Auteur Topic: Reageren / Reacties in de fotohoek  (gelezen 4889 keer)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Reageren / Reacties in de fotohoek
« Reactie #22 Gepost op: 10 mei 2014, 09:48:32 »
Ik ben maar even in het toetsenbord geklommen en heb wat over beoordelen geschreven...

Pentaxforum FAQ sectie: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=36027.new#new
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #22 Gepost op: 10 mei 2014, 09:48:32 »

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #21 Gepost op: 10 mei 2014, 09:03:48 »
We moeten niet vergeten dat diepgang in foto bespreken voor iedereen op een ander ......

Daar heb je helemaal gelijk in, al wil ik het wel graag aanvullen. Als iemand "mooi" roept, dan zijn er elementen in de foto die hem aanspreken. Zeg dan, als je geen termen kent, dingen als:
Mooie, zachte kleuren
Leuk dat scherpe oog en die onscherpe achtergrond, dat maakt de foto rustiger
Grappig idee om de foto scheef te maken
Hoe zou de foto zijn als haar hand er ook op stond?
En. Enz
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2014, 08:23:02 door Mharda »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #20 Gepost op: 9 mei 2014, 23:44:53 »
Dit is terecht een serieus onderwerp, maar eigenlijk vind ik het ook wel een beetje grappig  ???: Zoals ik bij het mezelf voorstellen al schreef, heb ik na het forum een paar maanden gevolgt te hebben, juist besloten om me bij dit forum te registreren omdat ik vond (en nog steeds vind) dat er zoveel zinvolle topics op geplaatst worden. En dat er zo respectvol met elkaar omgegaan wordt.

Volgens mij moeten we gewoon doorgaan met respectvol met elkaar omgaan. Daar hoort dus ook bij dat je probeert om regelmatig op elkaars topics te reageren. Daarbij moeten we natuurlijk wel in het achterhoofd houden dat niet iedereen even vaak het forum leest. We moeten er dus niet vanuit gaan dat iedereen bijvoorbeeld elke week een aantal maal op een topic moet reageren. Een voorstel zoals EviZ doet, zou hier uitkomst in kunnen bieden. We zouden ook aan een stelregel kunnen denken als: Elke 2 keer dat je het forum leest reageer je minimaal op 1 topic. Maar volgens mij moet het in ieder geval niet meer dan een stelregel worden. Als het allemaal verplicht gaat worden dan dunt het forum volgens mij snel uit. En dat wil niemand denk ik.

Verder wil ik voor de mensen die geen foto durven te plaatsen, hier ook even kwijt dat het plaatsen van een foto niet gezien moet worden als het mee doen aan een wedstrijdje wie de mooiste foto maakt. We plaatsen hier volgens mij, soms (bijna) perfecte foto's om anderen mee te verblijden. En soms juist foto's waar wat aan mankeert zodat we allemaal wat kunnen leren van de opbouwende kritiek die daar dan hopelijk op komt.
Wijze woorden, kan ik me volledig bij aansluiten.

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #19 Gepost op: 9 mei 2014, 23:08:15 »
Dit is terecht een serieus onderwerp, maar eigenlijk vind ik het ook wel een beetje grappig  ???: Zoals ik bij het mezelf voorstellen al schreef, heb ik na het forum een paar maanden gevolgt te hebben, juist besloten om me bij dit forum te registreren omdat ik vond (en nog steeds vind) dat er zoveel zinvolle topics op geplaatst worden. En dat er zo respectvol met elkaar omgegaan wordt.

Volgens mij moeten we gewoon doorgaan met respectvol met elkaar omgaan. Daar hoort dus ook bij dat je probeert om regelmatig op elkaars topics te reageren. Daarbij moeten we natuurlijk wel in het achterhoofd houden dat niet iedereen even vaak het forum leest. We moeten er dus niet vanuit gaan dat iedereen bijvoorbeeld elke week een aantal maal op een topic moet reageren. Een voorstel zoals EviZ doet, zou hier uitkomst in kunnen bieden. We zouden ook aan een stelregel kunnen denken als: Elke 2 keer dat je het forum leest reageer je minimaal op 1 topic. Maar volgens mij moet het in ieder geval niet meer dan een stelregel worden. Als het allemaal verplicht gaat worden dan dunt het forum volgens mij snel uit. En dat wil niemand denk ik.

