Auteur Topic: Camera lens combinatie  (gelezen 1322 keer)

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
Re: Camera lens combinatie
« Reactie #7 Gepost op: 16 december 2012, 17:09:38 »
Hoi Erik,

Ik heb een K-m en K5 en (een K-30 gebruikt), en ik kan wel stellen dat de AF van de k-m een stuk meer moet zoeken, dan de k5 en dat de k30 nog wat tref-zekerder dan de k5 is. dus dit heeft niets te maken met hoe snel de motor draait, maar of hij meteen de goede plek vind, de k-m is net zo snel, maar moet vervolgen nog een keer voor en achteruit voor dat hij het punt ook werkelijk scherp heeft, dit kost veel tijd.

Dus een nieuwere body gaat zeker helpen.

Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #7 Gepost op: 16 december 2012, 17:09:38 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 16 december 2012, 15:21:51 »
Ik denk dat als je hoofdgebruik een superzoomlens is dat je je geld beter aan een K-30 kunt besteden. Die heeft een iets dunner filter voor de sensor en is daardoor van nature misschien net ietsje scherper, wat met het glas dan wel weer handig is. De K-30 is net als de K-01 prima van beeldkwaliteit en zal je prima van dienst zijn. De K-30 heeft ook een verbeterde versie van de AF-module en de snellere PRIME-M engine en die brengen ook wel plezier.

Overigens komt er een Pentax DA 18-270mm lens en wellicht dat je daar even op wacht.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2012, 15:17:15 »
Dank voor reactie Edzo!

Lens gaat voor mij voor. Ben in ieder geval van plan om vaker op pad te gaan. De oude K5 en de K30 ontlopen elkaar niet veel in prijs. De mogelijkheid om te filmen is voor mij een extra meerwaarde tov de K-m.

De tamronlens wordt op de tamronsite onder de groep highspeed lenzen geschaard . Bevat deze dan de door jou aangeraden "motor"?

Daar zit geen scherpstelmotor in, alleen maar in de versie met Nikon bajonet >> http://www.tamron.com/nl/photolens/di_II_hi_speed/a16.html
Hier een test (op Canon camera) >> http://www.photozone.de/reviews/289-tamron-af-17-50mm-f28-sp-xr-di-ii-ld-aspherical-if-canon-test-report--review

Alternatief is de Pentax 17-70 mm, maar die heeft f/4 i.p.v. f/2.8 >> http://www.photozone.de/pentax/408-pentax_1770_4?start=2

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2012, 14:49:37 »
Ik heb zelf ook een K-m. Ik heb er een groot deel van de tijd een Tamron 18-200 op zitten. Ik ken zelf je verhalen van het twijfelen niet heel erg sterk.
Door de schroefaandrijving is het niet het snelste van het snelste. Dan ben ik volledig met je eens. De enige momenten waarbij de scherpstelling bij mij gaat twijfelen en dus "hunten" is als ik een klein grassprietje of bloemetje scherp wil hebben en de achtergrond niet. Dan schakelt hij nog wel eens heen en weer.
Bij normale situaties verder eigenlijk nooit (ja in het donker maar dat geldt niet).

Ik denk persoonlijk dat je met de werkwijze al een groot deel van je probleem kunt verhelpen. In moeilijke situaties helpt het al een heel eind om de scherpstelling in de buurt te hebben. Dus op iets groots richting wat ongeveer even ver weg ligt. Dan mikken op je onderwerp dan pakt hij hem vaak als veel sneller. Dit geldt echter voor elke camera.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Erik

• Newbie
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2012, 14:46:31 »
Dank voor reactie Edzo!

Lens gaat voor mij voor. Ben in ieder geval van plan om vaker op pad te gaan. De oude K5 en de K30 ontlopen elkaar niet veel in prijs. De mogelijkheid om te filmen is voor mij een extra meerwaarde tov de K-m.

De tamronlens wordt op de tamronsite onder de groep highspeed lenzen geschaard . Bevat deze dan de door jou aangeraden "motor"?

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2012, 14:35:57 »
Zo Erik, dat zijn veel vragen.....

Alles staat of valt met je budget.

Eerst de camera:
De K-30 en de K5 ontlopen elkaar qua sensor niets, wel qua mogelijkheden.
De K5 heeft dan toch wel meer mogelijkheden, maar is wel nog klein beetje duurder.
In eerste instantie zou ik eens zien, wat je met de camera wil doen. Alleen maar "zo nu en dan" een foto maken (van je visvangsten??) of veel meer met de camera op pad.
In eerste geval lijkt de K-30 dan wellicht handigere keuze, als je meer op pad gaat de K5.

Lenzen:
De autofocus zou deels aan de K-m kunnen liggen. Is natuurlijk geen "nieuwste van het nieuwste" meer.
De Sigma 18-200 is geen hoogvlieger, maar ook niet verkeerde lens en is net wat je wil fotograferen en waar je de lat legt.

Tja, over Sigma versus Tamron is veel gezegd. De één vindt Sigma wat "soft" de andere heeft weer minder met Tamron.
Persoonlijk denk ik dat ze elkaar weinig ontlopen.

Als je een K-30 of K5 koopt, zou ik wel eens kijken naar een lens met scherpstelmotor, om je autofocussnelheid wat te verbeteren.

Over het algemeen genomen zou ik stellen dat beter glaswerk voor gaat op betere camera indien je budget beperkt is.
Heb je wat ruimer budget, dan natuurlijk allebei.

Offline Erik

• Newbie
Camera lens combinatie
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2012, 14:27:12 »
Beste allemaal,

Ik overweeg een andere camera. Ik fotografeer met een Pentax K-m met een sigma 18-200 lens.

Behalve dat ik mooiere foto's wil maken, heb ik nog al eens het probleem dat mijn autofocus twijfelt waarna het moment voorbij is. Concreet: ik wil een snellere scherpstelling. Waardoor twijfelt mijn autofocus? Komt dit door de camera, de lens of een combinatie van beiden?

Het brede bereik van de lens vind ik top. Wil ik zeker houden. Gaat een betere camera helpen? Zit te denken aan de k-30 of de k-5.

Naast de sigma wil ik een lichtsterke 17-50mm lens kopen voor het fotograferen van visvangsten. Probleem is dat er zeer diverse reviews van experts en gebruikers te vinden zijn. Geld zowel voor de sigma, de tamron als de pentax. De een is lirisch over de een lens, terwijl de volgende hem afbrand. Hoe kom ik er nu achter wat wel en niet klopt?