Auteur Topic: Ricoh Imaging Company - verslag  (gelezen 5848 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline UrbexDaan

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 409
  • Geslacht: Man
    • SilverCube
Re: Ricoh Imaging Corporation - verslag
« Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2014, 10:57:21 »
Ik zag je linkje op FB voorbij komen.. dus DIRECT *CLICK inloggen en lezen..
mooi verslag !

Gr Daan

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Ricoh Imaging Corporation - verslag
« Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2014, 10:57:21 »

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Ricoh Imaging Corporation - verslag
« Reactie #12 Gepost op: 17 januari 2014, 10:00:32 »
Mooi neergezet Ron, prima verhaal en de toekomst ziet er goed uit te zien voor de diverse gebruikers.
Goed te lezen dat de salesman de zaken goed oppikt en dat er ook al positieve geluiden uit de markt komen.
Natuurlijk moeten we wel begrijpen dat niet morgen de Mediamarkt vol ligt met Pentax camera´s en lenzen.
Maar ik denk dat vergeleken met de oude situatie we een goed vooruitzicht hebben.

Ik vind dat Carel en Ron ons forum goed gepromoot hebben.  :toppie:

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Ricoh Imaging Corporation - verslag
« Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2014, 08:52:44 »
Met genoegen je uitgebreide verslag gelezen. Ook al ging het vooral om de meer zakelijke gebruikers, ook voor de particulier zitten hier genoeg aanknopingspunten in, althans voor mij wel. Geeft mij wel het beeld dat men vooral vooruit wil kijken en ondanks een lastige markt toch Pentax een plek van betekenis wil geven. Nogmaals dank!

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Ricoh Imaging Corporation - verslag
« Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2014, 06:05:54 »
Mooi helder verslag Ron! Het verhaal van Pentax is nog lang niet over, dat mag duidelijk zijn! ;C
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline ouwedeur

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 799
  • Geslacht: Man
  • i shoot raw.
    • mijn website
Re: Ricoh Imaging Corporation - verslag
« Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2014, 01:02:39 »
mooi en lekker leesbaar verslag ron  ;D
google before you tweet
www.psajfotos.nl

Offline DickL

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 760
    • Mijn Flickr albums
Re: Ricoh Imaging Corporation - verslag
« Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2014, 00:42:06 »
Goed verslag Ron. Met veel interesse zitten lezen. Geeft de Pentax liefhebber vertrouwen. Nu nog geduldig wachten wat de toekomst zal brengen.
K-3iii | K-1 | K-3 | K-01 | K-5 | K-m 
HD DA 55-300 PLM | DA 18-135 | DA 21 Limited | DA 35/2.4 | DA 18-55 WR
DFA 24-70 | DFA 150-450 | DFA 100 MACRO WR 
FA77 1.8 Limited | FA43 1.9 Limited | FA31 1.8 Limited
Sigma 70-200/2.8 II | Sigma AF 8-16

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Ricoh Imaging Corporation - verslag
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2014, 23:37:25 »
Complimenten Ron, goed verslag, helder en het belicht met name de achtergronden van wat Ricoh wil.
De praktijk zal bewijzen wat van de goede intenties in de nabije toekomst zichtbaar gaat worden.
Ik vermoed dat jij op zich wel blij werd van dit gesprek.
Heb je verhaal niet grondig gelezen vanwege het tijdstip en de wekker.
Maar, wat is je gevoel voor jezelf als Pentax fotograaf - zie je jezelf over 5 jaar nog met Pentax werken?
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5927
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Ricoh Imaging Corporation - verslag
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2014, 23:15:55 »
Goed verslag Ron, er is nog steeds hoop voor de toekomst van Pentax gebruikers en ongetwijfeld zit er nog groei in het aantal gebruikers. Ik hoor nl in de wandelgangen van canikon gebruikers dat het hun ook opgevallen is dat de K3 heel sterk uit de testen komt.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Ricoh Imaging Corporation - verslag
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2014, 22:54:51 »
Bedankt Ron voor je uitgebreide en heldere verslag.
Conclusie: Ricoh wil groeien en daar varen wij allemaal wel bij.
In ieder geval blijf ik het zeer positief ervaren dat een leverancier uit eigen beweging contact zoekt met zijn klanten!
Dat zie je vandaag de dag niet meer zo vaak.
Er is afgelopen jaren genoeg gesproken over "de arrogantie van cameraproducenten" die vooral niet communiceerden, dat is nu wel anders dus.

