Auteur Topic: KIJKEN, KIJKEN,.........NIET MEEDOEN?  (gelezen 7571 keer)

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
Re: KIJKEN, KIJKEN,.........NIET MEEDOEN?
« Reactie #63 Gepost op: 8 maart 2015, 11:19:58 »
Om hier eens op voort te borduren.....

Wat let ons om een eigen "kennisbank" te gaan bouwen van het ons bekende glaswerk. Een kennisbank met waarderingen, afbeeldingen en technische info.  Bij de buren is er ook een, daar kijk ik soms, maar die is niet voldoende.
Ik denk aan een database als http://www.dyxum.com/lenses/index.asp   Die moet je dan inderdaad alleen late gebruiken door geregistreerde en actieve leden...

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #63 Gepost op: 8 maart 2015, 11:19:58 »

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #62 Gepost op: 8 maart 2015, 10:13:20 »
Ik begrijp de opmerkingen van mensen die (veel) kijken en slechts zelden reageren. Waarom ook niet, het kan en mag.

Toch even een gewetensvraag: besef dat er anderen zijn die zorgen dat jij 'content' hebt. En dit is geen Google waar daar geld mee wordt verdiend. Mensen investeren tijd in anderen om ze ergens op te attenderen, ze suggesties te geven en soms zelfs ze iets te leren :) Daar zit iets 'vriendschappelijks' in. Dat wil zeggen dat niet tegen iedere prestatie een tegenprestatie van exact 100% hoeft te zitten. Maar bij sommigen is de verhouding wel erg zoek. En dat zou bij mij op den duur toch wel leiden een kleinere vriendenkring...

Dat geld vragen leidt tot meer posts heb ik niet beweerd. Wel dat 'investeerders' dan delen met mede-investeerders. En dan zou het misschien wel kunnen zijn dan je dan aan de ene kant een sporadische post van een lurker verliest, maar dat dat gecompenseerd wordt door het gemotiveerd worden door de groep en daarom meer gaan posten.

Laat ik de knuppel eens in het hoenderhok gooien :)

VOORSTEL
- Ik stel voor meer (bijna alle) rubrieken af te sluiten voor niet-geregistreerden;
- Ik stel voor (te selecteren) rubrieken af te schermen voor leden met minder dan x posts in de laatste y maanden;
- ik stel voor te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor betalende leden (denk aan: toegang voor 'paying members-only' rubrieken).
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline kareltjepiek

• Senior Member
  • **
« Reactie #61 Gepost op: 8 maart 2015, 06:58:51 »
Dat is jammer Henk. Ik zie foto's van jou op Feestboek voorbij komen

De meeste foto's die op facebook plaats zijn ter illustratie van een bepaalde (uiteraard analoge) camera, niet zo zeer om te laten zien wat ik gefotografeerd heb.

Edit: ik vraag me ook af waarom "jouw laatste aankoop" het drukste topic is. Zo belangrijk vind ik het niet wat iedereen wel of niet heeft. :)
« Laatst bewerkt op: 8 maart 2015, 07:03:11 door kareltjepiek »
Groeten van Henk van Zuylen

Offline Bumblebee

• Full Member
  • *
« Reactie #60 Gepost op: 8 maart 2015, 01:25:10 »
Wat is er eigenlijk mis met "kijken, kijken"....

Bij de meeste wedstrijden is er vaak een "winnaar" op een eerste plaats. Dit heeft alleen waarde als er ook een tweede, derde of nog veel meer plaatsen zijn. Niet elke deelnemer iedereen kan/wil/moet winnaar zijn en men is ook heel happy met een lagere plaats of zelfs enkel met het gevoel om deel te hebben genomen. Zeker ook de laatst geplaatste deelnemer is betrokken want anders had men niet eens meegedaan.

Zo voel ik dat ook op dit forum. Het is helemaal mijn intentie niet om zo veel mogelijk te posten en alle foto's te laten zien. Ik ben heel tevreden en happy om de topics te lezen, te leren van de op- of aanmerkingen en tips en daarnaast heel af en toe te reageren.

