Plus dat die twee pro lenzen in feite f/4 equivalent zijn met de Pentax lenzen. Vind ik persoonlijk ook wel jammer, en iets dat mij er tot nu toe van heeft weerhouden een M4/3 camera te kopen. Want verder zijn het hele mooie camera's!
Dit klopt niet het vermogen om licht te verzamelen in dus gelijk aan een 2.8 lens, dus de sluitertijd en diafragma waarde zijn bij een gelijke hoeveelheid licht voor een FF APS-C of M43 gelijk, maar voor de zelfde beeldhoek heb je bij een kleinere sensor een kleiner brandpuntsafstand nodig dus een 50mm FF, een 35mm op APS-C of een 25mm op m43 geeft de zelfde uitsnede, dus er komt het zelfde op de foto, en de verhouding voor grond achter grond is ook het zelfde, maar nu komt het de scherpte diepte is dat niet! voor de zelfde scherptediepte moet je bij een grotere brandpuntsafstand meer diafragmeren.
Als we een Pentax aps-c body als referentie nemen dan heb moet je op kleinbeeld ruim een stop meer diafragmeren en op M43 krap een stop minder, tussen kleinbeeld en m43 zitten precies 2 stops dus een 24-70
2.8 standaardzoom op volle opening levert een zelfde plaatje als een 16-50
1,8 op APS-c of een 12-35
1,4 zoom op m43 en in theorie krijg je ook min of meer de zelfde beeld kwaliteit om dat je door de grote volle opening op een lagere iso waarde kunt fotograferen
alleen jammer dat er dus geen m43 zoom met lichtsterkte 1.4 is
Ik heb zelf naast mijn pentax set up ook een een panasonic GM5 met de panasonic (Leica) 15mm 1.7 en de 25mm 1.4 en hier mee kan ik dus ondanks de kleinere sensor met minder scherpte diepte fotograferen dan met mijn pentax tegenhanger de 21 mm limited 3.2 en de 35mm 2.8 alleen mijn FA31.mm 1.8 levert de zelfde korte scherpte diepte als de 25mm 1.4
Dus je je PRO 2.8 objectieven zijn qua scherpte diepte vergelijkbaar met de 4.0 tegenhanger op een APS-c body of met een 5.6 objectief op kleinbeeld (APS-C)
Houd je juist van foto's die van voor tot achter scherp zijn dan is een kleinere sensor echt een voordeel.