Auteur Topic: Toekomst van dit forum  (gelezen 13656 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #31 Gepost op: 15 september 2014, 21:49:12 »
Nogmaals de oproep: meer topics en meer verkeer is naar mijn idee al eerste gewin.
En dat kan alleen van onszelf komen.
Jij bent wat dit betreft in ieder geval goed bezig...
Alleen vandaag al 25 berichten, waarvan de helft ongeveer in dit draadje alleen...   ;) :D
==> Morgen ben je de 10.000 berichten gepasseerd dus! Feestje ??
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #31 Gepost op: 15 september 2014, 21:49:12 »

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #30 Gepost op: 15 september 2014, 21:43:39 »
Top dat je een zo uitgebreide reactie geeft J@@P, ik neem aan ook mede namens de mods.
Nee, even op persoonlijke titel, al heb ik op de achtergrond wel even de anderen gevraagd mee te denken/kijken/lezen/reageren.
Maar omdat ik er de hele dag aan liep te denken heb ik alvast een schot voor de boeg gedaan.

Citaat
Met dit topic heb ik zoals gezegd niet in eerste instantie de opzet het forum om te gooien, maar meer de leden eens aan het denken gezet.
Dat is gelukt, bij mij in ieder geval.
En zelf ben je ook weer lekker aan het tikken, zo komt de 10.000 grens toch weer snel in zicht :)

Citaat
Vandaar mijn vraag om eens na te denken en met ideeën te komen. Zonder inzet van de leden schieten we er al helemaal niets mee op.
En als ieder lid nu eens aantal topics aanmaakt, komt er vanzelf weer wat "schwung" in het forum lijkt me. Dat is al eerste gewin.
Het valt mij ook op dat het aantal nieuwe leden niet bepaald gemakkelijk te "Start nieuw topic" knop weet te vinden. Wellicht komt men juist om te lezen, maar participeren en plaatsen maakt het zeker levendiger. Een eerste actie zou gericht kunnen zijn om nieuwe leden actiever aan het posten te krijgen.

Citaat
Hamvraag is dus: Willen we dit forum in stand houden of niet!?
Zo ja: Dan moet je er iets voor doen.
Zo nee: Ook goed, maar dan realiseer je dat je alleen Feestboek over houdt om te liken en zo nu en dan kort berichtje op te plaatsen. Dit forum is er dan op enig moment niet meer.
Diepgaande topics, of gewoon lekker slap geouwehoer is er dan helaas niet meer  :angel:
Ik denk dat het antwoord zonder meer ja is, dus deze wake-up call is denk ik zeker op z'n plaats.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #29 Gepost op: 15 september 2014, 21:38:59 »
Citaat
Hamvraag is dus: Willen we dit forum in stand houden of niet!?
Zo ja: Dan moet je er iets voor doen.
Zo nee: Ook goed, maar dan realiseer je dat je alleen Feestboek over houdt om te liken en zo nu en dan kort berichtje op te plaatsen. Dit forum is er dan op enig moment niet meer.


Ik denk dat je te optimistisch bent Edzo. Als je naar de ledenlijst kijkt naar leden met, roep eens wat, 100 posts in de laatste zes maanden (om gebruikers van tig jaar terug even uit te sluiten), kom je denk maar aan klein aantal. De rest zijn meer halers, lurkers. Wat overigens gewoon mag, doe ik zelf ook wel op sommige fora. Maar voor "leven" moet je je richten op die kleine groep actievelingen.

Ik heb geaccepteerd dat het soms 'trekken aan een dood paard is'. So be it. Zolang ik het nog leuk vind om dingen te organiseren en hier rond te hangen, gaat alles goed. Heb ik er geen zin meer in, dan kan ik weggaan, lurken of wat dan ook. Niets meer, niets minder.

Voor het leereffect hoef je, helaas maar waar, momenteel hier niet te veel te verwachten. Maar dat is op alle andere (openbare) fotografiefora die ik ken ook het geval.

