Auteur Topic: Reageren / Reacties in de fotohoek  (gelezen 4898 keer)

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Reageren / Reacties in de fotohoek
« Reactie #47 Gepost op: 30 mei 2014, 18:45:18 »
Jammer dat deze goede en zeer zinvolle discussie over het reageren op foto's in de fotohoek is verzand in zulk gekibbel  :schaam:.
Ja, dat is idd wel jammer......het lijkt er op dat het inbrengen van ideeën voor het (mogelijk) verlevendigen niet worden gewaardeerd....Maar goed, het zij dan maar zo, al valt een gebrek aan interesse in dit onderwerp door de mods mij ook wel op.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #47 Gepost op: 30 mei 2014, 18:45:18 »

Offline Micha D.

• Super Pentaxian
« Reactie #46 Gepost op: 29 mei 2014, 17:02:23 »
Edzo, ik vind het zeer goed dat je met ideeën komt, want dit probleem is niet echt eenvoudig op te lossen. Persoonlijk ben ik wél voor een Ter Beoordeling deel. Ik snap ook niet dat het zo wordt neergeslagen. Ik zie wel degelijke verschil, de fotohoek is voor veel mensen gewoon een fotodump (of het nou zo bedoelt is of niet...) en een Ter Beoordeling topic kan daar verschil in maken.

Maarja, ik ben maar een simpel persoon, wat weet ik er van.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #45 Gepost op: 28 mei 2014, 22:21:30 »
Jammer dat deze goede en zeer zinvolle discussie over het reageren op foto's in de fotohoek is verzand in zulk gekibbel  :schaam:.

Inderdaad. Ik ga hier dus niet verder meer op in..........
Einde discussie wat mij betreft.

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #44 Gepost op: 28 mei 2014, 22:03:17 »

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #43 Gepost op: 28 mei 2014, 21:08:56 »
Had wat aardiger geformuleerd kunnen worden lijkt me?  :angel:
Dit motiveert niet om met ideeën te komen op deze manier, voor mij was dit in ieder geval de laatste keer.
Ja sorry hoor, maar het hele concept van de Fotohoek is bedacht en bedoeld ter beoordeling van foto's, dus is je idee echt overbodig.
Sterker nog, als je geen feedback op je foto's wilt hebben, dan moet je hier geen foto's plaatsen.
En wil je gerichte feedback, dan is het zeer, zeer wenselijk (wat mijzelf persoonlijk betreft zou dit zelfs weer verplicht mogen zijn) relevante exifgegevens erbij te vermelden.
Nergens staat dat in je foto-topic meer dan één foto moet staan. Dus als je op 1 specifieke foto feedback wilt hebben is dat helemaal prima.

Vr.groet, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #42 Gepost op: 28 mei 2014, 11:41:23 »
Lijkt me volslagen onnodig, de Fotohoek is juist voor dit doel opgezet.

Had wat aardiger geformuleerd kunnen worden lijkt me?  :angel:
Dit motiveert niet om met ideeën te komen op deze manier, voor mij was dit in ieder geval de laatste keer.

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #41 Gepost op: 12 mei 2014, 08:39:18 »
Idee (?):
Wellicht een idee om in de fotohoek een topic aan te maken "Foto's ter beoordeling"?
Als iemand echt verlegen zit om commentaar te krijgen op een foto, dan kan hij/zij die foto in die hoek plaatsen en is het ook de bedoeling dat daar "onderbouwde" reacties geplaatst worden.
Verplicht is dan om de EXIF te vermelden in het start topic, zodat de kijker niet eerst naar een ander site hoeven "door te klikken" om de EXIF ergens te gaan achterhalen.
Ook dat per post maar één foto wordt geplaatst om het voor het bespreken overzichtelijk te houden.
Ik denk dat dit voor aantal leden zeker een aanvulling kan zijn, ook voor nieuwe leden.

Het invoeren van zo een "foto's ter beoordeling" hoek neemt naar mijn idee niet weg, dat men op elders geplaatste foto's geen reacties/commentaren hoeft te geven.
Lijkt me volslagen onnodig, de Fotohoek is juist voor dit doel opgezet.
Als je de spelregels van de Fotohoek doorleest staat er o.a. niet voor niets "Exif is zeer wenselijk! Dus laat bij voorkeur de exif in de foto zitten of plaats de exif er met de hand bij (sluitertijd, diafragma, ISO, brandpunt). De exif kan met name heel goed gebruikt worden om commentaar te geven op foto technische aspecten. En uiteindelijk is de Fotohoek ervoor om van elkaar te leren!"

