Auteur Topic: Novoflex 400/600  (gelezen 2280 keer)

OJGoreng

• Gast
Re: Novoflex 400/600
« Reactie #26 Gepost op: 4 augustus 2014, 15:31:28 »
Novoflex snelschietobjectieven zijn uitsluitend gemaakt om op andere merken gebruikt te worden, dus er zit altijd een adapter aan (eigenlijk een soort voorloper van het Tamron Adapt-all systeem, wat dat betreft); als hij op een K-vatting-body past is het in principe de goede.

Voor wie dat leuk vindt: hier een setje op Flickr, gemaakt met de 600mm. Allemaal al wat ouder, de meeste nog met een K100D gemaakt, ook een paar met een K-5.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #26 Gepost op: 4 augustus 2014, 15:31:28 »

OJGoreng

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 4 augustus 2014, 15:31:28 »
Novoflex snelschietobjectieven zijn uitsluitend gemaakt om op andere merken gebruikt te worden, dus er zit altijd een adapter aan (eigenlijk een soort voorloper van het Tamron Adapt-all systeem, wat dat betreft); als hij op een K-vatting-body past is het in principe de goede.

Voor wie dat leuk vindt: hier een setje op Flickr, gemaakt met de 600mm. Allemaal al wat ouder, de meeste nog met een K100D gemaakt, ook een paar met een K-5.

Offline moto

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • als je een schrijvfout vindt mag je hem hebben
« Reactie #24 Gepost op: 3 augustus 2014, 21:01:55 »
Denk er ook aan dat wellicht de adapter niet goed is. Ik weet bijv. van Nikon, die een afwijkende registerafstand heeft, dat als je merk vreemde lenzen wilt gebruiken die met een adapter gemonteerd moeten worden, je een adapter met lens nodig hebt. Ander is scherpstellen op oneindig NIET mogelijk.
Ik gebruik een 400 mm Meyer lens ( van huis uit P draad) op mijn Nikon D 700 met een aangepaste adapter.
Ik gebruik al mijn Pentax 67 lenzen ook op mijn D 700, wel met aangepaste adapter.
Gaat probleemloos, we rekening mee houden.
Gr. Joop

Offline moto

• Senior Member
  • **
  • als je een schrijvfout vindt mag je hem hebben
« Reactie #23 Gepost op: 3 augustus 2014, 21:01:55 »
Denk er ook aan dat wellicht de adapter niet goed is. Ik weet bijv. van Nikon, die een afwijkende registerafstand heeft, dat als je merk vreemde lenzen wilt gebruiken die met een adapter gemonteerd moeten worden, je een adapter met lens nodig hebt. Ander is scherpstellen op oneindig NIET mogelijk.
Ik gebruik een 400 mm Meyer lens ( van huis uit P draad) op mijn Nikon D 700 met een aangepaste adapter.
Ik gebruik al mijn Pentax 67 lenzen ook op mijn D 700, wel met aangepaste adapter.
Gaat probleemloos, we rekening mee houden.
Gr. Joop

OJGoreng

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 3 augustus 2014, 17:09:18 »
Intussen is Gourko's collega zelf lid ;). Is het gelukt?

OJGoreng

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 3 augustus 2014, 17:09:18 »
Intussen is Gourko's collega zelf lid ;). Is het gelukt?

Offline de Haan

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #20 Gepost op: 6 maart 2014, 21:36:53 »
Bedankt, ik ga er ook naar kijken.

Offline Cliff-SP3

• Senior Member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 6 maart 2014, 20:54:17 »
Johan, goede tip. Had dat dopje wel gezien maar eigenlijk nooit bedacht dat dat schroefje ook een functie zou hebben.  ???  Ga het uit proberen, zeker omdat ik er drie verschillende adapters voor heb. Grt. Cliff.
digitaal Pentax K-x, analoog MX, Super A, SP 1000 en Super Takumar en SMC Pentax en andere Pentax-K en M42 objectieven voor deze camera's

http://www.flickr.com/photos/dnf_spedition

Offline Gourko

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #18 Gepost op: 5 maart 2014, 21:35:57 »
Hallo,

Een Pentax kennis van mij heeft misschien een oplossing voor het probleem, hij bezit zelf een novoflex en gebruikt deze veelvuldig.
Zijn oplossing is het volgende:

Een Novoflex-greep type B is op oneindig te stellen met een paar simpele
handelingen. Achterop de greep, net boven het handvat, onder de balg, zit
een schroefdopje met een kartelrand. Verwijder dit dopje. Eronder is een
schroef zichtbaar (zie foto:
http://i1236.photobucket.com/albums/ff450/OJGII/XIII0529_zps63b6f89d.jpg).
Met deze schroef is in te stellen tot hoever de greep kan worden ingedrukt;
als de greep goed staat afgesteld correspondeert de maximaal ingedrukte
herpstelling op oneindig.

