Auteur Topic: Waarde daling camera  (gelezen 1730 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

JohnnieS

  • Gast
Re: Waarde daling camera
« Reactie #22 Gepost op: 29 april 2014, 22:07:17 »
Ik ben heel bot: ik zie een camera niet als investering met afschrijving maar gewoon als kostenpost... Ik kan het niet over mijn hart krijgen mijn K10D met grip te verkopen terwijl ik er toendertijd erg veel geld voor heb betaald. Idem K7. Bedrijfseconomisch niet slim (K10D neemt alleen maar ruimte in), maar emotioneel juist ;)


Tja dat probleem heb ik ook,kan niks wegdoen.
mijn K-7 Silver heeft zegge en schrijve 400 Cliks er op staan,de K10D daar tegen gaat naar de 90.000 en werkt nog steeds :D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Waarde daling camera
« Reactie #22 Gepost op: 29 april 2014, 22:07:17 »

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: Waarde daling camera
« Reactie #21 Gepost op: 29 april 2014, 21:21:29 »
Ik denk dat de huidige nieuwwaarde of dat van de opvolgers belangrijker is (marktwaarde), dan de uiterlijke staat en dan pas het aantal clicks. De laatste twee zijn tientjeswerk.

Denk dat je hier in gelijk hebt.
Stel dat de K3 zou zakken naar de 800 euro, krijg je nooit 700 euro voor een gebruikte K5 II
Of er nou 100 of 10000 op staan

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Waarde daling camera
« Reactie #20 Gepost op: 24 april 2014, 15:03:42 »
Haha  :D Die gaat de kast in als historie (mijn eerste DSLR  ;D )


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1239
  • Geslacht: Man
Re: Waarde daling camera
« Reactie #19 Gepost op: 24 april 2014, 15:02:21 »
Afschrijving is een lastig begrip. Is voor een deel wat de gek ervoor wil geven.

Zelf gebruik ik een camera meestal zo'n 4-5 jaar. Ik koop altijd het midden model waardoor de kosten überhaupt al lager zijn. Mijn K30 heb ik gekocht voor een ruime 500 als ik het me goed herinner. De K-m mocht het rustiger aan doen na 4 jaar en een kleine 30000 foto's (vooral omdat ik me begon te ergeren aan de ruis en de AF met telezooms). De K30 staat nu na anderhalf jaar op ruim 16000 foto's. Beide camera's zitten nu in de tas en worden veel gebruikt. (zo'n ruim 15000 foto's per jaar). Tegen de tijd dat mijn K30 weer aan vervanging toe is en als tweede body zijn werk doorzet is de K-m 8 jaar en dus 3 euro waard.

ik geef je er 4€ voor  :D

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Waarde daling camera
« Reactie #18 Gepost op: 24 april 2014, 15:01:06 »
Afschrijving is een lastig begrip. Is voor een deel wat de gek ervoor wil geven.

Zelf gebruik ik een camera meestal zo'n 4-5 jaar. Ik koop altijd het midden model waardoor de kosten überhaupt al lager zijn. Mijn K30 heb ik gekocht voor een ruime 500 als ik het me goed herinner. De K-m mocht het rustiger aan doen na 4 jaar en een kleine 30000 foto's (vooral omdat ik me begon te ergeren aan de ruis en de AF met telezooms). De K30 staat nu na anderhalf jaar op ruim 16000 foto's. Beide camera's zitten nu in de tas en worden veel gebruikt. (zo'n ruim 15000 foto's per jaar). Tegen de tijd dat mijn K30 weer aan vervanging toe is en als tweede body zijn werk doorzet is de K-m 8 jaar en dus 3 euro waard.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Waarde daling camera
« Reactie #17 Gepost op: 24 april 2014, 14:34:33 »
We kunnen een wedstrijdje bot doen maar dat win ik geheid van je  ;)
Wacht maar tot ik mee doe, dan heb je geen kans meer... ;D

Citaat
Voor mij is een camera een middel en niet het doel. Ik heb géén boodschap aan het merk, de fabriek of wie de aandelen bezit, noch wordt ik nostalgisch over een apparaat als het vervangen moet worden. Prijs versus kwaliteit, mijn capaciteiten als fotograaf versus de mogelijkheden van de body - beide moeten in balans zijn en blijven. Is de balans kwijt dan is er ruimte voor verandering. Géén sentimenten, of het moet jegens lang geleden vervangen bodies zijn zoals de K1000 die ik sinds m'n 16e had of de K110D waarmee ik m'n DSLR loopbaan begon.

Camera's zijn net als auto's: als ze maar een goed bakkie espresso kunnen zetten....of, wacht...wat was het ook alweer?