Voor de net opgestarte activiteitencommissie heb ik een aantal leuke ideeën in mijn hoofd. Gewoon beginnen en kijken waar het schip strand. Stel dat alle ideeën en activiteiten 0,0 response krijgen, dan stoppen we gewoon. Maar stel dat het wel lukt, dan krijg ik daar een kick van  ;C

Daarom zou ik alle lezers van dit topic willen aanraden om niet te veel te filosoferen, maar gewoon dingen te doen. Klein voorbeeldje: op facebook komen regelmatig 'challenges' voorbij. Je moet dan in een bepaalde categorie (zwart/wit, macro, sport) vijf dagen een foto posten en iedere dag (of aan het eind) een medefotograaf nomineren. Zwaan-kleef-aan dus. Ik denk dat je zoiets in 10 minuten hier hebt opgestart. Start gedurende vier tot zes weken zoiets op en kijk wat er gebeurt ... En zo kan ik nog wel tig dingen verzinnen (ik heb een grote fantasy  8) )
« Laatst bewerkt op: 15 september 2014, 21:43:05 door Mharda »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #28 Gepost op: 15 september 2014, 21:16:08 »
Top dat je een zo uitgebreide reactie geeft J@@P, ik neem aan ook mede namens de mods.
Met dit topic heb ik zoals gezegd niet in eerste instantie de opzet het forum om te gooien, maar meer de leden eens aan het denken gezet.
Dat "nadenken" gaat dan met name over de participatie van de leden op dit forum. Geen berichten, geen "verkeer", en geen verkeer, geen leden.
Als ik als willekeurig welke lid het forum een avond open heb staan en ik zie maar één of twee nieuwe berichten, dan is het animo om op dit forum te komen op enig moment op.
Er valt wellicht genoeg te lezen nog (ook dat is eens "op"), maar als er niets nieuws bij komt, is het snel over lijkt me.

Vandaar mijn vraag om eens na te denken en met ideeën te komen. Zonder inzet van de leden schieten we er al helemaal niets mee op.
En als ieder lid nu eens aantal topics aanmaakt, komt er vanzelf weer wat "schwung" in het forum lijkt me. Dat is al eerste gewin.
Dan vervolgens meer foto's plaatsen en ook commentaar op geven. Zoals al vaker gezegd: "geen foto's, geen commentaar, geen commentaar, geen foto's". En dat doen we onszelf aan.

Hamvraag is dus: Willen we dit forum in stand houden of niet!?
Zo ja: Dan moet je er iets voor doen.
Zo nee: Ook goed, maar dan realiseer je dat je alleen Feestboek over houdt om te liken en zo nu en dan kort berichtje op te plaatsen. Dit forum is er dan op enig moment niet meer.
Diepgaande topics, of gewoon lekker slap geouwehoer is er dan helaas niet meer  :angel:

Nogmaals de oproep: meer topics en meer verkeer is naar mijn idee al eerste gewin.
En dat kan alleen van onszelf komen.
Een mooie, moderne, strakke forumpresentatie met een indeling waar iedereen zich in thuis voelt, lost dat niet op (en is denk ik ook een utopie).

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #27 Gepost op: 15 september 2014, 20:54:33 »
Ik las dit topic vanmorgen even snel en had weinig tijd om te reageren, dat wilde ik liever even rustig doen, dus bij deze. De rest van de dag was er niet van gekomen omdat ik of in vergadering of in de auto zat, maar het zal wel ergens in mijn achterhoofd rond te zingen.