Bevestig de lens met greep en camera op een statief, stel scherp op een
object dat 'oneindig' ver staat door de greep in te knijpen (de balg moet
hierbij volledig zijn ingeschoven). Merk je dat je het object met geen
mogelijkheid scherp krijgt, draai dan de schroef met een schroevendraaier
een kwartslag tegen de klok in, en herhaal dit proces net zolang tot het
wel lukt. Krijg je het object wél scherp in beeld, maar ga je 'voorbij
oneindig' als je de greep verder inknijpt, draai dan de schroef juist de
andere kant op.
Zorg overigens wel dat je de schroef er niet per ongeluk helemaal uitdraait.

Hoop dat scherpstelprobleem nu opgelost kan worden, succes er mee!

Groet,

Johan

Pentax K5IIs, Pentax K10D, Sigma 150-500mm APO OS HSM, Sigma 17-70mm 2.8-4 DC Macro OS HSM, Pentax 55-300mm WR F4-5.6, Manfrotto 055xprob, ballhead 496RC2,  Manfrotto monopod 679b, Swinghead NEK-4, Hoekzoeker, Metz 50 AF-1, Kenko 1.5x-Pz-SHQ

Offline Cliff-SP3

• Senior Member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 16 februari 2014, 18:20:31 »
@JohnnieS. Nee nog niet mee langs de startbaan gestaan met deze combi. Wel met een Zenit Sniper set die ik ook heb langs de Kaagbaan gestaan. Geeft wel wat bekijks tussen de andere teleshooters  ??? .
digitaal Pentax K-x, analoog MX, Super A, SP 1000 en Super Takumar en SMC Pentax en andere Pentax-K en M42 objectieven voor deze camera's

Offline Cliff-SP3

• Senior Member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 16 februari 2014, 18:06:04 »
Veel beter dan de eerste foto van de boom vorige week. Vind nu de eerste qua kleurtoon mooier maar dat komt wellicht omdat de grootste diafragma opening kleiner is dan die van de 400 mm lens. Ik vind het resultaat goed. Grt. Cliff.

JohnnieS

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 16 februari 2014, 15:04:42 »
Ziet er indrukwekkend uit met pistoolgreep, moet je niet bij Schiphol mee aankomen   :D :D
of als vliegtuigspotter langs de draad staan.

Offline de Haan

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #14 Gepost op: 16 februari 2014, 15:00:24 »
Ik ben even 2 foto,s gemaakt van dezelfde boom vanaf dezelfde plaats.
Foto,s zijn niet bewerkt
Gemaakt met statief en met behulp van de balg scherper kunnen krijgen

1 600mm

2 400mm

Offline Cliff-SP3

• Senior Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2014, 11:37:26 »
Nee, ik heb alleen de 400 mm. Heb het geheel in 2010 gekocht bij Ringfoto Focus Voorburg waar ik ook woon. Stond toen te koop samen met de kabelbediening. Zat een Novoflex naar OM Zuiko adapter op. Ik heb een analoge OM-1 en heb hem eigenlijk voor het stoere uiterlijk gekocht. Volgens de eigenaar hoorde er een winder bij. Die had ik echter niet , maar die heb ik van hem erbij gekregen. Ik loop regelmatig langs de winkel omdat die in de route ligt van de supermarkt. Ga altijd in de tweedehands vitrine kijken en scoor af en toe wat. Eigenaar van de zaak vraagt meestal als ik weer binnen stap. " En heb je weer wat gezien? ".  Succes met testen van de lenzen, zoals je zelf aangeeft is de 600 mm serieus langer (960 mm omgerekend naar kleinbeeld). Ik denk dat je niet ontkomt aan gebruik van een éénpoot of gewoon statief. Maar nogmaals succes en veel plezier van de lenzen. Grt. Cliff.

Offline de Haan

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2014, 21:24:45 »
Dat vindt ik fatsoenlijke foto,s
Heb jij ook het 600mm gedeelte?
Ik heb eigenlijk het 400mm gedeelte nog niet geprobeerd, de 600mm is serieus langer.
Ik zal kijken of ik zondag even de tijd er voor kan nemen.
Ik ben van plan om met de meet van, radio kootwijk, mee te doen.
Dan zal ik de novoflex ook meenemen.

