Weet niet of je naar de test fotos van imaging review heb gezien...
Je hebt dan ook vast wel een link naar deze test?
Overigens stel ik niet dat er totaal geen moiré optreed. Ik stel alleen dat dit slechts in bepaalde situaties voor komt, die je wellicht niet vaak tegen zult komen.
Daarnaast schaf ik de K5IIs met name aan voor het gebruik waar ik hem voor in gedachten heb: landschap en "studio" fotografie. En in die situaties is moiré vaak geen spelbreker.
Dan ga ik liever voor de "overall scherpte" en corrigeer ik wel die paar foto's waar moiré in voorkomt softwarematig achteraf.
Zoals eerder al gezegd: iets wat niet door de sensor is vastgelegd kun je achteraf alleen maar softwarematig aanbrengen. Dus achteraf softwarematig verscherpen is naar mijn idee minder goed dan direct al een foto met scherpe details.
Deze test heeft de K5II en de K5IIs vergeleken met exact dezelfde instellingen en dezelfde lens (dus niet hetzelfde type, maar exact dezelfde lens).
Dan krijg je naar mijn idee de meest zuivere vergelijking.
http://www.digitalversus.com/digital-camera/pentax-k-5-iis-p14847/test.htmlHun conclusie is dan ook dat de K5IIs méér detail weergeeft. En naar mijn idee krijg je die details achteraf er softwarematig met verscherpen of anderszins nooit meer beter in dan dat ze al van nature in de foto zitten.