Auteur Topic: Studenten journalistiek...  (gelezen 3911 keer)

RonHendriks

• Gast
Re: Studenten journalistiek...
« Reactie #35 Gepost op: 22 januari 2014, 22:52:21 »
Ron, het is misschien een idee om bij opdrachten een soort van afspraken mbt rechten op papier te zetten. Je kan het een contract noemen. Voorkomt verwarring bij de modellen en je kan geen gezeik krijgen met portretrechten (mocht je een conflict krijgen). Je kan ze erop wijzen dan het niet jouw regels zijn, maar wetten.

Dat is zeker wel aan te raden als het gaat om portretten. In deze ging het om sportbeelden waar ik als persfotograaf een accreditatie voor had. Daarvoor had de journalist in spe al moeten weten dat het niet zo simpel ligt.

Als ik dan bedenk waar beide foto's gemaakt zijn, iets wat de student natuurlijk niet weet, dan mag het helder zijn dat er niemand gratis plaatjes kan krijgen. Dat Jackie als geportretteerde van mij een leuke kiek krijgt voor social media is iets waar derden natuurlijk nooit gebruik van mogen maken voor het opfleuren van hun eigen sites.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #35 Gepost op: 22 januari 2014, 22:52:21 »

Serpiente

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 22 januari 2014, 22:28:19 »
Ron, het is misschien een idee om bij opdrachten een soort van afspraken mbt rechten op papier te zetten. Je kan het een contract noemen. Voorkomt verwarring bij de modellen en je kan geen gezeik krijgen met portretrechten (mocht je een conflict krijgen). Je kan ze erop wijzen dan het niet jouw regels zijn, maar wetten.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 22 januari 2014, 22:18:11 »
Ziet er zo  al wat beter uit. Ik hoop en denk dat zo'n akkefietje tijdens de studie een heel goed leer moment is. Hopelijk niet alleen voor hem maar ook voor de medestudenten en de redactieleden.

grtz, Andre

Dat denk ik ook, ik heb hem namelijk ook verteld welke factuur ik hem gestuurd zou hebben als het een commerciële site zou zijn.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #32 Gepost op: 22 januari 2014, 17:55:07 »
Alsnog netjes geregeld....., toch?

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #31 Gepost op: 22 januari 2014, 14:58:41 »
Ziet er zo  al wat beter uit. Ik hoop en denk dat zo'n akkefietje tijdens de studie een heel goed leer moment is. Hopelijk niet alleen voor hem maar ook voor de medestudenten en de redactieleden.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

RonHendriks

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 22 januari 2014, 14:45:43 »
Heb je gelijk in Ron. Hoe ga je nu verder handelen?

Het is verder afgehandeld. De foto's mogen blijven staan. Er zijn namen bij gezet. Twee andere foto's zijn verwijdert en daar is er een voor terug gekomen waarvan wel duidelijk is hoe het met de rechten zit. Zo is het ook heel leerzaam denk ik.

Offline wpompen

• Full Member
  • *
  • PhoDOGraf.com: We get the Picture!
    • PhoDOGraf: We get the Picture!
« Reactie #29 Gepost op: 22 januari 2014, 11:14:04 »
Iemand buiten de business? Wie staat er op die foto dan? Maar goed... ik snap je punt wel Ron, maar ook dat van degene die het publiceerde ;-)

Ik zou het alleen eerder willen voorkomen in de toekomst als ik jou was, blijkbaar was er iemand (of twee) niet goed op de hoogte van jouw voorwaarden met betrekking tot het gebruik door derden. Daar is dus een puntje van verbetering/duidelijkheid te vinden denk ik? Succes! :-D

tip:
http://www.tribal-im.com/nl/weblog/websites-algemeen/de-wetgeving-voor-het-gebruik-van-fotos-op-het-web/
Pentax K-3 | Sigma 70-200 2.8 APO DG HSM | Tamron SP 70-200 2.8 Di | Sigma 17-70 2.8/4.0 HSM | SMC Pentax 50 1.7 | SMC Pentax 28 2.8

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #28 Gepost op: 22 januari 2014, 11:02:32 »
Heb je gelijk in Ron. Hoe ga je nu verder handelen?