En omdat ik geen Canikon heb zal ik altijd kijken of ik eens een andere Pentax in het wild tegen kom en dan ga ik wel even "buurten".

Old guys rule: The older I get, the better I was.

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #59 Gepost op: 7 maart 2015, 23:22:04 »
Als ik verplicht zou moeten participeren zou ik een scriptje kunnen maken dat random posts verzint en die op dit forum zet. Of dat de kwaliteit van het forum ten goede komt is een tweede.

Niet dat ik dit überhaupt zou doen. Als ik verplicht moet participeren en het quotum niet haal, dan maar niet.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline ArnoR

• Pentaxian
  • **
  • What you see is not always what you get...
« Reactie #58 Gepost op: 7 maart 2015, 22:43:29 »
Verplicht participeren zal zorgen voor een forum met max 50 leden, en met een verplichte bijdrage van een tientje misschien max 20 leden.
Tussen verplicht participeren en helemaal nooit participeren zit een wereld van verschil.
Ik zie verplicht participeren ook niet werken, evenals pressie om perse meer verkeer te genereren.

Citaat
Foto's posten doe ik al helemaal zelden, ik ben niet uit op meningen van anderen over mijn foto's  :)
Dat is ook een (verrassende) mening.    ==> Een brede grijns van mij... haha  ;D ;D
Ok wat mij betreft, maar ik zie berichten en/of reacties van jou toch wel af en toe voorbijkomen en dat is ook participatie.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #57 Gepost op: 7 maart 2015, 21:19:24 »
Foto's posten doe ik al helemaal zelden, ik ben niet uit op meningen van anderen over mijn foto's  :)

Dat is jammer Henk. Ik zie foto's van jou op Feestboek voorbij komen die mij toch wel erg aanspreken. Het is jammer dat wij die hier dan moeten missen.
Daarnaast denk ik dat jouw inbreng op analoog gebied hier wel eens zou kunnen zorgen voor meer interesse op dat vlak.

Het gaat voor wat mij betreft hier niet om dat men "iets moet vinden" van (jouw of wie dan ook zijn/haar) foto's, maar er ook wat van kan leren en ze gewoon mooi kan vinden.
Tenminste zo zit ik erin. En soms maakt iemand een opmerkingen over mijn foto's, waar ik dan óf niets meer kan of wil, óf ik denk "Hé, zo had ik het nog niet gezien" en leer ik er wat van.

Offline kareltjepiek

• Senior Member
  • **
« Reactie #56 Gepost op: 7 maart 2015, 21:13:51 »
Ach, zo gaat dat nu eenmaal tegenwoordig.
Alles is erg snel leuk, maar ook heel snel weer minder interessant voor velen.
Dat is nu eenmaal de tijd beste mensen.

Verplicht participeren zal zorgen voor een forum met max 50 leden, en met een verplichte bijdrage van een tientje misschien max 20 leden.
Je kan jezelf wel voor de gek houden, maar zo uniek is een forum nou eenmaal niet.

Maar niettemin, ik lees en kijk hier bijna dagelijks wel even.
Reageren doe ik niet zo vaak, dan moet ik het leuk of interessant vinden.
Groeten van Henk van Zuylen

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #55 Gepost op: 7 maart 2015, 20:04:09 »
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Kees en ik zou zeggen feest ze  :drinks:. Fijn dat je aangeeft dat er een reactie op mijn vraag gaat komen. Ik wacht geduldig af  :).

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #54 Gepost op: 7 maart 2015, 16:30:38 »
Nou, ook van mij gefeliciteerd, dat kan nog wel. :yahoo: :drinks:

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #53 Gepost op: 7 maart 2015, 14:29:22 »
Ach, laat Kees vandaag toch even gewoon lekker jarig zijn en vieren dat hij een jaartje bij mag schrijven  :D
Nogmaals gefeliciteerd Kees en dat je maar een grote jongen mag worden.
 :drinks: :drinks: :drinks: :drinks:

JohnnieS

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 7 maart 2015, 13:11:38 »
Ik heb vandaag even wat anders te doen maar als ik morgen tijd heb en er komt nog wat zinnigs ui ( :drinks: :rofl2: :angel: ( dan zal ik wel even reageren.

