Auteur Topic: Exif schittert vaak van afwezigheid  (gelezen 6780 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2014, 19:15:43 »
Persoonlijk haal ik de exif er niet uit en Photobucket laat ze erin staan bij mij.
Flickr is een gekend probleem dienaangaande.

Over het geven van commentaar kan je hier een hele polemiek opstarten maar sommigen zullen altijd beter beter zijn in posten dan in becommentarieren.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2014, 19:15:43 »

Offline Alien

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Vrouw
  • Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg!
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2014, 12:03:28 »
Het is mijn ook al opgevallen dat er erg weinig gereageerd word op foto's. Het is jammer want ikzelf heb het altijd zeer leerzaam gevonden. Zelf ben ik ook debet aan..... het klinkt stom maar waarom zou ik reageren op een andermans foto als er geen moeite word genomen om op de mijne te reageren............. Het is niet netjes maar wel de realiteit.

........... Ik ben sinds een maand daar een nieuwe rubriek gestart: De Kritische Kijker. Je moet je daar apart voor aanmelden en daarmee de spelregels onderschrijven  ;C Highlights: max 1 foto per week en voldoende diepgaand/inhoudelijk reageren op andermans foto's. Zo niet kick ik je er weer uit...  :police: Het is nog niet wat ik in mijn hoofd heb, maar ik zie toch verschil in diepgang van de reacties en ook het type foto. Het gaat nl. niet alleen om exif, scherpte, compositie enz. maar ook om sfeer, raakt een foto je...

Misschien een idee?

Ik ben voor! Ik wil graag mijn eigen leercurve omhoog stuwen, dus als dit goed onderbouwt commentaar oplevert lijkt me dit een goede stap.

Wat betreft de EXIF gegevens: Als je doorklikt naar Flickr is het wel zichtbaar, het vergt alleen een paar extra klikken. Misschien is het een idee om als je echt commentaar wilt, de EXIF gegevens erbij te zetten. De gebruikte lens weer gegeven, heeft voor mij geen meerwaarde.
K3 & K5| SMC DA 50mm | Pentax SMC DA 16-50 mm | Sigma 70mm | Sigma 70-200mm
Analoog Pentax ME + SMC 28mm en 50mm

https://www.flickriver.com/photos/70778009@N02/

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2014, 09:54:24 »
Het gebrek aan inhoudelijk commentaar is zeer herkenbaar. Jammer, want (positief) verwoord commentaar is de mi de beste manier om te leren, een betere fotograaf te worden.

Jullie weten wellicht dat ik ook op www.defotogroep.nl actief ben. Daar zagen we hetzelfde. Ik ben sinds een maand daar een nieuwe rubriek gestart: De Kritische Kijker. Je moet je daar apart voor aanmelden en daarmee de spelregels onderschrijven  ;C Highlights: max 1 foto per week en voldoende diepgaand/inhoudelijk reageren op andermans foto's. Zo niet kick ik je er weer uit...  :police: Het is nog niet wat ik in mijn hoofd heb, maar ik zie toch verschil in diepgang van de reacties en ook het type foto. Het gaat nl. niet alleen om exif, scherpte, compositie enz. maar ook om sfeer, raakt een foto je...

Misschien een idee?
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2014, 09:46:52 »
Ik vind tegenwoordig het gebrek aan enig commentaar of reactie erger. :(
Leren doe ik hier weinig meer............

En dat geldt zeker ook voor de maandopdrachten! Er komen nooit meer inhoudelijke commentaren op deze foto's! Alleen van "dat was ook mijn keuze"....... óók belangrijk  :( :(

JohnnieS

  • Gast
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2014, 01:29:05 »
Het valt me in de Fotohoek steeds meer op de laatste tijd, de exif schittert vaak van afwezigheid in de foto's.
In de Spelregels staat: Exif is zeer wenselijk! Dus laat bij voorkeur de exif in de foto zitten of plaats de exif er met de hand bij (sluitertijd, diafragma, ISO, brandpunt). De exif kan met name heel goed gebruikt worden om commentaar te geven op foto technische aspecten. En uiteindelijk is de Fotohoek ervoor om van elkaar te leren!
Ik weet zeer wenselijk is geen ander woord voor 100% verplicht, maar ik vind het toch erg jammer als de exif ontbreekt. Het is de bedoeling dat je in de Fotohoek leert van elkaar, mijnsinziens hoort bij een geplaatste foto daar de belangrijkste exif-gegevens er gewoon bij. Dat geeft inzicht in totstandkoming van de foto.
Daarom mijn welgemeende oproep om de exif bij de foto's te vermelden, in de foto of er los bij vermeld.

Vr.groet, Carel

Ja, mee eens.


Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2014, 19:40:26 »
Zoals gezegd: zal m'n uiterste best doen aangezien ik wel aanvoel wat je bedoelt.
:good:
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

newmikey2

  • Gast
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2014, 19:36:11 »
Mee eens, maar als je geen enkele fototechnische informatie over de foto hebt wordt het wel lastiger om gericht feedback te geven, dan moet je maar wat gissen.
Het zou maar zo kunnen dat je mede daardoor minder commentaar krijgt.
En @newmikey, jammer dat het bij Flickr blijkbaar zo werkt.
Het is overigens niet nodig de volledige exif er bij te zetten, maar bijv. de gebruikte lens, brandpuntsafstand, iso, sluitertijd en diafragma geeft al zoveel inzicht in de foto.
In ieder geval leer ik daar zeker van.  :)
Zoals gezegd: zal m'n uiterste best doen aangezien ik wel aanvoel wat je bedoelt.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2014, 19:26:25 »
Ik vind tegenwoordig het gebrek aan enig commentaar of reactie erger. :(
Leren doe ik hier weinig meer............
Mee eens, maar als je geen enkele fototechnische informatie over de foto hebt wordt het wel lastiger om gericht feedback te geven, dan moet je maar wat gissen.
Het zou maar zo kunnen dat je mede daardoor minder commentaar krijgt.
En @newmikey, jammer dat het bij Flickr blijkbaar zo werkt.
Het is overigens niet nodig de volledige exif er bij te zetten, maar bijv. de gebruikte lens, brandpuntsafstand, iso, sluitertijd en diafragma geeft al zoveel inzicht in de foto.
In ieder geval leer ik daar zeker van.  :)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2014, 17:31:29 »