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

RonHendriks

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 22 januari 2014, 11:00:40 »
In sportfotografie is het heel simpel. Als hij dit bij een werkgever doet en publiceert dan krijgt zijn werkgever een factuur voor het oneigenlijke gebruik van de foto. Hij mag als journalist er niet op vertrouwen dat iemand hem een foto mag geven voor publicatie. Sporters krijgen vaak genoeg beeld van een fotograaf voor het eigen gebruik, maar de fotograaf moet leven van de verkoop aan andere partijen. De sporter wordt zelfs vaak ingezet om tot verkoop te komen. De foto krijgt waarde doordat de sporter er trots op is.

Om dit te verduidelijken:

De sporter wordt niet ingezet om publicaties te lokken. De sporter wordt ingezet om de waarde van een foto te vergroten doordat deze een plek krijgt in het portfolio van de sporter. Dat zijn foto's die uiteindelijk langer meegaan omdat ze een historisch besef krijgen van een sportgebeurtenis en daardoor in latere tijden weer geschikt zijn voor publicaties. Weet je nog, 10 jaar geleden dat behaalde resultaat en voila daar is die foto weer.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 22 januari 2014, 10:57:10 »
Sorry Ron, maar als Jackie mij een foto stuurt en daarbij zegt dat ik die mag gebruiken dan gaat de factuur naar Jackie ;-)

Nee dat is niet zo. Degene die de publicatie doet is verantwoordelijk voor de ontstane financiële schade. Het is aan de journalist om te weten wat hij wel/niet mag publiceren en welke rechten daarop berusten en hoe die dienen te worden verkregen voor een publicatie. Dat mag je nooit afschuiven op iemand van buiten de business.

Offline wpompen

• Full Member
  • *
« Reactie #25 Gepost op: 22 januari 2014, 10:38:04 »
Sorry Ron, maar als Jackie mij een foto stuurt en daarbij zegt dat ik die mag gebruiken dan gaat de factuur naar Jackie ;-)
Pentax K-3 | Sigma 70-200 2.8 APO DG HSM | Tamron SP 70-200 2.8 Di | Sigma 17-70 2.8/4.0 HSM | SMC Pentax 50 1.7 | SMC Pentax 28 2.8

RonHendriks

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 22 januari 2014, 10:25:19 »
Ron, ik denk dat je het in dit geval de student niet kwalijk kunt nemen, hij heeft ze "gekregen" toch? Plus, hoe kan hij weten wat jullie hebben afgesproken, dat kan van alles zijn...
Ik zou wel Jackie even een kleine aanwijzing geven om herhaling te voorkomen ;-)

In sportfotografie is het heel simpel. Als hij dit bij een werkgever doet en publiceert dan krijgt zijn werkgever een factuur voor het oneigenlijke gebruik van de foto. Hij mag als journalist er niet op vertrouwen dat iemand hem een foto mag geven voor publicatie. Sporters krijgen vaak genoeg beeld van een fotograaf voor het eigen gebruik, maar de fotograaf moet leven van de verkoop aan andere partijen. De sporter wordt zelfs vaak ingezet om tot verkoop te komen. De foto krijgt waarde doordat de sporter er trots op is.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #23 Gepost op: 22 januari 2014, 09:20:18 »
Komt me bekend voor Ron  :( Heb ik toen ook gehad dat iemand een foto zomaar doorgaf. Erg vervelende situatie vooral aangezien je de persoon die je de foto in de eerste plaats gaf te vriend wil houden.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline wpompen

• Full Member
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 22 januari 2014, 08:15:57 »
Ron, ik denk dat je het in dit geval de student niet kwalijk kunt nemen, hij heeft ze "gekregen" toch? Plus, hoe kan hij weten wat jullie hebben afgesproken, dat kan van alles zijn...
Ik zou wel Jackie even een kleine aanwijzing geven om herhaling te voorkomen ;-)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 22 januari 2014, 00:24:39 »
Een mail gekregen van de student. Hij had de foto's gekregen van Jackie met de mededeling dat die mochten worden gebruikt. Dat is denk ik ook meteen verwarrend. Weliswaar staat Jackie op de foto, echter de rechten op de foto's berusten niet bij haar. Zeker bij een van beide foto's wil je niet weten wat die feitelijk kost om te maken. In ieder geval was de student niet slim genoeg nog om te begrijpen dat iemand die niet bezig is met journalistiek of fotografie niet kan begrijpen hoe het zit met zulke juridische en financiële zaken. Ik denk dat het goed is dat hij dit oefent in studententijd, want doet hij dit in een commerciële omgeving dan zullen de facturen vlug binnenstromen.