Maar wat Edzo signaleert was mij onlangs ook al opgevallen toen ik ook eens door mijn oogharen naar de statistieken keek. Hier staat het nu heel feitelijk en de feiten liegen er inderdaad niet om. Het aantal pageviews is wel op peil, maar het aantal posts neem duidelijk af. Dat zou kunnen betekenen dat er nog steeds evenveel mensen online komen, maar dat zij minder posten. Over de reden daarvan kunnen we denk ik heel lang praten. Veel mogelijke redenen zijn hiervoor al genoemd en ik denk dat de waarheid al deze punten wel raakt. Vooral de concurrentie van social media (met nieuwe, extra functionaliteiten die een forum zoals dit niet biedt (zoals liken, foto's direct van een smartphone plaatsen, snel reageren vanaf mobiel)) moeten we niet uitvlakken. De eenvoudige, laagdrempelige manier die daarmee geboden wordt is bij ons niet zo 123 te realiseren. Voor velen is dat ook niet wenselijk, maar voor anderen wellicht toch een drempel die wegvalt waardoor andere keuzes gemaakt worden. Verder verandert ook de markt en Pentax heeft daarin slechts een bescheiden rol. Smartphones worden beter, ze vervangen compacts, maar wellicht speelt voor velen ook gewoon een kwestie van andere interesses een rol. Je begint misschien enthousiast op een forum maar na verloop van tijd ebt de interesse toch langzaam weg, daarmee is nog niet eens gezegd dat de fotohobby op een lager pitje komt, maar wel de online betrokkenheid. En je kunt ook maar op één forum tegelijk schrijven, (dus meerdere pentaxfora helpt ook niet  :evil: ).
Hoe dit op te lossen? Ook dat is niet één pasklaar verhaal. Het succes van een forum staat of valt met de inbreng van de leden. Een initiatief zoals nu m.b.t. de activiteitencommissie zal de betrokkenheid en activiteit zeker goed doen. Meegaan met veranderingen en wensen van leden eveneens. Ik weet dat dit laatste soms niet helemaal gaat in het gewenste tempo, maar het technisch beheer/admin-schap is ook vrijwilligerswerk van mensen met een beperkte hoeveelheid tijd. Ik kan wel melden dat we als mods achter de schermen de laatste tijd ook gesproken hebben over het doorvoeren van bepaalde veranderingen/moderniseringen, dus het is zeker niet zo dat de deur daarvoor dicht is. Zeker niet, maar t.a.v. sommige wensen (zoals bijv. het invoeren van tapatalk) is het zo dat dit met de huidige beschikbare middelen niet snel geregeld kan worden. Ook over de veranderingen op dit punt wordt nagedacht.

Wat betreft de toekomst, ik denk dat er wel een bepaalde consolidatie op zal treden, maar zolang Pentax/Ricoh nog fotocamera's blijft maken denk ik dat er wel ruimte blijft voor een merk-specifiek forum zoals dit. Mijn persoonlijke probleem met fora die merkonafhankelijk zijn en dus aan alle merken een podium bieden, is dat je daar verzuipt in de veelheid aan merken, modellen en informatie. Een specifieke vraag over een klein merk sneeuwt daar snel onder. Dus in die zin zie ik voor een forum als dit altijd nog wel een plek als niche.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

densch

  • Gast
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #26 Gepost op: 15 september 2014, 20:32:30 »
Hoe ik de toekomst van dit forum zie.... Ik kan niet in de toekomst kijken, maar gezien de opmars van de telefoon met (goede) camera, denk ik dat er veel mensen niet eens meer een fotocamera kopen. En kopen ze er een dan is het geen Pentax. Daarom denk ik ook dat we met een lichte vergrijzing krijgen te maken. Jongeren die sjouwen geen zware camera mee. Die nemen hun mobieltje mee.
Als ik naar mijn eigen leeftijdsgroep kijk dan is er ook sprake van tijdsgebrek. Dat dit forum er niet modern uitziet dat vind ik niet zo'n probleem. Zolang het maar overzichtelijk is. Het gaat tenslotte ook om de inhoud.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #25 Gepost op: 15 september 2014, 19:50:06 »
Los van eerder vermelde reacties; ik was een tijdje geleden op zoek naar een Pentax forum en ben hier beland via Google. In België heb ik niet direct iets gevonden. Mogelijk niet goed gezocht of er bestaat er geen.
Eindelijk een merk camera forum in het Nederlands. Vele forums zijn in het Engels. Helaas heb ik niet zo veel tijd om het forum dikwijls te raadplegen en heb voorlopig nog te weinig te melden dan wat ik reeds in mijn introductie geschreven heb. Zou het jammer vinden als dit forum zou verdwijnen.
Mvg

Verdwijnen zal het wellicht niet, het wordt meer een soort van "naslagwerk" waar zo nu en dan iemand nog eens iets op post  :evil:.