Tja , met het gebruik van dit :drinks: wordt het bij voorbaat al kansloos :D :D

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #51 Gepost op: 7 maart 2015, 09:48:07 »
Er zijn in dit topic weer een heleboel meningen, gevoelens en ideeën geuit, net als in de vorige topics die over dit onderwerp gingen. Over bepaalde ideeën lijken we zelfs redelijk eensgezind te zijn. Dat is harstikke mooi, maar wie gaat er nu het initiatief nemen om te kijken of er daadwerkelijk wat met deze ideeën gedaan gaat worden? Zijn dat de administrators en koppelen zij dat dan weer terug via dit topic? Ik weet eigenlijk niet hoe dit in het forum geregeld is  :o.
Ik heb vandaag even wat anders te doen maar als ik morgen tijd heb en er komt nog wat zinnigs ui ( :drinks: :rofl2: :angel: ( dan zal ik wel even reageren.

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #50 Gepost op: 7 maart 2015, 08:13:11 »
Zelf zou ik er een groot voorstander van zijn om een jaarlijkse bijdrage van 10 euro te vragen. Niet dat dat tientje an sich nou zo veel geld gaat opleveren, maar simpelweg om te selecteren. Voor de serieuze liefhebber zal het geen belemmering zijn, de 'free rider' gaat deze site dan snel voorbij.
Ik denk dat ook dat het einde van het forum zal betekenen...

Begrijp me niet verkeerd hoor, want alle waardering voor de mensen die dit forum draaiende houden. Dat kost veel tijd en werk, dat snap ik. Maar als je een bijdrage in de vorm van geld gaat vragen, hou je denk ik maar een paar mensen over, wat weer resulteert in nog minder posts...
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #49 Gepost op: 7 maart 2015, 07:56:03 »
Ik denk dat inderdaad de Social Media een belangrijke reden zijn voor minder traffic. Niet verwijtend bedoeld, ik gebruik ze zelf ook (en veel!).

Laat ik daarom mijn "harde standpunt" inzake "wie niet bijdraagt, maag ook niet profiteren" nader toelichten. Mijn visie en niets meer dan dat :)

- Als vrijheid-blijheid wordt gewenst maak dan aub gebruik van Facebook, Instagram, of welk medium dan ook. Snel, groot bereik en géén verplichtingen;
- Als je je inschrijft op dit forum dan verwacht ik, net als op welke vereniging ook, een actieve participatie als lid.

Moeilijker dan dit is het niet...

Zelf zou ik er een groot voorstander van zijn om een jaarlijkse bijdrage van 10 euro te vragen. Niet dat dat tientje an sich nou zo veel geld gaat opleveren, maar simpelweg om te selecteren. Voor de serieuze liefhebber zal het geen belemmering zijn, de 'free rider' gaat deze site dan snel voorbij.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #48 Gepost op: 7 maart 2015, 07:26:37 »
Ook ik denk dat verplichten tot posten niet werkt. Aan mij zou het forum dan in ieder geval een lid minder hebben.
Echter lees ik wel elke dag mee, maar heb ik niet veel zin meer om te reageren, waar dat aan ligt...
Foto's plaatsen doe ook ik niet heel veel meer(ook niet op het andere forum), maar dat komt ook omdat ik wat minder aan het fotograferen ben. Voor mijn gevoel wordt er op het andere forum wel meer op mijn foto's gereageerd en dat is natuurlijk leuk en nodigt uit tot meer foto's plaatsen. Persoonlijk maakt mij het niet uit wat voor reacties ik krijg. Opbouwende kritiek is altijd goed, maar als iemand een foto gewoon mooi vindt, ook prima.