Het valt me in de Fotohoek steeds meer op de laatste tijd, de exif schittert vaak van afwezigheid in de foto's.
In de Spelregels staat: Exif is zeer wenselijk! Dus laat bij voorkeur de exif in de foto zitten of plaats de exif er met de hand bij (sluitertijd, diafragma, ISO, brandpunt). De exif kan met name heel goed gebruikt worden om commentaar te geven op foto technische aspecten. En uiteindelijk is de Fotohoek ervoor om van elkaar te leren!
Ik weet zeer wenselijk is geen ander woord voor 100% verplicht, maar ik vind het toch erg jammer als de exif ontbreekt. Het is de bedoeling dat je in de Fotohoek leert van elkaar, mijnsinziens hoort bij een geplaatste foto daar de belangrijkste exif-gegevens er gewoon bij. Dat geeft inzicht in totstandkoming van de foto.
Daarom mijn welgemeende oproep om de exif bij de foto's te vermelden, in de foto of er los bij vermeld.

Vr.groet, Carel
Ben het er helemaal mee eens. Maar ik moet ook wel aangeven dat ik voor de fotowedstrijd de foto's krijg met alle exif erin (soms ook de naam maar die kan ik gelukkig inmiddels simpel verwijderen omdat dat dan juist moet) maar als ik ze plaats is de exif weg (photobucket). Ik weet niet hoe ik dat kan veranderen. Dus dat kan bij andere plaatsingen ook het geval zijn.
Maar handmatig bijvoegen kan natuurlijk altijd!

Ik vind tegenwoordig het gebrek aan enig commentaar of reactie erger. :(
Leren doe ik hier weinig meer............
Ben ik het ook mee eens. Wat dat betreft is het forum wat doodgebloed.... :(


newmikey2

  • Gast
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2014, 17:12:26 »
Het valt me in de Fotohoek steeds meer op de laatste tijd, de exif schittert vaak van afwezigheid in de foto's.
In de Spelregels staat: Exif is zeer wenselijk! Dus laat bij voorkeur de exif in de foto zitten of plaats de exif er met de hand bij (sluitertijd, diafragma, ISO, brandpunt). De exif kan met name heel goed gebruikt worden om commentaar te geven op foto technische aspecten. En uiteindelijk is de Fotohoek ervoor om van elkaar te leren!
Ik weet zeer wenselijk is geen ander woord voor 100% verplicht, maar ik vind het toch erg jammer als de exif ontbreekt. Het is de bedoeling dat je in de Fotohoek leert van elkaar, mijnsinziens hoort bij een geplaatste foto daar de belangrijkste exif-gegevens er gewoon bij. Dat geeft inzicht in totstandkoming van de foto.
Daarom mijn welgemeende oproep om de exif bij de foto's te vermelden, in de foto of er los bij vermeld.

Vr.groet, Carel
Carel,

Ik begrijp je verzoek maar ik heb twee problemen om eraan te voldoen:
1. Bij het plaatsen van foto's van bijv. Flickr zit de EXIF wel in de volformaat versie op Flickr maar niet in de daarvan afgeleidde kleinere maten waaronder de maximum toegelaten maat voor dit forum. Dat maakt het erg bewerkelijk om iedere keer de EXIF handmatig te moeten plaatsen.
2. Bij veel bewerkingen, waaronder bijv. HDR, gaat het om een samenvoeging van meerdere foto's wat dan de vraag oproept: de exif van welke van de basis afbeeldingen.

Ik zal er wel wat beter op letten en wat vaker handmatig exif bijplaatsen, dat beloof ik je plechtig, maar altijd gaat niet lukken vrees ik.

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2014, 15:53:30 »
Ik vind tegenwoordig het gebrek aan enig commentaar of reactie erger. :(
Leren die ik hier weinig meer............

 :good: Daar ben ik het helemaal mee eens. Sommige delen gaan nog wel maar andere.....


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re: Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2014, 15:51:32 »
Ik vind tegenwoordig het gebrek aan enig commentaar of reactie erger. :(
Leren doe ik hier weinig meer............

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Exif schittert vaak van afwezigheid
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2014, 15:30:44 »
Het valt me in de Fotohoek steeds meer op de laatste tijd, de exif schittert vaak van afwezigheid in de foto's.
In de Spelregels staat: Exif is zeer wenselijk! Dus laat bij voorkeur de exif in de foto zitten of plaats de exif er met de hand bij (sluitertijd, diafragma, ISO, brandpunt). De exif kan met name heel goed gebruikt worden om commentaar te geven op foto technische aspecten. En uiteindelijk is de Fotohoek ervoor om van elkaar te leren!
Ik weet zeer wenselijk is geen ander woord voor 100% verplicht, maar ik vind het toch erg jammer als de exif ontbreekt. Het is de bedoeling dat je in de Fotohoek leert van elkaar, mijnsinziens hoort bij een geplaatste foto daar de belangrijkste exif-gegevens er gewoon bij. Dat geeft inzicht in totstandkoming van de foto.
Daarom mijn welgemeende oproep om de exif bij de foto's te vermelden, in de foto of er los bij vermeld.

Vr.groet, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1