Nogmaals bedankt voor je verslag!

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Ricoh Imaging Corporation - verslag
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2014, 22:50:11 »
Top verhaal ..  ik kijk uit naar het vervolg :)

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

RonHendriks

  • Gast
Re: Ricoh Imaging Corporation - verslag
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2014, 22:27:34 »
Ricoh als bedrijf actief in printen heeft helaas geen printer voor de consumenten (en semi professionele fotografen) fotoprintmarkt. Echter die markt voor printers op formaat A3+ is ook heel klein en wordt momenteel bediend door Canon en Epson. Eerder was HP ook actief in deze markt, maar door een te lage verkoop van printers en inkt zijn zij er uit gestapt. Ook Epson ziet zijn omzet momenteel dalen. Nieuwe fotografen printen nauwelijks nog en maken fotomateriaal voor internet en het beeldscherm thuis. Eigenlijk dringt zich dan ook de vraag op waarom die drang er naar meer megapixels is, want voor sites als flickr, instagram, tumblr en facebook is het in ieder geval niet nodig. Er zijn ook geen aanwijzingen momenteel dat Ricoh deze markt wil gaan bedienen.

Een project waar ik ook mee bezig ben is een mooi fotoboek. Dat gaat nog wel even lopen, want is nog niet af, maar ook daarvoor ben ik wel op zoek naar partners die daar iets moois in zien:


Ricoh Imaging Europe heeft een mooie spaak in de wielen van het gehele imaging bedrijf. Met een verkoopaandeel van 30 % in Europa van alle producten die Ricoh Imaging verkoopt is het een belangrijke tak in het bedrijf. Vandaar dat er voor Europa ook 600 van de geproduceerde 2000 K-3 Silver’s waren gereserveerd. Ricoh Imaging heeft het doel om te groeien en daarvoor zijn ook al aardig wat stappen gezet. In Noord-Amerika zijn er enkele duizenden verkooppunten bijgekomen de afgelopen jaren en ook in India is er nu een verkoopkanaal in ontwikkeling. Kortom de strategie om de wereld te veroveren met behulp van de kracht van Ricoh, dat wereldwijd vertegenwoordigt is, is een sterke plus voor de cameratak. Ricoh Imaging Europe heeft de ambitie om de grootste markt voor de Ricoh cameramarkt te worden, dat is nu nog Japan.

Komt het tot een einde van een mooi gesprek over Ricoh Imaging en de plannen met het merk Pentax in de camera business. In ieder geval heeft Ricoh de intentie om te groeien in deze markt en daarvoor de juiste producten te ontwikkelen om daarin ook succesvol te zijn. Daar hoort op termijn ook een full frame cameramodel bij, maar wanneer is een grote vraag en dat zal mede ook afhangen van de ontwikkelingen in de markt en in de economie. Ricoh wil innovatief zijn en een kwaliteitsmerk zijn in producten en uitstraling. Wie zich zorgen maakt over de toekomst van Pentax en de k-mount kan ik momenteel eigenlijk gewoon gerust stellen.

Bij het afscheid kreeg ik nog een mooi cadeau, namelijk het jaarboek van Pentax Ricoh. Een boek dat al lange tijd uitgegeven wordt in Japan en ook gericht is op de Japanse gebruikers.

Daarmee kwam ook nog even aan de orde of er naast deze Japanse actie en de PPG (Pentax Photo Galery) die welliswaar door veel Europese Pentaxfotografen wordt gebruikt toch voornamelijk een onderdeel is van Ricoh Imaging USA ook nog een Europees initiatief komt. Iets voor later denk ik…

Ron Hendriks
info@iamphotographer.nl


PS er komt nog een update aangaande reparaties en garanties.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2014, 23:10:22 door RonHendriks »