+1

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Waarde daling camera
« Reactie #16 Gepost op: 24 april 2014, 14:05:54 »
Lachen... De K10D was camera met tig awards. Ik heb daar, in mijn ogen, mooie platen mee geschoten. Ik zou nu (hopelijk) wat bijgeleerd moeten hebben, dus nog makkelijk met de K10D verder kunnen gaan. Toch... Het is namelijk ook waar dat nieuw meestal beter is. De AF is trefzekerder, de ISO waarden kunnen hoger, hebben minder ruis...

Met auto's heb ik zelf dat die dat laatste jaren maar weinig vooruitgang boeken. Na ABS en Airco heb ik nog weinig echte innovatie gezien... Als airco al als innovatie gezien kan worden... Hoogstens iets zuinigere motoren. Hybride/Electrisch bestaat alleen bij de gratie van subsidie, niet omdat het zo een geweldig concept is. Als ze daar echt iets mee wilden, werden er wel echt nieuwe accu's ontwikkeld..

Excuus dat ik iets afdwaal ;)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline sterremuur

  • Newbie
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Man
    • Tapedeckforum
Re: Waarde daling camera
« Reactie #15 Gepost op: 24 april 2014, 13:53:41 »
Ik koop tegenwoordig alleen maar tweedehands. Uiteraard voornamelijk analoog, maar een mooie Nikon D70 met zoomlens had ik ook voor 75 euro. Ik herinner me dat ik me blauw heb betaald voor een Nikon D50 kit, 8 jaar geleden of zo...
Net als met auto's: steeds de nieuwste modellen willen hebben is een peperdure hobby, heb nog nooit een nieuwe gekocht.
Ik moet wel: straks houdt mijn AOW ook niet over...
Mijn Pentaxen: 2x ME, 1x ME Super, 2x SP1, 1x SP2, 1x K1000, 1x MZ-5

newmikey2

  • Gast
Re: Waarde daling camera
« Reactie #14 Gepost op: 24 april 2014, 13:11:24 »
Ik ben heel bot: ik zie een camera niet als investering met afschrijving maar gewoon als kostenpost... Ik kan het niet over mijn hart krijgen mijn K10D met grip te verkopen terwijl ik er toendertijd erg veel geld voor heb betaald. Idem K7. Bedrijfseconomisch niet slim (K10D neemt alleen maar ruimte in), maar emotioneel juist ;)
We kunnen een wedstrijdje bot doen maar dat win ik geheid van je  ;)

Voor mij is een camera een middel en niet het doel. Ik heb géén boodschap aan het merk, de fabriek of wie de aandelen bezit, noch wordt ik nostalgisch over een apparaat als het vervangen moet worden. Prijs versus kwaliteit, mijn capaciteiten als fotograaf versus de mogelijkheden van de body - beide moeten in balans zijn en blijven. Is de balans kwijt dan is er ruimte voor verandering. Géén sentimenten, of het moet jegens lang geleden vervangen bodies zijn zoals de K1000 die ik sinds m'n 16e had of de K110D waarmee ik m'n DSLR loopbaan begon.

Camera's zijn net als auto's: als ze maar een goed bakkie espresso kunnen zetten....of, wacht...wat was het ook alweer?

Offline Cliff-SP3

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 103
  • Geslacht: Man
Re: Waarde daling camera
« Reactie #13 Gepost op: 24 april 2014, 12:37:59 »
@Mharda. Harry je opmerking is niet bot, het is juist een hele nuchtere blik op dit topic. Ook bij mij speelt de emotionele waarde mee, hoeveel plezier heb of had je van een camera. Het rationeel denken wordt dan eventjes uitgeschakeld, groet Cliff.
digitaal Pentax K-x, analoog MX, Super A, SP 1000 en Super Takumar en SMC Pentax en andere Pentax-K en M42 objectieven voor deze camera's

http://www.flickr.com/photos/dnf_spedition

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Waarde daling camera
« Reactie #12 Gepost op: 24 april 2014, 12:06:57 »
Ik ben heel bot: ik zie een camera niet als investering met afschrijving maar gewoon als kostenpost... Ik kan het niet over mijn hart krijgen mijn K10D met grip te verkopen terwijl ik er toendertijd erg veel geld voor heb betaald. Idem K7. Bedrijfseconomisch niet slim (K10D neemt alleen maar ruimte in), maar emotioneel juist ;)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

newmikey2

  • Gast
Re: Waarde daling camera
« Reactie #11 Gepost op: 24 april 2014, 11:45:42 »
Een en ander hangt uiteraard mede af van het moment van aankoop van een nieuwe body. Als je (even als voorbeeld) een K-3 hebt aangeschaft direct nadat deze op de markt kwam, heb je er tussen de €1300 en €1400 voor betaald. De winkelprijs ligt nu, nog géén 6 maanden na introductie, al zo'n 25% lager.