Offline Cliff-SP3

• Senior Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2014, 19:42:44 »
Bijgaand een link naar de set-up van mijn K-x Novoflex combo. De grip is van een oude Black & Decker boormachine. De remote is op een aluminium stripje gemonteerd. Het geheel met een bout door de grip heen aan het originele  boorgaatje van de pistool grip vastgedraaid. Grt. Cliff

http://www.flickr.com/photos/dnf_spedition/12503765133/in/photostream/
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2014, 19:46:21 door Cliff-SP3 »

Offline de Haan

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #10 Gepost op: 8 februari 2014, 16:41:08 »
Nee, mijn foto.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #9 Gepost op: 8 februari 2014, 16:39:17 »
Het lijkt mij dat het een stuk scherper kan, of zie ik dat verkeerd.
Bedoel je de foto's van Cliff-sp3? Die zijn toch al veel beter? Of zie ík dat verkeerd?

Offline de Haan

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #8 Gepost op: 8 februari 2014, 16:35:54 »
Het lijkt mij dat het een stuk scherper kan, of zie ik dat verkeerd.
Sensorvlekken zijn mij bekent, ik kan met dit toestel het diafragma niet meer verstellen.
Gebruik het eigenlijk niet meer.

Cliff, ik ga dat ook proberen, maar wel met statief en tijdonspanner.
« Laatst bewerkt op: 8 februari 2014, 16:40:25 door de Haan »

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #7 Gepost op: 8 februari 2014, 15:40:35 »
Zien er toch niet verkeerd uit!

@de Haan: ik zie ook sensorvlekken trouwens.... :(

Offline Cliff-SP3

• Senior Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 8 februari 2014, 14:42:39 »
@ de Haan. Vanmiddag de Novoflex aan de K-x gekoppeld en wat proef foto's gemaakt vanaf het balkon. Ik kwam er achter dat met de balg helemaal in en de pistoolgrip ingedrukt je door oneindig heen gaat. Dit is te corrigeren door de pistoolgrip helemaal in te drukken en dan de balg uit te draaien tot je scherp beeld hebt. Voor mijn gevoel zit je dan weer op oneindig. Corrigeer me maar als ik het mis heb. Ik heb de foto's op mijn Flickr account gezet. Ze zijn allemaal gemaakt met diafragma vol open 5.6 . Omdat ik de draadloze remote gebruik wordt de shake reduction uitgeschakeld. ISO op 800. Jpeg uit de camera, geen nabewerking. Misschien heb je hier wat aan. Grt. Cliff.

Offline Cliff-SP3

• Senior Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 6 februari 2014, 20:35:26 »
Foto is inderdaad wazig.  Ik heb op mijn Flickr account  een paar foto's genomen met een Olympus E-1 en de Novoflex Noflexar 400 mm lens. Ik heb deze vanaf mijn balkon genomen. De boomtop is ongeveer 5 meter verderop. Heb geen foto met de stand op oneindig. Het is wel zo dat de Olympus geen anti-shake heeft en deze camera niet sterk is in iso waarden boven 400. Ik heb aan de lens een draadloze remote bevestigd. Deze is gericht op de camera. Ik gebruik mijn rechterhand om scherp te stellen en met links bedien ik de remote. Het is dan nog lastig een goede foto te schieten. Vanwege de cropfactor van 2 op de Olympus heb je het over 800 mm uit de hand in kleinbeeld. Adapter aan de lens is een OM analoog, die is weer gekoppeld aan de E-1 met een Roxsen OM naar 4:3 adapter. Ik heb voor mijn K-x een Novoflex K adapter gekocht. Moet echter deze combinatie nog uit proberen. Sorry voor het lange verhaal, maar ik denk dat de lengte van de lens en de combinatie scherpstellen en afdrukken misschien te maken hebben met het resultaat. Cliff.

Offline de Haan

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #4 Gepost op: 6 februari 2014, 17:05:57 »
Ik heb vandaag een boom op de foto gezet op ongeveer 1km afstand.
Lens steunend op het dak van de auto (was statief vergeten)
Kan volgens mij veel beter.

Offline de Haan

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2014, 21:14:46 »
Ik ga het binnenkort met zonnig weer eens proberen.
Bij mij zit er ook een balg aan.

Offline Cliff-SP3

• Senior Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 4 februari 2014, 22:27:11 »
Welke uitvoering heb je precies? Ik heb een hele oude 400 mm  met een balg. Deze moet voor oneindig helemaal in staan. Met je pistool handgreep helemaal ingedukt zou je oneindig moeten krijgen. Succes, Cliff