Auteur Topic: K-5 en JPEG, geen goede combinatie?  (gelezen 6717 keer)

Offline RonV

• Newbie
Re: K-5 en JPEG, geen goede combinatie?
« Reactie #41 Gepost op: 21 januari 2013, 22:07:18 »
Edwin,

leuke foto's!

Ik snap prima dat je aan een nieuwe camera wat moet wennen maar dan vooral op het gebied van de bediening, waar zit welke instelling verstopt etc.
De basis instellingen van elke camera zijn m.i. toch redelijk universeel te noemen.
Je kunt het diafragma, de sluitertijd en de iso waarden aanpassen, afhankelijk van de hoeveelheid licht en het effect dat je wilt bereiken.
(zoals wel of juist geen beweging in de foto en DOF)

Deze instellingen doen op elke camera in principe het zelfde. Daarnaast zijn er zeker instellingen die op elke camera wat gewenning nodig hebben, ik denk dan zelf met name aan de witbalans en de manier van (auto)focussen.
Daar wijken de verschillende merken van elkaar af en daar zul je dus zeker in het begin wat mee moeten experimenteren.

Ik ben niet tevreden met de buitenfoto's van mijn K-5 en volgens de verkoper lag dat niet aan de instellingen.
Volgens hem lag dat aan de slechte jpeg engine van de K-5 en dat was de reden voor mij om dit topic te openen; heeft de verkoper daar een punt of is het een kul argument?
Gezien de reacties in dit topic en wat ik op internet kan vinden is het onzin om te stellen dat Pentax in vergelijking met de concurrentie een mindere jpeg engine aan boord heeft, daar ben ik nu wel van overtuigd.

De vraag rest dan waarom mijn foto's er (in mijn ogen althans) zo belabberd uit zien.
Is de camera niet helemaal goed, is de lens niet goed of verwacht ik te veel van deze camera i.c.m. deze lens?
Of heeft de verkoper (en ik dus ook) dan toch een instelling over het hoofd gezien?

De verkoper heeft sowieso al veel van mijn vertrouwen verloren door zijn opmerking over de jpeg engine.
Toen ik met die uitleg niet tevreden was, was ter reparatie opsturen voor hem op dat moment gewoon de makkelijke "oplossing".
Hij had ook iets creatiever kunnen zijn door een andere lens mee te geven, mijn toestel voor een demo toestel om te ruilen etc. Dat behoorde echer niet tot de mogelijkheden.
Nu ben ik de camera 5-7 weken kwijt terwijl het probleem misschien toch aan de 50-200 lens ligt, maar die werd dus niet mee opgestuurd of ter plaatse even op een andere body getest.
Ik weet dat je wettelijk gezien de verkoper de gelegenheid moet geven om eventuele gebreken bij een product te laten herstellen maar aangezien de camera nog maar enkele weken oud is had een flexibelere / coulantere houding toch wel wat klantgerichter overgekomen.
Daarvoor koop je toch ook bij een fotozaak, en niet bij een winkel die ook koelkasten en wasmachines verkoopt   ;)

Veel plezier met je K5-II en het maken van voetbalfoto's, al zal daar met het huidige weer weinig van komen!
Wat dat betreft kun je toch beter zaalvoetbal foto's gaan maken   ;D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #41 Gepost op: 21 januari 2013, 22:07:18 »

Offline edwin de vries

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #40 Gepost op: 18 januari 2013, 21:49:13 »
ik ben nog eens door mijn voetbalfoto's gelopen om te kijken naar de progressie, hetzelfde geldt voor vakantiefoto's.
Verbazingwekkend hoeveel je vooruit gaat in de loop van de tijd. Ik denk dat iedereen dat kan beamen.
Overstappen naar een andere camera werpt je weer even terug. Ik ben niet tevreden over het resultaat dat ik nu behaal met de K5II, maar over een half jaar praat ik wel anders hoop ik.
Ik denk dat je uit moet kijken in een technische discussie te verzanden. Je zou ook kunnen kijken of je iets moet doen aan de manier van foto's maken. Pro's zitten niet voor niks op een krukje met een statief, dat is niet alleen omdat ze een lel van een lens hebben.