En eerder was Exif plaatsen bij foto's verplicht, maar doordat bij nogal wat mensen de exif door bewerking uit de foto verloren gaat door allerlei oorzaken hebben we (met lichte tegenzin) de verplichting losgelaten. Maar het is niet voor niets dat ik bij tijd en wijlen er hier op hamer om dan in ieder geval de belangrijkste exifgegevens los bij de foto te vermelden.
En dan over één foto plaatsen: op dit forum zijn maximaal 5 foto's per topic toegestaan, minder mag altijd. Je moest eens zou weten hoe vaak we mensen moeten aanspreken op het plaatsen van <5 foto's....
Het is evenwel goed om hier elkaar een beetje wakker te schudden om vooral foto's te blijven plaatsen èn om feedback te geven om andermans foto's.
Enige verplichting daarentegen, op welke wijze dan ook, wijs ik van de hand. Ik denk dat de leidraad van Mharda een goed kader aangeeft en stimulans om mogelijk wat meer inhoudelijke feedback te geven. (Bedankt hiervoor Harry!)  :)
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2014, 08:46:46 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #40 Gepost op: 12 mei 2014, 08:24:00 »
@edzo Twee zielen, één gedachte? <grin>

Ik heb al eens vaker voorgesteld om een aparte rubriek te openen waar wij wat dieper op beoordelen kunnen ingaan. En de extra spelregel is dan: als je plaatst (Max 1 foto per week) dan MOET je ook reageren op andermans foto's.

En ik zou de regels (voor die rubriek!) ook streng handhaven: wel plaatsen (commentaar halen) en niet geven? Dan post wissen en een tijdelijke ban.. Ik weet dat velen het daar niet mee eens zullen zijn, maar ik heb eerlijk gezegd niet zo veel zin meer om effort te steken in mensen de niets brengen.... Kortom, een strenge moderatie!
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2014, 08:27:11 door Mharda »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline DickL

• Pentaxian
  • **
    • Mijn Flickr albums
« Reactie #39 Gepost op: 11 mei 2014, 23:26:35 »
Ik vind het idee heel goed en spreekt mij wel aan. Alleen vraag ik mij af of dit zal helpen aan meer posts en meer commentaar, aangezien redelijk wat forumleden hebben aangegeven dat ze het niet zo zien zitten om foto's in de fotohoek te plaatsen en/of commentaar te geven. De hoeveelheid posters en commentatoren zal denk ik niet toenemen. Maar dat neemt niet weg dat het idee goed is en dat het een aanvulling is voor het forum.
K-3iii | K-1 | K-3 | K-01 | K-5 | K-m 
HD DA 55-300 PLM | DA 18-135 | DA 21 Limited | DA 35/2.4 | DA 18-55 WR
DFA 24-70 | DFA 150-450 | DFA 100 MACRO WR 
FA77 1.8 Limited | FA43 1.9 Limited | FA31 1.8 Limited
Sigma 70-200/2.8 II | Sigma AF 8-16

BramS

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 11 mei 2014, 23:01:48 »
Idee (?):
Wellicht een idee om in de fotohoek een topic aan te maken "Foto's ter beoordeling"?
Als iemand echt verlegen zit om commentaar te krijgen op een foto, dan kan hij/zij die foto in die hoek plaatsen en is het ook de bedoeling dat daar "onderbouwde" reacties geplaatst worden.
Verplicht is dan om de EXIF te vermelden in het start topic, zodat de kijker niet eerst naar een ander site hoeven "door te klikken" om de EXIF ergens te gaan achterhalen.
Ook dat per post maar één foto wordt geplaatst om het voor het bespreken overzichtelijk te houden.
Ik denk dat dit voor aantal leden zeker een aanvulling kan zijn, ook voor nieuwe leden.

Het invoeren van zo een "foto's ter beoordeling" hoek neemt naar mijn idee niet weg, dat men op elders geplaatste foto's geen reacties/commentaren hoeft te geven.

Dit vind ik nou echt een goed idee. Ben helemaal voor.

Offline zoran

• Super Pentaxian
« Reactie #37 Gepost op: 11 mei 2014, 22:24:12 »
Het is niet altijd makkelijk om nuttige commentaar te geven, laat staan van diepgaande commentaar.
Sommigen zijn zo goed in hun deelgebied dat ik soms niet meer kan zeggen dan mooi of goed.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #36 Gepost op: 11 mei 2014, 21:30:30 »
Even wat minder op het forum door verschillende omstandigheden, waaronder dit onderwerp er ook één van is.
Ik kan mezelf dus ook zeer vinden in hetgeen hier wordt opgemerkt over posten en/of reageren.
In begin veel foto's geplaatst en veel commentaren gegeven.
Opvallend is/was op enig moment dat je ziet dat sommigen wel reactie(s) krijgen op foto's en sommigen helemaal niet of nauwelijks.
Ik zie nu dat dit bij een aantal forumbezoekers (net als dus bij mij) heeft geleid tot zelf minder plaatsen en maar niet meer reageren.
Niet goed, maar wel logisch.