Offline rjans

  • Newbie
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Man
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #24 Gepost op: 15 september 2014, 19:47:12 »
Los van eerder vermelde reacties; ik was een tijdje geleden op zoek naar een Pentax forum en ben hier beland via Google. In België heb ik niet direct iets gevonden. Mogelijk niet goed gezocht of er bestaat er geen.
Eindelijk een merk camera forum in het Nederlands. Vele forums zijn in het Engels. Helaas heb ik niet zo veel tijd om het forum dikwijls te raadplegen en heb voorlopig nog te weinig te melden dan wat ik reeds in mijn introductie geschreven heb. Zou het jammer vinden als dit forum zou verdwijnen.
Mvg

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #23 Gepost op: 15 september 2014, 18:43:55 »
Even tussenstand / tussentijdse conclusie:
- Slechts een paar leden hebben gereageerd. Veel leden hebben dit topic ingezien. Is de conclusie dat het blijkbaar dus weinig mensen boeit? Als dat zo is, dan is dat zo, dan sluit ik dit topic gewoon weer.
- Een beperkt aantal leden heeft gereageerd, waarvoor dank. Conclusie is dat men dit deelt, maar oorzaak is dat dit met alle fora zo gaat. Concludeer ik juist, dat ook die leden dus niets verandert willen zien?
Edzo, geduld is een schone zaak.  Geef het de tijd, geef de leden de tijd!
Ik lees dit op mijn phone op een terrasje dus ik kan het maar moeizaam lezen en reageer later wel inhoudelijk. Maar wel goed dat je het aankaart trouwens.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #22 Gepost op: 15 september 2014, 17:35:53 »
Ik hoop dat de desinteresse om hier foto's te plaatsen van tijdelijke aard zal zijn. Zoniet, dan ben ik bang, gezien de geringe reacties op dit topic, dat dit forum toch langzaam aan zal doodbloeden.

Gezien aantal gestarte topics afgelopen tijd en aantal leden online moeten we blij zijn dat we iedere dag nog één of twee berichtjes hebben waarop we kunnen reageren  :evil:
Op deze wijze komt al snel niemand hier meer kijken ben ik bang. En zo te zien boeit dat ook maar weinigen hier meer....... :-[ :'(

Offline DickL

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 760
    • Mijn Flickr albums
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #21 Gepost op: 15 september 2014, 17:32:04 »
Momenteel zijn de fotogroepen op Facebook erg populair. Persoonlijk ben ik daar niet zo blij mee. Facebook is zo'n vluchtig medium dat wanneer je door werk of iets anders een week niet actief bent geweest op het web je absoluut niet kan overzien wat er allemaal gepost is. Het is gewoon niet bij te houden als je niet continue online bent. Op fora als deze kan je nog makkelijk terugbladeren en oudere foto's bekijken.

Ik hoop dat de desinteresse om hier foto's te plaatsen van tijdelijke aard zal zijn. Zoniet, dan ben ik bang, gezien de geringe reacties op dit topic, dat dit forum toch langzaam aan zal doodbloeden.
K-3iii | K-1 | K-3 | K-01 | K-5 | K-m 
HD DA 55-300 PLM | DA 18-135 | DA 21 Limited | DA 35/2.4 | DA 18-55 WR
DFA 24-70 | DFA 150-450 | DFA 100 MACRO WR 
FA77 1.8 Limited | FA43 1.9 Limited | FA31 1.8 Limited
Sigma 70-200/2.8 II | Sigma AF 8-16

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #20 Gepost op: 15 september 2014, 16:51:53 »
Even tussenstand / tussentijdse conclusie:
- Slechts een paar leden hebben gereageerd. Veel leden hebben dit topic ingezien. Is de conclusie dat het blijkbaar dus weinig mensen boeit? Als dat zo is, dan is dat zo, dan sluit ik dit topic gewoon weer.
- Een beperkt aantal leden heeft gereageerd, waarvoor dank. Conclusie is dat men dit deelt, maar oorzaak is dat dit met alle fora zo gaat. Concludeer ik juist, dat ook die leden dus niets verandert willen zien?