Als het als oneerbiedig wordt gezien hoor ik het wel, voorbeelden van mijn fotootjes door de jaren:
1: F1

2: E2

3: E1

alle drie met de kitlens denk ik (bij de laatste had ik de tamron al, maar was deze voor reparatie weg)
Maar je ziet een flinke vooruitgang, toch zijn dit kwalitatief geen goede foto's. Dat ligt aan mij en aan de lens, met de tamron en de 50-135 heb ik echt wel mooie foto's gemaakt de afgelopen 2 jaar.
Ik denk dat je er met een betere camera niet aan ontkomt om ook betere lenzen te kopen.
K5II, 50~135 2.8, M28 t/m 135 mm
Sigma: 8~16,
Vivitar: S1 105 2.5, 135 2.8
Panagor macro converter, macroringen 12, 20, 36

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #39 Gepost op: 18 januari 2013, 17:19:31 »
Ik weet niet of LR ook een ingebouwde functie heeft om te uploaden naar Picasa of dat je dat met een plugin kan realiseren.
Wie weet word ik toch nog eens een overtuigd raw schieter, al zal ik dan wel een iets groter sd kaartje moeten kopen vermoed ik   ;)

Plugin voor Picasaweb: http://regex.info/blog/lightroom-goodies/picasaweb

Tja Raw schieten kost opslagcapaciteit. Varieert tussen de 17 en 32MB per foto :) Dus 500 foto's x 30MB = app 16GB. Ik heb kaartjes van 32GB en verwissel altijd in de rust... gaat er wat mis, dan ben ik maar de helft kwijt ;)

Mijn foto's zijn gemaakt met een K5 en de SIGMA 70-200mm, dus niet helemaal vergelijkbaar.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline RonV

• Newbie
« Reactie #38 Gepost op: 18 januari 2013, 15:31:38 »
Mharda,

ik zal me eens in LR verdiepen, dat heb ik nooit gedaan omdat ik tevreden was met het resultaat en de doorlooptijd van mijn workflow. 
Zoals jij het beschrijft ziet het er inderdaad niet veel tijdrovender uit dan mijn werkwijze.
Ik weet niet of LR ook een ingebouwde functie heeft om te uploaden naar Picasa of dat je dat met een plugin kan realiseren.
Wie weet word ik toch nog eens een overtuigd raw schieter, al zal ik dan wel een iets groter sd kaartje moeten kopen vermoed ik   ;)

Bedankt voor de tip en het laten zien van je workflow!

Edit:
Ik heb je foto's bekeken en ik zie daar wat ik gewend was om te zien: het gras bij de speler is scherp en het gras vóór en achter de speler is wazig.
Bij mijn foto's ziet het gras er overal uit alsof het met waterverf is geschilderd.
Ook zie ik bij de shirts (rood en wit, net als op mijn foto's) geen vreemde effecten op de randen tussen de felle, contrasterende kleuren.
Als mijn foto's er ook zo hadden uit gezien dan had dit topic niet bestaan   :)
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2013, 16:00:06 door RonV »

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #37 Gepost op: 18 januari 2013, 15:12:43 »
Ik zal ook zeker eens wat in RAW proberen maar dat is eigenlijk niet waar ik standaard mee zou willen schieten.
De foto's die ik 's middags maak staan meestal 's avonds al op Picasa en dat gaat me met RAW niet lukken denk ik.

Dat is helemaal afhankelijk van je workflow! Even kort hoe ik met voetbalfoto's en LR werk.
1 - inladen in LR, meteen keywords van wedstrijd meegeven
2 - doorlopen foto's, reductie tot ca 30-40 foto's, die markeer met 1 ster
3 - filter 1*
4 - Globale instellingen aanpassen: lenscorrectie, ruisreductie, verscherpen, belichting => meteen op alle 1* foto's
5 - per foto rechtzetten, croppen en waar nodig instellingen bijwerken => taggen met twee ster
6 - Smart gallery maken in LR op mijn Smugmug account met iets van 'date = jjjjmmdd and star = 2'
7 - Klik op upload

En klaar ben ik.. En het leuke: dit is in RAW, maar dezelfde workflow zou ik gebruiken met JPG :)

Er is hierboven al gesuggereerd dat ik de CA correctie eens aan moet zetten en dat ga ik ook zeker proberen.
Waar ik echter bang voor ben is dat het toestel te veel tijd nodig heeft om de foto's te verwerken.
Ik heb namelijk wel een keer de "lens aanpassing" o.i.d. aangezet, bedoeld om vervorming te corrigeren.
Dat heb ik heel snel weer uitgezet want ik zat na elke opname tegen een zandlopertje aan te kijken.
Geen idee of dat bij CA correctie ook het geval is maar het zou me zeker niet verbazen.