Om het forum in stand te houden dient er inderdaad wel gepost te worden, maar het is ook leuk als je reacties krijgt op je foto's.
En om de hand in eigen boezem te steken, zal ik in ieder geval proberen wat meer te reageren en weer eens wat foto's te posten(maar ik beloof niets ;) )!
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline kobus

• Pentaxian
  • **
    • rdkfoto
« Reactie #47 Gepost op: 6 maart 2015, 18:08:09 »
Mensen verplichten tot werkt averechts denk ik, indien ik gedwongen zou worden om minimaal te posten dan was het voor mij al over en uit. (als nieuweling)
Ook ik loop hier al een aantal jaren rond, in het verleden was ik actiever dan nu, hoe komt dat?

Toen het forum begon was het echt een tijd van de Forums en zat iedereen daar op.
De wereld van sociale media is erg (snel) veranderd, veel mensen zitten ook op Twitter, Facebook enz.
Daar heb je ook dubbelingen van je contacten (en foto's) in zitten, en als je al Pentax mensen tegenkomt op andere social media is de behoefte om naar het forum te gaan al minder.
Ik denk niet dat het opzet is, maar als ik b.v. wil weten wat Ron Hendriks bezighoud, spiek ik even op zijn Facebook account en ben ik bij.

Het (social media) leven wordt sneller en in dit geval is een forum "traag"
Indien ik niet verwijderd wordt zal ik blijven komen, ondanks mijn overstap, dit omdat ik de sfeer altijd als prettig heb ervaren.
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #46 Gepost op: 6 maart 2015, 12:37:57 »
Er zijn in dit topic weer een heleboel meningen, gevoelens en ideeën geuit, net als in de vorige topics die over dit onderwerp gingen. Over bepaalde ideeën lijken we zelfs redelijk eensgezind te zijn. Dat is harstikke mooi, maar wie gaat er nu het initiatief nemen om te kijken of er daadwerkelijk wat met deze ideeën gedaan gaat worden? Zijn dat de administrators en koppelen zij dat dan weer terug via dit topic? Ik weet eigenlijk niet hoe dit in het forum geregeld is  :o.

Offline zoran

• Super Pentaxian
« Reactie #45 Gepost op: 5 maart 2015, 23:45:19 »
Strenge normen betreffende het lidmaatschap zullen niet zorgen voor meer activiteit.

Zelf fotografeer ik momenteel zeer weinig en foto's posten om te posten doe ik niet. Ten gepaste tijden gebeurt het wel.
Reageren op anderen hun werk doe ik nog regelmatig, sommige periodes al intensiever dan andere periodes.
Roepen dat het goed is omwille van wie (welke fotograaf) i.p.v. wat (de foto)... daar houd ik me niet mee bezig.

Probleem is dat er hier mensen (dit is niet Edzo) zijn die zich snel te kort gedaan voelen en er dan over klagen.
Van die groep zijn er personen die nog nooit op een foto van mij gereageerd hebben. Moet ik me dan geroepen voelen om hun kar te trekken?

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #44 Gepost op: 5 maart 2015, 23:32:54 »
Wie op beide fora actief is ..  heeft of
A) niets meegekregen van wat er gebeurt is
B) geen boodschap aan wat er toen gebeurt is
C) wat er toen gebeurt is verwerkt en zichzelf eroverheen gezet

Ik ben van na de breuk en heb geen interesse in de emotie die daarmee gepaard gaat.
Mijn meetings worden door mij dan ook stee vast op beide fora geplaatst en dien ten gevolgen ook door mensen van beide fora bezocht.

Ik vind het jammer maar ben inmiddels van mening dat het wel goed is ..  beide fora hebben hun eigen momentum en sfeer .. 
Ik heb dit forum altijd als iets zakelijker ervaren en de andere meer voor de meer gemoedelijkere pentax gebruiker .. maar daar zullen andere vast anders tegen aan kijken.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline K-x_fan

• Full Member
  • *
« Reactie #43 Gepost op: 5 maart 2015, 23:22:10 »
Ik heb mijn verhaal al gedaan waarom ik gedurende de 3 jaar dat ik nu lid ben van dit forum, gemiddeld slechts 2 posts per maand heb bijgedragen. Mijn geringe deelname is, zoals ik probeerde duidelijk te maken, voor het merendeel inherent aan de minder intensieve beleving van deze hobby. Ik "haal" inderdaad meer dan dat ik "breng", en had volgens een aantal mede-forumleden daarom beter weg kunnen blijven. Ach ja, het is maar hoe je er tegenaan kijkt...
Ik zou er echter prima mee kunnen leven als mijn lidmaatschap vanwege mijn geringe activiteit automatisch zou worden beëindigd. Het forum moet in dat geval wel een duidelijke norm hanteren, en deze ook aan elke nieuwkomer mededelen. Dan weet iedereen waar hij/zij aan toe is. Geen probleem en no hard feelings.