Een heel goede zaak Erik dat je dit hebt aangekaart, anders had ik het een keer gedaan, maar mij ontbreekt helaas laatste tijd de energie en daarnaast ben ik wellicht ook niet juiste persoon om dit aan te kaarten (gezien opmerkingen in een ander topic over mijn persoon).
Dus goed dat jij het hebt opgepakt Erik  ;)

Harrie, bedankt voor je heldere uiteenzetting over foto's beoordelen, ik denk dat voor iedereen hier dit zeer nuttig kan zijn om eens te lezen en ook zelf te gebruiken als je naar je eigen foto's kijkt  :dankk2:.
Zelf vind ik het zeer nuttig om reacties en commentaren te krijgen op mijn foto's. Dat is de reden dat ik ze hier plaats en waarom ik bij een fotoclub ben gegaan. En nu laatste tijd dus hier ook maar zeer weinig plaats en weinig reacties meer geef.
Verder is alles hier wel zo een beetje gezegd.

Idee (?):

« Laatst bewerkt op: 11 mei 2014, 21:56:29 door Edzo »

Offline ArnoR

• Pentaxian
  • **
  • What you see is not always what you get...
« Reactie #35 Gepost op: 10 mei 2014, 22:41:48 »
Ik kan het probleem mij niet voorstellen.
Als ik het onderwerp weet waar ik op wil reageren, dan is dat topic toch zo gevonden?
Zo groot is de traffic hier nou ook weer niet.
En wel hebben ook een zoekfunctie....
Als er iets kletspraat is dan is het dit wel... regel voor regel onzin wat mij betreft.
Zo werkt dat voor mij absoluut niet. Ik heb meer te doen...

Maar... de oplossing die je nu aandraagt is 'very helpful'.  :dankk2:
Dat is het 'trucje' waar ik naar op zoek was, maar ik zocht het in het Forum zelf...

Dat had ik zelf verd**** ook wel kunnen bedenken denk ik nu...  :-[
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #34 Gepost op: 10 mei 2014, 22:32:28 »
Laten we vooral vriendelijk naar elkaar blijven  :)
Een ieder mag zijn mening geven, hoe die ook luidt.
@Ronald, je bent niet de oorzaak van dit topic maar wel (mede) de aanleiding...dank voor je uitleg.

Dat dit topic veel lezers en reacties kent is mss omdat het onderwerp leeft?

@ Harry, mooi dat je ook een oplossing biedt!

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #33 Gepost op: 10 mei 2014, 22:00:44 »
Ik kan het probleem mij niet voorstellen. Als ik het onderwerp weet waar ik op wil reageren, dan is dat topic toch zo gevonden? Zo groot is de traffic hier nou ook weer niet. En we hebben ook een zoekfunctie....

Maar goed, een werkende oplossing voor alle browsers (voor zover mij bekend):
- maak een bookmarkfolder 'Topics waar ik op ga reageren'
- zet die bovenaan je bookmarklist
- toon een bookmarkfolder lint
Als net een topic bekijkt waar je later op wil reageren, sleep je de link naar de folder. Herhaal dat zo vaak als je wilt...
Reageren? Klik op de map en alle topics staan in een lijst.

Uiteraard zijn er ook honderden utilities die dit soort functies hebben.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2014, 08:39:17 door Mharda »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline ArnoR

• Pentaxian
  • **
  • What you see is not always what you get...
« Reactie #32 Gepost op: 10 mei 2014, 20:15:37 »
Ik vind de verklaringen waarom iemand niet plaatst of reageert niet zo spannend.
Is dat geen bijdrage aan de discussie dan?  ???

Argumenten als "ik kan het topic niet meer vinden", tja, daar ga ik maar niet  op in.
Beetje kort door de bocht wat mij betreft.  :(
Ik probeer serieus te reageren en heb serieus een probleem met terugvinden of 'taggen' van draadjes waar ik op zou willen reageren.
De optie 'taggen' of 'markeren' is er niet op dit Forum Of ik heb dat trucje nog niet door...