Helemaal juist! Bij sport moet je camera zo snel mogelijk zijn en daarom zou ik juist adviseren: alles uitzetten. Dus geen ruisonderdrukking, CA correctie, lens correctie enz.. Schiet daarom in RAW en met software kan je dat allemaal rustig (en vaak zelfs beter!) achteraf doen.

Voorbeeldje: http://smu.gs/WmNpDo
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline RonV

• Newbie
« Reactie #36 Gepost op: 18 januari 2013, 15:07:28 »

ouwedeur,

met de foto kwaliteit in je eerste serie ("toen je nog een hoop moest leren") zou ik gewoon al heel tevreden zijn!
Die foto's zijn stuk voor stuk scherper dan elke buitenfoto die ik heb gemaakt.
Ook zie ik bij jouw foto's geen vreemde randjes of vlekjes bij kleurovergangen, ook niet bij de foto's waar je flink aan het croppen bent geweest.
Wel zijn jouw opnames op een lichtere dag gemaakt maar dan zijn de contrasten tussen de verschillende kleurvakken dus ook weer groter en dat levert bij jou geen problemen op.

Bedankt voor je reactie, en ook voor je foto's!

Offline ouwedeur

• Pentaxian
  • **
  • i shoot raw.
    • mijn website
« Reactie #35 Gepost op: 18 januari 2013, 14:15:40 »
ik vind persoonlijk dat met name bij het voetbal de screwdrive motor van de k5 te langzaam is. daarom heb ik toen de 70-200 apo hsm van sigma aangeschaft heb die problemen niet meer
maar had de problemen die jij hebt wel gehad bij de DA 55-300 wel in mindere mate bij mij was het meer onscherpte,ik schiet nu alles in raw en meestal ook in de M stand tja meer controle en lekker snel
kwestie van oefenen en als ik een lui moment heb in de tav  :afro:

dit waren de eerste foto's met de 55-300 moest nog een hoop leren
en deze foto's met  de sigma
ben nog steeds aan het leren
en dan deze foto's uit de zaal waar bij ons in de zaal het ligt waardeloos is

ben benieuwd wat ze bij pentax zeggen sterkte ermee

peter

« Laatst bewerkt op: 18 januari 2013, 14:21:26 door ouwedeur »
google before you tweet
www.psajfotos.nl

Offline Hanv

• Senior Member
  • **
« Reactie #34 Gepost op: 18 januari 2013, 14:06:23 »
Citaat
De foto's die van objecten dichtbij zijn genomen, maar wel met grote focuslengte, zien er veel beter uit dan van objecten verder weg. Ook als die foto's met het grootst mogelijke diafragma zijn geschoten.
De dichtbij foto's zijn in ieder geval wel "in focus" maar de korreligheid, ook bij lagere iso waarden blijft toch heel goed zichtbaar.
Het lijkt er wel op alsof de afstand foto's uit focus zijn maar het vreemde is dan wel dat er op die foto's verder ook eigenlijk niets scherp is, ook niet voor of achter het beoogde onderwerp.

Doet toch denken aan bewegingsonscherpte. Ik heb gemerkt, dat de K5 niet zo'n goede SR heeft als de Canon G10, maar ben daarmee gaan leven. Verder iets wat ik eerst niet wist: de K5 regelt zijn SR naar aanleiding van de brandpuntsafstand van de lens. Bij een zoomlens die die gegevens doorgeeft aan de camera, past de K5 dat automatisch aan. Dat moet hier dus het geval zijn, maar in de communicatie tussen lens en camera kan daar iets mis zitten.
Bij het gebruik met oude lenzen merkte ik behoorlijke randen om allerlei objecten, als ik de brandpuntsafstand niet goed had ingesteld. Daar vraagt de camera trouwens alleen om als hij het objectief niet herkent, en dat is in jouw geval niet zo.

