Wat opvalt aan de 18-135 WR is dat metingen van diverse review sites redelijke tot matig resultaten laten zien. Maar gebruikers zijn heel positief en ik moet zeggen dat ik er echt wel mooie foto’s van gezien heb.
Die metingen zijn twijfelachtig, vaak scoren objectieven slecht in de hoeken bij bepaalde reviewsites.
Het meetpunt ligt vaak een halve cm buiten de hoek van een foto.
In de eerste plaats ligt dat zo ver buiten het onderwerp dat het niet eens opvalt.
En in de tweede plaats zijn er genoeg objectieven die een paar mm verderop wel hoge kwaliteit behalen.
Zo zie je maar dat het mierenn**kerij op de vierkante mm is en hoe betrekkelijk het is.
De mtf grafieken van de fabrikant zelf geven naar mijn mening een beter en eerlijker beeld van een optiek, het scherpteverloop wordt over een hele foto getoond (centrum tot hoek).
Nadeel is alleen dat de metingen altijd bij volle opening gedaan worden dus je krijgt niet een volledig beeld.
De lens reviews op DPreview worden ook op deze wijze getest
alleen maken ze het onnodig ingewikkeld met al die kleuren en lijnen.Edit: ik zie dat ze het bij DPreview nu eenvoudiger weergeven