Maar nog even over het volgende:

Ron zegt terecht dat twee fora voor een "ienieminie merkje als Pentax" wellicht wat "overdone" is. Helaas is samenvoegen gezien alle emotie die er nog steeds blijkt te leven geen optie.

Het heeft mij als relatieve nieuweling altijd verbaasd waarom er in Nederland twee Pentax forums bestaan. Ik ben toevallig lid geworden van dit forum omdat ik het als eerste tegenkwam, en ik vond het overbodig om me bij een tweede Nederlands forum aan te melden. Nu heb ik vandaag (voor het eerst!) eens even rondgekeken op het andere forum, en tot mijn nog grotere verbazing zie ik daar al snel diverse posts van mensen die ik ook op dit forum aantref. Hoezo dan niet samenvoegen? Wegens "alle emotie die er nog steeds blijkt te leven"? Als ik het goed begrijp moet er in het verleden iets onaangenaams zijn gebeurd, maar bij hoeveel van de huidige leden op dit forum speelt dit nu nog een rol? Is daar al eens een poll over gehouden, of zijn bepaalde forumleden misschien bang voor de uitkomst? Als het slechts een handjevol mensen betreft, dan zouden die een samenvoeging toch eigenlijk niet tegen mogen houden, of zeg ik nu in mijn onwetendheid iets stoms?
Soms moet je als lid van een community water bij de wijn doen, vergevingsgezind zijn, relativeren en niet te snel je stekels opzetten. We zijn toch allemaal nuchtere, weldenkende mensen? Ik zou zeggen, maak er één gezellige bende van, samen sta je sterker en heb je naar mijn idee een win-win situatie.
  :surrender: :respect: :drinks: :yahoo:

Sigma 8-16, 18-250, Pentax 1,8/50, Tamron 17-50, 70-300, Metz MB 44 AF-1

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #42 Gepost op: 5 maart 2015, 23:20:51 »
Ook hier een golfbeweging, de ene keer wat actiever en de andere keer meer op de achtergrond.
Lezen doe ik vrijwel elke dag, reageren net hoe het uitkomt, als ik interesse heb in iets anders of problemen met mijn gear gooi ik het in de groep.
Op dit moment staat mijn kop er niet zo naar om diep over foto´s na te denken en mijn mening te geven.
Ik heb sinds 4 weken een ringflitsertje in huis maar nog amper zin gehad om te testen, te showen of vragen over te stellen.
Nieuwe leden verwelkomen prima, maar dan moet er wel meer staan dan "ik ben Pietje en heb een Pentax"  :)
Verder is het net als een paar andere ook al min of meer schrijven, belevingswereld van groepsbeleving is tegenwoordig heel anders dan vroeger. Kijk maar naar Facebook en het begrip vrienden, ik heb in mijn leven nog nooit zoveel kennissen gehad als op Facebook "vrienden"

Meetings is helaas niet voor mij weggelegd, zou er wel graag eentje mee willen maken maar dat moet dan toevallig uitkomen met mijn reis planning.
Verder kan ik zeggen dat het hier een leuke groep is met mensen die heel gemeend je een hart onder de riem steken als het even minder met je gaat, daarvoor hulde.
Mijn 2e hands spullen koop ik zoveel mogelijk hier, veilig, vertrouwd en meestal nette prijzen.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #41 Gepost op: 5 maart 2015, 22:59:52 »
Actief aan fotografie doen interesseert mij wat minder de laatste tijd. Daarom plaats ik minder. En als ik wat plaats komt daar nauwelijks reactie op, terwijl ik rechte verticalen in architectuur foto's heel mooi vind.