Het blijft vreemd, met name omdat je er binnen geen last van hebt.
Ik heb wel gemerkt, bijvoorbeeld bij landschappen, dat takken van bomen die ver achter het scherpstelpunt staan, vaak roze of paarse randjes te zien zijn. Cire meldde al over chromatische abaratie geloof ik. Maar jouw foto's hebben dat veel te sterk.

Nou afwachten op terugkomst dus...

K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

Offline RonV

• Newbie
« Reactie #33 Gepost op: 18 januari 2013, 13:16:50 »
Anvh,

ik heb voordat ik tot aanschaf overging veel reviews over de K-5 gelezen.
Bij de getoonde foto's was de korreligheid me eerlijk gezegd nooit opgevallen en ik wist ook eigenlijk
niet eens dat cmos meer korreligheid liet zien dan ccd.  (bij lagere iso's dan)

De ruisreductie in de K-5 stond op auto of iets dergelijks, het was in ieder geval de default instelling.
Volgens de testen was dit voor de meeste situaties ook de beste instelling en ik heb er ook niets aan veranderd.
Als de camera weer terug is zal ik daar eens mee experimenteren, en eventueel ook de met de  instelling
welke reducties bij welke iso moeten worden toegepast. Wat dat betreft is er qua instellingen erg veel mogelijk op de K-5.

Ik zal ook zeker eens wat in RAW proberen maar dat is eigenlijk niet waar ik standaard mee zou willen schieten.
De foto's die ik 's middags maak staan meestal 's avonds al op Picasa en dat gaat me met RAW niet lukken denk ik.

De korreligheid is trouwens van de problemen die ik zie de minst erge.
Ik vind de onscherpte en de randjes / vlekjes veel erger en die kun je ook veel moeilijker corrigeren.

Er is hierboven al gesuggereerd dat ik de CA correctie eens aan moet zetten en dat ga ik ook zeker proberen.
Waar ik echter bang voor ben is dat het toestel te veel tijd nodig heeft om de foto's te verwerken.
Ik heb namelijk wel een keer de "lens aanpassing" o.i.d. aangezet, bedoeld om vervorming te corrigeren.
Dat heb ik heel snel weer uitgezet want ik zat na elke opname tegen een zandlopertje aan te kijken.
Geen idee of dat bij CA correctie ook het geval is maar het zou me zeker niet verbazen.

Ik heb dus genoeg tips gekregen om wat mee te proberen maar ik vind het wel jammer / vreemd dat het
nodig is. Ik had eerlijk gezegd foto's verwacht die minstens even goed (maar het liefst beter ;-)) waren als die
met de E-500 en dat is me tot nu toe bij foto's overdag nog niet gelukt.

De zaalvoetbal foto's zijn wel stukken beter dan met de E-500 en hebben ook niet de problemen die ik heb met de
veld voetbal foto's (met dezelfde lenzen) en dáár snap ik dus helemaal niets van!

Ik zou natuurlijk de E-500 kunnen houden voor buiten en de K-5 voor binnen maar dat was niet de bedoeling.
Het bijzondere hieraan is dat de K-5 (plus lenzen) weather-sealed is en de E-500 niet, dat had ik dan graag anders om gezien  :-\

Bedankt voor je input!
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2013, 13:33:46 door RonV »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #32 Gepost op: 18 januari 2013, 00:05:24 »
Korrels is echt de sensor als je vergelijk met CCD, was ik de rede dat ik de K10D nog heb met CCD sensor
Maar klein beetje ruis reductie doet wonderen.

En als je er echt mee zit, dan kan je met RAW een hoop doen.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline RonV

• Newbie
« Reactie #31 Gepost op: 17 januari 2013, 23:03:44 »
Hallo Han,

bedankt voor je uitgebreide (!) reactie, daar heb ik zeker wat aan!
Ik heb nog even goed naar mijn foto's zitten kijken, zowel binnen als buiten en zowel met de kitlens als de Tamron.

