Auteur Topic: K5IIs beter qua scherpte en de moiré vrijwel afwezig? (afgesplitst topic)  (gelezen 12668 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: K5IIs beter qua scherpte en de moiré vrijwel afwezig? (afgesplitst topic)
« Reactie #121 Gepost op: 27 februari 2013, 19:17:56 »
Over een paar jaar lachen we om deze discussie. De opvolger zal vast net als de Nikon D7100 geen keuze meer geven en alleen zonder filter zijn. Bij elke ontwikkeling volgt daarna het verminderen van de nadelen. Ik vind het bijzonder dat ze er een filter uithalen en de prijs omhoog gaat. ;)
Meer pixels, daar is het verschil al helemaal niet meer zichtbaar.

En de filter word er niet uitgehaald maar vervangen, en omdat de oplage kleiner is gaat de prijs omhoog.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #121 Gepost op: 27 februari 2013, 19:17:56 »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #120 Gepost op: 27 februari 2013, 19:16:37 »
Jij haalt voorbeelden aan waarbij men het niet kan zeggen. Andere mensen halen voorbeelden aan waarbij men het wel kan zeggen. Neem je aan dat bij die laatste categorie de beelden niet verscherpt zijn, of weet je het zeker?

Maar als je er toch een geheel feitelijke discussie van wil maken, leg me dit eens uit. Kan ik misschien ook weer van leren, en anderen net zo goed: een AA filter zorgt voor een iets waziger beeld, toch? Dus de sensor ziet met een AA filter een minder detailrijk beeld dan zonder, en dat is ook breed uitgemeten op allerlei sites. Even afgezien van moire, wat levert een natuurgetrouwer beeld op: een minder detailrijk beeld met software verscherpen, of vanaf de bron de details zo goed mogelijk bewaren? Software kan alleen maar extrapoleren op basis van wat bekend is.

Zeg je hiermee dan eigenlijk ook, dat je net zo goed minder scherpe lenzen kunt gebruiken, omdat je het beeld toch achteraf kunt verscherpen?

Tenslotte blijft het de persoonlijke keuze of iemand wel of niet een filterloze camera koopt. Als iemand met een filterloze camera scherpere foto's maakt dan met een camera met filter, wat is dan het probleem? Misschien speelt autosuggestie ook nog wel een rol, weet jij veel. En: is dat eigenlijk wel van belang? Wie bepaalt eigenlijk of het van belang is? Juist, die persoon zelf.

Mijn voorbeelden zijn van berwerkte beelden, het gaat tenslote om het eind resultaat toch?
Daarom zeg ik dat de andere voorbeelden weinig aan toe doen als ze niet berwerkt zijn.

Klopt dat de AA vervaagd, maar dat beteken nog niet dat die zoveel vervaagt dat details verloren gaat.
Het is leuk dat zwart wit vaak als voorbeelden word gebruikt maar als je na gaat dat 8mp groen vang, 4mp blauw en 4mp rood dan maakt die vervaging van 1 pixels ook niet meer uit want zo nauwkeurig kan je toch een kleur niet vast leggen.
Daarnaast heeft er nog geen 1 site de scherpte verschil getest! Daarnaast heb ik aan veel mensen gevraagd waar de details verschil zit in de foto die ik liet zien en niemand heeft me op een detail kunnen wijzen wat wel in de S versie zat en niet in de normale.

Ligt er aan hoe minder scherp de lens is, als het minder is dan een pixel scherpte verschil, waarom ook niet maar dat is niet wat ik heb gezegd en staat los hiervan.

Het gaat niet om een keuze die iemand maakt maar om een bewering.
Er is vaak zat gezegd dat de S versie meer details heeft, in theorie is dat ook zo maar als je naar de partijk kijkt dan zie ik geen verschil en daarnaast zoals gezegd is het verschil in resolutie niet getest. Dus de beweringen hebben geen basis in de realiteit helaas.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #119 Gepost op: 26 februari 2013, 16:16:21 »

:D
Over een paar jaar lachen we om deze discussie.
Er circuleert zo`n mooie frase op het internet:
Citaat
Never argue with an idiot, they only drag you down to their level and beat you with experience...

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #118 Gepost op: 26 februari 2013, 15:28:44 »
Less is more  :evil:

Bedoel je niet "less is moire"? ;)
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #117 Gepost op: 26 februari 2013, 14:44:42 »
Over een paar jaar lachen we om deze discussie. De opvolger zal vast net als de Nikon D7100 geen keuze meer geven en alleen zonder filter zijn. Bij elke ontwikkeling volgt daarna het verminderen van de nadelen. Ik vind het bijzonder dat ze er een filter uithalen en de prijs omhoog gaat. ;)
Less is more  :evil:

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

Serpiente

• Gast
« Reactie #116 Gepost op: 25 februari 2013, 22:36:00 »

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #115 Gepost op: 25 februari 2013, 12:38:02 »
Het punt is dat deze dingen wel meetbaar zijn en daarnaast word er niet gezegd dat het een persoonlijk stand punt is.