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #19 Gepost op: 15 september 2014, 13:44:40 »
....
Maar goed, ik denk dat het een maatschappelijke trend is. Mensen hebben te druk, te veel hobbies en andere activiteiten. We moeten mantelzorg leveren, moeten allebei werken,  er is gewoon weinig tijd.
....
Ik ben dit niet met je eens, ook vroeger had je mantelzorgers, en trouwens niet iedereen is dat, werkten we ook gewoon 40 uur of meer per week en hadden veel vrouwen ook een baan.
Er is nog net zoveel tijd over na de werkuren en het huishouden, het is alleen een kwestie van prioriteiten stellen.


Om het bovenstaande te realiseren en om deel te nemen dien je lid te worden voor een maandelijks bedrag.
Met dit geld kunnen er meer dingen georganiseerd worden en zijn er ook middelen om het forum/website up-to-date te houden.


Ook zonder geld kun je zaken organiseren. Alles hangt af van de activiteit en medewerking van de leden.
Ook een foto-forum als dfoto.nl kent betalende leden en daar is het enige voordeel van betalen dat je nu 4 i.p.v. 2 foto's per week mag plaatsen. Voor de rest op sterven na dood.

.... Het valt me ook op dat op andere forum überhaupt meer foto's geplaatst worden en meer commentaar op foto's komt.
Ligt dat aan de leden of ergens anders aan? Kunnen we daar iets uit halen?....

Ik kan op het andere forum ook niet alles zien dus weet niet wat de kracht van hun commentaar is.  Hier is de beoordeling, op die van enkele leden na, gewoon flut. En dit nodigt dus ook niet meer uit tot het plaatsen van foto's

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #18 Gepost op: 14 september 2014, 17:57:03 »
OK, maar dan zullen we aan Ricoh moeten kunnen laten zien dat een forum levensvatbaar is.
Wil niet zeggen dat dit forum niet levensvatbaar is, maar wat we denk ik wel kunnen stellen is, dat de wereld om ons heen ernstig veranderd en dit forum stil staat.
Stilstand is achteruitgang dus dat is kwestie van tijd lijkt me.

Dat is voor mij ook de insteek van dit topic geweest. Niet om alles hier nu eens op zijn kop te gooien, dat gaat blijkens de afgelopen discussies wederom toch niet werken.
Mijn idee is om te kijken hoe we als gebruikers bepaalde "onderlinge afspraken" kunnen maken en dan is eerst van belang te inventariseren hoe iedereen dit ziet en wat iedereen zou willen.
Als de conclusie luidt dat iedereen het wel goed vind zo, dan is dat ook een conclusie en doen we gewoon lekker niets "en we zien wel waar het schip strand".

bbwijdieks

  • Gast
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #17 Gepost op: 14 september 2014, 17:27:46 »
Een forum is een onderneming en als je het bovenstaande wilt realiseren zijn investeringen noodzakelijk.
In de huidige opzet, tenminste dat begrijp ik, is dit forum een nevenactiviteit van de beheerder.
Het is dus iets voor erbij dat maakt het lastig want feitelijk komt dit erop neer dat je moet roeien met de riemen die je hebt.
Dit staat verder los van het feit of het forum in de huidige toestand wel rendabel is.
Ik vind het concept van bijvoorbeeld de nikon-club (op een paar punten na) goed.
Het aanmelden op het forum is voor iedereen gratis echter leveren ze ook diensten/activiteiten zoals:

- Workshops
- Foto meets
- Apparatuur meets
- Webwinkel
- Tijdschrift
- Kortingen bij fotozaken (sponsoren)
- Etc.