De foto's die van objecten dichtbij zijn genomen, maar wel met grote focuslengte, zien er veel beter uit dan van objecten verder weg. Ook als die foto's met het grootst mogelijke diafragma zijn geschoten.
De dichtbij foto's zijn in ieder geval wel "in focus" maar de korreligheid, ook bij lagere iso waarden blijft toch heel goed zichtbaar.
Het lijkt er wel op alsof de afstand foto's uit focus zijn maar het vreemde is dan wel dat er op die foto's verder ook eigenlijk niets scherp is, ook niet voor of achter het beoogde onderwerp.
Bij verkeerd focussen met mijn oude camera waren meestal de achtergronden wel goed scherp, ik had dan gewoon "gemist". 

Wat ik ook vreemd vind is dat ik bij de binnen foto's juist wel tevreden ben over het resultaat, ook met de kitlens.
Die foto's zijn over het algemeen wel "in focus" en ik zie daar ook nergens de vreemde kleur overgangen.
Daar gebruik ik vanwege het beperkte licht alleen maar grote diafragma's en ook hoge iso waarden, om toch nog een beetje een korte sluitertijd te kunnen bereiken.
Vanwege de hoge iso zijn die foto's uiteraard ook een beetje korrelig maar van vreemde randen / vlekken bij kleur overgangen is totaal geen sprake en zoals gezegd is de scherpte ook veel beter dan van de buiten foto's.
Je zou bijna denken dat mijn K-5 beter kan focussen bij niet al te best kunstlicht dan bij daglicht en daar begrijp ik dus helemaal niets van.
Ik zou verwachten van een camera die het onder slechte omstandigheden goed doet, dat ie onder makkelijkere omstandigheden gewoon scherpe plaatjes kan maken en dat is (bij mij althans) dus niet zo.
Hoe langer ik er over nadenk hoe minder ik er van begrijp eerlijk gezegd.   :-[

Ik ga er nog maar eens rustig een nachtje over slapen ....

Nogmaals bedankt voor je reactie!

Offline Hanv

• Senior Member
  • **
« Reactie #30 Gepost op: 17 januari 2013, 21:41:19 »
Ha Ron,

Ik herken wel wat in je verhaal en in je foto's. Ook ik ben met mijn K5 en kitlens 50-200 terug gegaan naar de winkel en hoorde een dergelijk verhaal over een jpg-engine.... Zelfde gekleurde randen, vlekjes etc. Ook tegenvallende scherpte.
Nu sta ik niet aan het veld, maar maak ik regelmatig natuur-foto's, familie, (klein)kinderen, macro, bos, strand, stad en architectuur, kortom van alles, maar geen sport. Ik heb dus weinig ervaring met pannen.
Ik heb wel wat dingen opgemerkt, en wil je daardoor wat tips aan de hand doen.

Vooral bij veel licht is de kitlens best goed, maar.... Vooral voorbij de 160 mm zijn de foto's zelden echt ragscherp. Ik schiet dan liever op 160mm en crop later wat.
Als je het diafragma helemaal open hebt, en ook wanneer je het bijna dicht zet, dan is de foto ook vaak niet scherp.
Helemaal open en maximaal ingezoomd geeft volgens mij de meeste vreemde randjes.

Ik dacht dat ik het probleem met een nieuwe lens helemaal zou oplossen en kocht een Pentax 17-70 F1:4. Dan heb je wat!, dacht ik. Wel, ook hier blijkt, dat de beste resultaten te halen zijn met een diafragma van 5.6 - 8 en niet het uiterste uit de zoom willen halen.

Voor binnen heb ik een Sigma 30mm F1:1.4 Prachtig lensje, vooral vanaf F 1.8. Ook hier dus niet helemaal open!

Aanvankelijk vond ik mijn compactcamera Canon G10 eigenlijk veel betere foto's maken. Scherper, minder ruis, gewoon mooier. Maar als ik nu terug kijk, zijn de foto's het laatste half jaar veel beter geworden. Met name, doordat ik vooral bewust bezig ben om de grenzen van de lenzen te vermijden. Alleen als het echt niet anders kan, gaat de lens helemaal open en accepteer ik wat minder scherpte.