RonHendriks

  • Gast
Re: Ricoh Imaging Corporation - verslag
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2014, 22:27:12 »
Verkoop van camera’s in winkelketens als Media Markt en Saturn, toch wel grote verkoopkanalen met een marktaandeel van ergens tussen de 20-25 % van de cameraverkoop in Nederland ligt wat moeilijker. Dat is ook een kwestie van een cameramodel hebben dat door deze dozenschuiver verkocht wil worden en wat je daar vervolgens nog aan marge aan over kunt houden, want op die verkoop moet je wel verdienen, anders heeft dat ook geen zin. Een model als de K-500 met kitlens lijkt het meest aangewezen voor deze actie, maar of dat er van gaat komen is niet duidelijk. Kopers van een dergelijke camera zullen niet vlug merktrouw zijn en ook niet vlug terugkomen voor andere producten uit je range zoals een update body of een extra lens is de algemene ervaring van de verkoop van andere merken voor een bodemprijs. Een model als de K-50 is al wellicht te duur om die daar in te zetten. De overige distributie naar winkels en internetshops in Nederland is in ieder geval prima geregeld aangezien bijna alle winkels zijn aangesloten bij één van de twee verkooporganisaties. Dat maakt het zeer overzichtelijk voor Ricoh Imaging om zijn consumenten te bedienen van verkoopwaar. Michel Sangers is al reeds tientallen jaren werkzaam voor de verkoop van Pentax en heeft een heel ruim netwerk in deze. In België is dat wat minder overzichtelijk georganiseerd, maar helaas geen kennis aanwezig over hoe het er daar voorstaat.

De K-5 II(s) is nog steeds in productie. Eigenlijk best uniek, want eerder stopte Pentax altijd met een cameralijn als er een nieuw model uitkwam. Voor een deel was dat wellicht ook wel te wijten aan het gebrek aan productiefaciliteiten voor zo’n extra model. De vraag naar camera’s met 16 megapixel in dit segment is mede door de toename van megapixels in telefoontoestellen wel vlug aan het slinken. Iets wat ik persoonlijk wel jammer vind, aangezien je met de sensor van de K-5/K-50/K-01 echt prachtige foto’s kunt maken. Echter als de markt >20 megapixel wil dan kun je daar ook niet omheen.

Met de K-3 Silver heb ik op de eerste dag een shoot gedaan met profvoetbalster Amber van der Heijde. Winters weer, maar heerlijk zonnig. Met de Pentax FA*85mm/f1.4


Naast de spiegelreflex en de Q-lijn zijn er ook nog compact camera’s. De MX-1 verkoopt redelijk voor het segment waar die inzit. De andere compacten die nog in Nederland in de verkoop zijn zijn de WG-series waarmee je onder water kunt. Een segment dat het in ieder geval goed doet in de concurrentie met de smartphones door de mogelijkheid om ermee te gaan snorkelen.

We hebben ook nog geruime tijd gesproken over marktverovering en marktbeleving voor een merk als Pentax onder de vlag van Ricoh Imaging. Iets wat bij Ricoh nog verre van is doorgedrongen is dat als je een cameralijn hebt dat je dan ook consequent die producten in eigen huis moet voeren. Zo zagen we in het verleden wel eens reclamefoto’s voor Pentaxproducten gemaakt met een camera van een ander merk. Ik denk dat als je Ricoh kantoren over de hele wereld onderste boven haalt dat je nog redelijk wat merkvreemde camera’s zult ontdekken. De integratie daarvan tussen de onderdelen die niets met Ricoh Imaging te maken hebben en de fototak vergt nog wel wat tijd en aandacht. Wat dat betreft kan Ricoh zeker een voorbeeld nemen aan Canon die daarin heel strikt is en alles wat merkvreemd is in eigen huis (bv als er een nieuw bedrijfsonderdeel wordt toegevoegd aan de groep) de deur uit doet en vervangt door eigen producten.

Zichtbaarheid van foto’s gemaakt met camera’s van Ricoh Imaging, de Pentax lijn dus, is ook iets wat nog lang niet goed geregeld is. Ricoh stopt best veel geld in sportsponsoring bv, maar door allerlei regels aangaande fotografie bij zulke evenementen loopt er slechts zelden iemand rond met een Pentax camera. Ook dat is iets wat binnen de Ricoh organisatie zal moeten doordruppelen dat je al die sponsoring ook gaat inzetten ten behoeve van je eigen merkbekendheid en niet ten faveure van de concurrentie. Zichtbaarheid van foto’s en fotografen die werken met camera’s van Ricoh Imaging zal uiteindelijk ook leiden tot een grotere marktacceptatie van het merk.

