Auteur Topic: Ricoh Imaging Company - verslag  (gelezen 5839 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Serpiente

  • Gast
Re: Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #63 Gepost op: 11 juli 2014, 14:00:50 »
Ik denk dat we naar een structureel lager niveau gaan voor DSLR's. Compacts, bridge voor diegene die minder gewicht mee willen zeulen. De jeugd gaat echt voor mobieltjes, eventueel een go-pro oid.

En, ik denk dat de prijsstelling van een DSLR niet meehelpt... Op zich is de fotografiebranche qua marktwerking waardeloos. Met de verschillende lensvattingen ontstaat vendor lock-in, niet echt goed voor concurrentie... Gooide Smit-Kroes deze markt maar eens open... En nee, ik geloof niet dat er niet meer geïnvesteerd gaat worden, dat gebeurt bij telefoons ook niet. In tegendeel: met de concurrentie uit China moeten Apple, Samsung, HTC juist steeds met nieuwe zaken komen die hun (hogere) prijs rechtvaardigt.

En prijzen voor camera's en lenzen zijn momenteel natuurlijk *tien* maal hoger dan normaal/verwacht. Kijk nou eens naar de elektronica en onderdelen in een mobiel, TV e.d. En (origineel) een plastic zonnekap gaat rustig voor 70 euro. En na een jaar is je camera hoeveel nog waard? 60%? en dan moet je nog moeite doen om hem kwijt te raken wat winkels nemen ze niet eens meer in (of voor afbraakprijzen).

In die zin denk ik dat de mensen die nu nog lekker met hun K10D fotograferen het beter begrepen hebben: dat was de camera van het jaar met allemaal prijzen en doet het nog steeds prima. Ik raad het mensen vaak aan: als je wil kijken of een DSLR wat voor je is, koop een 2e hands camera, twee generaties oud. Heb je voor 100-200 euro een prima camera.
Helemaal mee eens. Een universele standaard qua lensvatting zou ook wel beter zijn. Dan krijg je meer concurentie. Dan had je misschien mensen met Canon objectieven Nikon/Pentax/Sony bodies zien kopen. Er zijn bij andere merken ook weer objectieven waar ik jaloers op ben, maar ook bodies waar ik mijn Pentax glas op zou willen zetten.

Een voordeel is dat er nu opeens wel accessoires komen zoals een macro-flitser en een teleconverter. 

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #63 Gepost op: 11 juli 2014, 14:00:50 »

Serpiente

  • Gast
Re: Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #62 Gepost op: 11 juli 2014, 14:00:50 »
Ik denk dat we naar een structureel lager niveau gaan voor DSLR's. Compacts, bridge voor diegene die minder gewicht mee willen zeulen. De jeugd gaat echt voor mobieltjes, eventueel een go-pro oid.

En, ik denk dat de prijsstelling van een DSLR niet meehelpt... Op zich is de fotografiebranche qua marktwerking waardeloos. Met de verschillende lensvattingen ontstaat vendor lock-in, niet echt goed voor concurrentie... Gooide Smit-Kroes deze markt maar eens open... En nee, ik geloof niet dat er niet meer geïnvesteerd gaat worden, dat gebeurt bij telefoons ook niet. In tegendeel: met de concurrentie uit China moeten Apple, Samsung, HTC juist steeds met nieuwe zaken komen die hun (hogere) prijs rechtvaardigt.

En prijzen voor camera's en lenzen zijn momenteel natuurlijk *tien* maal hoger dan normaal/verwacht. Kijk nou eens naar de elektronica en onderdelen in een mobiel, TV e.d. En (origineel) een plastic zonnekap gaat rustig voor 70 euro. En na een jaar is je camera hoeveel nog waard? 60%? en dan moet je nog moeite doen om hem kwijt te raken wat winkels nemen ze niet eens meer in (of voor afbraakprijzen).

In die zin denk ik dat de mensen die nu nog lekker met hun K10D fotograferen het beter begrepen hebben: dat was de camera van het jaar met allemaal prijzen en doet het nog steeds prima. Ik raad het mensen vaak aan: als je wil kijken of een DSLR wat voor je is, koop een 2e hands camera, twee generaties oud. Heb je voor 100-200 euro een prima camera.
Helemaal mee eens. Een universele standaard qua lensvatting zou ook wel beter zijn. Dan krijg je meer concurentie. Dan had je misschien mensen met Canon objectieven Nikon/Pentax/Sony bodies zien kopen. Er zijn bij andere merken ook weer objectieven waar ik jaloers op ben, maar ook bodies waar ik mijn Pentax glas op zou willen zetten.

Een voordeel is dat er nu opeens wel accessoires komen zoals een macro-flitser en een teleconverter. 

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #61 Gepost op: 11 juli 2014, 08:41:08 »
Ik denk dat we naar een structureel lager niveau gaan voor DSLR's. Compacts, bridge voor diegene die minder gewicht mee willen zeulen. De jeugd gaat echt voor mobieltjes, eventueel een go-pro oid.

En, ik denk dat de prijsstelling van een DSLR niet meehelpt... Op zich is de fotografiebranche qua marktwerking waardeloos. Met de verschillende lensvattingen ontstaat vendor lock-in, niet echt goed voor concurrentie... Gooide Smit-Kroes deze markt maar eens open... En nee, ik geloof niet dat er niet meer geïnvesteerd gaat worden, dat gebeurt bij telefoons ook niet. In tegendeel: met de concurrentie uit China moeten Apple, Samsung, HTC juist steeds met nieuwe zaken komen die hun (hogere) prijs rechtvaardigt.

En prijzen voor camera's en lenzen zijn momenteel natuurlijk *tien* maal hoger dan normaal/verwacht. Kijk nou eens naar de elektronica en onderdelen in een mobiel, TV e.d. En (origineel) een plastic zonnekap gaat rustig voor 70 euro. En na een jaar is je camera hoeveel nog waard? 60%? en dan moet je nog moeite doen om hem kwijt te raken wat winkels nemen ze niet eens meer in (of voor afbraakprijzen).

In die zin denk ik dat de mensen die nu nog lekker met hun K10D fotograferen het beter begrepen hebben: dat was de camera van het jaar met allemaal prijzen en doet het nog steeds prima. Ik raad het mensen vaak aan: als je wil kijken of een DSLR wat voor je is, koop een 2e hands camera, twee generaties oud. Heb je voor 100-200 euro een prima camera.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #60 Gepost op: 11 juli 2014, 08:41:08 »
Ik denk dat we naar een structureel lager niveau gaan voor DSLR's. Compacts, bridge voor diegene die minder gewicht mee willen zeulen. De jeugd gaat echt voor mobieltjes, eventueel een go-pro oid.

En, ik denk dat de prijsstelling van een DSLR niet meehelpt... Op zich is de fotografiebranche qua marktwerking waardeloos. Met de verschillende lensvattingen ontstaat vendor lock-in, niet echt goed voor concurrentie... Gooide Smit-Kroes deze markt maar eens open... En nee, ik geloof niet dat er niet meer geïnvesteerd gaat worden, dat gebeurt bij telefoons ook niet. In tegendeel: met de concurrentie uit China moeten Apple, Samsung, HTC juist steeds met nieuwe zaken komen die hun (hogere) prijs rechtvaardigt.

En prijzen voor camera's en lenzen zijn momenteel natuurlijk *tien* maal hoger dan normaal/verwacht. Kijk nou eens naar de elektronica en onderdelen in een mobiel, TV e.d. En (origineel) een plastic zonnekap gaat rustig voor 70 euro. En na een jaar is je camera hoeveel nog waard? 60%? en dan moet je nog moeite doen om hem kwijt te raken wat winkels nemen ze niet eens meer in (of voor afbraakprijzen).

