Een lens geeft alleen een lenscode door die in de EXIF van het bestand wordt opgeslagen. Die lenscodes zouden uniek moeten zijn, maar zijn dat helaas niet altijd, zeker bij fabrikanten als Sigma of Tamron. De software op je computer "vertaalt" deze code vervolgens naar een tekstworst met een herkenbare lensnaam. Probleem is dat bij een verkeerde vertaling ook de verkeerde lenscorrecties kunnen worden toegepast door je software, wat desastreuze gevolgen kan hebben voor je foto. Denk aan een shot op 500mm wat vervolgens de beeldcorrecties van een 10mm ultragroothoek krijgt.
Als je F/OSS software gebruikt kan je deze zelf héél simpel patchen door de lenscode daarin op te zoeken en daar de correcte lens-tekst bij te plaatsen. Als je commerciele software gebruikt, wordt het wat moeilijker. Je kunt dan proberen de correcte lenscode op te zoeken en deze met bijvoorbeeld exiftool in de exif te zetten, waarna je programma's de lens weer zouden moeten herkennen.
Hieronder vindt je een klein stukje uit de lens-database van exiv2, de open-source exif library die door alle Linux programma's wordt gebruikt:
{ 0x03fc, "smc PENTAX-DA 18-55mm F3.5-5.6 AL" },
{ 0x03fd, "smc PENTAX-DA 14mm F2.8 ED[IF]" },
{ 0x03fe, "smc PENTAX-DA 16-45mm F4 ED AL" },
{ 0x03ff, "Sigma Lens" }, //0
{ 0x03ff, "Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC" }, //1
{ 0x03ff, "Sigma DL-II 35-80mm F4-5.6" }, //2
{ 0x03ff, "Sigma DL Zoom 75-300mm F4-5.6" }, //3
{ 0x03ff, "Sigma DF EX Aspherical 28-70mm F2.8" }, //4
Soms lig het probleem niet zozeer bij de lenscode zèlf maar bij de tekst die daar in de computer bij wordt gezocht. Ik heb bijvoorbeeld moeite met de Tamron 17-50mm/f2.8 die niet correct automatisch werd herkend. De exiv2 listing had het over:
0x07e6, "Tamron AF 17-50mm F2.8 XR Di-II LD Aspherical (Model A16)"
Terwijl mijn image editing software de volgende aanduiding verwacht:
0x07e6, "Tamron AF 17-50mm F2.8 XR Di-II LD Aspherical (IF)"
Mijn beeldbewerkinssoftware verwacht dus de aanduiding "(IF)" achter de lensnaam terwijl de exif "vertaling" resulteert in "(Model A16)".
Ik heb dus simpelweg de code iets aangepast naar de onderste versie, software opnieuw gecompileerd en geinstalleerd(héél eenvoudig, ècht!) en voila!