Binnen Ricoh Imaging is men aan het nadenken om te gaan werken met fotografen die als ambassadeur kunnen werken voor de fototak. De invulling daarvan is zeker nog niet afgerond en ook is het nog niet duidelijk hoe zoiets in te vullen in de praktijk.

Een van de foto's die ik er heb laten zien, gemaakt op de eerste dag dat ik de K-3 Silver in mijn bezit had. Een foto van profvoetbalster Amber van der Heijde uit Purmerend. Met de Pentax DA*55mm/f1.4


De professionele markt voor fotografie is in een enorm tempo aan het veranderen. Persbureau’s stellen eisen aan gebruikte camera’s door hun aangesloten fotografen. Steeds vaker wordt beeldmateriaal beschikbaar gesteld door een voorlichtingsbureau en worden fotografen van buiten geweerd om nog langer hun werk te kunnen doen. Persaccreditaties zijn aan steeds striktere regels gebonden, omdat het aantal fotografen welhaast de pan uit rijst door het gemak van digitale fotografie. Gemeentegidsen worden gevuld met foto’s gemaakt door inwoners van een dorp of stad. De lokale bank schrijft een fotowedstrijd uit voor haar jaarkalender. Kranten hebben steeds minder geld om aan fotografie te besteden. Tijdschriften verdwijnen in hoog tempo uit de markt. Internet nieuwssites betalen niet of nauwelijks voor beeldmateriaal, of nemen enkel stockfoto’s af en beeld van een enkel persbureau waaraan men is aangesloten. Foto’s van je gezin, kind of huisdier maak je zelf thuis of daarvoor ga je naar een kennis die fotograaf is. In Nederland zijn inmiddels tienduizenden fotografen ingeschreven bij de Kamer van Koophandel die allemaal dezelfde markt proberen te bedienen en foto’s leveren voor enkele tientjes. Foto Academie en Foto Vakschool leveren net als verschillende Hbo’s en Mbo’s in hoog tempo elk jaar fotografen af, ongeveer 1500 dit jaar, die allemaal professioneel fotograaf willen zijn. Een markt waarin Pentax momenteel nauwelijks vertegenwoordigd is, maar waar wel velen naar buiten lopen met een full frame camera van de concurrent. Overigens is de markt zo dun gespoeld momenteel dat het bijna niet te verwachten is dat die fotografen ooit nog een nieuwe camera zullen/kunnen kopen als hun huidige versleten is en het feest voorbij is.

De vervanging van camera’'s is natuurlijk iets wat al heel lang speelt. Met de 6 megapixelsensor van de eerste generatie camera’s onder de merknaam Pentax zijn nog steeds mooie foto’s te maken. Echter de sensoren die later op de markt zijn gekomen zijn wel veel in kwaliteit vooruit gegaan. Met de komst van de K-5 in 2010 is op het gebied van aps-c eigenlijk de piek in beeldkwaliteit bereikt voor wat betreft de huidige techniek aangaande sensoren. De K-3 is er slechts een zijdelingse verbetering op die een hogere resolutie geeft, maar waarbij je die eigenlijk pas aanspreekt als je ook echt groot gaat printen. Met de K-3 is natuurlijk wel de elektronica in de camera sterk verbeterd en hoeft deze zich niet meer achtergesteld te voelen t.o.v. camera’s van concurrenten. Met een nieuwe en snelle processor, lichtmeting en witbalans en auto focus module is de K-3 een compleet product dat enkel voor wat betreft topsportfotografie achterloopt bij het paar zeer dure camera’s die er op de markt zijn (D4 en 1Dx). Vervanging van een camera zal dus weer als vanouds gaan zoals in analoge tijd, waarbij een camera vaker in gebruik zal zijn totdat deze versleten is. Technisch hoeft een vervanging natuurlijk ook niet meer zolang een camera niet stuk gaat. Camera’s van de generatie K-3 kunnen over 10 jaar ook nog steeds kwaliteitsfoto’s maken, waarbij het nog maar de vraag is of er ooit een markt komt waarin de kwaliteitseisen aan fotowerk ooit zo omhoog gaat dat een update van een camera vanaf de K-3 nog wel nodig is. Ook dat zal op korte termijn ervoor kunnen zorgen dat de markt voor spiegelreflex zal krimpen. De verkoop van lenzen die een piek kent door al die mooie nieuwe cameralijnen met nieuwe cameramounts (zoals Pentax eerder de Q introduceerde) zal ook snel krimpen, want we blijven als consument nu eenmaal niet nieuwe lenzen kopen, het moment van enkel gebruiken is ook dichtbij.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2014, 18:09:14 door RonHendriks »

RonHendriks

  • Gast
Ricoh Imaging Company - verslag
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2014, 22:26:59 »
Woensdag 15 januari had ik van 14-16u een afspraak bij Ricoh Europe in Amstelveen. Een gesprek met Thijs Ekelschot (European Marketing & Communication Manager met vaste werkplek in Parijs) en Michel Sangers (Sales Manager Nederland). Een verslag in verhaalvorm krijgt u bij deze.

Aangezien Carel maandag al een afspraak had voor een gesprek over gebruikers van Pentax camera’s, forums en community is het deze afspraak meer over de zakelijke kant van de cameramarkt gegaan. De ontwikkelingen in de fotografie waaraan Ricoh natuurlijk ook niet kan ontkomen. Bij Ricoh zijn ze zich heel goed bewust van de veranderingen in de markt….de omslag naar het gebruiken van mobiele telefoons i.p.v. echte camera’s die zeker in 2013 heeft geleid tot een enorme aanslag op de totale verkoop aan camera’s (in alle types) die meer dan gehalveerd is. In Nederland is Casio als eerste gestopt met de verkoop van camera’s doordat er simpelweg geen markt meer voor is. Hoewel de markt voor spiegelreflexcamera’s nog steeds heel goed is en de verkoop van lenzen zelfs een absolute piek heeft bereikt is het niet zo dat deze markt nu stabiel is. De verschuiving van mogelijkheden van telefoons op het gebied van fotografie zijn nog steeds gaande en de techniek maakt ook nog steeds meer mogelijk. Zo hebben de standaard smartphones al de gewone Point&Shoot camera’s verdrongen van de markt, maar bv de nieuwste Sony Xperia Z1 kan ook al meegenomen worden voor een klein duikje onderwater. Een sterk krimpende markt zal zonder twijfel in de nabije toekomst meer slachtoffers kennen, aangezien het onmogelijk is dat alle nu leverende camerabedrijven overeind kunnen blijven als de cameramarkt in de komende twee jaar nog eens met een derde zou krimpen.

Ricoh Imaging is eigenlijk nog steeds voor een deel bezig met de integratie van alle onderdelen van wat vroeger Pentax was in het gehele concern. Niet dat dat nog niet voldoende is, maar als enige consumententak in het voorheen uitsluitend business-to-business concern is de kijk op die nieuwe tak toch wel anders. Wel heeft Ricoh duidelijk de instelling dat de imaging tak een goede sterke tak moet worden die meetelt in de wereld. Organisatorisch is Ricoh Imaging wel duidelijk al een geheel met geïntegreerde R&D, productie, distributie- en verkoopkanalen van wat eerst twee aparte takken waren, namelijk voorheen Pentax en Ricoh camera bedrijven.

Vorig jaar mei heb ik via Ricoh Imaging Europe een Pentax 645D kunnen lenen. Ook daarvan fotowerk getoond: Aylin Yaren

In 2012 had ik al eens de gelegenheid om een Pentax 645D te mogen gebruiken via Pentax Nederland en importeur de Beukelaer en ook daarvan een verslag gemaakt:
Pentax 645D - gebruikersreview met 85 foto's

Tsja hoe je het ook draait of keert, aan de vraag naar een Full Frame is niet te ontkomen. We hebben eigenlijk niet heel veel tijd hieraan besteed. De verwachting is dat er een full frame camera gaat komen, maar er mogen of kunnen door beide heren helaas geen mededelingen over gedaan worden, anders dat het in de lijn der verwachting ligt dat die onderweg is. Geheel duidelijk is wel dat dat niet heel eenvoudig is. Het marktaandeel van full frame camera’s onder de spiegelreflexen en spiegelloze camera’s (de Sony compact met full frame meegerekend) is onder de 10 % van de totale markt van deze camera’s met ook kleinere sensoren zoals aps-c, 4/3th, 1-inch sensoren en de kleine Q van Pentax met de kleinste sensor. Aangezien Pentax een klein marktaandeel heeft van de totale markt is het niet te verwachten dat een full frame camera van Ricoh Imaging een doorslaand verkoopsucces zal worden, maar eerder de markt kan bedienen van voornamelijk huidige gebruikers van Pentax die een stap omhoog willen maken (als de prijs aantrekkelijk genoeg voor ze is).

