Persoonlijk vergelijk ik hem met de Pentax 360 en die heb ik vervangen door de Metz 58...
Het prijsverschil met de 48 is ongeveer 100 euro. Volgens mij het verschil tussen iets wat de kast in gaat en wat je voortaan altijd meeneemt... Maar nogmaals, het is persoonlijk en ook het geld is een valide argument!
Ik ben het hier ditmaal absoluut niet met je eens Mharda, je praat in deze wel over een flitser van € 75 en één van €177. De Metz 48 is bijna 2,5x zo duur als de Metz 36. (om precies te zijn 2,36x bij Konijnenberg)
Natuurlijk is de Metz 48 geavenceerder (hoger richtgetal, high speed mogelijk, ook horizontaal draaibare kop, autozoomkop, heeft de Metz 36 allemaal niet), maar evengoed is de Metz 36 z'n kleine prijsje meer dan waard! Veel beter aan te raden en degelijker dan die z.g. uitgebreidere b-merk flitsers.
En een richtgetal 36 is in veel gevallen voldoende, een enorme verbetering t.o.v. de interne flitser. Ik heb zelf de Metz 36C2 gehad. Datis de versie zonder Pttl. (dat model was er nog niet toen ik de Metz 36C2 kocht)
Oké, ik ben ook gezwicht voor de Metz 48, maar ik weet niet of ik dat ook gedaan had als ik de nieuwe (Pttl) uitvoering van de Metz 36 had gehad. (de 36 AF-4)
Natuurlijk is een Metz 48 aan te raden. Maar als je niet zo'n flitsert ben, of je hebt een klein budget te besteden, dan is de Metz 36 AF-4 een supergoede aanbieding voor een mooie lage prijs. Er is m.i. echt geen reden om deze flitser na verloop van tijd in de kast te laten. Je zou later altijd nog eventueel kunnen uitbreiden met een Metz 48 mocht je daar behoefte aan hebben en dan de Metz 36C2 als 2de flitser erbij houden.
Carel