In die zin denk ik dat de mensen die nu nog lekker met hun K10D fotograferen het beter begrepen hebben: dat was de camera van het jaar met allemaal prijzen en doet het nog steeds prima. Ik raad het mensen vaak aan: als je wil kijken of een DSLR wat voor je is, koop een 2e hands camera, twee generaties oud. Heb je voor 100-200 euro een prima camera.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

RonHendriks

  • Gast
Re: Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #59 Gepost op: 10 juli 2014, 23:16:33 »
Ik denk eerder dat de markt gewoon nog even blijft dalen. We hebben even een tijd gehad dat camera's in twee jaar werden vervangen en dat dat rustig terug kan naar een 4 jaar cyclus, omdat de camera technisch dat prima kan hebben. Dan halveert de markt voor verwisselbare lenscamera's dus en gaat de daling nog even door.

RonHendriks

  • Gast
Re: Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #58 Gepost op: 10 juli 2014, 23:16:33 »
Ik denk eerder dat de markt gewoon nog even blijft dalen. We hebben even een tijd gehad dat camera's in twee jaar werden vervangen en dat dat rustig terug kan naar een 4 jaar cyclus, omdat de camera technisch dat prima kan hebben. Dan halveert de markt voor verwisselbare lenscamera's dus en gaat de daling nog even door.

Serpiente

  • Gast
Re: Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #57 Gepost op: 10 juli 2014, 23:03:33 »
Die grafiek is ook te vertalen naar de forumgebruikers van dit forum:
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=35105.0

De verklaring hiervoor is dat de techniek uit bijvoorbeeld 2010 (k-5) nog steeds ruimschoots voldoende is voor de meeste consumenten.
Niet voor niets maakt o.a. Pentax nog steeds gebruik van deze techniek in de K-50 en K-500 en die kunnen nog prima mee doen op de markt.
Na 2012 is er te weinig vooruitgang geboekt op beeldkwaliteit waardoor de meeste consumenten langer door fotograferen met een ouder toestel.
Een manier om toch de verkopen nog iets op te schroeven, zoals in het artikel beschreven, is nicheproducten maken.
Het wachten is echter op nieuwe technologie zoals lichtveld (Lytro) -en foveon (Sigma en volgens geruchten ook Canon) sensoren.
Dan pas zal de markt en vraag weer flink groeien.
Klopt. Er is weinig revolutionairs gebeurd de laatste jaren. Het wordt wel weer eens tijd. :)

Serpiente

  • Gast
Re: Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #56 Gepost op: 10 juli 2014, 23:03:33 »
Die grafiek is ook te vertalen naar de forumgebruikers van dit forum:
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=35105.0

De verklaring hiervoor is dat de techniek uit bijvoorbeeld 2010 (k-5) nog steeds ruimschoots voldoende is voor de meeste consumenten.
Niet voor niets maakt o.a. Pentax nog steeds gebruik van deze techniek in de K-50 en K-500 en die kunnen nog prima mee doen op de markt.
Na 2012 is er te weinig vooruitgang geboekt op beeldkwaliteit waardoor de meeste consumenten langer door fotograferen met een ouder toestel.
Een manier om toch de verkopen nog iets op te schroeven, zoals in het artikel beschreven, is nicheproducten maken.
Het wachten is echter op nieuwe technologie zoals lichtveld (Lytro) -en foveon (Sigma en volgens geruchten ook Canon) sensoren.
Dan pas zal de markt en vraag weer flink groeien.
Klopt. Er is weinig revolutionairs gebeurd de laatste jaren. Het wordt wel weer eens tijd. :)

bbwijdieks

  • Gast
Re: Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #55 Gepost op: 10 juli 2014, 20:02:17 »
Die grafiek is ook te vertalen naar de forumgebruikers van dit forum:
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=35105.0