Dit heb ik ook vaak, dat ik het later kwijt ben en er dan ook simpel geen zin en tijd voor heb om op te zoeken welke foto bij mij commentaar opriep.
Ik klik vrijwel altijd alleen maar aan via : ongelezen berichten sinds je laatste bezoek.
En dan zijn er vaak al genoeg berichten die ik even snel lees.
De reactie van Klaas op mijn bericht hierboven is *exact* de methode waarmee ik dit Forum lees en bekijk.
Ik klik op 'Ongelezen berichten' en dan wordt ik geregeld overspoeld door het aantal postings. Op dat moment zie ik ook de foto's maar heb bv. weinig tijd.

Ik heb al geprobeerd berichten wederom te 'markeren als ongelezen;' maar dat werkt niet (ik gebruik FireFox)

Kortom, wat mij betreft, slotje op dit topic  en de tijd die mensen in de rubriek kletspraat steken gebruiken voor fotobeoordelingen!

Ik kan die rubriek 'kletspraat' ook al niet gevonden krijgen... Kennelijk doe ik iets fout??  >:(
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 10 mei 2014, 18:44:27 »
@Mharda ik denk dat een andere indeling daarbij zal bijdragen als je de fotohoek meer naarboven plaatst ipv onderaan.....

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #30 Gepost op: 10 mei 2014, 17:59:14 »
Misschien wat onvriendelijk, maar dit topic heeft al 10x zo veel kijkers en reacties dan een gemiddelde foto. Ik vind de verklaringen waarom iemand niet plaatst of reageert niet zo spannend. Argumenten als "ik kan het topic niet meer vinden", tja, daar ga ik maar niet  op in.

Serpiente, organiseer eens een amfibieshoot. Wellicht raken meer mensen geïnteresseerd in deze bijzondere tak van de fotografie...

Kortom, wat mij betreft, slotje op dit topic  en de tijd die mensen in de rubriek kletspraat steken gebruiken voor fotobeoordelingen!

Het klinkt wat onvriendelijk misschien ja, maar m.i.heb je wel 100% gelijk.
En de tip voor Serpiente: een geweldig idee waar ik me graag voor zou aanmelden als het zover komt.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #29 Gepost op: 10 mei 2014, 17:46:33 »
Misschien wat onvriendelijk, maar dit topic heeft al 10x zo veel kijkers en reacties dan een gemiddelde foto. Ik vind de verklaringen waarom iemand niet plaatst of reageert niet zo spannend. Argumenten als "ik kan het topic niet meer vinden", tja, daar ga ik maar niet  op in.

Serpiente, organiseer eens een amfibieshoot. Wellicht raken meer mensen geïnteresseerd in deze bijzondere tak van de fotografie...

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Serpiente

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 10 mei 2014, 15:15:47 »
Ik zie dat een reactie van mij aangehaald is en misschien de oorzaak is. Mijn redenen zijn:

- Voor aandacht/exposure hoef ik het hier niet te doen, want via Facebook, Twitter, eigen site en Fieldherping (ander forum) krijg ik dat veel meer.
- Ik mis de opmerkingen over het technische van de foto (witbalans, belichting, contrast, uitsnede/compositie) van dit forum. Ik heb veel feedback van dit forum lang geleden gebruikt om mijn werkwijze/workflow te ontwikkelen. Toch is feedback handig.
- Ook een mooie foto kan beter (als zijn het alleen suggesties). Ik weet dat niemand doet wat ik over het algemeen doe (de meeste doen alleen vogels en soms zoogdieren in de dieren-sectie en soms insecten in het macro gedeelte), maar feedback van iemand die niet met een amfibieën en reptielen fotografie blik kijkt is leerzaam en kan misschien extra creativiteit en een andere inslag opleveren. Dat wil ik, omdat ik ondertussen al lang met hetzelfde bezig ben. Ik krijg dat hier helaas niet meer. 

Daarom voelt het alsof het geen nut heeft om hier nog foto's te posten..

Offline Klaas

• Senior Member
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 10 mei 2014, 12:23:58 »

Soms zie ik een foto die iets oproept, maar heb op dat moment niet meteen tijd om te reageren. Er zijn dan bv nog meer ongelezen berichten die ik eerst wil zien.
Lastig om dat draadje nadien weer terug te vinden... Misschien is daar een 'trucje' voor dat ik nog niet ken?

Dit heb ik ook vaak, dat ik het later kwijt ben en er dan ook simpel geen zin en tijd voor heb om op te zoeken welke foto bij mij commentaar opriep.

Ik klik vrijwel altijd alleen maar aan via : ongelezen berichten sinds je laatste bezoek.