Verder wil ik voor de mensen die geen foto durven te plaatsen, hier ook even kwijt dat het plaatsen van een foto niet gezien moet worden als het mee doen aan een wedstrijdje wie de mooiste foto maakt. We plaatsen hier volgens mij, soms (bijna) perfecte foto's om anderen mee te verblijden. En soms juist foto's waar wat aan mankeert zodat we allemaal wat kunnen leren van de opbouwende kritiek die daar dan hopelijk op komt.

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
« Reactie #18 Gepost op: 9 mei 2014, 23:02:56 »
We moeten niet vergeten dat diepgang in foto bespreken voor iedereen op een ander niveau kan zitten. Iemand die bij een fotoclub zit en 1 of 2x per maand aan fotobespreking doet of daar zelfs cursus voor gevolgd heeft kan meer diepgang genereren in zijn beoordeling (nog steeds subjectief) dan iemand die toevallig wat kiekjes schiet met een Pentax en heel enthousiast op dit forum meedoet en dan foto`s ziet die hij zelf (nog) niet kan maken. Die zal na het woord "mooi"of "wouwh" snel klaar zijn, want wat zal die over compositie kunnen zeggen of diafragma als ie de woorden nog maar amper kent. Dus kortweg gezegd, we hebben verschillende niveau`s op dit forum. Aan de andere kant kunnen die personen (als ze dat wensen) veel leren van de commentaren op hun eigen geplaatste foto`s en ook van de commentaren op foto`s van anderen. Dus bij deze roep ik ook iedereen op, ook als je beginner bent, doe lekker mee met foto`s kijken en commentaren lezen, en durf ook gerust eens wat te zeggen over een foto die voor jou gevoel ver boven je eigen niveau zit, het is allemaal leerzaam, en daar is zo`n forum ook voor bedoeld.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #17 Gepost op: 9 mei 2014, 21:34:47 »
@Eviz

Ik begrijp je standpunt inzake een 'oprecht mooi' is ook een reactie. Toch heb ik daar een ander gevoel bij. Als ik echt traffic op mijn site wil genereren, dan pak ik Facebook. Duim omhoog en (meestal) kreten als 'Mooi!!'.
Van een fotoforum verwacht ik meer dan het strelen van mijn ego... Ik wil graag dat mensen met een andere blik naar mijn foto's kijken en dat mij vertellen.
Ik zal nooit in discussie gaan of iets mooi, origineel of spannend is: over smaak valt niet te twisten, wel te praten :) .  Ik heb al eens vaker voorgesteld om een aparte rubriek te openen waar wij wat dieper op beoordelen kunnen ingaan. En de extra spelregel is dan: als je plaatst (Max 1 foto per week) dan MOET je ook reageren op andermans foto's.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #16 Gepost op: 9 mei 2014, 20:16:34 »
De discussie is inmiddels uitgebreid naar de kwaliteit van de reacties: prima!

Mijn "punt" om deze "discussie" te starten waren de opmerkingen van enkele leden dat omdat zij geen commentaar kregen, ook maar niet meer reageren of stoppen met foto's plaatsen....vandaar mijn voorstel om als je een foto-topic plaatst je ook op drie andere foto-topic reageert.
Ik lees in enkele reacties dat het plaatsen van reacties wel eens tijdrovend kan zijn. Dat is natuurlijk zo. Maar ik denk dat als je foto's kunt uitzoeken om te laten zien op dit forum, die foto's bewerkt etc en dan ook plaatst op het forum, je ook wel tijd hebt om een paar andere topics van commentaar te voorzien ;-)
Als een ieder de "ik-plaats-een-nieuw-fototopic-en-ik-rageer-op-drie-andere-topics-regel" toepast, komt er in elk geval meer levendigheid in de fotohoek.
Dat de kwaliteit van de reacties verschillend is, zij dan maar zo. Een oprechte "mooi" is toch niet verkeerd? Er zullen altijd verschillen zijn in de diepgang van de reacties...hoe meer uitgebreid en diepgaand commentaar des te beter natuurlijk.....maar elk oprecht commentaar is welkom!

Offline ArnoR

• Pentaxian
  • **
  • What you see is not always what you get...
« Reactie #15 Gepost op: 9 mei 2014, 16:27:02 »
De discussie is niet nieuw en blijft ook lastig, maar ik lees wel nuttige dingen en suggesties waar best eens een ei over gelegd mag worden.
+1

Ik ben nog niet zo erg lang op dit Forum, maar ik ben wel iemand die naast nemen/halen zeker ook de intentie heeft om te geven/brengen.
Voor mij zijn trouwens zeker niet alleen de geplaatste foto's belangrijk maar ook de technische discussies e.d.
Voor mezelf geldt dat ik de meeste foto's en berichten wel zie, maar niet zoveel reageer, mede uit tijdgebrek.
Het kost me nl. al tijd genoeg om de berichten hier te volgen.
Soms zie ik een foto die iets oproept, maar heb op dat moment niet meteen tijd om te reageren. Er zijn dan bv nog meer ongelezen berichten die ik eerst wil zien.
Lastig om dat draadje nadien weer terug te vinden... Misschien is daar een 'trucje' voor dat ik nog niet ken?

Mijns inziens moet het vrij zijn om te reageren en moet de aard en vorm van de reactie ook vrij zijn.
Ik begrijp het idee van 'regels en richtlijnen' om te reageren maar zou daar zeker ook van afwijken. ;) Ik wil in geen geval dwang hierbij, dat zal niet werken...
Soms krijg je van mij dus ook alleen de kreet 'fraaie plaat' of zo of +1 en daar moet je het dan mee doen...
Soms geef ik verbetertips, en soms kan en wil ik uitleggen wat me precies aanspreekt.
Ik heb echter niet zoveel met bloemen en vogels en reageer daar dus maar sporadisch op, of ik reageer op de gebruikte techniek.

Een discussie als deze zal echter vaker terugkomen.
In de computerclub waar ik al jaren bij ben en o.a. het forum beheer, hebben we ook een repeterende discussie om de leden 'actiever' te krijgen...
Dat komt dus in de beste families voor zullen we maar zeggen...  :)

Maar als we allemaal ons best doen en de intentie is goed dan kan iedereen er van leren!
+1
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline Boebels

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
« Reactie #14 Gepost op: 9 mei 2014, 15:46:55 »
Goed idee!

Echter moet het niet steeds uitmonden op een of andere vage discussie waarbij iedereen zijn gelijk wil halen want dát is wat er toch wel regelmatig gebeurd.
Persoonlijk vind ik dat erg jammer want 9 van de 10 keer slaat het echt nergens op.

Afijn....foto's beoordelen dan maar....pffff...is ook best moeilijk hoor!
Maar als we allemaal ons best doen en de intentie is goed dan kan iedereen er van leren!

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #13 Gepost op: 9 mei 2014, 15:44:02 »
De discussie is niet nieuw en blijft ook lastig, maar ik lees wel nuttige dingen en suggesties waar best eens een ei over gelegd mag worden.

Ik kan alleen maar aangeven wat me wel of niet aanspreekt en probeer dat altijd in de ik-vorm te doen, in communicatie is dat de aangewezen vorm en zal je commentaar/kritiek het minst aanstootgevend zijn. Wat ik mooi vind, hoeft een ander zeker niet mooi te vinden, dat is wel helder.
Toch kan ik me voorstellen dat je als maker best afvraagt wat wel of niet werkt bij een ander, maar hoe creatiever de geest, hoe minder belangrijk dat lijkt.
Een eigen stijl, techniek of visie is maar weinigen gegeven en dan is commentaar extra moeilijk en voel ik me als meer technisch gericht individu minder geschikt.
Als je net begint, heb je een basis in techniek nodig om te kunnen vastleggen wat je voor ogen hebt, dus commentaar hierover kan en zal nodig/nuttig zijn.