Om het bovenstaande te realiseren en om deel te nemen dien je lid te worden voor een maandelijks bedrag.
Met dit geld kunnen er meer dingen georganiseerd worden en zijn er ook middelen om het forum/website up-to-date te houden.
Zo creëer je ook de doorstroom van gebruikers want de gevorderden/profs. zouden bijvoorbeeld tegen een symbolische vergoeding workshops kunnen geven aan amateurs en gevorderden etc.
Op de deze manier til je het niveau op een forum flink omhoog wat de kwaliteit weer verbeterd  ;)
Let wel dat het bovenstaande over een langere periode gerealiseerd is Rome is ook niet in één dag gebouwd  ;)
Ik denk dat het voor Ricoh ook wel gunstig is want het bovenstaande kan zorgen voor meer binding en meer aankopen

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #16 Gepost op: 14 september 2014, 16:42:02 »
Bedankt voor je zinvolle input Berend.
Ben het met je eens dat de presentatie van de foto's niet bepaald "uitnodigend" is, niet voor als je ze hier ziet staan én niet voor als je ze "beoordeeld" en/of "bespreekt".
Daar zijn neem ik aan wel oplossingen voor de bedenken (getuige het andere forum).

De vraag gaat worden:
- Of de leden hier bereid zijn om mee te denken hoe bepaalde zaken beter zouden moeten.
- Hoe deze input om te zetten in "wat willen de leden".
- Vervolgens "wat wil de forumleiding".
- Hoe dit om te zetten in een (mogelijk) plan van aanpak.

bbwijdieks

  • Gast
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #15 Gepost op: 14 september 2014, 16:23:27 »
Dit onderwerp is altijd lastig volgens mij zijn er ideeën genoeg maar wordt lang niet alles besproken door de forumleiding.
Wat ook weer begrijpelijk is want een hoop tips en suggesties staan verspreid in verschillende topics dat maakt het onoverzichtelijk.

Het feit is dat dit een klein forum is en de statistieken tonen aan dat het verder krimpt.
Daar zijn verschillende interne en externe oorzaken voor te bedenken.
De externe oorzaken zijn wel duidelijk maar intern niet:

- Waarom worden er minder foto's geplaatst?
- Waarom wordt er minder in de fotohoek gereageerd?

Ik zie zeker wel een bestaansrecht voor een forum in de toekomst een belangrijke factor is presentatie (eerste indruk) en kwaliteit.
Met presentatie bedoel ik dat het er uitnodigend uitziet en dat het gebruikersvriendelijk is.
Als je een gemiddeld forum vergelijkt met zoiets als flickr of 500px dan ziet het er oubollig uit.
De wat jongere gebruikers zal dit minder aanspreken buiten de vraag om of er überhaupt jonge (<30 jaar) Pentax gebruikers zijn.
Ik geloof best dat er wel vraag is naar een forum waar inhoudelijk wordt gereageerd i.p.v. kreten op flickr zoals nice, mooi, oeh, ah en dan tig awards zonder te weten 'hoe' de foto tot stand is gekomen  ;)

En met kwaliteit doel ik op de foto's die geplaatst worden, de beoordeling van foto's, evenementen en workshops.
Op een forum is het belangrijk om een breed scala van gebruikers te hebben van beginner tot prof.
Zo kun je een doorstroom creëren maar de vraag is dan hoe je die prof./gevorderde hier kunt houden? Waarom zouden zij hier foto's willen plaatsen en/of commentaar willen uitdelen?
Als er geen doorstroom is blijf je in kwaliteit steken wat leden tot twijfel brengt om nog iets te plaatsen omdat je de boel op een gegeven moment ontgroeit.
Er zijn natuurlijk altijd leden die niet op het bovenstaande zitten te wachten of een andere ambitie hebben en hier zijn ook prima opties voor te verzinnen.

Ik denk dat het wel goed is om na te denken over pentaxforum.nl 2.0
De bovenstaande cijfers liegen er niet om.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2014, 16:29:42 door Berend »

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #14 Gepost op: 14 september 2014, 15:22:14 »
Dit forum levendiger / toegankelijker / interessanter maken doen we met zijn allen.
Ik zou me zo maar voor kunnen stellen dat er leden zijn die hier een mening of idee of misschien zelfs meer ideeën over hebben?

Dus bij deze de vraag om ze hier te delen, immers komt de levendigheid vanzelf als een meerderheid zich goed voelt binnen dit forum.
Bij deze dus de uitdaging aan eenieder om met ideeën te komen en hoe je daar individueel je bijdrage aan kunt of wilt leveren.