De verklaring hiervoor is dat de techniek uit bijvoorbeeld 2010 (k-5) nog steeds ruimschoots voldoende is voor de meeste consumenten.
Niet voor niets maakt o.a. Pentax nog steeds gebruik van deze techniek in de K-50 en K-500 en die kunnen nog prima mee doen op de markt.
Na 2012 is er te weinig vooruitgang geboekt op beeldkwaliteit waardoor de meeste consumenten langer door fotograferen met een ouder toestel.
Een manier om toch de verkopen nog iets op te schroeven, zoals in het artikel beschreven, is nicheproducten maken.
Het wachten is echter op nieuwe technologie zoals lichtveld (Lytro) -en foveon (Sigma en volgens geruchten ook Canon) sensoren.
Dan pas zal de markt en vraag weer flink groeien.

bbwijdieks

  • Gast
Re: Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #54 Gepost op: 10 juli 2014, 20:02:17 »
Die grafiek is ook te vertalen naar de forumgebruikers van dit forum:
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=35105.0

De verklaring hiervoor is dat de techniek uit bijvoorbeeld 2010 (k-5) nog steeds ruimschoots voldoende is voor de meeste consumenten.
Niet voor niets maakt o.a. Pentax nog steeds gebruik van deze techniek in de K-50 en K-500 en die kunnen nog prima mee doen op de markt.
Na 2012 is er te weinig vooruitgang geboekt op beeldkwaliteit waardoor de meeste consumenten langer door fotograferen met een ouder toestel.
Een manier om toch de verkopen nog iets op te schroeven, zoals in het artikel beschreven, is nicheproducten maken.
Het wachten is echter op nieuwe technologie zoals lichtveld (Lytro) -en foveon (Sigma en volgens geruchten ook Canon) sensoren.
Dan pas zal de markt en vraag weer flink groeien.

RonHendriks

  • Gast
Re: Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #53 Gepost op: 10 juli 2014, 15:45:00 »
De ontwikkeling van de markt blijft een zorgelijk iets met een krimp van 30 % ook in 2014. Er is ook nog geen eind in zicht van deze daling.

Marktanalyse Thom Hogan
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2014, 21:44:47 door RonHendriks »

RonHendriks

  • Gast
Re: Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #52 Gepost op: 10 juli 2014, 15:45:00 »
De ontwikkeling van de markt blijft een zorgelijk iets met een krimp van 30 % ook in 2014. Er is ook nog geen eind in zicht van deze daling.

Marktanalyse Thom Hogan
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2014, 21:44:47 door RonHendriks »

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #51 Gepost op: 20 januari 2014, 15:36:45 »
Ik was een paar dagen lichtelijk offline en lees nu pas je verslag Ron. Het valt me vaker op dat je naast fotograferen ook uitstekend kan schrijven. Dank je voor je uitgebreid en helder verhaal. Jouw bezoek en die van Vulcan geven veel vertrouwen in de toekomst van Pentax/Ricoh.
Verliefd op de K-1

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #50 Gepost op: 20 januari 2014, 13:10:05 »
en in een prachtige vertaling :)
:dankk2:
Het geeft een goed gevoel dat op beide forums de gebruikers nu een positief beeld krijgen van Pentax/Ricoh.
Het gezegde 'onbekend maakt onbemind' gaat zeker op, als ze niets laten horen, krijg je wilde speculaties.
Nu kan iedereen kennis nemen van de gedachten, plannen en groei bij Ricoh....
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

RonHendriks

  • Gast
Re: Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #49 Gepost op: 20 januari 2014, 11:00:16 »
Leuk om daar het hele verhaal nog eens te zien!  :good:

en in een prachtige vertaling :)

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #48 Gepost op: 20 januari 2014, 10:56:39 »
Leuk om daar het hele verhaal nog eens te zien!  :good:
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

RonHendriks

  • Gast
Re: Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #47 Gepost op: 20 januari 2014, 00:43:36 »
Leuk om te zien hoe hier en ook op het internationaal forum veel reacties komen nav het verhaal van Ron.

Ja, daar zijn ze jou ook dankbaar voor de mooie vertaling. Het onderwerp leeft wel heel intens, want voor velen toch wel een openbaring zo'n verslag van deze meeting.

