpen, met simpele vormen, kunnen bij verkleining juist scherper lijken. We kennen allemaal wel de reclames op gebouwen/bussen die uit hele grove pixels bestaan en vanaf een afstand een scherp beel vormen. Kortom, het gras kan hier scherper lijken, maar is dat niet. De man kan onscherp lijken, maar is dat niet.

Geen probleem hoor :) Het kan wel eens voorkomen dat iets in eerste instantie niet helemaal juist te zien is. Maar het is vervelend als er tot twee keer toe een onjuiste uitspraak wordt gedaan, terwijl ik nog mijn best doe om materiaal aan te leveren dat voor extra opheldering zorgt. Anderen zijn het blijkbaar ook niet met je eens.

Kleur voor mij en een mooie sfeerfoto die je het gevoel geeft erbij te zijn. Niet om het één of ander, maar kan je het stukje uitgebeten lucht linksbovenin wat kleur teruggeven (misschien mergen met een onderbelichte versie van de raw?).

Bedankt, ik had het al geprobeerd, maar dat was geen succes. Er zit echt geen informatie meer in het uitgebeten stuk, onderbelichten levert een onnatuurlijk ogend donkergrijs stuk op. De K5 doet het zeer goed wat betreft het dynamisch bereik in de schaduwen, de highlights laten nog wel eens wat te wensen over en zijn moeilijk te herstellen.

Mooi beeld heb je hier gevangen waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de zwart-wit versie.
Naar mijn idee zie ik toch teveel foto, ik zou meer de nadruk leggen op de man en de (prullen)bak op de voorgrond.
Ik ben benieuwd naar meer  :)

Ik nodig je uit om een eigen crop te maken! Ik heb het geprobeerd, maar vond dat de foto wat diepte mist zonder het huisje links op de achtergrond.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

Offline kultfunk

• Pentaxian
  • **
    • pics by Kultfunk
« Reactie #13 Gepost op: 2 september 2012, 15:01:03 »
mooi beeld, op de grote afbeelding is de scherpte idd beter !

Ik prefereer de Z/W versie omdat zoals Edzo al bemerkte in de kleurenversie de prullen van onze wegwerpmaatschappij (de felgekleurde mop links & de fluo borstels de aandacht afleiden)

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2 september 2012, 14:49:03 »
Leuk verhaal...maar als het aan de upload lag zou het gras en het blik niet wel scherp zijn, en de man niet
Het spijt me Jordy....maar ik kan er niks anders van maken

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #11 Gepost op: 2 september 2012, 13:29:55 »
Mooi beeld gevangen, omdat dit plaatje er uitziet alsof het in de 50tiger jaren geschoten is vind ik de ZW uitvoering toch wel heel goed passen. Daarin tegen is de kleurversie ook heel mooi.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2 september 2012, 13:19:40 »
Mooi beeld heb je hier gevangen waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de zwart-wit versie.
Naar mijn idee zie ik toch teveel foto, ik zou meer de nadruk leggen op de man en de (prullen)bak op de voorgrond.
Ik ben benieuwd naar meer  :)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #9 Gepost op: 2 september 2012, 11:39:30 »

De link die ik heb geplaatst, nogmaals: http://farm9.staticflickr.com/8440/7902638084_3e512ecb75_k.jpg
Laat dit ook duidelijk zien (doorklikken naar flickr via de geplaatste foto's werkt niet, deze link zou wel moeten werken, opent nieuw venster, muisklik en de foto is op groot formaat te zien)

Ik zou geneigd zijn te zeggen:retescherp, maar die man heeft niet bepaald een "blote billen gezicht"  :D :D.

newmikey2

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2 september 2012, 00:20:13 »
Kleur voor mij en een mooie sfeerfoto die je het gevoel geeft erbij te zijn. Niet om het één of ander, maar kan je het stukje uitgebeten lucht linksbovenin wat kleur teruggeven (misschien mergen met een onderbelichte versie van de raw?).

Offline jjw

• Super Pentaxian
    • flickr stream
« Reactie #7 Gepost op: 1 september 2012, 23:47:40 »
Dat is het nadeel van 900 of 1024 pixels. Je kan hier geen zinnige uitspraken over scherpte doen, tenzij het om een 100% crop gaat, of over substantieel grote delen van de geplaatste foto. Het hoofd van de man is hier misschien 40 x 40 pixels.
Je had kunnen lezen dat ik hier in de openingspost ook al een opmerking over geplaatst heb, want mij viel de onscherpte ook op. Op groter formaat is de scherpte prima en is te zien dat de scherpte zeker niet op het gras ligt.