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #13 Gepost op: 14 september 2014, 15:04:39 »
Over het veranderen van de fotohoek is er onlangs nog een discussie geweest.
Het andere forum naapen leidt tot niets.
Extra categorien creëren in de vorm van om te tonen en ter beoordeling leidt tot een overaanbod.
Jouw inzet om het forum levendiger te maken lijkt me dan ook een lovenswaardig opzet.

Serpiente

  • Gast
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #12 Gepost op: 14 september 2014, 14:33:30 »
Mee eens, zoals denk ik meerdere leden hier. Maar die discussie hebben we al gehad en duidelijk is, dat dit niet tot wijzigingen gaat leiden helaas.
Maar zoals gezegd, ik ben gang dat dit hier niet gaat veranderen en wil die (blijkbaar gevoelige) discussie niet nogmaals aan de orde stellen.

Het valt me ook op dat op andere forum überhaupt meer foto's geplaatst worden en meer commentaar op foto's komt.
Ligt dat aan de leden of ergens anders aan? Kunnen we daar iets uit halen?

Mijn idee is dus het te zoeken in dingen die wij zelf kunnen veranderen, zonder de structuur van dit forum te hoeven veranderen.
Ach ja.. Voor die indeling kun je naar het andere forum gaan. Dat was de strekking. Survival of the fittest zullen we maar zeggen dan. ;) Hier wordt weer meer over gear gepraat. Beide hun kracht.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #11 Gepost op: 14 september 2014, 14:21:00 »
Ik vind de opbouw van de fotohoek van het andere forum veel beter.. Vooral het stukje 'beoordelingen'.

Mee eens, zoals denk ik meerdere leden hier. Maar die discussie hebben we al gehad en duidelijk is, dat dit niet tot wijzigingen gaat leiden helaas.
Maar zoals gezegd, ik ben bang dat dit hier niet gaat veranderen en wil die (blijkbaar gevoelige) discussie niet nogmaals aan de orde stellen.

Het valt me ook op dat op andere forum überhaupt meer foto's geplaatst worden en meer commentaar op foto's komt.
Ligt dat aan de leden of ergens anders aan? Kunnen we daar iets uit halen?

Mijn idee is dus het te zoeken in dingen die wij zelf kunnen veranderen, zonder de structuur van dit forum te hoeven veranderen.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2014, 16:42:45 door Edzo »

Serpiente

  • Gast
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #10 Gepost op: 14 september 2014, 14:06:12 »
Ik vind de opbouw van de fotohoek van het andere forum veel beter.. Vooral het stukje 'beoordelingen'. Daarnaast ben ik actiever op Facebook, omdat daar meer mensen zijn die mijn foto's graag zien.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #9 Gepost op: 14 september 2014, 12:06:39 »
Mee eens Ron.
Zijn aantal goede constateringen. Er zijn gewoon teveel sites waar je foto's kunt plaatsen en dat kun je nauwelijks nog bijhouden als fotograaf.
Daarin ben ik zelf ook een keuze gaan maken en wellicht nog steeds aan het maken.
Hier op een Pentax forum trek je niet "het grote publiek", zoals op Feestboek. Flickr trek je denk ik alleen maar "fotografen".
Koppeling van Facebook met aantal sites zou een goede zijn, zoals bijvoorbeeld Pixoto. Dat trekt met stemmen en prijzen mensen van Facebook naar Pixoto om "even te kijken".

Met dit in het achterhoofd zouden we eens moeten zien hoe het hele fotogebeuren hier het beste in te steken?
In die zin blijf ik bij hetgeen al eerder gemeld. Hier zet je in principe niet zozeer foto's "om gezien te worden", maar foto's als je een specifieke vraag hebt over die bepaalde foto.
"Wat wordt er van mijn foto gevonden" zeg maar.
Dan zou je dus denken aan twee rubrieken:
- Foto showcase > koppeling vanuit Facebook naar dit forum of andersom. Mogelijk / wenselijk?
- Foto's ter beoordeling > denk ik ook erg handig voor nieuwe leden. Foto's die hier komen, die behoeven dus (meer) aandacht en commentaar. Als je dit in de normale rubrieken doet zoals deze er nu zijn, dan vallen ze niet op en mis je die foto's / verzoeken.
- Aparte rubriek voor smartphone foto's? Zinvol / zinloos?

