Edwin,
leuke foto's!
Ik snap prima dat je aan een nieuwe camera wat moet wennen maar dan vooral op het gebied van de bediening, waar zit welke instelling verstopt etc.
De basis instellingen van elke camera zijn m.i. toch redelijk universeel te noemen.
Je kunt het diafragma, de sluitertijd en de iso waarden aanpassen, afhankelijk van de hoeveelheid licht en het effect dat je wilt bereiken.
(zoals wel of juist geen beweging in de foto en DOF)
Deze instellingen doen op elke camera in principe het zelfde. Daarnaast zijn er zeker instellingen die op elke camera wat gewenning nodig hebben, ik denk dan zelf met name aan de witbalans en de manier van (auto)focussen.
Daar wijken de verschillende merken van elkaar af en daar zul je dus zeker in het begin wat mee moeten experimenteren.
Ik ben niet tevreden met de buitenfoto's van mijn K-5 en volgens de verkoper lag dat
niet aan de instellingen.
Volgens hem lag dat aan de slechte jpeg engine van de K-5 en dat was de reden voor mij om dit topic te openen; heeft de verkoper daar een punt of is het een kul argument?
Gezien de reacties in dit topic en wat ik op internet kan vinden is het onzin om te stellen dat Pentax in vergelijking met de concurrentie een mindere jpeg engine aan boord heeft, daar ben ik nu wel van overtuigd.
De vraag rest dan waarom mijn foto's er (in mijn ogen althans) zo belabberd uit zien.
Is de camera niet helemaal goed, is de lens niet goed of verwacht ik te veel van deze camera i.c.m. deze lens?
Of heeft de verkoper (en ik dus ook) dan toch een instelling over het hoofd gezien?
De verkoper heeft sowieso al veel van mijn vertrouwen verloren door zijn opmerking over de jpeg engine.
Toen ik met die uitleg niet tevreden was, was ter reparatie opsturen voor hem op dat moment gewoon de makkelijke "oplossing".
Hij had ook iets creatiever kunnen zijn door een andere lens mee te geven, mijn toestel voor een demo toestel om te ruilen etc. Dat behoorde echer niet tot de mogelijkheden.
Nu ben ik de camera 5-7 weken kwijt terwijl het probleem misschien toch aan de 50-200 lens ligt, maar die werd dus niet mee opgestuurd of ter plaatse even op een andere body getest.
Ik weet dat je wettelijk gezien de verkoper de gelegenheid moet geven om eventuele gebreken bij een product te laten herstellen maar aangezien de camera nog maar enkele weken oud is had een flexibelere / coulantere houding toch wel wat klantgerichter overgekomen.
Daarvoor koop je toch ook bij een fotozaak, en niet bij een winkel die ook koelkasten en wasmachines verkoopt
Veel plezier met je K5-II en het maken van voetbalfoto's, al zal daar met het huidige weer weinig van komen!
Wat dat betreft kun je toch beter zaalvoetbal foto's gaan maken