Jij haalt voorbeelden aan waarbij men het niet kan zeggen. Andere mensen halen voorbeelden aan waarbij men het wel kan zeggen. Neem je aan dat bij die laatste categorie de beelden niet verscherpt zijn, of weet je het zeker?
Maar als je er toch een geheel feitelijke discussie van wil maken, leg me dit eens uit. Kan ik misschien ook weer van leren, en anderen net zo goed: een AA filter zorgt voor een iets waziger beeld, toch? Dus de sensor ziet met een AA filter een minder detailrijk beeld dan zonder, en dat is ook breed uitgemeten op allerlei sites. Even afgezien van moire, wat levert een natuurgetrouwer beeld op: een minder detailrijk beeld met software verscherpen, of vanaf de bron de details zo goed mogelijk bewaren? Software kan alleen maar extrapoleren op basis van wat bekend is.
Zeg je hiermee dan eigenlijk ook, dat je net zo goed minder scherpe lenzen kunt gebruiken, omdat je het beeld toch achteraf kunt verscherpen?
Tenslotte blijft het de persoonlijke keuze of iemand wel of niet een filterloze camera koopt. Als iemand met een filterloze camera scherpere foto's maakt dan met een camera met filter, wat is dan het probleem? Misschien speelt autosuggestie ook nog wel een rol, weet jij veel. En: is dat eigenlijk wel van belang? Wie bepaalt eigenlijk of het van belang is? Juist, die persoon zelf.
Mijn voorbeelden zijn van berwerkte beelden, het gaat tenslote om het eind resultaat toch?
Daarom zeg ik dat de andere voorbeelden weinig aan toe doen als ze niet berwerkt zijn.
Klopt dat de AA vervaagd, maar dat beteken nog niet dat die zoveel vervaagt dat details verloren gaat.
Het is leuk dat zwart wit vaak als voorbeelden word gebruikt maar als je na gaat dat 8mp groen vang, 4mp blauw en 4mp rood dan maakt die vervaging van 1 pixels ook niet meer uit want zo nauwkeurig kan je toch een kleur niet vast leggen.
Daarnaast heeft er nog geen 1 site de scherpte verschil getest! Daarnaast heb ik aan veel mensen gevraagd waar de details verschil zit in de foto die ik liet zien en niemand heeft me op een detail kunnen wijzen wat wel in de S versie zat en niet in de normale.
Ligt er aan hoe minder scherp de lens is, als het minder is dan een pixel scherpte verschil, waarom ook niet maar dat is niet wat ik heb gezegd en staat los hiervan.
Het gaat niet om een keuze die iemand maakt maar om een bewering.
Er is vaak zat gezegd dat de S versie meer details heeft, in theorie is dat ook zo maar als je naar de partijk kijkt dan zie ik geen verschil en daarnaast zoals gezegd is het verschil in resolutie niet getest. Dus de beweringen hebben geen basis in de realiteit helaas.