Nog iets voor nieuwe leden > zinvol hiervoor iets van "begeleiding" of "wegwijs maken in de Pentax wereld" voor aan te bieden?

EDIT:
Bij doorlopen van de topics kwam ik dit topic van Micha tegen: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=36869.new#new
Daarin staat boven de foto een duidelijke vraag die naar mijn idee leden uit zou moeten dagen hun mening te geven en ook eens kritisch te kijken naar de foto en te reageren.
Daar kun je naar mijn idee veel van leren.
Weet niet of dit door Micha beoogt is, maar ik vind het wel een goede.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2014, 12:19:47 door Edzo »

RonHendriks

  • Gast
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #8 Gepost op: 14 september 2014, 11:30:35 »
Ik denk een aantal oorzaken die er toe bijdragen:

  • Fotografie is aan het veranderen. Een verschuiving van kunstige fotografie naar alledaagse fotografie, waarbij de smartphone terrein wint. Ik zie bij de vreemgangershoek ook geen foto's van de smartphone gemaakt door leden die die wel gebruiken.
  • Het marktaandeel van Pentax is niet aan het groeien. De groeispurt van de K-5 is wel weggeebt. Op veel zolders liggen nu ongebruikte camera's, ook van Pentax.
  • Twee forums zijn zeker een rem op het posten. Die moeten namelijk ook concurreren met social media.
  • SSocial media vervullen meer en meer de rol van "kijk eens naar mijn mooie foto", naast de vele fotosites die er zijn als 500px.

De trend gaat nog niet makkelijk keren. Ik plaats zelf ook niet heel vaak foto's in het afgelopen jaar. Minder behoefte eraan. Ook is mijn behoefte soms verzadigd als ik ergens een foto plaats. Dan hoef ik die niet voor mezelf ook nog door te plaatsen op een van beide forums.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #7 Gepost op: 14 september 2014, 11:25:34 »
Het is denk ik niet alleen het niet reageren op foto's.
Dat is wel een belangrijk iets, maar daarin mogen we concluderen dat op dat vlak hier geen wijzigingen te verwachten zijn (helaas naar mijn idee).
Wat mij wel opvalt, is dat op Pentaxian er meer reacties op foto's komen dan hier, zo ook op social media.
Ligt dat aan de mensen hier? Ik denk het niet (persoonlijk).
Dus ligt het ergens anders aan. Ik roep uit de losse pols zo maar even wat:
- De wijze waarop gereageerd kan worden?
- Toch een rubriek waar je kunt plaatsen als je reactie / commentaar op je foto('s) wenst en een rubriek waar je kunt plaatsen als je alleen maar iets wilt laten zien?
- Een "poll" knop bovenin "like/dislike" en als je op "dislike" drukt, moet je aangeven waarom.
- Rubrieken al dan niet afschaffen (ben ik zelf geen voorstander van).
- Hoe betrekken we nieuwe leden na aankomst meer bij dit forum.

Mijn idee is om eens met zijn allen na te denken en wat suggesties te doen.
En ook hand in eigen boezem te steken en wat meer energie in dit forum te steken.
Of de handdoek in de ring te gooien. Helaas zie ik ook weer steeds leden "vertrekken" hier  :-[.

Ik wil nog wel even benadrukken dat dit topic geen uithaal naar de mods is (integendeel zelfs), maar een reactie op een trend.
En die trend moeten we denk ik met zijn alleen proberen te doorbreken als we nog lange tijd verder willen.
Dus dat is:
- Open staan voor veranderingen. De wereld om ons heen verandert en ga je daarin niet mee, dan red je het niet.
- Met zijn allen de schouders eronder en zien hoe we bepaalde zaken anders kunnen aanpakken. Een activiteitencommissie vind ik zelf al eerste stap(je).
- Eens brainstormen over wat anders kan om publiek te trekken en te houden en dat dan ook gaan doen met zijn allen.