Auteur Topic: KIJKEN, KIJKEN,.........NIET MEEDOEN?  (gelezen 7564 keer)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: KIJKEN, KIJKEN,.........NIET MEEDOEN?
« Reactie #13 Gepost op: 4 maart 2015, 22:55:54 »
15600 nieuwe topics per jaar is bijna 43 nieuwe topics per dag gemiddeld. De afname van activiteit is natuurlijk niet positief voor het forum an sich, maar ik snap even niet waarom je ermee wilt stoppen.
Ik voel mij niet verplicht om mee te doen op wat voor manier dan ook. Als ik me niet aangetrokken voel tot een forum, zullen mijn bijdrages daar ook niet hoog zijn. Ik ben hier voor mijn plezier, uit mijn eigen vrijwillige keuze. Ik doe trouwens wel mee. Dwz, ik geef vaak genoeg mijn mening, denk ik, en help anderen als ze vragen of problemen hebben. Wel is het zo dat als een forum verder uitgestorven is, er geen enkele kans bestaat dat ik me ertoe voel aangetrokken. Maar ik snap alleen niet wat je daartegen denkt te kunnen doen. Mensen verplichten te posten? Quota dus? Kom op zeg. Dat soort dingen zouden voor mij juist reden zijn hier weg te gaan.
Ik snap even niet waarom het forum een bepaalde mate van activiteit moet hebben om "open" te blijven. Worden we dan gesponsord of zo?

Dit is een poging van mij de boel weer eens "wakker te schudden" niet om een bom te leggen onder dit forum. Daarvoor steek ik deze energie er niet in, daar heb ik (helaas) chronisch toch al te weinig van. Mijn stellingen moet je zien als prikkel om eens met zijn alleen weer na te denken waarom wij hier zitten: om alleen te kijken, of ook om te participeren? Een forum zonder participanten is geen forum maar een "website".
Dit topic is ook geen verwijt naar welk lid dan ook. zie het meer als een "oproep" eens na te denken hoe jouw eigen inbreng kan leiden tot behoud van dit topic.
zoals je zelf ook al zegt: "Als er niets gepost wordt, wil ik hier ook niet blijven". Dat geldt voor alle leden dus, met name diegenen die alleen maar kijken en nooit of te nimmer posten.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #13 Gepost op: 4 maart 2015, 22:55:54 »

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #12 Gepost op: 4 maart 2015, 22:55:06 »
Ik moet trouwens wel zeggen: ik ben lid van pentaxian.nl, pentaxforums.com en pentaxforum.nl (dit forum dus). Vaak bezoek ik ze ook in die volgorde. Ik voel me dus meer aangetrokken tot de eerste twee. De sfeer die pentaxian "ademt" is gewoon net even anders dan dit forum, denk ik.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #11 Gepost op: 4 maart 2015, 22:51:57 »
Wellicht heeft het ook te maken met het feit dat enkele actieve leden door de tijd overgestapt zijn naar een ander merk en dus logischerwijs minder actief geworden zijn op het Pentaxforum. En als ik goed nadenk, ik ben enkele jaren geleden bij een computerforum gegaan omdat ik toen wat problemen met de computer had, ik moet eerlijk bekennen dat toen mijn problemen over waren ik ook snel klaar was met dat forum. Er werd voor mij veel te veel gesmeten met kretologie waar ik niks mee kon, dus verder weinig wat mijn interesse had, dus ook niets meer mee gedaan. Ik kan me zomaar voorstellen dat dit op ons forum ook voor komt. Hoe vaak zien we niet dat iemand in het voorstel topic direct zijn probleem op tafel gooit, als dat vervolgens opgelost is zie je sommigen niet meer terug. Ik zelf heb niet de oplossing om dit probleem te voorkomen, maar we kunnen niemand dwingen om hier actief te zijn. Dus willen we het in leven houden hier, moeten de gene die wel actief zijn zorgen dat de drempel voor nieuwelingen laag blijft en de onderwerpen aantrekkelijk. Wellicht een leuke prijsvraag of wedstrijd er in gooien met een leuke prijs (eerst sponsor zoeken die prijs ter beschikking stelt) Nogmaals, ik heb niet de oplossing, maar beetje brainstormen met zijn allen kan nooit geen kwaad.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #10 Gepost op: 4 maart 2015, 22:51:09 »
Zelfs een waarschuwing om minimaal een keer te posten heeft geen effect. Sommigen doen dat en dutten dan weer in achter de geraniums.
Je moet uitgaan van gemiddelde "productiviteit' als je dat niet haalt ben je opeens geen lid meer, velen zullen dat zelfs niet eens merken.

