Synchroniseren op welk gordijn is alleen relevant bij bewegende objecten. Het laat je kiezen welk deel van de opname je 'bevriest'.
Voorbeeld: je wil een object fotograferen dat op je af komt onder een hoek. Je wilt de suggestie van beweging in de compositie. Dan kan je kiezen waar je het dynamische gedeelte wil hebben. Wil je de bewegingsonscherpte achter het 'bevroren'beeld hebben (doet meestal prettiger aan, kan natuurlijk afhangen van het object) dien je de synchronisatie op het 2
e gordijn te zetten.
Wat er gebeurt is dat eerst belicht wordt zonder flits. Op tijdstip t-flitsduur schiet de flitser en direct erna sluit het 2
e gordijn.
Beweegt het object onder een hoek van je af en wil je toch het 'bevroren' gedeelte vooraan hebben synchroniseer je op het 1
e gordijn.
Hierbij gaat de flitser af direct nadat het eerste gordijn geheel open is gegaan en belicht daarna de rest van de tijd met het verder beschikbare licht.
Komt het object recht op je af (hopelijk geen trein

bepaalt 1
e of 2
e gordijnsynchronisatie hoe groot het object is tijdens de flitsfase van de opname.
Hopelijk heb je er wat aan, Groeten, John.