Ik werk zelden met iso hoger dan 1600, omdat ik de ruis dan te hinderlijk vind. Ik heb wel eens geprobeerd om RAW en Jpg te vergelijken. Vele forummers zullen het niet met me eens zijn, maar er was niet zo heel veel verschil. Natuurlijk kun je een RAW veel beter en dieper bewerken, maar tot nu toe doe ik dat niet zo veel. Ik vind photoshop nog steeds moeilijk en gebruik vaak Irfanview of Picasa, gewoon voor het gemak. Ik heb wel gemerkt dat je echt verschil ziet tussen de verschillende compressie standen, maar die stond bij jou al zo matig mogelijk.

Alleen bij close-ups van bloemen en paddenstoelen en zo gebruik ik soms een statief, maar vrijwel alles moet uit de hand kunnen. Daar hebben we SR voor... En tja.... op statief zijn ze echt wel iets scherper, dus zeker bij tele accepteer ik dan maar wat onscherpte. Misschien toch een monopod dus?

Ben ik nu teleurgesteld in mijn K5? Ja en nee. Mijn verwachtingen waren duidelijk te hoog gespannen. Mijn Canon G10 was zo slecht nog niet.
Maar nu ik een jaar met de K5 werk, wil ik echt niet meer zonder. De kleuren zijn zoveel echter en dieper. Hooglicht wordt veel mooier verwerkt enz enz. en nu ik de randen van de lenzen vermijd en mijn auto-iso grens op 1600 heb ingesteld, ben ik heel blij met deze camera.

Gun je, dat hij snel terug is en dat je het snel met camera en lens kunt vinden.
Ben overigens erg benieuwd of er toch niet iets met de camera aan de hand was. Eigenlijk vind ik het raar dat de fotozaak je niet heeft laten testen met een andere lens, zodat je zeker weet dat het niet gewoon de lens is.

Nou, lang verhaal, hoop dat je er wat aan hebt.
Groet, Han
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

Offline RonV

• Newbie
« Reactie #29 Gepost op: 17 januari 2013, 20:48:40 »

Iedereen weer bedankt voor het meedenken!

Helaas kan ik niets uitproberen, dat is geen onwil maar komt vooral door gebrek aan een K-5   ;)

Ik weet eigenlijk nog steeds niet wat ik er van moet denken.
Het zou inderdaad iets van CA kunnen zijn, op de plekken waar twee contrasterende vlakken elkaar raken.
Maar dan nog vind ik dat er wel erg veel CA aanwezig is, in een mate die ik met mijn Olympus met kitlens
nog nooit eerder heb gezien.
Ook verklaart CA volgens mij niet de onscherpte en de korreligheid die ik in de hele foto zie.
Ik had dezelfde problemen met de Tamron lens dus zou de CA een probleem van de camera zijn terwijl ik dacht
dat CA voornamelijk een lens gerelateerd probleem was. (maar dat weet ik niet helemaal zeker)

Het zou best kunnen dat ik te hoge verwachtingen had van deze camera maar het lijkt me toch niet onredelijk
om te verwachten dat de kwaliteit op zijn minst het niveau van mijn 7 jaren oude en ook goedkopere instap DSLR zou halen ?
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat de randjes en vlekjes die ik op mijn foto's zie horen bij een goed functionerende camera waar zoveel mensen zo tevreden over zijn.

Het is jammer dat de fotozaak mij niet een nieuw toestel wilde geven en dat ze me ook tijdelijk geen demo model uit de winkel wilden meegeven, om de reparatieperiode te overbruggen.
Dan had ik nu tenminste geweten of het probleem in de camera zat of tussen mijn oren of gewoon in mijn belabberde techniek   :)

Om eventueel te kunnen vergelijken heb ik een album opgezocht waar dezelfde rood-witte shirts op staan en waarbij de meeste tijd ook bewolking aanwezig was.
Alle foto's gemaakt met de 40-150 Zuiko kitlens.
De foto's zijn verder geen fotografische hoogstandjes of zo, het ging er mij ook om dat alle spelers vaak in beeld waren geweest.
Ik weet uit ervaring dat ouders dat leuk vinden   :)
De foto's zijn behoorlijk gecropped, je kunt de exifs zien door rechts op "pagina met volledige gegevens" te klikken.
De link:  https://picasaweb.google.com/ronfotoalbum/KaiserauCupD12009#

Nogmaals, ook op deze foto's is niet alles 100% scherp en perfect maar ik zie minder korreligheid en meer scherpte dan op mijn K-5 foto's. Zeker als je de crops van de Pentax vergelijkt.
En de vreemde randjes / vlekjes zijn mij ook nooit opgevallen.