Mee eens Bert. Sommigen merken het niet eens wellicht.
Maar goed, is al vaker aan de orde geweest. Waarom niet gewoon iedereen die niet meer is ingelogd, dan wel geen posts meer heeft gedaan in de afgelopen 6 maanden gewoon "verwijderen".
Ik ben voor. Dan zie je vanzelf wie er nog (actief) op dit forum rondhangt.
Je kunt dan de posters van de kijkers onderscheiden. En wat maakt het uit als de 2.337 leden er opeens nog "maar" 400 blijken te zijn?
Mij boeit als lid het aantal "zogenaamde leden" niet echt.
Wellicht eens een aantal poll's starten over aantal onderwerpen wellicht?

Ik heb er al een paar:
- Leden schrappen die langer dan 6 maanden niet meer zijn ingelogd?
- Moeten we de leden dan een mail sturen dat ze bijvoorbeeld één maand de tijd hebben om hun lidmaatschap te "heractiveren"?
- Moeten we toe naar minimaal aantal posts per bepaalde periode om lid te kunnen blijven?
- Moeten we forum indelen aanpassen?
- Willen we de maandopdracht behouden? Zo ja, moeten we dan een minimale deelnameplicht invoeren?
- Hetzelfde voor te plaatsen foto's en reacties daarop?

Wellicht "wat kort door de bocht", maar we zijn dan wel een forum met actieve leden die allemaal mee willen doen en zo wellicht tot meer zinvolle invulling gaan komen?
Of zie ik dit verkeerd?
En als dit leidt tot een forum met bij wijze van spreken "maar" 200 leden, vinden we dat dan erg?

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #9 Gepost op: 4 maart 2015, 22:45:31 »
Er is de laatste tijd ook erg weinig om op te reageren. Zelf plaats ik weinig foto's (mijn "schuld" aan dit probleem) maar ook buiten de fotohoek is weinig leven helaas.
Er zijn af en toe wat oplevingen als er nieuw glas uitkomt, een FF wordt aangekondigd of er ergens een positief/negatief bericht staat.
Heel even een opleving, net als in een gemiddeld bejaardenhuis als er een nieuwe bewoner binnenkomt  en daarna dut iedereen weer in om te wachten tot het eten klaar is.....

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #8 Gepost op: 4 maart 2015, 22:43:39 »
Citaat
1. Wat willen we met zijn allen? Dit forum meer een soort van oude database maken, er gewoon maar mee stoppen, of steken we er nog energie in?
15600 nieuwe topics per jaar is bijna 43 nieuwe topics per dag gemiddeld. De afname van activiteit is natuurlijk niet positief voor het forum an sich, maar ik snap even niet waarom je ermee wilt stoppen.

Citaat
2. Als we dit forum willen behouden, dan impliceert dat, dat IEDEREEN die hier komt, ook zijn bijdrage levert.
Ik voel mij niet verplicht om mee te doen op wat voor manier dan ook. Als ik me niet aangetrokken voel tot een forum, zullen mijn bijdrages daar ook niet hoog zijn. Ik ben hier voor mijn plezier, uit mijn eigen vrijwillige keuze. Ik doe trouwens wel mee. Dwz, ik geef vaak genoeg mijn mening, denk ik, en help anderen als ze vragen of problemen hebben. Wel is het zo dat als een forum verder uitgestorven is, er geen enkele kans bestaat dat ik me ertoe voel aangetrokken. Maar ik snap alleen niet wat je daartegen denkt te kunnen doen. Mensen verplichten te posten? Quota dus? Kom op zeg. Dat soort dingen zouden voor mij juist reden zijn hier weg te gaan.

Citaat
3. Als de leden in meerderheid dat niet wensen, dan wellicht maar gewoon de stekker eruit trekken?
Ik snap even niet waarom het forum een bepaalde mate van activiteit moet hebben om "open" te blijven. Worden we dan gesponsord of zo?
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #7 Gepost op: 4 maart 2015, 22:42:36 »
Bedankt voor je reactie Peter.
Voor mijn gevoel benaderd het aantal (actieve) posters de 50 niet eens.
Dus is het aantal kijkers het veelvoud van het aantal posters.
Met andere woorden: die posters gaan zich afvragen waarom ze überhaupt nog wat posten.
Je kunt dan je tijd bijvoorbeeld beter in een eigen website gaan stoppen, of vrijwilligerswerk in een ander bejaardenhuis gaan doen  :angel:

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #6 Gepost op: 4 maart 2015, 22:42:15 »
Zelfs een waarschuwing om minimaal een keer te posten heeft geen effect. Sommigen doen dat en dutten dan weer in achter de geraniums.
Je moet uitgaan van gemiddelde "productiviteit' als je dat niet haalt ben je opeens geen lid meer, velen zullen dat zelfs niet eens merken.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #5 Gepost op: 4 maart 2015, 22:40:55 »
Er is de laatste tijd ook erg weinig om op te reageren. Zelf plaats ik weinig foto's (mijn "schuld" aan dit probleem) maar ook buiten de fotohoek is weinig leven helaas.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #4 Gepost op: 4 maart 2015, 22:40:05 »
Er zijn een aantal redenen dat ik hier wat minder actief geworden ben ..