De link die ik heb geplaatst, nogmaals: http://farm9.staticflickr.com/8440/7902638084_3e512ecb75_k.jpg
Laat dit ook duidelijk zien (doorklikken naar flickr via de geplaatste foto's werkt niet, deze link zou wel moeten werken, opent nieuw venster, muisklik en de foto is op groot formaat te zien)

Ik denk dat het typisch een foto is die gewoon GROOT moet om de details tot zijn recht te laten komen. In reactie op Edzo, in de zwart/wit versie komt de man dan ook veel meer los van zijn omgeving. en is kleurverschil niet meer nodig om dit losmakende effect te bereiken.
« Laatst bewerkt op: 1 september 2012, 23:50:45 door jjw »
K3 II | K3

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 1 september 2012, 23:10:13 »
Ik neem aan dat de man het hoofdonderwerp is (i.c.m. die muur)
Maar helaas is de man zijn gezicht onscherp...de echte scherpte ligt op het gras

Henk

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #5 Gepost op: 1 september 2012, 22:50:14 »
Mooie foto. Ook ik twijfel tussen de kleur en Z/W.
Bij de kleur komt het geheel mooier uit, maar gaat de aandacht te snel naar de fel blauwgroene mop/dweildinges aan de muur links en de twee felgele bezems naar de man.
Dat heb je bij Z/W weer niet, maar komt de man zelf iets minder uit, maar de muur wel weer mooi (niet bij voorkeur mooier dan de kleurversie overigens).

Ik zou wellicht bij de kleurversie in verhouding iets verkleinen, zodat de mop net eraf valt en onderzijde in stand blijft (mooi die verroeste bak onderin!!).

Offline jjw

• Super Pentaxian
    • flickr stream
« Reactie #4 Gepost op: 1 september 2012, 16:03:52 »
Je bent blijkbaar weer terug bij je rondreis, geef je ook nog een update over je keuzes voor lenzen?
Kan me herinneren dat er een topic over was, ben wel benieuwd of je achteraf blij bent met je keuzes.

Gedaan :) zie topic.

De zwart/wit versie komt op groter formaat wel anders over vind ik. De foto's staan op private omdat ik liever de hele set van Vietnam in een keer op mijn flickr zet en omdat er anders ook automatisch een melding op facebook komt dat ik nieuwe foto's heb geplaatst :) Dacht dat het geen probleem zou zijn, omdat ik ze hier ook kan tonen.

K3 II | K3

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #3 Gepost op: 1 september 2012, 09:52:27 »
Ik vind ook wat meer gevoel zitten in de kleurenversie, zwartwit vind ik echt minder.
De kleuren zijn prettig bij elkaar, maar de Flickr foto;s zijn Private, dus doorklikken gaat niet lukken...

Je bent blijkbaar weer terug bij je rondreis, geef je ook nog een update over je keuzes voor lenzen?
Kan me herinneren dat er een topic over was, ben wel benieuwd of je achteraf blij bent met je keuzes.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline zoran

• Super Pentaxian
« Reactie #2 Gepost op: 1 september 2012, 06:54:43 »
Fraai beeld. Doe mij de kleurenversie maar.

Offline jjw

• Super Pentaxian
    • flickr stream
voorproefje Vietnam nummer 2
« Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2012, 23:50:04 »
Ik ben nog wel even zoet met alle foto's, dus hierbij nog maar eens een voorproefje. Mijn voorkeur gaat hier uit naar zwart/wit. Lichte twijfel en ik wil het alternatief laten zien, dus daarom ook een versie in kleur. Ik heb zitten kijken naar een crop, zodat de man wat meer in detail te zien is. Maar de grote vlekkerige muur maakte voor mij de foto. Evenals kleine details rondom het huis heen. De aandacht gaat voor mijn gevoel nog steeds genoeg naar de man uit.

Edit: voor mijn gevoel mist de foto hier onder wat scherpte, dat heeft met het formaat te maken. Even doorklikken naar flickr en groter formaat en er is genoeg scherpte en detail.
http://farm9.staticflickr.com/8440/7902638084_3e512ecb75_k.jpg Prima voor een grote afdruk als je het mij vraagt.

Nr 1. Zwart/wit

IMGP1346_1 by Jordy Wubbels, on Flickr

Nr2. In kleur

IMGP1346_3 by Jordy Wubbels, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2012, 23:54:38 door jjw »
K3 II | K3