Via de link zijn uiteraard ook andere foto's te bekijken, voor mensen die echt tijd te veel hebben   ;D

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #28 Gepost op: 17 januari 2013, 19:56:56 »
Is hier geen sprake van chromatische abarratie ?
cire

dat leek mij ook daar om suggereerde ik om de correctie voor chromatische aberraties in de camera aan te zetten.
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #27 Gepost op: 17 januari 2013, 19:55:46 »

Wat betreft de suggesties, ik heb geen statief en ook nog nooit gebruikt.
Mijn manier van foto's maken bevalt me prima en ik ben daar ook aan gewend geraakt.
Uit de hand, dicht bij het veld, 1 punts S-AF en met een snelle sluitertijd.

Dat een 8mp ccd anders in elkaar steekt en ook andere eigenschappen heeft dan een 16mp cmos geloof ik meteen.
Maar uiteindelijk telt voor mij alleen het resultaat en dat valt me dus gewoon vies tegen.
En het was ook niet de bedoeling om de K-5 alleen voor binnen foto's te gebruiken  :)

Ik suggereer ook niet dat je je manier van schieten moet aanpassen, ik geef alleen een mogelijkheid aan om je spullen te testen en het eea uit te sluiten.
Tis jouw feestje, doe ermee wat je wilt.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline edwin de vries

• Senior Member
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 17 januari 2013, 18:47:59 »
Bij sport wil je zelf bepalen waar de focus ligt, niet aan de camera overlaten.

Offline Klaas

• Senior Member
  • **
« Reactie #25 Gepost op: 17 januari 2013, 18:32:27 »
Je kunt het beste Photome gebruiken om oa het scherpstelpunt te vinden waar op gefocust is. Bv bij opname 6 is dat iets voor de voetballer zelf, dus het gras op de achtergrond is als focuspunt genomen ipv de voetballer zelf. Ik zou bij dit soort opnames de focuspunten op auto 5 zetten ipv op centrum alleen.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2013, 19:28:55 door Klaas »
Pentax K-1 l D FA 28-105 l Pentax K-S2|DA 18 - 50 WR RE l DA 16-45  |Pentax K-x |DA 18-55 AL II *|SIGMA 17-70 4.5|DA L 55-300| DA 35 2.4 AL|A 50 1.7|M 28 2.8|M 135 3.5|Takumar(bayonet)135 2.5|Vivitar flitser 285|Metz 48 AF-1|Metz 50 AF-1

Offline edwin de vries

• Senior Member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 17 januari 2013, 17:54:41 »
ik denk wel dat je de mogelijkheden met de kitlens aan het voetbalveld overschat. Als het heel erg mooi weer is, veel licht en je hoeft niet tot 200 mm te gaan dan kan 't nog wel. Maar met minder licht en volledig ingezoomd krijg je geen goed resultaat. Ik heb dit een paar maanden gedaan toen mijn zoon in de F-jes voetbalde, maar later in de E-tjes ging het al slechter. Daarom heb ik de Tamron 70-200 gekocht. Mijn zoon speelt nu voor het tweede jaar divisie en dat kan de Tamron vaak niet bijhouden, hij zit ook vaak mis (maar dat kon ook aan mijn K200 liggen).
Ik zou nu niet weten wat ik daar met de kitlens moet doen, maar op vakantie maakt hij razendscherpe foto's.
Qua snelheid valt de kitlens wel mee voor sport, maar echt scherp en strak is anders. Ik vermoed dat een deel van het probleem bewegingsonscherpte is.
Ik heb overigens nooit de SR aanstaan op het voetbalveld, 1-poot, 1-punt AF-C, ook de belichting op centrum, sluitertijd liefst 1/1000 en ISO zo laag mogelijk.
Ik was geen TAV gewend, maar nu kan ik die dus wel gebruiken.