Ierdereen die de S verie heeft gekocht beweerd ook echt dat die meer resolutie heeft, maar wanneer ze geconfronteerd worden met bewerkte beelden kunnen ze niet zeggen welke foto de S versie is of de verschillen aanwijzen. Lijkt er meer op dat ze nooit hun beelden goed hebben bewerkt of dat niet kunnen.

Het is echt allemaal mieren neuken dit, want zo te lezen ziet niemand een verschil in de eind plaat.

Jij haalt voorbeelden aan waarbij men het niet kan zeggen. Andere mensen halen voorbeelden aan waarbij men het wel kan zeggen. Neem je aan dat bij die laatste categorie de beelden niet verscherpt zijn, of weet je het zeker?

Maar als je er toch een geheel feitelijke discussie van wil maken, leg me dit eens uit. Kan ik misschien ook weer van leren, en anderen net zo goed: een AA filter zorgt voor een iets waziger beeld, toch? Dus de sensor ziet met een AA filter een minder detailrijk beeld dan zonder, en dat is ook breed uitgemeten op allerlei sites. Even afgezien van moire, wat levert een natuurgetrouwer beeld op: een minder detailrijk beeld met software verscherpen, of vanaf de bron de details zo goed mogelijk bewaren? Software kan alleen maar extrapoleren op basis van wat bekend is.

Zeg je hiermee dan eigenlijk ook, dat je net zo goed minder scherpe lenzen kunt gebruiken, omdat je het beeld toch achteraf kunt verscherpen?

Tenslotte blijft het de persoonlijke keuze of iemand wel of niet een filterloze camera koopt. Als iemand met een filterloze camera scherpere foto's maakt dan met een camera met filter, wat is dan het probleem? Misschien speelt autosuggestie ook nog wel een rol, weet jij veel. En: is dat eigenlijk wel van belang? Wie bepaalt eigenlijk of het van belang is? Juist, die persoon zelf.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #114 Gepost op: 25 februari 2013, 04:34:29 »
@ Stefan: Edzo zegt dat moire een issue kan zijn. Het risico daarop weegt voor hem niet op tegen de winst in resolutie die hij meent te zien. Hij geeft ook aan waarom hij dat zo ziet (de links naar reviews etc). Maak er alsjeblieft niet meer van dan dat. Als jij geen filterloze reflex wilt, koop je hem toch niet? Laat iedereen zijn eigen keuzes maken en erken dat er geen ultieme waarheid is. Klaar.
Het punt is dat deze dingen wel meetbaar zijn en daarnaast word er niet gezegd dat het een persoonlijk stand punt is.

Ierdereen die de S verie heeft gekocht beweerd ook echt dat die meer resolutie heeft, maar wanneer ze geconfronteerd worden met bewerkte beelden kunnen ze niet zeggen welke foto de S versie is of de verschillen aanwijzen. Lijkt er meer op dat ze nooit hun beelden goed hebben bewerkt of dat niet kunnen.

Het is echt allemaal mieren neuken dit, want zo te lezen ziet niemand een verschil in de eind plaat.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2013, 04:38:26 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #113 Gepost op: 24 februari 2013, 15:21:20 »
God allemachtig wat een discussie. Ik kwam hier terecht omdat ik ook overweeg een K-5 IIs te kopen.

@ Stefan: Edzo zegt dat moire een issue kan zijn. Het risico daarop weegt voor hem niet op tegen de winst in resolutie die hij meent te zien. Hij geeft ook aan waarom hij dat zo ziet (de links naar reviews etc). Maak er alsjeblieft niet meer van dan dat. Als jij geen filterloze reflex wilt, koop je hem toch niet? Laat iedereen zijn eigen keuzes maken en erken dat er geen ultieme waarheid is. Klaar.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #112 Gepost op: 18 februari 2013, 22:12:38 »
Als we nou allemaal stopen met  :no: :-[ :-X:'(   :schaam:   :'( :angel: en Zucht... :-X   en evt. andere reacties houdt het vanzelf op  ;)
Dan is dit helemaal zinloos.
Waarom begin je uberhoud met iets te zeggen als je niet eens iets heb wat jou kan ondersteunen, waar basseer je dan je beweringen op?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #111 Gepost op: 14 februari 2013, 18:09:20 »
 :(  :dash1:

:D
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2013, 18:32:19 door LennartKm »

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #110 Gepost op: 14 februari 2013, 16:16:46 »
 :-X

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #109 Gepost op: 14 februari 2013, 09:32:00 »
Als we nou allemaal stopen met  :no: :-[ :-X:'(   :schaam:   :'( :angel: en Zucht... :-X   en evt. andere reacties houdt het vanzelf op  ;)

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #108 Gepost op: 14 februari 2013, 09:28:34 »
Zucht.... :-X

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
« Reactie #107 Gepost op: 14 februari 2013, 08:03:21 »
 :'( :-[ :-X :'( :schaam: :angel:

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #106 Gepost op: 14 februari 2013, 01:09:55 »
@edzo, volgens mijn heb je een paar keer gezegd dat het reuze meevalt met de moire.
Daarnaast zeg je dat die meer details bevat, graag wou ik dat zien met eind beelden om dat te bewijzen.
Niks moeilijks toch als iets makkelijk aantoonbaar is?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #105 Gepost op: 11 februari 2013, 21:51:23 »
[wannabeemod mode=aan]

