Auteur Topic: Hoe slaan wij onze foto's op?  (gelezen 1990 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #2 Gepost op: 5 december 2014, 21:38:21 »
We maken met zijn allen nogal wat foto's. Die zetten we op de PC, sorteren die, die bewerken we en dan?

Wie bewaard alles? Waar slaan we alles op? Op één hard-disk in de computer, op een externe harde schijf, op een NAS?
Hoe doen we de backup? Handmatig / automatisch?

Hier mijn verhaal in het kort:

Ik importeer, sorteer en bewerk sinds kort mijn foto's in Lightroom (5.1).
Vroeger bewaarde ik alles, de RAW-file en de JPG. Nu sorteer ik eerst op wat bruikbaar is en wat zeker niet.
Alles wat zeker niet bruikbaar is gaat naar de prullenbak en weg.
De foto's die twijfelachtig zijn bewerk ik niet, maar laat ik staan.
De goede foto's bewerk ik en sla de JPG op en de "sized" versie (1024 pixels met watermerk).

Met SyncBack maak ik regelmatig een backup naar een externe harde schijf. Dit gaat per directory apart.
Bijvoorbeeld "foto's 2013" wordt iedere 2 weken gebackupt, foto's 2014 iedere week of sneller indien nodig (handmatig).

Ik overweeg nu óf een NAS aan te schaffen, óf in mijn PC twee schijven te plaatsen in RAID opstelling (automatisch dus opslaan op twee schijven).
Daar ben ik nog over aan het nadenken.

Wellicht is het handig elkaars werkwijze eens te delen, zodat we wellicht van elkaar kunnen leren.
Vandaar dit topic. Ben benieuwd naar de reacties.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #2 Gepost op: 5 december 2014, 21:38:21 »

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #1 Gepost op: 5 december 2014, 21:38:21 »
We maken met zijn allen nogal wat foto's. Die zetten we op de PC, sorteren die, die bewerken we en dan?

Wie bewaard alles? Waar slaan we alles op? Op één hard-disk in de computer, op een externe harde schijf, op een NAS?
Hoe doen we de backup? Handmatig / automatisch?

Hier mijn verhaal in het kort:

Ik importeer, sorteer en bewerk sinds kort mijn foto's in Lightroom (5.1).
Vroeger bewaarde ik alles, de RAW-file en de JPG. Nu sorteer ik eerst op wat bruikbaar is en wat zeker niet.
Alles wat zeker niet bruikbaar is gaat naar de prullenbak en weg.
De foto's die twijfelachtig zijn bewerk ik niet, maar laat ik staan.
De goede foto's bewerk ik en sla de JPG op en de "sized" versie (1024 pixels met watermerk).

Met SyncBack maak ik regelmatig een backup naar een externe harde schijf. Dit gaat per directory apart.
Bijvoorbeeld "foto's 2013" wordt iedere 2 weken gebackupt, foto's 2014 iedere week of sneller indien nodig (handmatig).

Ik overweeg nu óf een NAS aan te schaffen, óf in mijn PC twee schijven te plaatsen in RAID opstelling (automatisch dus opslaan op twee schijven).
Daar ben ik nog over aan het nadenken.

Wellicht is het handig elkaars werkwijze eens te delen, zodat we wellicht van elkaar kunnen leren.
Vandaar dit topic. Ben benieuwd naar de reacties.