Ik roep mensen die zich aanmelden altijd op om te laten zien wat ze maken, maar daar komt niet heel vaak wat van terecht en dat is jammer.
Ik had ook best even nodig voor ik mijn eerste foto 'durfde' te plaatsen, maar het bleek uiteraard alleen maar nuttig en leerzaam.
In mijn herinnering staat een 1e foto met de Tamron 90mm, die ik al super vond, maar helaas op minder enthousiasme kon rekenen van de rest.  :schaam:
Op dat moment leer je wel iets bij en dat lijkt me een goede reden om je foto's te plaatsen, naast het tonen van je mooiste creaties, puur om van te genieten.
Veel praktische en creatieve kennis en kunde is aanwezig, waarschijnlijk meer toegespitst op techniek, maar dan doe ik zeker de creatieve geesten te kort.

Voor me zelf kan ik alleen maar melden dat ik graag en met veel plezier alle foto's van het forum bekijk!
De diversiteit, de verschillen in stijl, techniek, kleur (of niet), korrel, bewerking, noem ze maar op... Bedankt!
Omdat ik dat niet bij elke foto kan en zal melden, doe ik het nu gewoon hier...  :dankk2:
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #12 Gepost op: 9 mei 2014, 12:56:47 »
Niet alleen hier op het PF.NL speelt dit, maar bij elk forum. Bij grote fora als Zoom en bij kleine fora als DFG. Erg jammer, want je leert ontzettend veel van (positieve) kritiek en nog meer van het geven van feedback back!

De meeste mensen kunnen opbouwende kritiek best hebben, ik heb daar nog nooit een probleem mee gezien. Waar het fout gaat is dat mensen geen feedback back DURVEN te geven. Vaak omdat ze bang zijn iemand te beledigen, maar ook uit een soort gevoel van"wie ben ik dat ik hier commentaar op mag geven", een te grote bescheidenheid.....

In mijn ogen mag iedereen, ongeacht wat hij/zij produceert, commentaar geven. Ik ben a-muzikaal, maar vind wel degelijk sommige muziek mooi en andere duidelijk niet. Ik hang niet in het Rijksmuseum,  maar heb wel een mening over schilderijen....

En wat zou NL saai zijn als wij onze 18 miljoen bondscoaches niet hadden... :)

Dat je met name reageert op onderwerpen die je zelf ook graag fotografeert is mi prima. Je herkent de problemen en kan dus ook heel gericht adviseren...

Het op bekenden reageren is ook niet onlogisch: je bent met onbekenden altijd wat voorzichtiger. En wat ook meespeelt: echt goed feedback back geven kost tijd. En die investeer je alleen als je het gevoel hebt dat het gewaardeerd wordt en mensen met je opmerkingen daadwerkelijk aan de slagen gaan.

Ik wil best een keer een wat uitgebreider post schrijven over het geven feedback back als daar behoefte aan is.

En Bert: thanx!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 9 mei 2014, 12:52:32 »
Wat betreft de inhoud van commentaren is mijn voorstel om een richtlijn te maken voor fotobeoordelingen mits de TS aangeeft dat hij/zij dit wil:

1 Algemeen
2 Compositie
3 Bewerking
(4 Techniek)
etc.

Het hoeft helemaal geen lang verhaal te worden als je iets goed uitgevoerd vind.
M.b.v. zo'n richtlijn denk ik dat er beter gelet wordt op deze aspecten in een foto.

Dit staat echter los van het aantal reacties in een topic.
Er zijn hooguit 20 leden echt actief in de fotohoek en het gros daarvan zijn natuurfotografen.
Als ik kijk naar het aantal inzendingen voor de foto opdracht loopt dit aantal vaak aanzienlijk verder terug.
Kortom de activiteiten in de fotohoek moeten flink omhoog en daar zal een indeling meer gericht op de foto's bij helpen!

Een oplossing hiervoor is denk ik een andere inrichting waarbij de fotohoek op zijn minst op plek 3 staat.