Mijn ervaring met zowel de K20D, K-5 als de K-5 IIs was identiek: ze waren bij de release vèr boven de €1000 maar voor beide geldt dat ik ze nieuw heb kunnen aanschaffen voor iets boven de €700 door simpelweg te wachten tot de opvolger(s) uitkwamen (en zowel K-5 als zijn opvolger IIs bij de "Cash-back opruiming" die Pentax altijd doet vlak voor of na release van een nieuw model om voorraden de winkels uit te krijgen). Ik heb ze allemaal na ca. 2.5 jaar gebruik (K-5 ietsje minder) voor zo'n €400 tweedehands kunnen verkopen met tussen de 30 en 40K clicks op de teller.

Een simpel rekensommetje wijst uit dat ik slechts een bescheiden afschrijving heb gehad en dat ik al zo'n jaar of 6 nèt onder de top body's heb voor een investering van zo'n €150/jaar (afgezien van de aankoop van m'n allereerste DSLR body, de K110D).

Zo bezien valt het nog best wel mee met die waardedaling, €120/jaar. Probeer je dat met een body die nèt uit is, zal je eerder tegen de €360 per jaar aanzitten, drie keer zo veel dus...

Offline Cliff-SP3

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 103
  • Geslacht: Man
Re: Waarde daling camera
« Reactie #10 Gepost op: 24 april 2014, 10:19:54 »
Ik ga met Joost mee. Ook ik ben een hobbyist die nog niet aan de 3000 clicks per jaar komt. Ik heb dan wel over een totaal verdeeld over drie digitale reflex body's. Je kan je dus inderdaad af gaan vragen waarom je deze hebt. Ik fotografeer nog steeds met het analoge idee dat je beperkt ben met 36 opnamen max. Dit heeft het gevolg dat ik dan niet lukraak maar wat schiet. Ik wil daarbij niet zeggen dat mijn resultaten perfect zijn, zitten best wel missers tussen. Het is immers een hobby. Het is nu eenmaal de markt die aangeeft wanneer een camera economisch afgeschreven is. Zoals Albert terecht aangeeft zal een camera die in korte tijd opvolgers krijgt eerder zijn economische waarde verliezen dan een camera waarvan de opvolging wat minder langzaam gaat. In mijn geval zijn mijn camera's van productiejaar 2003, 2005 en 2008. Economische waarde voor de eerste twee zo goed als afgeschreven, zeker omdat het Olympus 4:3  camera's zijn. Een type camera die niet meer door de fabrikant wordt gemaakt en ondersteund. Het is je eigen gevoel wat zegt wanneer je er aan toe bent een camera in te ruilen of een tweede nieuwere camera erbij te nemen.







digitaal Pentax K-x, analoog MX, Super A, SP 1000 en Super Takumar en SMC Pentax en andere Pentax-K en M42 objectieven voor deze camera's

http://www.flickr.com/photos/dnf_spedition

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Waarde daling camera
« Reactie #9 Gepost op: 19 april 2014, 21:47:24 »
Ik ga voor een groot deel meet Joost mee.

Ook denk ik dat het aantal uitgebrachte nieuwe typen ook een rol speelt bij de prijsbepaling. Een camera van 2 jaar oud die opgevolgd is door 1 nieuw type zal volgens mij meer opbrengen dan een camera waarvan er al 2 nieuwe types zijn, ongeacht de leeftijd.
Wat ik bedoel, nu de K5 en varianten en de K3 er zijn zal alles daaronder flink gedaald zijn, de K20 bv heeft lang zijn prijs gehouden maar toen er meer nieuwere types kwamen ging deze ook rap omlaag.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

newmikey2

  • Gast
Re: Waarde daling camera
« Reactie #8 Gepost op: 19 april 2014, 17:53:23 »
Ik schiet veel minder dan veel van jullie, misschien 5k per jaar. De shuttercount zegt mij iets over hoe intensief de camera gebruikt is. Onder de 2k is er eigenlijk niets mee gedaan, de camera is eigenlijk een miskoop voor de persoon geweest. Dan zie je camera tussen de 5 en 15k: licht hobby gebruik. Meer dan 15k, laat staan 30k, is veel intensiever gebruik dan dat ik ooit zou doen en daar zou ik persoonlijk niet naar kijken, zeker omdat er meestal ook aanbod is met veel lichter gebruik.