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #46 Gepost op: 20 januari 2014, 00:39:52 »
Ook een verslag op het Internationale forum, met behulp van Eric den Ouden voor de vertaling:

http://www.pentaxforums.com/forums/16-pentax-news-rumors/248845-ricoh-imaging-europe-s-s-report-meeting.html
Leuk om te zien hoe hier en ook op het internationaal forum veel reacties komen nav het verhaal van Ron.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #45 Gepost op: 20 januari 2014, 00:18:40 »
Teveel zelfs.  :)

Maar goed terug naar topic.
Ik weet niet wat dat ambassadeursschap in moet gaan houden, wel dat ik er niet voor in aanmerking zal/wil komen.
Ik denk dat voor Pentax Nederland Mike Muizebelt http://www.mmfoto.nl/ een goede kandidaat zou zijn.

Met vriendelijke groet,
Albert
Ik kende hem nog niet, maar zijn site is spectaculair te noemen, wat een platen schiet hij.
Even neuzend op zijn site heeft Pentax zijn foto's al gebruikt als materiaal en dat is helemaal terecht.
Ik steun deze kandidaat! Hele vette Pentax telelens zie ik op zijn site....
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

RonHendriks

  • Gast
Re: Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #44 Gepost op: 19 januari 2014, 19:45:41 »
Teveel zelfs.  :)

Maar goed terug naar topic.
Ik weet niet wat dat ambassadeursschap in moet gaan houden, wel dat ik er niet voor in aanmerking zal/wil komen.
Ik denk dat voor Pentax Nederland Mike Muizebelt http://www.mmfoto.nl/ een goede kandidaat zou zijn.

Met vriendelijke groet,
Albert

Tsja dat is ook de goede vraag wat zo'n ambassadeurschap gaat inhouden, want dat is voor verschillende disciplines van fotografie natuurlijk ook niet hetzelfde. Mike is zeker een hele goede keuze.

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Ricoh Imaging Corporation - verslag
« Reactie #43 Gepost op: 19 januari 2014, 19:32:52 »

PS er komt nog een update aangaande reparaties en garanties.


 :cheer: :cheer: :cheer: :evil:  :cheer: :cheer: :cheer:

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #42 Gepost op: 19 januari 2014, 19:00:21 »
Citaat
En genoeg goede voetballers die als trainer niet veel voorstellen  :evil:
Teveel zelfs.  :)

Maar goed terug naar topic.
Ik weet niet wat dat ambassadeursschap in moet gaan houden, wel dat ik er niet voor in aanmerking zal/wil komen.
Ik denk dat voor Pentax Nederland Mike Muizebelt http://www.mmfoto.nl/ een goede kandidaat zou zijn.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #41 Gepost op: 19 januari 2014, 16:03:20 »
Klopt, maar er zijn veel goede (voetbal)trainers die nooit op een redelijk niveau gespeeld hebben.  :)

En genoeg goede voetballers die als trainer niet veel voorstellen  :evil:

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #40 Gepost op: 19 januari 2014, 15:55:34 »
Citaat
Er zijn aan de andere kant natuurlijk ook genoeg fotografen die cursussen geven, maar zelf niet echt "onderscheidende foto's" (kunnen) maken.
Klopt, maar er zijn veel goede (voetbal)trainers die nooit op een redelijk niveau gespeeld hebben.  :)
Technische kennis is weer iets anders dan creativiteit.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #39 Gepost op: 19 januari 2014, 14:59:22 »
Ben het met de beschrijving van Bert eens. Denk dat dat een goed onderscheidt weergeeft.
Daarnaast zullen een aantal "profs" wellicht ook in onderhoud voorzien door cursussen en workshops te geven en fotoreizen te organiseren.
Dus "foto-gerelateerd" bezig te zijn.
Er zijn aan de andere kant natuurlijk ook genoeg fotografen die cursussen geven, maar zelf niet echt "onderscheidende foto's" (kunnen) maken.

Wat hier ook aangegeven wordt, om op te (gaan) vallen moet je jezelf wel ergens in (gaan) onderscheiden. Dus wel een bepaalde richting op gaan.