In de huidige indeling staat de fotohoek helemaal onderaan (!):
1 Nieuws
2 Algemeen
3 Marktplaats
4 Hard-en software
5 Fotohoek

Wat ook een significante verbetering zou kunnen zijn (als de software van de website dit ondersteund natuurlijk) is het nieuws gedeelte vervangen met 'Willekeurige Album Beelden' zoals op dit forum:
http://forum.belgiumdigital.com/

Nog een oplossing is het plaatsen van de 'eregallerij' in de tab met index, help, zoek, profiel, mijn berichten etc.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #10 Gepost op: 9 mei 2014, 11:26:45 »

De meesten leden reageren niet eens of slaken kreten als : "mooi, aardig, leuk, schattig, lief" of in het  ergste geval " ik mis iets scherpte..."
Van Henk, Edzo en Harrie weet ik dat ik een doordachte beoordeling en adviezen krijg bij de geplaatste foto.

Ik heb zelf niets met foto's van glamour, dieren en bloemen en zal daar dan ook nooit inhoudelijk op reageren, hooguit op het technische vlak.

Ik krijg de beoordeling van mijn foto's in mijn fotoclubs en heb daar voldoende aan.

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #9 Gepost op: 9 mei 2014, 10:10:11 »
hier mijn mening over wat ik zie met de reacties op foto's.

Ik zie toc dat er een paar forumleden zijn, als die foto's posten dat ze meteen veel commentaar krijgen van anderen. En vaak is het wauw, wat mooi, goed gedaan. Soms terecht, maar vaak ook niet in mijn ogen. Maar toch krijgen ze elke keer dat commentaar. Terwijl ander foto's die commentaar kunnen gebruiken het niet krijgen. of die ook heel mooi zijn, maar niet eens te horen krijgen dat ze mooi zijn.

Ik post niet zoveel foto's. Want je hoopt dat je commentaar krijgt, en als je het dan niet krijgt, en anderen veel (zie wat ik eerder schreef). Denk je toch snel, tja waarom zou ik wat posten, er wordt toch alleen commentaar geven op bepaalde forumleden. En dan ga je vanzelf ook minder commentaar geven op anderen.

Maar als je ook kijkt naar de foto's die commentaar krijgen zijn het toch vaak de beestjes en bloemetjes, dus makkelijke foto's. Foto's die vaker meer fotografisch zijn, zijn volgens mij voor veel mensen moelijker te becommentariseren.

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
« Reactie #8 Gepost op: 8 mei 2014, 22:10:33 »
Hier bij ook mijn mening, ik denk dat sommige mensen moeite hebben om eerlijk hun mening te geven over een foto. Misschien bang om iemand voor het hoofd te stoten. Geloof mij, als je hier foto`s plaatst krijg je soms weinig, soms veel (subjectieve) opmerkingen. Dat zijn dus persoonlijke meningen en je moet er van uit gaan dat die opbouwend bedoeld zijn. Om dan bv maar geen foto`s meer te plaatsen is volgens mij geen optie, commentaar kan leerzaam zijn, je filtert die zaken er uit die voor jou belangrijk zijn en de rest laat je links liggen. Het klopt dat er veel foto`s verschijnen in "dieren" dat is dus een populair foto onderwerp, maar word op den duur allemaal hetzelfde, hierdoor ben je al snel geneigd om niet te reageren, maar vergeet niet dat die "mindere"foto`s wellicht meer hebben aan opbouwend commentaar dan die toppers (die hebben genoeg aan mooi, wauw enz) Maar ook de goede punten benoemen bij een topper kan weer leerzaam zijn voor een beginner. Dus ook bij deze mijn oproep reageer vaker en durf ook te plaatsen, ook al denk je dat je foto`s niet geweldig zijn, het is allemaal leerzaam. En voor de afwisseling zijn foto`s van andere onderwerpen ook welkom.  En al die technische topics, die boeien mij veel minder (ik ben geen techneut) zolang mijn K5 mooie foto`s maakt, zit ik niet te springen om nieuwe technische snufjes, maar ieder zijn ding natuurlijk ;)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 8 mei 2014, 22:04:28 »
Ik heb er eigenlijk al redelijk een hele tijd geen tijd voor om te verdiepen in een foto en er iets nuttigs over te zeggen. Ben momenteel wel druk met de fotowedstrijd op het int.forum, waar 1200 prachtige foto's staan en ik probeer elke dag op een handvol een reactie tegen. Het is een lastige, want ik plaats zelf ook maar af en toe een foto. Eerlijk gezegd om te tonen en niet zozeer voor veel reacties al zijn die altijd wel heel leuk om te lezen.