Ricoh Theta360:
Meegenomen was de nieuwe camera de Ricoh Theta360. Echt een heel leuk ding, waarmee je met 1 druk op de knop (of bediening via je smartphone) een 360 graden foto maakt door middel van de twee camera’s die erin zitten.

Van links naar rechts: Michel Sangers, Thijs Ekelschot en Ron Hendriks. Op de voorgrond wat fotowerk van mijn hand dat ik heb kunnen showen en toelichten om te laten zien wat ik zoal aan werk maak met mijn set aan Pentax camera’s. Mijn werk als sportfotograaf en de foto expositie over vrouwenvoetbal in 2013 was al ruim bekend bij Ricoh Imaging Europe: https://www.facebook.com/fotoexpositieBeNeLeague
Mijn verdere werk op gebied van portret, studiowerk, projecten en webshopfotografie was wat minder bekend. Heel mooi om dat ook te kunnen laten zien.

Het hele beeld is te zien: https://theta360.com/s/6BH
Een ongelofelijk leuke camera, die helaas nu nog niet in Nederland te koop is. Er waren eerder enkele prototypes op de PhotoKina in Keulen in 2012, maar die zagen er anders uit. Uiteindelijk is het uitgebrachte exemplaar wel lekker handzaam en makkelijk in gebruik. De foto’s zien er echt wel goed uit. Ricoh laat hiermee ook zien dat het een innovatief bedrijf is dat met nieuwe producten op de markt komt die nog niet door andere fabrikanten in deze kwaliteit geleverd worden.

Van Ricoh is links en rechts gemeld dat de GXR met verschillende modules uit productie is, echter is er nog geen melding van End Off Life gekomen vanuit het hoofdkantoor van Ricoh, dus is deze cameralijn nog steeds leverbaar. Nieuwe modules zijn er de laatste jaren echter niet meer geweest en het succes ervan in Nederland is minimaal geweest. Echter dat geld niet voor alle markten waarin deze camera is verkocht en o.a. in Duitsland was deze zeker (beperkt) populair. De Ricoh GR is zeker een populaire camera die zich goed kan meten met camera’s in dat segment. Het gaat in deze om een compact camera met een grote sensor (in het geval van de GR een aps-c sensor met 16 megapixel). De verkoopaantallen zijn niet astronomisch, maar dat heeft ook met het prijssegment te maken. In dat segment is Ricoh zeker nog niet met het laatste model uitgekomen.

De Pentax K-3 verkoopt momenteel goed en heeft voor de introductie in ieder geval ruim de verwachtingen voor de verkoop in Europa overtroffen. Hierdoor waren er ook enkele weken bij dat de K-3 nauwelijks leverbaar was, omdat de voorbestelde camera’s reeds sneller de winkel uitliepen dan dat de aanvoer van nieuwe geregeld was. Het is echter nog te vroeg om hierover conclusies te trekken, want de K-3 is pas enkele maanden op de markt. Voor de K-3 Premium Silver Edition zijn er in totaal 2000 exemplaren gemaakt en daarvan waren er 600 voor Europa. Deze zijn allemaal gedistribueerd naar de winkels in Europa en de verkoop loopt als een trein. In Nederland zijn er links en rechts nog enkele exemplaren, maar ook die zullen hun weg naar de consument wel vinden. De FluCard die speciaal voor Pentax is ontworpen om de K-3 mee te bedienen vanaf je smartphone en via Wi-Fi je foto’s te versturen zal binnenkort leverbaar zijn. Helaas was het technisch nog niet mogelijk om deze tijdig in de winkels te krijgen bij de introductie van de K-3. Hier komt binnenkort ook een gebruikersreview van.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2014, 20:02:13 door RonHendriks »