Hou het allemaal een beetje leuk jongens. Jullie hebben allebei jullie redenen goed aangegeven en laten zien.
Edzo geeft duidelijk aan dat hem voor hem klaar is. Hij heeft zijn voorbeelden laten zien en is
zeer tevreden met zijn camera. Het is hiermee dan ook klaar.
Deze discussie duurt nu al veel te lang en een einde komt er anders toch niet aan.
[wannabeemod mode=uit]

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #104 Gepost op: 11 februari 2013, 21:34:56 »
Nu kies je de makkelijke uitweg, dus hoe zit het nu?

Momenteel op mijn stoel.

Stefan, ik heb nooit gezegd dat de K5IIs GEEN moiré vertoond.
Ongetwijfeld doet die dat en ongetwijfeld meer dan de K5II, K5 of welke andere camera dan ook.
Wat wil je nu eigenlijk? Dat ik hier 1.000 foto's plaats met moiré erin? Slaap je vannacht dan beter?

Ik stop deze discussie die nergens toe gaat leiden.
Amen.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #103 Gepost op: 11 februari 2013, 21:25:35 »
Ik pas.
Lullig hoor, omdat jij mij er ook telkens op aan spreekt ook op een andere forum.
Nu wil ik van jou bewijzen hebben van wat jij beweert maar die heb ik tot nu toe nooit gekregen maar je blijft zeggen dat ik ongelijk heb.
Nu kies je de makkelijke uitweg, dus hoe zit het nu?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
« Reactie #102 Gepost op: 11 februari 2013, 21:16:02 »

Ik pas. Ben blij met mijn K5IIs en zal ongetwijfeld een keer moiré in mijn foto's hebben.
Ze zullen vaker onscherp zijn, omdat ik niet goed heb opgelet, overbelicht zijn (idem), of onderbelicht zijn (weer idem).
Ik stop met deze discussie in ieder geval.

Wellicht tijd voor een slotje?  8)
Dit zijn hele mooie woorden.
Amen

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #101 Gepost op: 11 februari 2013, 21:12:46 »
"The bottom line is that the Pentax K-5 IIs delivers a clear advantage in resolution at the expense of occasional moire. Unless you regularly work with fine-patterns such as textiles, it the Pentax K-5 IIs is really worth its price. Otherwise, dealing with the moire, which has to be done image-by-image, is certainly going to be a hassle and perhaps the loss of resolution is an acceptable cost."

Dit lijkt mij een mooie tekst om de discussie in dit topic verder te laten voor wat het is..........

Top Erik!
LIKE
+

Ik pas. Ben blij met mijn K5IIs en zal ongetwijfeld een keer moiré in mijn foto's hebben.
Ze zullen vaker onscherp zijn, omdat ik niet goed heb opgelet, overbelicht zijn (idem), of onderbelicht zijn (weer idem).
Ik stop met deze discussie in ieder geval.

Wellicht tijd voor een slotje?  8)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #100 Gepost op: 11 februari 2013, 20:47:37 »
"The bottom line is that the Pentax K-5 IIs delivers a clear advantage in resolution at the expense of occasional moire. Unless you regularly work with fine-patterns such as textiles, it the Pentax K-5 IIs is really worth its price. Otherwise, dealing with the moire, which has to be done image-by-image, is certainly going to be a hassle and perhaps the loss of resolution is an acceptable cost."

Dit lijkt mij een mooie tekst om de discussie in dit topic verder te laten voor wat het is..........

Als je naar de kale foto's kijkt wel maar hoe zit het met de potentie?
Hoe vergelijken de Normale en de S versie met elkaar als ze bewerkt zijn, niemand geef daar antwoord op.

Dat een camera zonder AA filter scherper is daar twijfel niemand over maar wat nu als je de normale versie bewerkt.
Tot nu toe de fotos die bewerkt zijn laat eigenlijk geen verschil zien, maar ierdereen blijft zeggen dat de S versie meer resolutie heeft maar niemand wil dat bewijzen lijkt het.
Zal het misschien zo zijn dat niemand het kan bewijzen?

Daarnaast is deze discussie speciaal hier voor gemaakt, als je hier niet mee eenst bent neem maar contact op met de mod zal ik zeggen.
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2013, 20:54:47 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #99 Gepost op: 11 februari 2013, 20:42:04 »
Foto met de lijntjes is een mooie.

http://thenewcamera.com/pentax-k-5-iis-vs-k-5-image-comparison/

Kan er 3 dingen uit halen.
moire
scherpte = defenitie van de lijnen
resolutie = te kijken tot hoever in het midden de lijntjes zichtbaar zijn, hoe verder des te beter de resolutie is
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
« Reactie #98 Gepost op: 11 februari 2013, 20:07:55 »
Vlug anders komt er commentaar op !!!

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #97 Gepost op: 11 februari 2013, 19:47:23 »
http://www.neocamera.com/article/moire_pentax_k5ii_k5iis
[...]