Auteur Topic: Exif schittert vaak van afwezigheid  (gelezen 6790 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #38 Gepost op: 25 mei 2014, 15:47:44 »
Ik vul mijn Flickr page tegenwoordig met plaatjes met langste zijde 900 en 72 dpi ..
Als ik die foto's dan naar fora online zet zitten de exif gegevens er gewoon in omdat Flickr in de originele foto's wel de exif laat zitten...

Misschien sowieso een goed idee voor iedereen ..  langste zijde 900 en 72 is net goed genoeg voor sociale media gebruik .. afdrukken gaat niet lukken ..  is dus ook een extra beveiliging  lijkt mij.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #38 Gepost op: 25 mei 2014, 15:47:44 »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #37 Gepost op: 15 april 2014, 07:28:04 »
ExifTool van Phil Harvey.. daar kan je alles mee.. http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

newmikey2

  • Gast
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #36 Gepost op: 15 april 2014, 07:14:28 »
Ik gebruik Explorer maar heb ook Chrome geinstalleerd en de app nu gedownload en dit is erg mooie tool. Bedankt voor de tip Mharda. :dankk2:
Ga nu Chrome gebruiken om dit forum te bezoeken.Mss Chrome toch maar als standaard browser instellen ben die Explorer eigenlijk wel beetje moe.Sinds v10 veel moeilijkheden.
Nog even over dit topic , het is inderdaad mogelijk en vrij simpel.
Kan dus aan nemen dat enkel RAW veilig is voor aanpassing exif gegevens of is dit zelfs mogelijk?
Zelfs dat is mogelijk.

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #35 Gepost op: 15 april 2014, 01:12:41 »
Ik gebruik Explorer maar heb ook Chrome geinstalleerd en de app nu gedownload en dit is erg mooie tool. Bedankt voor de tip Mharda. :dankk2:
Ga nu Chrome gebruiken om dit forum te bezoeken.Mss Chrome toch maar als standaard browser instellen ben die Explorer eigenlijk wel beetje moe.Sinds v10 veel moeilijkheden.
Nog even over dit topic , het is inderdaad mogelijk en vrij simpel.
Kan dus aan nemen dat enkel RAW veilig is voor aanpassing exif gegevens of is dit zelfs mogelijk?

Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #34 Gepost op: 14 april 2014, 23:20:14 »
@vanmar Exif kan je gewoon aanpassen, dus je kan nog steeds een foto stelen en je eigen EXIF erin zetten...

@All https://chrome.google.com/webstore/detail/exif-viewer/mmbhfeiddhndihdjeganjggkmjapkffm is voor Chrome een mooie viewer...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #33 Gepost op: 14 april 2014, 23:00:16 »
Vind ook wel dat de exif bij in de foto moet zitten dus niet even de gegevens erbij plaatsen.
Het help zeker met de exif gegevens de foto technics beter in te schatten.
Hoe heeft men de belichting bijgestuurd,de witbalans de snelheid , ook kan je veel leren met welke lens de foto gemaakt is enz.
Maar het ergste jongens is dat ik hier dus lekker met een FF Canon foto's kan plaatsen.
Of wat ik in een ander topic hier heb gelezen om foto's te posten die van iemand anders zijn.
Dus van mij mag  het zelfs verplicht zijn.
Ps, Photome werkt niet onder 64Bits, deze werkt wel maar wel beperkt.

http://iexif.com/en/
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Offline wpompen

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 76
  • Geslacht: Man
  • PhoDOGraf.com: We get the Picture!
    • PhoDOGraf: We get the Picture!
Pentax K-3 | Sigma 70-200 2.8 APO DG HSM | Tamron SP 70-200 2.8 Di | Sigma 17-70 2.8/4.0 HSM | SMC Pentax 50 1.7 | SMC Pentax 28 2.8

