Thanks Carel!
1 Van de voor mij leuke dingen van dit soort overzichten is de grote variatie die je te zien krijgt. Onderwerpen die je zelf niet zo snel zou doen, of bekijken hier op het forum (in mijn geval bijvoorbeeld macro) komen allemaal in 1 rijtje voorbij, wat bij mij toch nog wel eens nieuwe inzichten oplevert. Zo van: "Goh, zo had ik het zelf nog niet bekeken of bedacht." Daarnaast is het natuurlijk gewoon leuk om in een overzicht te zien waar iedereen zo het hele jaar een beetje mee bezig is geweest.
Als aanstichter van dit draadje, kan ik het natuurlijk niet maken om zelf geen Top 5 te laten zien, dus bij deze. Nu zou ik mijn hele Top 5 zo kunnen vullen met Aviation gerelateerde foto's, alleen al op dat vlak was 2012 een druk foto jaar. Maar, dat zou weer geen recht doen aan de andere onderwerpen. In ieder geval, de keuze was LASTIG.
Het jaar begon met sport:
de Nieuwjaars races op Zandvoort, gevolgd door de
landelijke halve finale van de badminton competitie tussen Duinwijck en Amersfoort.
Gevolgd door een week skiën in Zwitserland met aansluitend een tripje langs verschillende vliegvelden in Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland.
1. Zwitserse F-18 kort voor een touch-and-go
_K5_1916-BW - 1200px by
Ghanzer, on Flickr
Het heeft nog een paar weken geduurd voordat ik door de, voor mij,
belangrijkste foto's van die trip heen geworsteld was en ze op Flickr had staan.
Met nog wat uitstapjes naar onder meer een
Yonex Dutch Junior Open (badminton),
Frisian Flag (grote Luchtmacht Oefening) en de
KNRM dag werd er in de tussentijd ook al weer gewindsurft.
2. Marius was zo vriendelijk om te helpen met het testen van de waterbestendigheid van mijn K-5 en DA* 16-50
_K5_4199-A - 1200px by
Ghanzer, on Flickr
Ook heb ik met regelmaat Schiphol weer aangedaan. Wat erg hielp was de overstap van werklocatie Den Helder naar Hoofddorp, echt op een steenworp afstand van de Kaagbaan. Maar toch, 1 van de mooiste momenten was toch wel op het strand van Ouddorp bij de lokale reddingsbrigade. Zij hadden een
oefening met de SAR helikopter van NHV die op de Maasvlakte gestationeerd is. Dit leverde o.a. een cover foto op in een lokale banenkrant bij een artikel over het werk van de heliredder.
3. Niet de genoemde cover, maar wel 1 van mijn favoriete foto's van deze avond
_IGP46232-A - 1200px by
Ghanzer, on Flickr
Een kleine week later was het al weer tijd voor de
Air-2-Air Academy en Photoflyingdays in België. Ondanks de hitte toch weer een geweldig evenement. Niet alleen in de lucht, ook op de grond was er veel te doen met o.a. night- en modellenshoots. Ook had ik hier, dankzij een zeer genereuze Arnold (Thoran) mijn eerste echte kennismaking met de Sigma 8-16, helaas moest deze terug naar hem, maar ondertussen behoort ook de Sigma 8-16 nu dus tot mijn uitrusting. Thanks Joost!.
4. Lastige keus tussen 2 model shoot foto's,
DEZE is het dus NIET geworden, maar deze dus wel
_IGP46679-A - 1200px by
Ghanzer, on Flickr
Toch ook een must om naar toe te gaan voor mij waren de
Wereldhaven Dagen. Niet zozeer omdat ik daar nog nooit geweest was, maar het zou de laatste mogelijkheid zijn om een Nederlandse Lynx helikopter op dit evenement vast te leggen en dus met de Rotterdamse skyline als achtergrond. Een week later gevolgd door de
airshow op De Kooy, wat weer gevolgd werd door een
tripje naar Keulen, onder meer i.v.m. de Photokina.
Anderhalve week later stond er weer een trip naar Zwitserland op het programma. Nu voor een
airshow op 2200+ meter hoogte.
Het jaar werd afgesloten met een 5-tal Pentax meets aan respectievelijk:
Schiphol,
AWD Panneland,
Antwerpen,
Luik en
Rotterdam, met daar ergens tussenin nog 2 dagjes naar een
laagvlieggebied in Nederland.
5. Hier gekozen voor een HDR gemaakt tijdens de Antwerpen meet
_K5_16133_4_5_6_7_tonemapped-A - 1200px by
Ghanzer, on Flickr
Benieuwd wat dit jaar gaat brengen.