Of opschoning van het ledenbestand leidt tot een actievere opstelling op het forum van de overblijvers waag ik te betwijfelen. Het overgrote deel van de leden is immers slapend; hun niet reageren wordt daardoor niet opgemerkt. Anders zou het zijn als leden die veel reageren ineens een radiostilte in acht gaan nemen: dat wordt wél gevoeld door de anderen en kan tot mindere motivatie leiden bij hen.

Maar los van het feit dat ik minder plaats, vind ik foto's bekijken nog steeds wél leuk. Daarom kijk ik ook wel meerdere keren per dag op dit forum naar nieuwe berichten.
« Laatst bewerkt op: 5 maart 2015, 23:08:12 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline drielletje

• Senior Member
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 5 maart 2015, 22:52:49 »
Net als Ron kan ik me vinden in het schonen van het leden bestand. Ik surf vrijwel dagelijks meerdere keren langs het forum, ook zonder in te loggen. 
Toch valt het me dan toch op dat je regelmatig dezelfde leden voorbij ziet komen. Ik denk dat je niemand beledigd als je leden die een jaar niet actief zijn geweest uit het bestand verwijderd.
Bij twijfel zal het vast mogelijk zijn om de loggegevens te bekijken of iemand wel aangemeld rondneust zonder dat er enige input is.
Een mail aan deze leden kan voor duidelijkheid zorgen, wellicht een ander merk camera en vergeten af te melden, gestopt met fotografie of druk met andere zaken.  Dit zou ook een beeld kunnen geven wat er leeft onder (vertrekkende) leden. 
Ook begrijp ik dat als je nieuw bent of weinig ervaring hebt dat je op een forum niet meteen een grote broek aantrekt en van de toren blaast.
Echter vragen stellen is ook leren, ook als je van mening bent dat je foto's wellicht niet goed genoeg zijn om ze hier te plaatsen. Tevens zie ik ook dat bij sommige leden veel gereageerd wordt en bij anderen nauwelijks, hierdoor kan het idee af en toe ontstaan van het "old boys network" Dit overkomt mij nog wel eens terwijl ik behoefte aan respons heb, ook bij vragen in mijn postings komt niet altijd reactie en denk ik ook wel eens; tjsa waarom nog posten.
Uiteindelijk zijn er duizenden reden waarom er niet altijd gereageerd wordt, doe ik ook niet even consequent.
Toch ben ik van mening als redelijk actief (snuffelend) lid dat het forum met soms stevige commentaren mij naar een hoger plan geholpen heeft en ik anders ben gaan nadenken over fotograferen, glas en allerlei relevante bijzaken.
Al met al denk ik uiteindelijk met alle eerdere berichten hiervoor voor me; beter een forum met 200/300 actieve leden dan een enorm bestand dat de statistieken drukt waar bij het bejaardenhuis inderdaad actiever lijkt. Dus, hulde aan het forum en de mensen die nog steeds met goede motivatie de boel hier draaiende houden.

Fijne avond, gr Sander

« Laatst bewerkt op: 5 maart 2015, 22:56:20 door drielletje »

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #39 Gepost op: 5 maart 2015, 22:45:06 »
Ik zit er 180 graden anders in. Een forum is halen en brengen. Niet bijdragen? Dan eruit. En wat mij betreft zelfs tegen lurken afschermen. Prachtig die redenen om niet bij te dragen, maar ik vind ze niet valide. Eerlijk gezegd irriteren dergelijke free riders mij erg.

Prima, maar dat is geen oplossing voor het probleem. Ik bedoel, als je van leden die het quotum niet halen het account beëindigt, moeten ze ook extra moeite doen om weer iets te posten (namelijk een nieuw account aanmaken). Dan zullen ze eerder naar een ander forum gaan waar dat niet hoeft. Met als gevolg: nog minder activiteit hier.

Waar het wel voor helpt is als je uitsluitend betrokken wilt hebben.
Verfoond vanaf mijn iStuur