Offline wpompen

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 76
  • Geslacht: Man
  • PhoDOGraf.com: We get the Picture!
    • PhoDOGraf: We get the Picture!
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #31 Gepost op: 23 februari 2014, 16:05:03 »
Wat ik bedoel is dat het niet nodig zou moeten zin om extra handelingen te verrichten,  gewoon "toon exif" is al meer dan voldoende,  als het zo "belangrijk" is dan moet de drempel omlaag :-)
Pentax K-3 | Sigma 70-200 2.8 APO DG HSM | Tamron SP 70-200 2.8 Di | Sigma 17-70 2.8/4.0 HSM | SMC Pentax 50 1.7 | SMC Pentax 28 2.8

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #30 Gepost op: 23 februari 2014, 09:34:00 »
Hoe makkelijk kan je het hebben: http://www.photome.de  :)

Current Version:
0.8ß2
2009/05/03

is dat up-to-date?


jammer ...
Integration in the Microsoft Internet Explorer, Mozilla FireFox, ThunderBird, SeaMonkey, Netscape 9, Flock and Opera 

Geen Google Chrome?

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #29 Gepost op: 23 februari 2014, 09:13:53 »
Dat moet makkelijker kunnen! ;-)
Hoe makkelijk kan je het hebben: http://www.photome.de  :)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline wpompen

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 76
  • Geslacht: Man
  • PhoDOGraf.com: We get the Picture!
    • PhoDOGraf: We get the Picture!
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #28 Gepost op: 17 februari 2014, 12:49:53 »
Yep!

Dat moet makkelijker kunnen! ;-)
Pentax K-3 | Sigma 70-200 2.8 APO DG HSM | Tamron SP 70-200 2.8 Di | Sigma 17-70 2.8/4.0 HSM | SMC Pentax 50 1.7 | SMC Pentax 28 2.8

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1239
  • Geslacht: Man
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #27 Gepost op: 17 februari 2014, 11:56:13 »
Ik vind tegenwoordig het gebrek aan enig commentaar of reactie erger. :(
Leren doe ik hier weinig meer............

ook mee eens. Meeste commentaar is wow geweldig die foto, en dan denk ik vaak: waarom?

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #26 Gepost op: 17 februari 2014, 10:45:07 »
Test ...

Exif erin zichtbaar?

Yep!

Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline wpompen

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 76
  • Geslacht: Man
  • PhoDOGraf.com: We get the Picture!
    • PhoDOGraf: We get the Picture!
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #25 Gepost op: 17 februari 2014, 08:17:31 »
Ik denk dat het ook niet verkeerd is als deze info op een handige manier kan worden weer getoond, zoal bijvoorbeeld hieronder... (of is dit al mogelijk?)
http://www.pentaxforums.com/forums/172-pentax-k-3/241198-k3-sample-shots-post-here-72.html#post2698936
Pentax K-3 | Sigma 70-200 2.8 APO DG HSM | Tamron SP 70-200 2.8 Di | Sigma 17-70 2.8/4.0 HSM | SMC Pentax 50 1.7 | SMC Pentax 28 2.8

Offline Hans H

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1512
  • Geslacht: Man
    • www.flickr.com/photos/hheekelaar/sets/
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #24 Gepost op: 16 februari 2014, 22:59:15 »
Helemaal goed. Leuke foto trouwens.

Groet,
Hans
K-70 | Sigma 17-70 | DA 35 F2.4 | D FA 100 F2.8 WR | Tamron 70-200 F2.8 | Pentax AF-360 FGZ II | Velbon Sherpa 803 | Velbon RUP-L40

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #23 Gepost op: 16 februari 2014, 22:46:51 »
Test ...

Exif erin zichtbaar?


Anouk Ve van NoukStyle by Thoran Pictures (Thx for 600k views), on Flickr

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #22 Gepost op: 16 februari 2014, 22:14:54 »
Ik ben meer en meer bezig om mijn foto's op een verkleinde schaal op flickr te zetten ..  ik heb nog niet getest of 1024 uploaden naar Flickr ook de exif behoud ...

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline djoser

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
  • Zomaar wat plaatjes
    • Kieker
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #21 Gepost op: 16 februari 2014, 14:11:12 »
Ik vind het een best lastige discussie en moet toegeven dat ik lang niet altijd commentaar lever op ingezonden foto's  :-[  Hoewel ik alle ingezonden foto's zie, hebben sommige onderwerpen of foto's niet mijn interesse. Daarnaast ben ik het wel met Serpiente eens dat je soms niet altijd onder woorden kunt brengen wat je gevoel is. In een mondelinge discussie kan je dat veel beter overbrengen, dan in een schriftelijke reactie op dit forum.
Toch lees ik het commentaar met aandacht en leer er ook van en probeer zelf ook te reageren. De suggesties van Serpiente vind ik erg interessant. Het zou leuk zijn als je op een paar gebieden (compositie, belichting, creativiteit, verhaal) kan aangeven wat je er van vindt, zonder direct een aanvullend commentaar te hoeven geven.

Het idee van de 'Kritische kijker' is op zich goed, maar bestaat er niet een gevaar dat het een exclusief clubje wordt met een soort van ballotagecommissie. Want wie bepaalt of jouw commentaar inhoudelijk goed is of niet?

Terugkerend naar het onderwerp: ik vind het ontbreken van de exif info een gemis, want ben vaak benieuwd naar de gebruikte instellingen en de camera/lens combinatie.

Groet, Dick
Pentax K5 + MX-1  *  Tamron 17-50mm/2.8  *  Sigma 10-20mm/4-5.6

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #20 Gepost op: 16 februari 2014, 06:52:25 »
Het enige wat we met elkaar gemeen hebben is dat we een Pentax gebruiken en dat we fotograferen. Het forum is niet bijzonder groot (qua actieve gebruikers) en daarnaast hebben veel mensen een andere fotografische interesse. Het groepje dat in mijn onderwerpen geïnteresseerd is, is klein. Ik ga persoonlijk liever naar fora met herpetologen of wildlife fotografen. Het merk camera maakt niet uit. Voor vragen over spullen moet je hier zijn.

Ja en nee. Ja, als het om PENTAX gaat is dit 'the place to be'. Maar ook in de fotohoek heb ik hier toch wel erg veel geleerd.   

Citaat van: Serpiente
Daarnaast heeft niet iedereen direct de juiste woorden paraat. Soms kan je het niet uitleggen.
Niet mee eens. In mijn ogen zijn er alleen te weinig mensen die de moeite nemen de juiste woorden te zoeken en op te schrijven..
 
Citaat van: Serpiente
-Een Like/thumbs up or down/favorite systeem is leuk.
-Daarnaast vind ik het systeem van wat je leuk vindt aan een foto van Your Shot goed.
Compositie - belichting - creativiteit - verhaal
Je kan op deze vier dingen klikken (wat voor jou van toepassing is).
-Je zou een feedback formulier met vragen kunnen maken die mensen over de foto's kunnen beantwoorden.
-Een knop om een foto te nomineren voor foto van de maand.
Daarnaast is EXIF wel belangrijk om van te leren. Je haalt veel nuttige info uit.

Top die suggesties! Mag ik er vast wel een paar van lenen :) Ik ga eens denken...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #19 Gepost op: 16 februari 2014, 06:47:35 »
De "kritische Kijker" is inderdaad een goed idee, maar, volgens welke normen en methodieken lever je commentaar?
Als ik de site van de fotogroep bekijk is er ook maar één man die echt kritiek levert, de rest doet n.m.m. maar iets.

Zoals ik al zei: het is een poging om naar meer diepgang te komen. En zeker gezien het kleine aantal leden valt dat dan niet mee. Qua normen/methoden zie ik het probleem niet: ik heb ook lijstje met aandachtspunten gemaakt waar je allemaal op kan letten. Technisch kan je daarmee een heel eind komen. Inhoudelijk, emotioneel, impact en meer van dat soort zaken is natuurlijk lastiger, maar ik leer er zelf veel van om te proberen uit te leggen waarom een foto mijn aanspreekt of niet. Lastig, lukt niet altijd, maar ik doe een poging ;)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Serpiente

  • Gast
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #18 Gepost op: 16 februari 2014, 00:29:51 »
Het enige wat we met elkaar gemeen hebben is dat we een Pentax gebruiken en dat we fotograferen. Het forum is niet bijzonder groot (qua actieve gebruikers) en daarnaast hebben veel mensen een andere fotografische interesse. Het groepje dat in mijn onderwerpen geïnteresseerd is, is klein. Ik ga persoonlijk liever naar fora met herpetologen of wildlife fotografen. Het merk camera maakt niet uit. Voor vragen over spullen moet je hier zijn.

Daarnaast heeft niet iedereen direct de juiste woorden paraat. Soms kan je het niet uitleggen.

-Een Like/thumbs up or down/favorite systeem is leuk.

-Daarnaast vind ik het systeem van wat je leuk vindt aan een foto van Your Shot goed.
Compositie - belichting - creativiteit - verhaal
Je kan op deze vier dingen klikken (wat voor jou van toepassing is).

-Je zou een feedback formulier met vragen kunnen maken die mensen over de foto's kunnen beantwoorden.

-Een knop om een foto te nomineren voor foto van de maand.

Daarnaast is EXIF wel belangrijk om van te leren. Je haalt veel nuttige info uit.

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #17 Gepost op: 15 februari 2014, 22:09:19 »
De "kritische Kijker" is inderdaad een goed idee, maar, volgens welke normen en methodieken lever je commentaar?
Als ik de site van de fotogroep bekijk is er ook maar één man die echt kritiek levert, de rest doet n.m.m. maar iets.

Offline cornee

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 64
  • Geslacht: Man
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #16 Gepost op: 15 februari 2014, 21:45:06 »
ook ik ben iemand die niet verder komt dan , mooie foto of knap gedaan.
omdat ik nog niet zoveel kennis van zake heb maar het wel prettig vindt om reacties te krijgen.
ik kan moeilijk kritiek geven als ik het zelf nog niet allemaal weet maar ik probeer er wel van te leren.
gr. cornee

Offline de Haan

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 454
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #15 Gepost op: 15 februari 2014, 19:49:42 »
Zoals jullie waarschijnlijk weten ben ik meer een meelezer dan commentaargever.
Ik kom eigenlijk niet verder dan, die is mooi, dat is mijn smaak.
Om zo te reageren schiet niet op.
Daarentegen kijk ik vaak naar de foto,s en lees regelmatig de commentaren, daar steek ik toch wel het één en het ander van op.
 
het idéé van, De Kritische Kijker, vind ik een goed idéé

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2014, 19:45:38 »
Ik zal mijn opmerking nog even toelichten.

Een paar jaar geleden heb ik hier een "goed voornemen" gepost om meer met portret fotografie te gaan doen.
Ondertussen vind ik die tak van sport zelfs net zo leuk als urbex/hdr.
Zo probeer ik de laatste tijd wat belichtingstechnieken uit met meerdere flitsers in mijn geïmproviseerde thuis studio.

Een week geleden heb ik voor mijn gevoel tot nu toe, de leukste portret foto gemaakt van een peuter.
Voordat ik die aan zijn moeder wilde laten zien, was ik eigenlijk benieuwd naar wat kritische blikken en opmerkingen van dit forum.
Tot nu toe is het aantal reacties nog steeds: 0
Inderdaad heb ik geen Exif toegevoegd, maar dat doet er in dit geval ook niet toe.

Het voornemen wat ik nu heb is voorlopig hier geen foto's meer te posten.....

Cees