Maar naast shuttercount is ook aan gebruikerssporen op de body te zien hoe een camera gebruikt is. En leeftijd moet ingefactord worden.
Ik heb de neiging om met Joost mee te gaan in deze.

Online joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Waarde daling camera
« Reactie #7 Gepost op: 19 april 2014, 09:44:57 »
Ik schiet veel minder dan veel van jullie, misschien 5k per jaar. De shuttercount zegt mij iets over hoe intensief de camera gebruikt is. Onder de 2k is er eigenlijk niets mee gedaan, de camera is eigenlijk een miskoop voor de persoon geweest. Dan zie je camera tussen de 5 en 15k: licht hobby gebruik. Meer dan 15k, laat staan 30k, is veel intensiever gebruik dan dat ik ooit zou doen en daar zou ik persoonlijk niet naar kijken, zeker omdat er meestal ook aanbod is met veel lichter gebruik.

Maar naast shuttercount is ook aan gebruikerssporen op de body te zien hoe een camera gebruikt is. En leeftijd moet ingefactord worden.
Verliefd op de K-1

RonHendriks

  • Gast
Re: Waarde daling camera
« Reactie #6 Gepost op: 18 april 2014, 23:44:48 »
Ik heb in het verleden K-5's verkocht met 55.000 clicks en die zijn zo goed als nieuw. Voor wie geen sport doet die gaat daar nog jaren plezier van hebben zonder dat de shutter het probleem gaat worden in levensduur. Wil je zelf intensief shooten en die 100.000 foto's maken, dan moet je gewoon een nieuwe kopen.

Mijn K-5 Silver staat nu bijna op 170.000 met de shutter en werkt nog uitstekend.

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: Waarde daling camera
« Reactie #5 Gepost op: 18 april 2014, 23:38:07 »
Volg Serpiente daarin, denk dat de meeste wachten met kopen van een nieuwe body wanneer die echt een meerwaarde heeft dan die men heeft.
En dan zijn er nog veel die eerst nog een jaartje wachten tot die nieuwe aardig gezakt is in prijs of zoals bij de K3 heeft Pentax onlangs nog een inruil actie gedaan voor uw oude camera.
Het hangt er dus vanaf of je tegen het wachten kunt, na een jaar zoals nu met de K3 komen er veel camera's op de markt zoals de K5II in de hoop er nog een goede prijs voor te krijgen.
Wat de prijs aardig drukt.
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Serpiente

  • Gast
Re: Waarde daling camera
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2014, 23:01:06 »
Ik denk dat de huidige nieuwwaarde of dat van de opvolgers belangrijker is (marktwaarde), dan de uiterlijke staat en dan pas het aantal clicks. De laatste twee zijn tientjeswerk.   

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Waarde daling camera
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2014, 21:57:32 »
Zolang het onder de 30-40.000 zit valt het denk ik wel mee. Persoonlijk zou ik hem na 50.000 niet meer verkopen maar is het rendabeler om hem "op" te schieten.

Het is ook de vraag wat mensen willen. Er zijn ook kopers die er niet naar vragen en niet interessant vinden, maar die puur op uiterlijk gaan.

Mee eens Rob. Een "afgeleefde" camera doet het ook niet zo goed inderdaad.
als "back-up" voor paar jaartjes lijkt me 50.00+ ook nog wel te gaan tegen redelijke prijs.
Maar zoals je zegt: hangt er van af wat de koper voor bedoeling met de camera heeft.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Waarde daling camera
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2014, 21:08:55 »
De K5IIs zou ongeveer 100.000 clicks aan moeten kunnen, dus het hangt af wat de potentiële koper er mee wil.
Als die een back-up camera wil, zal hij er wellicht met 20.000 clicks op de teller er meer voor over hebben dan iemand die hem wil kopen om er nog jaren lang mee te gaan fotograferen.

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Waarde daling camera
« Reactie #1 Gepost op: 18 april 2014, 21:03:14 »
Mijn K5 II heb ik sinds een dik jaar en nadert de 8000 clicks. De camera wordt dus vrij intensief gebruikt. Nu zat ik me af te vragen, wat is de invloed van het aantal clicks bij verkoop of inruil van een camera. Je mag aannemen, dat je voor een camera met nog maar 1000 clicks meer krijgt, als met 10.000 clicks. Of is dat pas aan de orde vanaf een bepaald aantal clicks?

Verlopig ben ik nog niet van plan om mijn camera te verkopen/in te ruilen (en misschien hou ik deze camera wel als tweede body :) ), maar ik vroeg het me gewoon af.