Offline m.prieckaerts

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
« Reactie #19 Gepost op: 21 januari 2014, 12:47:47 »
Ten eerste: Laat weten dat je correspondentie eventueel openbaar maakt b.v. op dit forum.
                   Een gewaarschuwd fotograaf telt voor meer dan twee......

Ten tweede: lees hier maar eens: http://www.iusmentis.com/

Juist een school voor journalistiek zou beter moeten weten.
Succes

RonHendriks

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 20 januari 2014, 18:05:01 »
Ik heb eens een mailtje gestuurd met de aanvraag voor telefonisch contact. Dat zou een aankomende journalist toch moeten kunnen doen denk ik.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #17 Gepost op: 20 januari 2014, 17:31:32 »
Misschien weten zij alleen hoe dat werkt met tekst. ;)
Op welke universiteit zat die hoogleraar toch die zoveel publicaties op zijn naam had  :evil: ;C :evil:

grtz, Andre

Serpiente

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 20 januari 2014, 15:32:19 »
+1
Die studenten zouden als eerste moeten leren dat ze bij het maken van artikelen toch zeker ook aandacht moeten schenken aan zaken als bronvermelding bij onderdelen die ze niet zelf inbrengen.

grtz, Andre
Misschien weten zij alleen hoe dat werkt met tekst. ;)

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2014, 12:37:00 »
Sorry hoor, maar studenten aan de HOGESCHOOL voor Journalistiek zouden dit/beter moeten weten, en anders toch zeker wel degene die verantwoordelijk is voor de eindredactie.
+1
Die studenten zouden als eerste moeten leren dat ze bij het maken van artikelen toch zeker ook aandacht moeten schenken aan zaken als bronvermelding bij onderdelen die ze niet zelf inbrengen.

grtz, Andre

Offline wpompen

• Full Member
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2014, 10:01:55 »
Sorry hoor, maar studenten aan de HOGESCHOOL voor Journalistiek zouden dit/beter moeten weten, en anders toch zeker wel degene die verantwoordelijk is voor de eindredactie.

Offline DickL

• Pentaxian
  • **
    • Mijn Flickr albums
« Reactie #13 Gepost op: 20 januari 2014, 09:02:55 »
Er zijn gelukkig er ook nog studenten die wel weten hoe het hoort. Ik werd een jaar geleden benaderd door een student van de UVA of hij wat schaatsfoto's van mij mocht gebruiken voor een persbericht ter promotie van het Nederlands Studenten Kampioenschap waar hij voor in de organisatie zat.

Ik zou zeggen, de student op een nette manier aanschrijven en hem uitleggen hoe het werkt. Afwachten hoe hij daar dan op reageert.
K-3iii | K-1 | K-3 | K-01 | K-5 | K-m 
HD DA 55-300 PLM | DA 18-135 | DA 21 Limited | DA 35/2.4 | DA 18-55 WR
DFA 24-70 | DFA 150-450 | DFA 100 MACRO WR 
FA77 1.8 Limited | FA43 1.9 Limited | FA31 1.8 Limited
Sigma 70-200/2.8 II | Sigma AF 8-16

Serpiente

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2014, 01:40:21 »
Dit klinkt ook wel redelijk. Ik moet eerst even Jackie vragen of zij niet toevallig heeft ingestemd met de foto's gebruiken. Dat klopt natuurlijk niet, maar daar ga ik zeker geen ruzie over maken, maar die studentjes moeten weten dat het zo niet mag/kan. Of zouden ze echt niks meer leren?
Ze leren van zoiets als dit meer dan uit boeken. Bouw het op. Begin vriendelijk en misschien zijn verdere stappen niet nodig.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2014, 01:32:11 »
Geef ze hun leermoment. Doe het eerst aan de redactie. Je kunt later altijd nog naar de Hogeschool gaan.

Dit klinkt ook wel redelijk. Ik moet eerst even Jackie vragen of zij niet toevallig heeft ingestemd met de foto's gebruiken. Dat klopt natuurlijk niet, maar daar ga ik zeker geen ruzie over maken, maar die studentjes moeten weten dat het zo niet mag/kan. Of zouden ze echt niks meer leren?