Het zou mooi zijn als je een keer met verschillende lenzen kon testen. Wellicht een mogelijkheid voor een uitje.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #23 Gepost op: 17 januari 2013, 12:09:15 »
Voor sport gebruik ik de stand TAv, continu mode snel, RAW, meestal AF-C, één punt AF (centraal), SR staat meestal gewoon aan.
Meest gebruikte lens voor sport is de Sigma 70-200 F2.8 HSM II en afhankelijk van de sport en de licht omstandigheden gebruik ik bij die TAv stand een sluitertijd van 1/250-1/1000, diafragma F3.2-F5.6 en staat de auto ISO op 100-6400 of 10000.
Schiet bijna altijd uit de hand maar als het een erg lange shoot wordt schroef ik een monopod onder want het is toch een flink gewicht en ik ben niet meer de jongste.  :)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #22 Gepost op: 17 januari 2013, 08:12:54 »
Ik ben benieuwd of de sportfotografen SR nou aan of juist uit hebben staan?
En kan het kwaad om het aan te hebben staan, al heeft dat bij snelle sluitertijden weinig zin.
Mijn manier van foto's maken bevalt me prima en ik ben daar ook aan gewend geraakt.

Voetbal schiet ik met AF-C, 1-punts (midden) met SR. Soms op monopod (zit dan op een krukje, beste hoogte voor kinderen van 10-12), maar meestal uit de hand. Met de SIGMA 70-200 F2.8 probeer ik ergens tussen de 1/750 en 1/000 als T, diafragma tussen de 3,2 en 8 (liefst F4), ISO automatisch (ik gebruik TAv).
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2013, 01:42:33 »
Is hier geen sprake van chromatische abarratie ?
cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #20 Gepost op: 16 januari 2013, 23:37:00 »
Dat een 8mp ccd anders in elkaar steekt en ook andere eigenschappen heeft dan een 16mp cmos geloof ik meteen.
Maar uiteindelijk telt voor mij alleen het resultaat en dat valt me dus gewoon vies tegen.
En het was ook niet de bedoeling om de K-5 alleen voor binnen foto's te gebruiken  :)
Wil alleen zeggen dat je wel gelijkwaardig moet vergelijken.

Trouwens, omdat de camera nog zo goed als nieuw was waarom heb je niet gewoon een nieuwe gekregen?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #19 Gepost op: 16 januari 2013, 23:08:02 »
Wat ik me kan bedenken is dat de SR met pannen beter uit kan. De sensor kan nooit zo snel bewegen om het mee draaien tegen te gaan.
Stabilisatie lenzen hebben daardoor bijvoorbeeld ook altijd 2 standen: 1 vier richtingen en 2: alleen op en neer.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline RonV

• Newbie
« Reactie #18 Gepost op: 16 januari 2013, 22:56:14 »
En alweer bedankt voor de reacties, en het medeleven   :dankk2:

Ik ben benieuwd of de sportfotografen SR nou aan of juist uit hebben staan?
En kan het kwaad om het aan te hebben staan, al heeft dat bij snelle sluitertijden weinig zin.

Omdat ik hierboven lees dat jullie die randjes en vlekjes niet herkennen (ook niet met dezelfde camera en lens)
en ook omdat ik er op internet niets over kan vinden begin ik zo langzamerhand toch te denken dat er iets mis is met mijn K-5.
Dat Pentax een mindere jpeg engine heeft dan andere merken geloof ik ondertussen zeker niet meer, dat was volgens mij meer een poging van de verkoper om mijn "randjes en vlekjes" goed te praten.

Ik heb ondertussen wel een beetje spijt dat ik hem heb terug gebracht. Als ik van tevoren had geweten dat mijn camera zou worden opgestuurd (en dat dat zo lang zou gaan duren) was ik wel aan de slag gegaan met een factory reset en een firmware upgrade. Dan had ik daarna nog wat kunnen proberen met SR, met lagere resoluties etc.
Maar goed, dit had ik dus niet verwacht en ik was in de naïeve veronderstelling dat ze een foute instelling zouden vinden of dat ik gewoon een ander exemplaar zou meekrijgen. Toch weer wat geleerd.

Veel meer doen dan afwachten kan ik nu niet, ben toch wel erg benieuwd wat het reparatie bedrijf gaat zeggen.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #17 Gepost op: 16 januari 2013, 21:59:57 »
Heb je al eens getest op statief? Probeer eens een scherpe foto te maken met een opstelling (zonodig een front-/backfocus chart) op statief met de selftimer of een draad(loze) ontspanner.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-