Nou! :nocheer:
Hoe het al begint: "Pentax had het in het aps-c topsegment moeilijk om mee te komen met de marktleiders. Met de nieuwe Pentax K-3 pakt Pentax in deze prijsklasse verrassend goed uit, op heel veel fronten."
Wtf....K5, K5II(s) wint overal awards en superhoge scores op reviews!
Bijv.:
Top 10 Best Digital SLRs 2013 (ePHOTOzine): 1. Nikon D800(e) direct gevolgd op een gedeelde 2de plaats de Pentax K3, K5II(s), K50..... Need i say more?
Oké, zie ook de vele Gold Awards van Pentax cameras op Dpreview...
Andere reviewsites mogen dan positief zijn over bvb de K-5, maar ik snap het ergens wel. Ok, het komt voornamelijk aan op de autofocus, maar voor mij - en ik denk voor heel veel andere fotografen - is dat toch een kritisch aspect. Helemaal nu Pentax echt mee wil doen. Tot de K-3 is AF-layout al "eeuwen" hetzelfde, de K-5 heeft last van frontfocussing bij weinig licht, tot de K-3 hadden we geen tracking autofocus, en de SDM lenzen zijn traag. Daar loopt Pentax achter. Snelheid van lenzen en tracking met een veelheid aan AF-punten zijn al iets van 5 jaar gemeengoed bij Canon en Nikon en niet bij Pentax. Dat valt niet te ontkennen. En zelfs de K-3 schijnt nog niet zo goed te kunnen tracken als de concurrentie. Nu is dat ook logisch; het is immers de eerste Pentax camera met die technologie, en de lenzen zijn nog traag. Maar daar heb je het al: het is de eerste Pentax, terwijl C en N het 5 jaar geleden al hadden.
Het is dat Pentax op een APS-C platform heeft dat wat heel veel andere dingen betreft zich kan meten met de professionele lijn van Canon en Nikon. Als ze dat niet hadden, had ik waarschijnlijk geen Pentax camera meer.
edit: Overigens liep Pentax volgens mij ook op flitsgebied achter. P-TTL belichting is lang niet zo betrouwbaar als de Canon en Nikon systemen. De K-3 zou daar ook beter in moeten zijn. Misschien komt het niet eens naar voren in een camerareview, want hoeveel reviews gebruiken externe flitsers? Maar Pentax liep dus ook hierin gewoon achter.
edit 2: video, zelfde verhaal... En misschien vinden jullie het niet belangrijk (ik ook niet), maar er zijn mensen die het wel heel belangrijk vinden.