En dan zijn er vaak al genoeg berichten die ik even snel lees.
Pentax K-1 l D FA 28-105 l Pentax K-S2|DA 18 - 50 WR RE l DA 16-45  |Pentax K-x |DA 18-55 AL II *|SIGMA 17-70 4.5|DA L 55-300| DA 35 2.4 AL|A 50 1.7|M 28 2.8|M 135 3.5|Takumar(bayonet)135 2.5|Vivitar flitser 285|Metz 48 AF-1|Metz 50 AF-1

Offline Klaas

• Senior Member
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 10 mei 2014, 12:17:13 »
hier mijn mening over wat ik zie met de reacties op foto's.

Ik zie toc dat er een paar forumleden zijn, als die foto's posten dat ze meteen veel commentaar krijgen van anderen. En vaak is het wauw, wat mooi, goed gedaan. Soms terecht, maar vaak ook niet in mijn ogen. Maar toch krijgen ze elke keer dat commentaar. Terwijl ander foto's die commentaar kunnen gebruiken het niet krijgen. of die ook heel mooi zijn, maar niet eens te horen krijgen dat ze mooi zijn.

Ik post niet zoveel foto's. Want je hoopt dat je commentaar krijgt, en als je het dan niet krijgt, en anderen veel (zie wat ik eerder schreef). Denk je toch snel, tja waarom zou ik wat posten, er wordt toch alleen commentaar geven op bepaalde forumleden. En dan ga je vanzelf ook minder commentaar geven op anderen.

Maar als je ook kijkt naar de foto's die commentaar krijgen zijn het toch vaak de beestjes en bloemetjes, dus makkelijke foto's. Foto's die vaker meer fotografisch zijn, zijn volgens mij voor veel mensen moelijker te becommentariseren.

++1

Dat is voor mij oa een reden geweest om niet zoveel meer te posten. Ook ontbreekt het me vaak aan tijd en vind ik het lastig om een keuze uit mijn werk te maken en dat dan te posten. Het kost meer tijd om een goede foto uit te zoeken dan om de nieuwe posts gewoon te lezen als je in je werk even pauze hebt.
Pentax K-1 l D FA 28-105 l Pentax K-S2|DA 18 - 50 WR RE l DA 16-45  |Pentax K-x |DA 18-55 AL II *|SIGMA 17-70 4.5|DA L 55-300| DA 35 2.4 AL|A 50 1.7|M 28 2.8|M 135 3.5|Takumar(bayonet)135 2.5|Vivitar flitser 285|Metz 48 AF-1|Metz 50 AF-1

Offline DickL

• Pentaxian
  • **
    • Mijn Flickr albums
« Reactie #25 Gepost op: 10 mei 2014, 11:59:31 »
Helaas noch geen tijd gehad om alles rustig te lezen. Wel een aantal nuttige ideeen gezien. Nieuwe impulsen en veranderingen voor dit forum lijkt mij een goed idee, maar dat iets moet lijkt mij geen goed idee. Niet iedereen vindt het makkelijk om een foto te beoordelen en een ractie te plaatsen. Wat ik veel zorgelijker vind is dat sommige foto´s zo weinig bekeken worden.
K-3iii | K-1 | K-3 | K-01 | K-5 | K-m 
HD DA 55-300 PLM | DA 18-135 | DA 21 Limited | DA 35/2.4 | DA 18-55 WR
DFA 24-70 | DFA 150-450 | DFA 100 MACRO WR 
FA77 1.8 Limited | FA43 1.9 Limited | FA31 1.8 Limited
Sigma 70-200/2.8 II | Sigma AF 8-16

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #24 Gepost op: 10 mei 2014, 11:23:34 »
[...] Ik heb al eens vaker voorgesteld om een aparte rubriek te openen waar wij wat dieper op beoordelen kunnen ingaan. En de extra spelregel is dan: als je plaatst (Max 1 foto per week) dan MOET je ook reageren op andermans foto's.
Vind ik ook een goed idee!
Al is dan mss wel een hele andere indeling van de fotohoek nodig  ;)

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #23 Gepost op: 10 mei 2014, 11:21:26 »
[...]We zouden ook aan een stelregel kunnen denken als: Elke 2 keer dat je het forum leest reageer je minimaal op 1 topic. Maar volgens mij moet het in ieder geval niet meer dan een stelregel worden. Als het allemaal verplicht gaat worden dan dunt het forum volgens mij snel uit. En dat wil niemand denk ik. [...]
Uiteraard bedoeld als "stelregel" en geen verplichting. En ik kan mij voorstellen dat je als nieuwkomer ook eerst "de kat uit de boom kijkt" om de mores van het forum te zien.....

Ik ben maar even in het toetsenbord geklommen en heb wat over beoordelen geschreven...

Pentaxforum FAQ sectie: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=36027.new#new
Je hebt er flink werk van gemaakt!  :toppie: :dankk2: