Auteur Topic: KIJKEN, KIJKEN,.........NIET MEEDOEN?  (gelezen 7561 keer)

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
Re: KIJKEN, KIJKEN,.........NIET MEEDOEN?
« Reactie #38 Gepost op: 5 maart 2015, 22:43:50 »
Tsja volgens mij het enige pentaxforum wereldwijd zonder onzinnig gebabbel over de brok plastic die ons is voorgeschoteld.

Klopt helemaal Ron, waarom opgewonden raken over iets wat er (nog) niet is!  Het lijkt wel wat op religie  :angel:

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #38 Gepost op: 5 maart 2015, 22:43:50 »

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #37 Gepost op: 5 maart 2015, 22:42:21 »

Ron zegt terecht dat twee fora voor een "ienieminie merkje als Pentax" wellicht wat "overdone" is. Helaas is samenvoegen gezien alle emotie die er nog steeds blijkt te leven geen optie. Dat is erg jammer is mijn persoonlijke mening, maar deze discussie wil ik direct ook weer "stallen".

Ik ben waarschijnlijk een van de weinigen die niet weten op welke hysterische en historische grondslag dit berust. Als ik het zo om me heen beluister zit de pijn vooral in en tussen de "eigenaren en beheerders" van beide fora. Ik heb zo het vermoeden dat het allemaal best wel grote jongens zijn en dan moet zo'n probleem toch op te lossen zijn...

RonHendriks

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 5 maart 2015, 22:09:27 »
Zo vind ik het vreemd dat er eigenlijk niet eens een topic staat (of ik moet dat gemist hebben) over de aankondiging van de Pentax Full Frame. Vier jaar geleden zorgde ieder gerucht over de FF camera tot enorme commotie, discussie en posts van ettelijke pagina's. Nu het definitief bevestigd is....... geen enkele emotie meer....... vreemd  :angel:

Tsja volgens mij het enige pentaxforum wereldwijd zonder onzinnig gebabbel over de brok plastic die ons is voorgeschoteld.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #35 Gepost op: 5 maart 2015, 21:50:36 »
Beste allemaal!

Om te beginnen ben ik trots op jullie en dus dit forum.
Gezien de hoeveelheid reacties in slechts één dag, heeft dit in ieder geval duidelijk gemaakt, dat we toch nog iets "vinden" en heeft iedereen zo zijn of haar mening gegeven.

Het verwijderen van leden (lees: "opschonen ledenbestand")  gaat niet meer verkeer brengen en helpt ons dus in die zin niet. Daar ben ik het mee eens in zekere zijn. Waarom dan door mij gemeld?
Dat heeft twee redenen: reacties ontlokken en een discussie op gang brengen. Nou, dat heeft gewerkt.

Leden "verplichten" te participeren? Tja, we leven in Nederland en niet in Rusland zou ik denken, dus zie ik ook eerder contra productief werken. Deze mogelijkheid had ik genoemd om eens te zien hoe wij hier over denken. Zoals Harry terecht zegt: "een forum is halen en brengen", met andere woorden, een forum staat of valt met twee richting verkeer. Geen posters op een forum leidt onherroepelijk tot doodbloeden van een forum. Als er niets gepost wordt, valt er niets te lezen, ergo: einde forum. Daarover moeten we met zijn allen eens diep gaan nadenken.

Gezien het aantal reacties willen we dit forum behouden lijkt me. Dan zullen we dus ook met zijn allen daar een bijdrage aan moeten leveren lijkt me.

Ron zegt terecht dat twee fora voor een "ienieminie merkje als Pentax" wellicht wat "overdone" is. Helaas is samenvoegen gezien alle emotie die er nog steeds blijkt te leven geen optie. Dat is erg jammer is mijn persoonlijke mening, maar deze discussie wil ik direct ook weer "stallen".

Laten we stellen dat dit topic heeft uitgewezen dat er toch al in slechts één etmaal genoeg leden zijn die dit forum willen behouden.
Mijn voorzichtige conclusie is dan ook, dat we vervolgens moeten proberen met zijn allen de inbreng groter te maken, zodat we meer verkeer krijgen (meer posts leidt tot mer reacties dus een actiever forum).

Zo vind ik het vreemd dat er eigenlijk niet eens een topic staat (of ik moet dat gemist hebben) over de aankondiging van de Pentax Full Frame. Vier jaar geleden zorgde ieder gerucht over de FF camera tot enorme commotie, discussie en posts van ettelijke pagina's. Nu het definitief bevestigd is....... geen enkele emotie meer....... vreemd  :angel:

RonHendriks

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 5 maart 2015, 21:31:14 »
Tsja een lastige want heel veel verschillende redenen waarom dit forum minder activiteit vertoond.

- van sommige leden zie ik wel eens foto's, hier, op een ander forum, op facebook en nog eens op Flickr.  Dan heb ik ze wel gezien en als ik ze hier als laatste zie verwacht dan geen reactie meer van mij.
- het andere Nederlandse pentaxforum daalt ook in trafic. Dat is ook Door een verschuiving van activiteiten naar socialmedia.  Daar is nog geen eind aan.
- de foto wereld staat ook op zijn kop. Fotografie veranderd. De camera verkoop aan hobbyisten gaat omlaag omdat een I Phone goed genoeg is. Professionals verdienen geen brood meer omdat er geen geld meer voor is en de concurrentie moordend. Dat brengt minder verkeer deze kant op.
- het gaa t ook niet goed met Pentax internationaal. Het marktaandeel van Pentax is marginaal geworden. Buiten Japan een marktaandeel van Nog maar 1 % en dat merk je uiteindelijk ook in de interesse voor het merk.

Ik ben zelf ook niet meer zo melden van zaken. Ik was laatst in het programma van Wilfried de Jong over fotografie en totaal vergeten hier te vermelden.

http://www.vpro.nl/speel.VPWON_1236154.html

in het blokje dat begint bij 21 minuten.

Ik vind een opschorting van de ledenlijst een pr Ik ma zaak. Ik zou een jaar aanhouden of zo. Echter we gaan ook de kant op dat er wat weinig markt eniet interesse is voor twee fora over ons kleine merk.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #33 Gepost op: 5 maart 2015, 21:20:31 »
Ik zit er 180 graden anders in. Een forum is halen en brengen. Niet bijdragen? Dan eruit. En wat mij betreft zelfs tegen lurken afschermen. Prachtig die redenen om niet bij te dragen, maar ik vind ze niet valide. Eerlijk gezegd irriteren dergelijke free riders mij erg.

Ben ik met je eens, maar dit onderwerp is al vaker besproken en ik verwacht er geen enkele verbetering in.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #32 Gepost op: 5 maart 2015, 20:31:49 »
Ik zit er 180 graden anders in. Een forum is halen en brengen. Niet bijdragen? Dan eruit. En wat mij betreft zelfs tegen lurken afschermen. Prachtig die redenen om niet bij te dragen, maar ik vind ze niet valide. Eerlijk gezegd irriteren dergelijke free riders mij erg.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #31 Gepost op: 5 maart 2015, 18:57:24 »
Ik denk ook dat het belangrijk is de nieuwkomers te laten blijven. Er komen steeds "enorm" veel nieuwe leden. Deze stellen echter 1 vraag (of dat niet eens) en posten dan niks meer. Als je dit succesvol doet dan komt er vanzelf meer aanwas en meer berichten.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline ArnoR

• Pentaxian
  • **
  • What you see is not always what you get...
« Reactie #30 Gepost op: 5 maart 2015, 18:55:01 »
Mijn mening is dat je vooral niemand moet dwingen, dit leidt tot vertrek.
...
Nogmaals, iets forceren met dwang leidt onherroepelijk tot einde van het bestaan van dit forum.
Helemaal mee eens, maar het is ook te gek voor woorden dat een forum met meer dan 2000 leden slechts 6 inzenders en 18 stemmers telt bij een foto-opdracht... :o :(  ???
Wat mij betreft niets aan inbreng forceren omdat dat gewoonweg niet werkt, maar het Forum mag best opgeschoond wat mij betreft.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline Klaas

• Senior Member
  • **
« Reactie #29 Gepost op: 5 maart 2015, 18:47:23 »
Ik ben lid geworden van dit forum omdat ik destijds toevallig een Pentax K-x kocht en wat meer informatie over deze camera wilde hebben. Ben eveneens lid van Pentaxforums.com. Ik gebruik beide forums hoofdzakelijk informatief. Ik kijk meerdere keren per dag op beide forums naar de meest recente activiteiten, zonder in te loggen. Soms zitten er voor mij interessante dingen bij, vaak niet.
Zo ben ik ook lid van een forum over mijn auto en mijn smartphone, en die gebruik ik op exact dezelfde manier.
Als ik toevallig een keer op een van deze forums iets zie waarbij ik me geroepen voel om te reageren, dan doe ik dat. Om b.v. een ander van informatie te voorzien, een tip of mijn mening te geven. Soms gebeurt dat een jaar lang niet.
Feit is dat het gemiddelde hobby-niveau op dit forum het mijne overstijgt. Ik denk dat de mensen die overwegend hier posten en reageren, vele malen meer tijd in fotografie stoppen dan ik, soms op semi-professioneel niveau. En dat blijkt ook uit de vaak fraaie plaatjes die hier verschijnen, en waar ik ook weer iets van opsteek. Mijn interesse- en kennisniveau in fotografie is echter niet zodanig dat ik anderen op dit forum regelmatig nuttige informatie zou kunnen geven. Dat blijft meestal beperkt tot mensen in mijn omgeving die nog minder verstand hebben van fotografie dan ik.
Ik ben dus geen slapend lid, maar ook geen actief lid. Ik vind het forum interessant (anders zou ik het niet elke dag bezoeken), heb er inmiddels het nodige van opgestoken, maar voel mij simpelweg niet geroepen om veel actieve bijdragen te leveren. Ook als ik als "niet actief lid" uitgeschreven zou worden, zou ik het forum blijven bezoeken, omdat ik het primair als informatiebron beschouw.
Tot zover mijn kijk hierop...

Ik ben het hier in grote lijnen ook wel mee eens en het vergaat mij net zo !
Pentax K-1 l D FA 28-105 l Pentax K-S2|DA 18 - 50 WR RE l DA 16-45  |Pentax K-x |DA 18-55 AL II *|SIGMA 17-70 4.5|DA L 55-300| DA 35 2.4 AL|A 50 1.7|M 28 2.8|M 135 3.5|Takumar(bayonet)135 2.5|Vivitar flitser 285|Metz 48 AF-1|Metz 50 AF-1

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #28 Gepost op: 5 maart 2015, 16:41:12 »
Als ik zo de verschillende opmerkingen/meningen lees komt er toch wel wat feedback en worden ook wel (goede) redenen aangedragen waarom iemand minder actief of tijdelijk helemaal niet actief is. Mijn mening is dat je vooral niemand moet dwingen, dit leidt tot vertrek. Je moet ook niemand verwijderen, wellicht wil iemand op zeker moment weer actiever worden. Initiatieven om het forum levendiger te houden vooral aanmoedigen. Nogmaals, iets forceren met dwang leidt onherroepelijk tot einde van het bestaan van dit forum.

Offline 1up

• Full Member
  • *
    • Flickr
« Reactie #27 Gepost op: 5 maart 2015, 16:06:54 »
Ik ben hier nog maar redelijk recent lid geworden en ook nog niet zo diep in het fotograferen verdiept als de meeste van jullie. Hierdoor lees ik bij de meeste berichten, vooral in de fotohoek mee zonder een reactie te geven zodat ik daar ook wat van leer. Maar ben van mening dat een reactie die ik dan zal plaatsen niet echt juist zal zijn dan. En hierdoor hou ik me kwa reactie een beetje op de achtergrond. En dit is ook dezelfde reden waarom ik (nog) niet mee doe met de maandopdracht.

Hopelijk heb ik je hiermee een juist beeld gegeven waarom ik wel mee lees maar niet reageer.
Pentax K3
Pentax DA 18-135mm

Offline Koos

• Senior Member
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 5 maart 2015, 15:55:24 »
Ik ben al heel wat jaartjes lid van dit forum en in het verleden heb ik ook regelmatig een bijdrage geleverd. Ondanks dat ik al vanaf 1979 een echte Pentaxfan ben merk ik dat ik mijn spulletjes de laatste tijd minder gebruik. Voor het alledaagse fotowerk en familie kiekjes gebruik ik mijn smartphone. Die heb ik altijd bij mij en is toch heel wat gemakkelijker mee te nemen dan mijn fotorugzak met alle Pentaxgear. En de kwaliteit is ook nog eens heel behoorlijk. Ik heb gewoon wat minder behoefte om met mijn K5II te gaan fotograferen. Misschien komt het ook wel dat iedereen tegenwoordig fantastische foto's kan maken. De tijd dat fotograferen, inclusief ontwikkelen en afdrukken, nog een vak was ligt al lang achter ons. De techniek is zo goed geworden dat vrijwel iedereen de meest fantastische platen kan maken. Om je te onderscheiden moet de lat steeds hoger gelegd worden en ik heb geen zin of energie om daarin mee te gaan. Aan de andere kant kan ik Pentax ook niet loslaten en lees ik dit forum zeer regelmatig om op de hoogte te blijven van wat er speelt in het Pentax wereldje. En misschien is het een golfbeweging en ben ik in de toekomst weer actief met mijn Pentax spulletjes in de weer.

Ik hoop met dit verhaal verteld te hebben waarom ik van een actief lid tot een "alleen maar lezen" lid geworden ben.
Met m'n Pentax ben ik nooit alleen....

Offline Cliff-SP3

• Senior Member
  • **
« Reactie #25 Gepost op: 5 maart 2015, 14:10:21 »
Heb net naar aanleiding van dit topic even in mijn eigen statistieken gekeken. Acht mutaties sinds 1 januari. Het is niet veel, ik wil ook geen excuus verzinnen maar momenteel heel andere zaken aan mijn hoofd (al 14 maanden baanloos). Dit houdt in dat leuke dingen doen en je zinnen verzetten altijd een financieel offer vraagt. En die speelruimte is er niet. Ik beperk me dan ook met lezen wat er op dit forum gebeurt. Reviews lezen over nieuw uitgebrachte objectieven en camera's doe ik al helemaal niet, zie reden hierboven. Ik vind het wel leuk om te reageren op de meer algemene topics. Wanneer de tijd komt dat ik weer aan de werkende wereld ga deelnemen komt er ook weer ruimte om foto's te maken van objecten verder dan in een straal van 10 kilometer van mij woonadres.  De kans is dan groot dat ik wat meer actief wordt op dit forum. Grt. Cliff.
« Laatst bewerkt op: 5 maart 2015, 14:28:23 door Cliff-SP3 »
digitaal Pentax K-x, analoog MX, Super A, SP 1000 en Super Takumar en SMC Pentax en andere Pentax-K en M42 objectieven voor deze camera's

http://www.flickr.com/photos/dnf_spedition

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #24 Gepost op: 5 maart 2015, 12:40:09 »
...Een poll is naar mijn mening nutteloos, die wordt toch alleen ingevuld door de actieve leden en niet door de 'slapers'

Als je iedereen een PM stuurt dat er van ze verwacht wordt dat ze voor een bepaalde datum de poll moeten invullen dan ga ik ervanuit dat de meerderheid van de nietslapers reageert. Dat zijn de meningen van de mensen waar we in geïnteresseerd zijn neem ik aan. We zien dan meteen hoeveel leden er zelfs niet op zo'n PB (met soms een automatisch verzonden email) reageren. De meerderheid daarvan zijn dan volgens mij echte slapers en daar hoeven we denk ik minder/geen rekening mee te houden. We zouden dan zelfs een stap verder kunnen doen en deze leden via een nader te omschrijven procedure kunnen uitschrijven.
Op deze manier weten we dus behoorlijk nauwkeurig hoeveel nietslapers we hebben, wat deze leden willen en kunnen we misschien het leden bestand opschonen?

Groet,  Peter

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #23 Gepost op: 5 maart 2015, 11:30:49 »
  Er moet wel gepost worden omdat men wil posten, niet omdat men moet.

Dat is waar het om gaat, ik post af en toe, bv als ik wat foto`s wil laten zien of als ik iets te melden heb. Ergens op reageren is ook posten, dat doe ik ook wel eens. Maar als er een ingewikkeld technisch verhaal passeert, boeit mij dat helemaal niet, dus reageer ik daar niet op. Maar stel dat je verplicht word om te posten ga je onzinnige reacties geven (of vertrekt bij het forum) Ik ben bang dat we er mee moeten leven dat het gaat zoals het gaat, ik heb respect voor een ieder die hier energie in stopt, en ik moedig goede ideeën zeker aan, maar dreigen met verwijderen of mensen dwingen lost dit niet op. Neem facebook als voorbeeld, je hebt overdreven actieve gebruikers tot mensen die af en toe eens kijken en dan alleen maar lezen wat anderen er op zetten, daar tussen in heb je vele gradaties. Maar iedereen vind dat best.

Offline GWBoes

• Senior Member
  • **
    • Flickr
« Reactie #22 Gepost op: 5 maart 2015, 09:39:12 »
Ik denk er net zo over als K-x_fan.
Ik kom hier regelmatig (meerdere keren per dag zelfs) maar voel niet de behoefte om op elk wissewasje te reageren, zo ben ik niet aangelegd, zei het in het "echte leven" als op fora.
*ist DL | k-5 II | DA 15Limited; 18-55; 18-135; 60-250 | A 50f1.7; 28f2.8 | K 100f4 macro; 135f3.5 | Sigma 70-300; 10-20 | Industar 50/2

Offline K-x_fan

• Full Member
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 5 maart 2015, 08:59:10 »
Ik ben lid geworden van dit forum omdat ik destijds toevallig een Pentax K-x kocht en wat meer informatie over deze camera wilde hebben. Ben eveneens lid van Pentaxforums.com. Ik gebruik beide forums hoofdzakelijk informatief. Ik kijk meerdere keren per dag op beide forums naar de meest recente activiteiten, zonder in te loggen. Soms zitten er voor mij interessante dingen bij, vaak niet.
Zo ben ik ook lid van een forum over mijn auto en mijn smartphone, en die gebruik ik op exact dezelfde manier.
Als ik toevallig een keer op een van deze forums iets zie waarbij ik me geroepen voel om te reageren, dan doe ik dat. Om b.v. een ander van informatie te voorzien, een tip of mijn mening te geven. Soms gebeurt dat een jaar lang niet.
Feit is dat het gemiddelde hobby-niveau op dit forum het mijne overstijgt. Ik denk dat de mensen die overwegend hier posten en reageren, vele malen meer tijd in fotografie stoppen dan ik, soms op semi-professioneel niveau. En dat blijkt ook uit de vaak fraaie plaatjes die hier verschijnen, en waar ik ook weer iets van opsteek. Mijn interesse- en kennisniveau in fotografie is echter niet zodanig dat ik anderen op dit forum regelmatig nuttige informatie zou kunnen geven. Dat blijft meestal beperkt tot mensen in mijn omgeving die nog minder verstand hebben van fotografie dan ik.
Ik ben dus geen slapend lid, maar ook geen actief lid. Ik vind het forum interessant (anders zou ik het niet elke dag bezoeken), heb er inmiddels het nodige van opgestoken, maar voel mij simpelweg niet geroepen om veel actieve bijdragen te leveren. Ook als ik als "niet actief lid" uitgeschreven zou worden, zou ik het forum blijven bezoeken, omdat ik het primair als informatiebron beschouw.
Tot zover mijn kijk hierop...

Sigma 8-16, 18-250, Pentax 1,8/50, Tamron 17-50, 70-300, Metz MB 44 AF-1

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #20 Gepost op: 5 maart 2015, 07:46:42 »
Mee eens Bert. Sommigen merken het niet eens wellicht.
Maar goed, is al vaker aan de orde geweest. Waarom niet gewoon iedereen die niet meer is ingelogd, dan wel geen posts meer heeft gedaan in de afgelopen 6 maanden gewoon "verwijderen".
Ik ben voor. Dan zie je vanzelf wie er nog (actief) op dit forum rondhangt.
Je kunt dan de posters van de kijkers onderscheiden. En wat maakt het uit als de 2.337 leden er opeens nog "maar" 400 blijken te zijn?
Mij boeit als lid het aantal "zogenaamde leden" niet echt.
Wellicht eens een aantal poll's starten over aantal onderwerpen wellicht?

Ik heb er al een paar:
- Leden schrappen die langer dan 6 maanden niet meer zijn ingelogd?
- Moeten we de leden dan een mail sturen dat ze bijvoorbeeld één maand de tijd hebben om hun lidmaatschap te "heractiveren"?
- Moeten we toe naar minimaal aantal posts per bepaalde periode om lid te kunnen blijven?
- Moeten we forum indelen aanpassen?
- Willen we de maandopdracht behouden? Zo ja, moeten we dan een minimale deelnameplicht invoeren?
- Hetzelfde voor te plaatsen foto's en reacties daarop?

Wellicht "wat kort door de bocht", maar we zijn dan wel een forum met actieve leden die allemaal mee willen doen en zo wellicht tot meer zinvolle invulling gaan komen?
Of zie ik dit verkeerd?
En als dit leidt tot een forum met bij wijze van spreken "maar" 200 leden, vinden we dat dan erg?

Tja, forums hebben het tegenwoordig wat moeilijker. mensen hebben nu eenmaal niet zoveel tijd meer (wat men dan allemaal doet is mij een raadsel). Maar schrappen van leden die meer als 6 maanden niet hebben ingelogd is geen oplossing.
Toen ik lid werd heeft het zeker een jaar geduurt voordat ik ging posten (of zelfs inloggen). Dus er zijn leden die lid worden, en om welke reden dan ook pas later actief worden.
een bepaald aantal post per tijdsvak heeft ook geen zin. Er moet wel gepost worden omdat men wil posten, niet omdat men moet.

maar over het posten en de actieve leden. Wat ik toch ook veel zie is dat er bepaalde actieve leden zijn die op foto's van andere bepaalde actieve leden commentaar geven. Maar niet echt op foto's van andere leden. Het kan natuurlijk zijn dat die leden samen een raakvlak hebben in de fotografie, maar voor andere leden werkt dit natuurlijk ook contra-productief. Waarom iets posten, als er toch niet op wordt gereageerd. En zeker als een foto fotografisch intressanter wordt, wordt er minder commentaar op gegeven. Mischien dat men het wat moeilijk vind, en daarom alleen commentaar geeft op makkelijkere foto's (en dan vaak: toppie, oh wat mooi, geweldig)

maar gaa dwingen is geen oplossing, dan gaan er nog meer mensen weg ben ik bang.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #19 Gepost op: 5 maart 2015, 00:01:38 »
Ik kan helaas geen statistieken laten zien om het te onderbouwen maar ik heb toch het gevoel dat we zeer regelmatig nieuwe leden mogen verwelkomen (wat ik tot mijn grote spijt veel te weinig doe  ???).

Ik denk er over om te stoppen met mensen verwelkomen, het is net zo zinloos als een keer in de twee weken alle jarigen feliciteren.... Dat leest toch niemand en bij de nieuwelingen vraag je je elke keer weer af wat ze komen doen.... 

Aan de hand van die poll kunnen we het forum misschien hier of daar wat bijschaven zodat het nog beter aan onze verwachtingen voldoet. Maar we moeten natuurlijk wel uitkijken dat het forum wel zijn eigen identiteit behoudt. Voor die identiteit hebben we met z'n allen bij het lid worden toch gekozen!

Een poll is naar mijn mening nutteloos, die wordt toch alleen ingevuld door de actieve leden en niet door de 'slapers'

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #18 Gepost op: 4 maart 2015, 23:45:14 »
Ik kan helaas geen statistieken laten zien om het te onderbouwen maar ik heb toch het gevoel dat we zeer regelmatig nieuwe leden mogen verwelkomen (wat ik tot mijn grote spijt veel te weinig doe  ???). Er lijkt dus (genoeg) interresse in ons forum. Ik neem aan dat niemand lid van het forum wordt om alleen maar berichten te lezen, dat kun je als niet lid ook. De meeste van onze leden zoeken dus blijkbaar meer. Vandaar nogmaal mijn idee:

...Is het misschien een goed idee om een poll te starten met de vraag wat de leden bij het forum zoeken en elk lid een PB te sturen dat ze deze poll binnen een bepaalde tijd moeten invullen? Deze actie moet dan natuurlijk wel vanuit de administrators gestart worden. Op die manier kunnen we inzicht krijgen wat men binnen het forum zoekt en zien we ook meteen hoe groot deel van de leden zelfs helemaal niet reageerd. Van het grootste deel van deze laatste groep hoeven we denk ik helemaal niets meer te verwachten...

Aan de hand van die poll kunnen we het forum misschien hier of daar wat bijschaven zodat het nog beter aan onze verwachtingen voldoet. Maar we moeten natuurlijk wel uitkijken dat het forum wel zijn eigen identiteit behoudt. Voor die identiteit hebben we met z'n allen bij het lid worden toch gekozen!

Groet,  Peter

Offline nisuthai

• Full Member
  • *
  • Waar zouden wij zijn zonder Pentax?
« Reactie #17 Gepost op: 4 maart 2015, 23:35:57 »
Het probleem waar jullie tegen aanlopen is niet alleen hier in vele verenigingen en clubs zie je de terugloop van activiteiten van de leden zelf, men is eerder bezig met zichzelf en als ze een keer tijd hebben willen ze soms nog wel eens wat doen, maar voordat ze in beweging komen dat duurt een hele tijd.

Het is dus niet alleen hier bij het Pentaxforum dat er weinig response is maar in vele clubs is dat het geval. Het is jammer dat de mensen die wel actief zijn dat er daar nog alleen omdraait om zo´n club leven in te houden maar het zei zo. Zelfs als je vervangers zoekt voor bestuursfunctie´s vindt je haast geen mensen meer die het stokje willen overnemen, maar wel commentaar leveren als er iets fout gaat daar is men meestal wel goed in.

Jaarvergaderingen worden zelden of nooit bezocht door leden waar ze hun vragen en ongenoegen kwijt kunnen zie je ze niet, maar achteraf klagen dat doet men wel als je dan vraagt waar ze waren tijdens de jaarvergadering dan hebben ze hun smoesje klaar of ze lopen weg.

Natuurlijk ik ben ook niet zo actief hier maar ik lees wel regelmatig jullie stukjes met genoegen en het is veelal leerzaam ik ben daar al heel blij mee waar dit forum groot in is. Ik zou zeggen hulde voor dit Pentaxforum ga zo door en laten jullie je het forum hoog in het vaandel te houden zodat er toch misschien de niet echte slapers onder ons er toch veel plezier aan blijven beleven aan dit forum ondanks dat ze weinig inbrengen.
« Laatst bewerkt op: 4 maart 2015, 23:40:56 door nisuthai »
DSLR: Pent. K50, Pent. K5, Pent. DA 18-135mm f/3.5-5.6 ED AL DC WR, Pent. DA 50-200mm f/4.0-5.6 ED WR, Pent. FA 28-200mm IF&AL f/3,8-5,6, Pent. 540fgz

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #16 Gepost op: 4 maart 2015, 23:33:24 »
Daar zijn de meningen over verdeeld.

Dat klopt, maar ik kan alleen voor mezelf spreken, en doe dat dus ook. Onze percepties kunnen verschillen. Want het is perceptie, geen feit.

Ik zeg trouwens ook dat de sfeer aldaar "anders" is, niet beter. Dat ik hem misschien beter vind staat los van hoe de sfeer is.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #15 Gepost op: 4 maart 2015, 23:01:49 »
Wellicht heeft het ook te maken met het feit dat enkele actieve leden door de tijd overgestapt zijn naar een ander merk en dus logischerwijs minder actief geworden zijn op het Pentaxforum. En als ik goed nadenk, ik ben enkele jaren geleden bij een computerforum gegaan omdat ik toen wat problemen met de computer had, ik moet eerlijk bekennen dat toen mijn problemen over waren ik ook snel klaar was met dat forum. Er werd voor mij veel te veel gesmeten met kretologie waar ik niks mee kon, dus verder weinig wat mijn interesse had, dus ook niets meer mee gedaan. Ik kan me zomaar voorstellen dat dit op ons forum ook voor komt. Hoe vaak zien we niet dat iemand in het voorstel topic direct zijn probleem op tafel gooit, als dat vervolgens opgelost is zie je sommigen niet meer terug. Ik zelf heb niet de oplossing om dit probleem te voorkomen, maar we kunnen niemand dwingen om hier actief te zijn. Dus willen we het in leven houden hier, moeten de gene die wel actief zijn zorgen dat de drempel voor nieuwelingen laag blijft en de onderwerpen aantrekkelijk. Wellicht een leuke prijsvraag of wedstrijd er in gooien met een leuke prijs (eerst sponsor zoeken die prijs ter beschikking stelt) Nogmaals, ik heb niet de oplossing, maar beetje brainstormen met zijn allen kan nooit geen kwaad.

Dank Henk. Ook ik heb de oplossing niet voorhanden. Maar zoals ik hiervoor al paar keer heb aangehaald: "een forum is iets dat je met zijn allen doet en vult".
Geen activiteit, geen forum, geen posts meer, geen toekomst.
Daar moeten we wel bewust van zijn en daarin moeten we met zijn allen onze verantwoordelijkheid nemen willen we dit forum in stand houden.
Een forum moet naar mijn idee niet door bijvoorbeeld slechts een tiental leden in stand worden gehouden. Maar goed, dat is mijn idee.

Jouw opmerkingen over "lage drempel" en "attractief houden van het forum" deel ik voor 100%. De uitvoering blijft echter blijkbaar wel lastig.

Maar goed, in slechts één avond 42 keer gelezen en posts door 7 verschillende leden. Ik ben trots op jullie  ;) :D
Het lijkt wel een bingo avond in het bejaardenhuis  :D :D :D :D

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #14 Gepost op: 4 maart 2015, 22:57:22 »
Ik moet trouwens wel zeggen: ik ben lid van pentaxian.nl, pentaxforums.com en pentaxforum.nl (dit forum dus). Vaak bezoek ik ze ook in die volgorde. Ik voel me dus meer aangetrokken tot de eerste twee. De sfeer die pentaxian "ademt" is gewoon net even anders dan dit forum, denk ik.

Daar zijn de meningen over verdeeld. ik ben hier destijds terecht gekomen omdat voor mij de sfeer "aldaar" juist veel slechter ademde dan hier.
En die mening ben ik nog steeds toegedaan.