Het is een golfbeweging .. en ik ben gewoon wat in het dal aan het rondhangen ..  zo is het leven.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #3 Gepost op: 4 maart 2015, 22:31:30 »
Goed dat je het weer oprakelt Edzo. Ik ben nu iets meer dan een jaar lid van dit forum en in die tijd is er hierover volgens mij al 3 maal een topic gestart. Er wordt door verschillende mensen ook geprobeerd om de boel weer in beweging te krijgen, zie onder andere de verschillende ideeën voor forummeetings. Ook de maandelijkse foto opdracht heeft een tijdje weer (wat) beter gelopen. Er zijn dus zeer zeker wel wat kleine lichtpuntjes.

Ik zie dat het forum momenteel in totaal 2337 leden heeft. Ik heb het gevoel dat daar nog niet een kwart iets post of ergens op reageerd. Zijn die genen die niets posten of nergens op reageren pure lezers of doen ze dat zelfs al niet?

Is het misschien een goed idee om een poll te starten met de vraag wat de leden bij het forum zoeken en elk lid een PB te sturen dat ze deze poll binnen een bepaalde tijd moeten invullen? Deze actie moet dan natuurlijk wel vanuit de administrators gestart worden. Op die manier kunnen we inzicht krijgen wat men binnen het forum zoekt en zien we ook meteen hoe groot deel van de leden zelfs helemaal niet reageerd. Van het grootste deel van deze laatste groep hoeven we denk ik helemaal niets meer te verwachten.

Groet,  Peter

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #2 Gepost op: 4 maart 2015, 21:58:54 »
Even wat "statistiek":

Aantal nieuwe topics in afgelopen jaren:
2011: 69.992
2012: 55.422
2013: 32.318
2014: 21.801
2015:  2.600 in 2 maanden = 15.600 op jaarbasis  ???

Aantal pageviews:
2011: 5.778.451
2012: 5.323.492
2013: 3.943.399
2014: 4.510.701
2015:    455.354 in 2 maanden = 2.732.124 op jaarbasis  ???

We krijgen dus inderdaad minder "posters" en meer kijkers in verhouding, maar in 2015 neemt logischerwijze ook het aantal kijkers drastisch af.
Er valt immers bijna niets nieuws meer te bekijken.........  8) :angel:

Ter vergelijking ons zusterforum:
- Aantal nieuwe topics 2015: 4.181 versus in dit bejaardenhuis 2.600  ???
- Aantal pageviews in 2015: 725.487 versus hier een zeer bedroevende 455.354.

« Laatst bewerkt op: 4 maart 2015, 22:02:13 door Edzo »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
KIJKEN, KIJKEN,.........NIET MEEDOEN?
« Reactie #1 Gepost op: 4 maart 2015, 21:49:58 »
Als variant op de kreet "kijken, kijken,.....niet kopen" die met name in Arabische landen aan Nederlanders wordt gegeven, hier maar eens een variant daarop plaatsen:

"KIJKEN, KIJKEN,.......NIET MEEDOEN!?".

Na een aantal pogingen van leden om de activiteit op dit forum weer wat te verbeteren kunnen we stellen dat de activiteit in een gemiddeld Nederlands bejaardentehuis vele malen hoger ligt.
We beginnen richting de activiteit van een mortuarium te gaan naar mijn idee. Sterker nog, in een mortuarium wordt er ook alleen maar gekeken en weinig activiteit van degenen die bekeken worden.
Dat is nu zo een beetje waar dit forum heel snel naar toe gaat naar mijn idee  :angel:

Dus nogmaals een aantal vragen wat mij betreft:
1. Wat willen we met zijn allen? Dit forum meer een soort van oude database maken, er gewoon maar mee stoppen, of steken we er nog energie in?
2. Als we dit forum willen behouden, dan impliceert dat, dat IEDEREEN die hier komt, ook zijn bijdrage levert.
3. Als de leden in meerderheid dat niet wensen, dan wellicht maar gewoon de stekker eruit trekken?

Dit laatste zou ik zelf niet als optie zien, dus nogmaals een poging van mijn kant uit om een discussie op gang te brengen en te zien of we meer activiteit kunnen krijgen.

Dus dit topic niet alleen lezen MAAR S.V.P. REAGEREN!!!  ;C :angel: