Net de review gelezen van de K-500 in Digital Camera World magazine (engels blad)
En nu snap ik meteen weer waarom het zo'n flut blad is.
Er zit ook een review in van de fuji XM-1
Als eerst begint men met het uitleggen van de tests, en waarom ze betrouwbaar zijn (ahum). Maar zal het hier niet allemaal schrijven wat ze zeggen. Maar wat ze duidelijk vermelden is dat ze onafhankelijk zijn (weer ahum)
Maar de test van de K500 kreeg 3 van de 5 sterren, en de X-M1 4 van de 5.
Kijk je naar de beeld kwaliteit, kijgt de pentax weer 3 uit 5 maar de fuji 5 uit 5. En hier begint het alweer te irriteren voor mij (niet omdat het pentax is, maar omdat zoveel reviews gewoon niet goed worden beschreven).
Pentax, geen ruis tot ISO3200, zelfs 6400 is op normale groote te printen
Fuji, ruis begint bij ISO1600, 3200 kan je op normale grootte printen
snap jij het? ik niet
Pentax, bij veel licht heeft hij de neiging om onder te belichten, soms tot 2 stops toe (zou kunnen). Dit vinden wij hinderlijk. WB werkt erg goed, zelfs bij gecombineerd licht.
Fuji, WB werk goed, maar kan soms er naast zitten, maar als dat gebeurt, dan kan je hem zo handmatig veranderen. Hetzelfde geldt voor de belichting, bij sommige situaties kan hij wat moeilijk doen, maar is makkelijk handmatig te veranderen.
Dus pentax heeft een goede WB maar bij veel licht neiging tot onderbelichting, dus erg. Fuji heeft een WB en belichting die soms weleens wat laten afweten, maar niet erg want je kan het zo veranderen.
Dus hoezo onafhankelijk, in de reviews komt duidelijk naar voren dat ze de X-M1 persoonliojk geweldig vinden, dus die kleine dingetjes zijn niet erg. En pentax, tja is maar een pentax, dus die kleine dingetjes zijn heel erg. (je zou de hele reviews moeten lezen om het goed te zien)
Zoals ik al zei, irriteerd het mij niet omdat het Pentax is (ze doen het bij veel merken, maar komt wel vaak duidelijk naar voren dat Canon en Nikon altijd goed zijn (ook al zijn ze niet goed, dan nog zijn ze de beste)), maar dat de conclusies en rating haaks staan wat in artikkel wordt beschreven. En het is des te opvallender waneer er 2 of meer reviews in staan, en bij camera a ISO3200 niet goed is, want er zijn camera's die beter kunnen. en Camera B heeft al ruis bij ISO1600, maar maakt niet zoveel uit.
En dan maar afvragen waarom mensen denken dat Pentax niet zo goed is (nou zolang bladen dit sort onzin reviews schrijven zal het zo blijven)