Auteur Topic: Dichtlopen bij Sigma 17-70  (gelezen 1091 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3523
  • Geslacht: Man
Re: Dichtlopen bij Sigma 17-70
« Reactie #9 Gepost op: 30 maart 2014, 23:14:57 »
Nog even dat witte blaadje weghalen dat linksboven in het beeld "hangt" en hij is super.
Daar sluit ik me helemaal bij aan.

Groeten,

Peter

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Dichtlopen bij Sigma 17-70
« Reactie #9 Gepost op: 30 maart 2014, 23:14:57 »

BramS

  • Gast
Re: Dichtlopen bij Sigma 17-70
« Reactie #8 Gepost op: 30 maart 2014, 23:14:15 »
Nog even dat witte blaadje weghalen dat linksboven in het beeld "hangt" en hij is super.

Inderdaad! Bedankt voor de tip.
Weer heel wat geleerd vanavond!


BramS

  • Gast
Re: Dichtlopen bij Sigma 17-70
« Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2014, 23:08:11 »
De Sigma 17-70mm kan het probleem niet zijn. Zoals al gesuggereerd is dit gewoon inherent aan het te grote dynamisch bereik. Raw schieten en twee versies combineren (onderontwikkeld en correct ontwikkeld) met een maskertje er tussen, gemaakt van de grijswaarden versie van de correct ontwikkelde. Andere optie, in de raw bewerker al een beetje tegenhouden van het wit - er lijkt nog best een hoop detail in te zitten dus dat kan best.

Als je alleen jpeg schiet dan is een belichtingstrapje de enige oplossing.

Terwijl ik mijn berichtje aan het maken was zie ik ook jouw reactie.
Ik fotografeer inderdaad in RAW (ik doe trouwens altijd DNG+jpeg).
Twee versie combineren met een maskertje ertussen is me nu nog even een brug te ver.
Daar ga ik me de komende periode eens in verdiepen.
En de andere optie heb ik inderdaad uitgevoerd, hoewel ik eigenlijk dacht dat ik doorgedrukt heb in plaats van tegengehouden.


newmikey2

  • Gast
Re: Dichtlopen bij Sigma 17-70
« Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2014, 23:04:32 »
Nog even dat witte blaadje weghalen dat linksboven in het beeld "hangt" en hij is super.

BramS

  • Gast
Re: Dichtlopen bij Sigma 17-70
« Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2014, 22:58:09 »
Dank jullie wel Peter en Hans.
Ik heb ondertussen ook wat met Photoshop gestoeid en heb de witte bloem een beetje doorgedrukt.
De uitsnijding zoals jij die hebt gemaakt Hans ziet er erg mooi uit, dus die hou ik er in!
Het is me ook duidelijk dat het toch niet aan de lens ligt.
Je kunt met deze lens toch wel erg mooie foto's maken, ook macro.
Hier dan toch nog even mijn eigen versie en ben benieuwd wat jullie er nu van vinden:




newmikey2

  • Gast
Re: Dichtlopen bij Sigma 17-70
« Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2014, 22:46:26 »
De Sigma 17-70mm kan het probleem niet zijn. Zoals al gesuggereerd is dit gewoon inherent aan het te grote dynamisch bereik. Raw schieten en twee versies combineren (onderontwikkeld en correct ontwikkeld) met een maskertje er tussen, gemaakt van de grijswaarden versie van de correct ontwikkelde. Andere optie, in de raw bewerker al een beetje tegenhouden van het wit - er lijkt nog best een hoop detail in te zitten dus dat kan best.

Als je alleen jpeg schiet dan is een belichtingstrapje de enige oplossing.

Offline Hans H

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1512
  • Geslacht: Man
    • www.flickr.com/photos/hheekelaar/sets/
Re: Dichtlopen bij Sigma 17-70
« Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2014, 22:43:52 »
Vind het wel meevallen hoor, ik zie nog wel wat detail en bovendien zit de witte bloem niet in het scherpte gebied. Met de hooglichten wat verminderen en de linkerkant van het histogram wat opsluiten komt er wat meer zichtbaar. Wat retoucheren en het scherptegebied wat extra aanzetten doet de foto voor mij nog meer tot z'n recht komen. (Als je het niks vindt en hij wegmoet even laten weten)

Groet,
Hans
 

         
K-70 | Sigma 17-70 | DA 35 F2.4 | D FA 100 F2.8 WR | Tamron 70-200 F2.8 | Pentax AF-360 FGZ II | Velbon Sherpa 803 | Velbon RUP-L40

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3523
  • Geslacht: Man
Re: Dichtlopen bij Sigma 17-70
« Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2014, 22:25:39 »
Ik denk niet dat het aan je lens ligt. Het contrast tussen het wit van de bloem en de kleuren van de rest van de foto is groter dan het dynamisch bereik van de camera. Wanneer je bij het nemen van de foto een belichtingscompensatie zou toepassen, in dit geval iets korter zou belichten dan de camera voorstelt, dan zal het wit van de bloem zijn delails weer tonen. De rest van de foto wordt dan echter ook wat donkerder. Als je in RAW gefotografeerd hebt dan kun je dat volgens mij ook nog achteraf uitvoeren, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Misschien zou je het probeem ook kunnen oplossen door een HDR opname te maken.

BramS

  • Gast
Dichtlopen bij Sigma 17-70
« Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2014, 20:02:41 »
Vanmiddag in de tuin even een paar foto's gemaakt met mijn Pentax K5 met de Sigma DC 17-70 1:2.8-4 Macro HSM.
Bij foto 1 vind ik dat het wit erg dichtloopt. Bij foto 2 is dat niet het geval.
Komt dat door het wit of komt het door de kwaliteit van de zoomlens.
Heeft iemand tips hoe kun je dit kunt voorkomen of softwarematig kunt herstellen?

Foto 1 (Pentax K5 met Sigma 17-70 op 70mm, 1/60, f8)



Foto 2 (Pentax K5 met Sigma 17-70 op 70 mm, 1/200, f8)