Offline zoran

• Super Pentaxian
« Reactie #6 Gepost op: 8 mei 2014, 21:37:01 »
Mijn eerste reactie na een sabbatperiode.

Ik lees de laatste tijd meer reacties als  "er komen geen reacties op mijn foto....ik plaats dan ook maar niets meer..../ ik reageer ook maar niet meer"

Een tijdje geleden heb ik reeds aan gehaald dat sommigen vooral goed zijn in posten en minder in reageren.
Sommige van deze personen uiten dan wel hun frustratie hierover maar in zelf reageren zijn ze wat minder bedreven.
Voor alle duidelijkheid: dit slaat niet op EviZ.

Over het algemeen vind ik de kwaliteit van de reacties op dit forum behoorlijk goed.
Ik ben tevreden over het feit dat de faam van de fotograaf er weinig toe doet op dit forum en men hier vooral naar het werk kijkt.

En de rest is reeds door EviZ gesteld.

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #5 Gepost op: 8 mei 2014, 20:32:13 »
Enfin, zo maar wat overwegingen uit de losse pols....
+1 !
Je kan het niet beter verwoorden... :dankk2:
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #4 Gepost op: 8 mei 2014, 20:24:49 »
Grappig, ik reageer net op een voorbeeldje in het andere topic: 'Topic'.
Zelfde boodschap, alleen wat andere letters gebruikt  ;)
LOL, ik lees het net ;-)

Wat dat betreft ben jij mss wel een voorbeeld: je post niet heel veel foto's maar reageert veel en uitgebreid op door anderen geplaatste foto's   :respect:

Wat dat aangaat kan een ieder zich wel eens afvragen: kom ik op het forum om "te halen en te brengen" of om "te brengen en te halen"  ;)

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #3 Gepost op: 8 mei 2014, 20:14:06 »
Voordat ik het vergeet, +1, wat mij betreft plaatst iedereen binnenkort een foto, liefst in andere stijlen of van andere onderwerpen, dan we gewend zijn.
Waarom niet, en commentaar geven? Graag!

Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #2 Gepost op: 8 mei 2014, 20:10:01 »
Grappig, ik reageer net op een voorbeeldje in het andere topic: 'Topic'.
Zelfde boodschap, alleen wat andere letters gebruikt  ;)

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
Reageren / Reacties in de fotohoek
« Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2014, 19:59:40 »
Ik lees de laatste tijd meer reacties als  "er komen geen reacties op mijn foto....ik plaats dan ook maar niets meer..../ ik reageer ook maar niet meer"
bv (redelijk willekeurig en niet persoonlijk bedoeld): http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=35964.msg324415#msg324415 ; http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=35332.msg318777#msg318777 ; http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=35332.msg318749#msg318749 en zo zijn er nog wel meer.........

Ik snap dat niet nog niet zo goed.....je vind dat iemand ongewenst gedrag vertoont (namelijk niet reageren) en gaat vervolgens ook maar hetzelfde ongewenste gedrag vertonen (niet reageren of nog "erger" geen foto's meer plaatsen). Als iedereen dat gaat doen, is het forum snel historie.
Ik denk dat het beter is om juist het gedrag dat je bij anderen wenst, juist zelf te vertonen....dus (nog) meer reageren (en foto's plaatsen)....

Misschien is het een idee om als je zelf een foto-topic plaatst, eerst zelf te reageren in drie andere foto-topic?

Misschien is het daarboven ook wel eens tijd om de het aantal boards in de fotohoek te heroverwegen...ik zie veel "beweging" in het board "dieren"maar veel minder in de andere boards...dat zal vast ook van invloed zijn op het aantal reacties in die boards (al is dit laatste mss "kip-ei")....

Enfin, zo maar wat overwegingen uit de losse pols....